vauvamyönteisessä sairaalassa kiellettiin lisämaito ja vastasyntynyt näki nälkää
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/08/26/elias-vauvan-verensokeri-laski…
Imetyksen nimissä
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä se pullo ja korvike on joidenkin mielestä ainoa autuaaksi tekevä vaihtoehto jo sairaalassa? Lehmänmaito on vastasyntyneen elimistölle kumminkin aika kovaa kamaa.
Itse olen syöttänyt imetysmyönteisessä sairaalassa vauvoilleni luovutettua äidinmaitoa ruiskulla. Verensokeria on tarkkailtu, vauvat ovat voineet hyvin ja imetys päässyt aikanaan hyvin käyntiin.
Lämmin kiitos kaikille Kysin alueen äidinmaidonluovuttajille. Teette upeaa työtä tarjotessanne toistenkin vauvoille sitä parasta ravintoa.
Kiiltääkö kruunusi nyt kirkkaammin? Onko jossain sanottu että korvike tekee autuaaksi vai puuttuuko sinulta vain ymmärrys erilaisiin tilanteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä se pullo ja korvike on joidenkin mielestä ainoa autuaaksi tekevä vaihtoehto jo sairaalassa? Lehmänmaito on vastasyntyneen elimistölle kumminkin aika kovaa kamaa.
Itse olen syöttänyt imetysmyönteisessä sairaalassa vauvoilleni luovutettua äidinmaitoa ruiskulla. Verensokeria on tarkkailtu, vauvat ovat voineet hyvin ja imetys päässyt aikanaan hyvin käyntiin.
Lämmin kiitos kaikille Kysin alueen äidinmaidonluovuttajille. Teette upeaa työtä tarjotessanne toistenkin vauvoille sitä parasta ravintoa.
Tuota, luitko sä sen artikkelin? Tuskin kukaan tuota mieltä on, että pullot ja korvikkeet on ainoa autuaaksi tekevä vaihtoehto. Mutta kun lapsi huutaa nälkäänsä ja saa jo fyysisiä oireita siitä ettei ravintoa tule, niin varmaan kaikkien normaalijärkisten (jotka ei siis ole imetysfanaatikkoja) mielestä tärkeintä on se, että se vastasyntynyt lapsi saa jotain ravintoa. Imetys ei ole se pääasia, se on vain keino ruokkia lapsi. Pääasia on se, että lapsi saa ravintoa.
Eihän th-henkilöstö saa nykyään edes neuvoa kuinka vauvaa ruokitaan tuttipullolla. Kun ei osaa tekniikkaa niin menee kuplia maidon mukana vauvan mahaan ja vauva itkee kipeää mahaansa.
Veti kyllä hiljaiseksi tuo juttu. Aivan käsittämätöntä, että meillä työskentelee terveydenhuollossa noin fanaattisia ihmisiä, että vastasyntyneen ja äidin terveys ja hyvinvointi ei merkitse mitään.
Omalle lapselleni annettiin jo synnytyssalissa luovutettua rintamaitoa. Itki kuin syötävä yli tunnin putkeen. Siinä kävi jo lauma lääkäreitäkin tutkimassa, mikä on vialla. Vauva rauhoittui vasta, kun sai tuttipullosta maitoa.
Vierailija kirjoitti:
En mä ainakaan alasti ollut vaikka pidinkin vauvaa iholla koko sairaalassa oloajan. Niissä sairaalavaatteissahan on nepparit joista voi pujottaa vauvan paidan alle. Voisinko sanoa että pientä draamaa lisätty juttuun..
No riippuisko nyt ollenkaan sairaalasta jossa olet? Miten näin tyhmiä edes on???
Meillä keskussairaalassa se synnyttäjien kaapu oli sellainen yöpaita, jossa oli kaksi nappia edessä. Edes pienimmän mahdollisen vauvan pujottaminen siitä aukosta ilman väkivaltaa ei olisi onnistunut.
Moisen ihokontakstin aikaansaamiseksi äidin olisi pitänyt olla alushousuissa.
Vierailija kirjoitti:
Etkö tajua, että näissä baby friendly -sairaaloissa ei anneta sille vauvalle edes sitä luovutettua äidinmaitoa annettavaksi??? Jos et pysty imettämään, niin vauva on ilman ruokaa kunnes kuukahtaa.
