vauvamyönteisessä sairaalassa kiellettiin lisämaito ja vastasyntynyt näki nälkää
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/08/26/elias-vauvan-verensokeri-laski…
Imetyksen nimissä
Kommentit (101)
Ihan samanlaisia kokemuksia TYKSistä vuosituhannen alkuvuosilta. Oltiin niin helevetin vauvanyönteisiä, että homma kääntyi suoranaiseksi äitivihamielisyydeksi. Jos maito ei nouse kohisten ensimmäisen vuorokauden kuluessa = olet huono äiti.
Mun lapseni ois kai sitten kuollut nälkään,kun mulle ei noussut maitoa ollenkaan.Vähän saatiin nouseman lääkkeillä,mutta se ei ollut kuin ehkä vajaa puoli dl kerralla,ja sekin harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapseni ois kai sitten kuollut nälkään,kun mulle ei noussut maitoa ollenkaan.Vähän saatiin nouseman lääkkeillä,mutta se ei ollut kuin ehkä vajaa puoli dl kerralla,ja sekin harvoin.
Pumppaaminen ei kerro, kuinka paljon maitoa nousee. Maito ei myöskään nouse harvoin tai usein vaan maitoa muodostuu koko ajan, jos äiti imettää. Eniten maitoa muodostuu heti imetyksen jälkeen. Mitä tiheämmin imettää, sitä enemmän maitoa tulee.
Muualla maailmassahan nämä "lapsiystävälliset" synnärit ovat johtaneet useampaan vauvakuolemaan kun vastasyntynyt on jätetty puolitajuttoman ja lääketokkurassa olevan tuoreen äidin hoteisiin, joskus jopa rinnan päälle, vierihoidon ja ihokontaktin autuaaksitekevässä nimessä.
Uskomatonta, että yksinkertaisesta asiasta tehdään niin vaikea. Tiedossa kerran on, ettei kaikille nouse maitoa, eli eivät pysty imettämään vaikka miten olisi haluja. Tiedossa on sekin, että toisten äitien maito on niin lirua ja ohutta, ettei se riitä ravitsemaan lasta, ei vaikka tulisi enemmänkin. Tiedossa sekin, että toisilla äideillä niin vahvaa ja rasvaista maitoa, että riittää syöttää vaikka 3-4 vuotta muun sapuskan lisänä. On käsittämätöntä, ettei vielä edes tänä päivänä äidin maidon koostumusta tutkita ja anneta sen mukaisia ravintosuosituksia. Lisäravinnetta niille, jotka sitä kaipaa. Helvatun yksinkertaista, mutta käsittämättömän tyhmää ettei toteuteta. Loppuisi ongelmat.
Sama juttu vauvan kasvaessa, jos maito on lirua, ei suolistoon kerry purtavaa ja jatkuva koliikki on vaivana. Silloin kannattaa aloitta Piltillä tai muilla soseilla jo aikaiseen, niin helpottaa. Koittakaa itse olla liemidietillä viikko kaupalla. Meillä 4 lasta ja vahvaa äidinmatoa aina riittävästi. Ei siten ollut mitään ongelmia. Mutta työn puolesta tuli asioita mietittyä ja opittua.
Vierailija kirjoitti:
Marika Saarikosken toinen tyttövauva painoi syntyessään hieman yli kolme kiloa ja huusi koko ajan. Vauva syntyi Seinäjoen keskussairaalassa viime vuoden loppupuolella, juuri vauvamyönteisyyssertifikaatin myöntämisen jälkeen.
Tyttövauva asetettiin syntymän jälkeen heti äidin kanssa ihokontaktiin. Vauvamyönteisyysohjelman mukaan ihokontaktin pitäisi jatkua vähintään tunnin ajan, jos viivästymiseen ei ole lääketieteellistä syytä.
Käytännössä sekä vauvaa että äitiä riisuttiin monta kertaa päivässä. Ihokontakti edistää imetystä, mutta lisäksi iholla oleminen pitää vauvan lämpimänä ja voi auttaa bakteeritasapainon muodostamiseen. Saarikoski sanoo kokeneensa tilanteen raskaaksi.
– Koko ajan olisi pitänyt olla lähes alasti. Yritin sanoa, ettei ensimmäisenkään lapsen kohdalla tullut maitoa. Tiesin, ettei ole kenelläkään meidän suvussa tullut maitoa, Saarikoski kertoo.