Kuopukseni (3. lapsi) syntyi etuajassa 2,6 kg painoisena. Häntä kyllä rääkättiin ottamalla jalkapohjista verinäytteitä, mutta itkusta huolimatta hänelle ei annettu maitoa ennen kuin paino laski 2,3 kg. ja huomattiin ettei saa rinnasta maitoa. Imetys sujui sittemmin ihan hienosti melkein 1 v. saakka, mutta sairaala-aika oli ihan järkyttävää. Itse menetin verta melkein litran, mutta kun pyysin apua mm. ruoan hakemiseen ja vessassa käymiseen sanottiin että synnytys ei ole sairaus. Kun pökerryin käytävälle ja kukkakaalikeitot lensi pitkin seiniä, joku keksi mitata hemoglobiinin ja sitten vietiinkiin aika vauhdilla verensiirtoon.
En todella suosittele näitä Baby Friendly-sairaaloita synnytykseen jos valita voi,.
Pitää muistaa että merkittävä osa naisista (5-10%) ei koskaan tuota riittävästi maitoa lapsensa ruokkimiseen. Ennen teollista korviketta nämä lapset joko söivät esim. lehmänmaitoa, niitä imetti joku muu kuin äiti tai ne yksinkertaisesti kuolivat nälkään. Lajin säilymisen kannalta suuri lapsikuolleisuus ei ole ongelma niin kauan kun joku jälkikasvusta sentään saavuttaa lisääntymisiän.
Lisäksi teollisuusmaissa äidinmaidon terveysedut ovat niin vähäiset, että ne voidaan todeta ainoastaan tilastollisesti, ei yksilötasolla, joten enemmän tämä imetysvouhotus on tapa jolla jotkut mammat voivat itsensä ylentää kuin mikään oikea huolenaihe. Toki toimiva imettäminen on hyvästä sekä lapselle että äidille, mutta toimimattoman imetyksen pakottamisen ja äidin syyllistämisen haitat ovat paljon suuremmat kuin äidinmaidon mukanan tuomat edut.
Tuota fanaattisuutta oli jo 2000-luvun alussa Keski-Suomen keskussairaalassa. Viisi päivää olin osastolla ja maito ei vaan noussut. Vauvalle ei annettu lisämaitoa kuin pipetillä huulille ja sitten piti tyrkätä se tyhjä tissi salamana perään. Itki kun ei sieltä mitään tullut, turhautui ja lopetti imuotteen sitten kokonaan. Syyllistettiin sitten minua, vauva muuttui keltaiseksi ja vietti kaksi päivää siinä valoituskopissa. Anoppi toi tuttipullon ja joutui pitämään todellakin puolensa että saatiin antaa vauvalle korviketta. Joi kerralla 70ml, anoppi sanoi että nälkä oli ja me lähdetään nyt kaikki kotiin. Itkin koko viisi päivää osastolla ja kun päästiin illalla kotiin niin tissit pamahti kertarysäyksellä täyteen maitoa ja vauva sai syödäkseen. Hullu paikka.
Tulee mieleen Turku 18 v sitten. Yritin imettää, vauva vain huusi, mutta lisämaidon tarjoamista ei pidetty vaihtoehtona. Lopulta vauva alkoi täristä, jolloin todettiin verensokerin laskeneen liian alas. Ja sen jälkeen vika oli minussa, kun en ollut tajunnut, että rintoja pitää "hoitaa", ettei maito pakkaudu. Isokokoinen hoitaja hieroi eli väkivaltaisesti puristeli rintojani huutaen samalla vihaisesti. Itkin kivusta ja nöyryytyksestä. Olin valmiiksi revennyt pahasti, mutta jouduin pumppaamaan rintoja yötä päivää saadakseni puristettua muutaman naurettavan tipan. En saanut nukuttua ja tuntui, että kuolen.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen Turku 18 v sitten. Yritin imettää, vauva vain huusi, mutta lisämaidon tarjoamista ei pidetty vaihtoehtona. Lopulta vauva alkoi täristä, jolloin todettiin verensokerin laskeneen liian alas. Ja sen jälkeen vika oli minussa, kun en ollut tajunnut, että rintoja pitää "hoitaa", ettei maito pakkaudu. Isokokoinen hoitaja hieroi eli väkivaltaisesti puristeli rintojani huutaen samalla vihaisesti. Itkin kivusta ja nöyryytyksestä. Olin valmiiksi revennyt pahasti, mutta jouduin pumppaamaan rintoja yötä päivää saadakseni puristettua muutaman naurettavan tipan. En saanut nukuttua ja tuntui, että kuolen.