Saarikoski yritti imettää puolitoista päivää. Vauva oli jo kiukkuinen ja Saarikosken rintoja aristi. Kätilö pohti, onko vauva muuttumassa keltaiseksi. Keltaisuutta voi ehkäistä varmistamalla, että lapsi saa riittävästi maitoa.
– Siinä vaiheessa sanoin ukolle, että nyt tuot maitoa tai tuo kuolee. Mutta jäin kiinni. Hoitajat näkivät mun oman pullon ja ottivat sen pois, Saarikoski kertoo.
Miehen salakuljetettua äidinmaidonkorviketta osastolle Saarikoski tapasi imetyshoitajan. Hän tutki Saarikosken rinnat ja totesi, ettei maitoa ole niihin noussut. Tutkimuksen jälkeen sairaala järjesti vauvalle korviketta.
Saarikoskelle jäi tilanteesta epämiellyttävä tunne.
– Tuli sellainen olo, etten ole äitinä mitään, jos en imetä.
Sama kokemus seinäjoelta vuodelta 2009. Ei uskottu että maitoa ei tule yhtään.
Ex piltti-edustaja. kirjoitti:
Uskomatonta, että yksinkertaisesta asiasta tehdään niin vaikea. Tiedossa kerran on, ettei kaikille nouse maitoa, eli eivät pysty imettämään vaikka miten olisi haluja. Tiedossa on sekin, että toisten äitien maito on niin lirua ja ohutta, ettei se riitä ravitsemaan lasta, ei vaikka tulisi enemmänkin. Tiedossa sekin, että toisilla äideillä niin vahvaa ja rasvaista maitoa, että riittää syöttää vaikka 3-4 vuotta muun sapuskan lisänä. On käsittämätöntä, ettei vielä edes tänä päivänä äidin maidon koostumusta tutkita ja anneta sen mukaisia ravintosuosituksia. Lisäravinnetta niille, jotka sitä kaipaa. Helvatun yksinkertaista, mutta käsittämättömän tyhmää ettei toteuteta. Loppuisi ongelmat.
Sama juttu vauvan kasvaessa, jos maito on lirua, ei suolistoon kerry purtavaa ja jatkuva koliikki on vaivana. Silloin kannattaa aloitta Piltillä tai muilla soseilla jo aikaiseen, niin helpottaa. Koittakaa itse olla liemidietillä viikko kaupalla. Meillä 4 lasta ja vahvaa äidinmatoa aina riittävästi. Ei siten ollut mitään ongelmia. Mutta työn puolesta tuli asioita mietittyä ja opittua.
Äidinmaitoa on tutkittu ja havaittu, että nuo juttusi ovat urbaanisatuja. Ainoa, mikä vaihtelee enemmälti, on rasvahappojen koostumus, ja siihen voi vaikuttaa omalla ruokavaliollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pumppaaminen ei kerro, kuinka paljon maitoa nousee. Maito ei myöskään nouse harvoin tai usein vaan maitoa muodostuu koko ajan, jos äiti imettää. Eniten maitoa muodostuu heti imetyksen jälkeen. Mitä tiheämmin imettää, sitä enemmän maitoa tulee.
Jos maitoa ei nouse, niin maitoa ei nouse. Minusta 12 tuntia imetystä vuorokaudessa on ihan riittävästi ja jos vauva ei saa tarpeeksi ruokaa, niin sitten korviketta lisäksi.
Näitä imetysmyönteisiä ja tuttikielteisiä synnäreitä riittää. Mutta vanhemmat päättävät ihan lisämaidon antamisesta. Varsinkin ensi kertaa vanhemmiksi tulevia käskytetään kaikin keinoin.
Ottakaa hyvät tulevat vanhemmat korviketta ja tuttipullo sairaalaan mukaan! Vauvojen nälässä huudattamisessa ei ole mitään järkeä.
Jännä juttu, että se maito nousee paremmin Ruotsissa ja Norjassa. Meillä nousee vain katkeruus.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että se maito nousee paremmin Ruotsissa ja Norjassa. Meillä nousee vain katkeruus.
Höpö höpö
Vierailija kirjoitti:
Näitä imetysmyönteisiä ja tuttikielteisiä synnäreitä riittää. Mutta vanhemmat päättävät ihan lisämaidon antamisesta. Varsinkin ensi kertaa vanhemmiksi tulevia käskytetään kaikin keinoin.
Ottakaa hyvät tulevat vanhemmat korviketta ja tuttipullo sairaalaan mukaan! Vauvojen nälässä huudattamisessa ei ole mitään järkeä.
Ja hopeavettä, jos vauva sairastaa? Minä en ymmärrä, miksi niitä auktoriteetteja pitää kammota niin kovasti.
Jutun kaltaisia ylilyöntejä ei tietenkään pitäisi tapahtua. Mutta noin yleisesti kätilöt tietävät varmasti enemmän vauvanhoidosta kuin esikoisen vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ystävällinen kohtelu ja hoito auttaa? Luulen että itselläni ei maito noussut koska olin synnytyksen jälkeen niin kipeä, enkä saanut kipuun toimivaa lääkettä. Siinäkin pelättiin että minusta tulee narkkari siinä heti jos parina päivänä annetaan lääkettä.
Minulta eräs hoitaja repi rinnat mustelmille kun ei uskonut ettei maitoa tule paria tippaa enempää .
Sairaalassa kun olin synnyttynyt (15 vuotta sitten), ihmettelin millanen imetyksen tuputus alkoi, millon oli kukakin hoitaja tisseissäni kiinni, kokoajan käskettiin imettämään tai lypsämään maitoa lypsyhuoneessa, suoraansanoen järkytyin, sellasesta maailmasta en ollut tiennytkään. En ollut sellasesta maailmasta tiennytkään, ihan kuin olisin astunut huonoon science fiction/kauhuelokuvaan kylmiltään.
Ei ihme että en koskaan päässytkään imetyksen kanssa sinuiksi ja kk sen kanssa tappelin, kunnes tajusin että miksi ihmeessä, voin ostaa tuttelia ja pääsen helpommalla. Äitiys oli muutenkin kaltaiselleni keltanokalle, joka ei ollut koskaan hoitanut vauvoja, aikamoinen shokki. Mutta se synnytyssairaalan omituinen armeijakuri ja käskyt eivät mitenkään helpottaneet imetystä, päinvastoin.
Jätin imetysnatsit sitten tosiaan kotielämässä omaan arvoonsa, ja ymmärsin mikä on itselleni ja vauvalleni parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ystävällinen kohtelu ja hoito auttaa? Luulen että itselläni ei maito noussut koska olin synnytyksen jälkeen niin kipeä, enkä saanut kipuun toimivaa lääkettä. Siinäkin pelättiin että minusta tulee narkkari siinä heti jos parina päivänä annetaan lääkettä.
Jotakin tällaista olen itsekin miettinyt. Sairaaloiden ilmapiiri yhdistettynä äitien tappiomielialaan "ei kellään meidän suvussa ole tullut maitoa" johtaa epäonnistumisiin. Ehkä yritämme liian kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hopeavettä, jos vauva sairastaa? Minä en ymmärrä, miksi niitä auktoriteetteja pitää kammota niin kovasti.
Jutun kaltaisia ylilyöntejä ei tietenkään pitäisi tapahtua. Mutta noin yleisesti kätilöt tietävät varmasti enemmän vauvanhoidosta kuin esikoisen vanhemmat.
Kätilöillä varmasti on mahdollisuus saada hyvin tietoa, mutta osalla menee ideologia kaiken edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummasti niitä jutun kaltaisia ylilyöntejä tulee joten voidaan todeta ettei se hoitohenkilökunta aina tiedä. Hyvä asia tiedostaa että se auktoriteetti on myös vain ihminen ja miten täällä on todettu heidän käytöstään värittää liikaa omat mielipiteet eikä tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö taas. Hopeavesi ja korvike on kaksi ihan eri asiaa. Toinen on huuhaalääke ja toinen virallinen ruoka vauvalle. Toisekseen mulle kätilöt ei antaneet paljoa tirtoa edes kysyessä ja jouduin itse etsimään kaiken netistä.
Meillä vauva oli ok sen kiinni pitämisen kanssa mutta heti kun lansetti käy niin alko huutaa kun syötävä. Viiden päivän jälkeen kun päästiin kotiin molemmat kantapäät oli ihan haavoilla ja vielä piti kolmena päivänä käydä otattamassa sairaalalla niistä runnelluista kantapäistä verta. Vaikka tiedän että hyvän asian takia niitä kokeita otettiin kyllä hormonien herkistämän äidin sydämeen sattui joka ainoa kerta ja varmaan ois tuntunu vielä pahemmalta jos ois ruokakin omalta pieneltä rakkaalta evätty. -eri