Ja tosiaan minullakin maitoa alkoi tulla, kun minut päästettiin kotiin sieltä maanpäällisessä helvetistä.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö nyt ymmärrä, että kaikki vauvat ei suostu/osaa imeä rintaa ja maito ei nouse?? Tottakai olisin halunnut imettää, mutta jos siitä ei tule mitään, niin ei tule! Onko parempi antaa vauvan nälkiintyä, onko?? Onnea teille, jotka imetätte lastanne viisi vuotiaaksi, mutta kaikilla ei vaan onnistu, kuinka hankala se on ymmärtää? Kyse ei ole äidin halusta, vaan vauvan halusta, jos imetys ei lähde
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiiltääkö kruunusi nyt kirkkaammin? Onko jossain sanottu että korvike tekee autuaaksi vai puuttuuko sinulta vain ymmärrys erilaisiin tilanteisiin.
Totta kai olen onnellinen siitä, että asiat menivät toivomallani tavalla. Mutta ihan oikeasti tässä ketjussa moni on kertonut, miten vastasyntyneen vauvan pitäisi hyvinvointinsa tähden saada nimenomaan korviketta ja nimenomaan pullosta. Millainen on se "erilainen tilanne", jossa pullo ja korvike ovat aivan välttämättömiä, olettaen että tarjolla on myös ruisku ja äidinmaitoa?
Vierailija kirjoitti:
Onpa inhottava äiti. Miksi edes hankkia vauvaa jos ei aio sitä hoitaa? Jos lähtee sillä asenteella ettei "meidän suvussa tule maitoa" niin eikai sitä tule. Leikkisi nukeilla tuo ihminen.
Kuulostat itse aika inhottavalta ihmiseltä! Monilla ei imetys onnistu ja sillä selvä. Ei onnistu, vaikka päivät pitkät yrittäisi. Ilmeisesti sinun mielestä on parempi, että VAUVA KÄRSII, eli en edes keksi sanaa kuvaamaan omaa julmuuttasi. Haluat vauvan kärsivän, todella sadistista.
Kuulostaa kamalilta nuo sairaalat, jossa lisämaitoa pihdataan. Täytyy kyllä kiittää ja kehua Espoon sairaalaa, jossa sai lisämaitoa ihan ilman mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Tuota fanaattisuutta oli jo 2000-luvun alussa Keski-Suomen keskussairaalassa. Viisi päivää olin osastolla ja maito ei vaan noussut. Vauvalle ei annettu lisämaitoa kuin pipetillä huulille ja sitten piti tyrkätä se tyhjä tissi salamana perään. Itki kun ei sieltä mitään tullut, turhautui ja lopetti imuotteen sitten kokonaan. Syyllistettiin sitten minua, vauva muuttui keltaiseksi ja vietti kaksi päivää siinä valoituskopissa. Anoppi toi tuttipullon ja joutui pitämään todellakin puolensa että saatiin antaa vauvalle korviketta. Joi kerralla 70ml, anoppi sanoi että nälkä oli ja me lähdetään nyt kaikki kotiin. Itkin koko viisi päivää osastolla ja kun päästiin illalla kotiin niin tissit pamahti kertarysäyksellä täyteen maitoa ja vauva sai syödäkseen. Hullu paikka.
"Etkö tajua, että näissä baby friendly -sairaaloissa ei anneta sille vauvalle edes sitä luovutettua äidinmaitoa annettavaksi??? Jos et pysty imettämään, niin vauva on ilman ruokaa kunnes kuukahtaa.
Kuopukseni (3. lapsi) syntyi etuajassa 2,6 kg painoisena. Häntä kyllä rääkättiin ottamalla jalkapohjista verinäytteitä, mutta itkusta huolimatta hänelle ei annettu maitoa ennen kuin paino laski 2,3 kg. ja huomattiin ettei saa rinnasta maitoa. Imetys sujui sittemmin ihan hienosti melkein 1 v. saakka, mutta sairaala-aika oli ihan järkyttävää. Itse menetin verta melkein litran, mutta kun pyysin apua mm. ruoan hakemiseen ja vessassa käymiseen sanottiin että synnytys ei ole sairaus. Kun pökerryin käytävälle ja kukkakaalikeitot lensi pitkin seiniä, joku keksi mitata hemoglobiinin ja sitten vietiinkiin aika vauhdilla verensiirtoon.
En todella suosittele näitä Baby Friendly-sairaaloita synnytykseen jos valita voi,."
Tämä kaikki tapahtui Keski-Suomen Keskussairaalassa vuonna 2005. Tein muistutuksen tuosta omasta pyörtymisestäni, en siis saanut ruokaa siellä synnytyssalin aamupalan jälkeen (joka nyt ei ihan hirveästi maistunut kun lapsi syntyi klo 5.30 parin tunnin rupeaman jälkeen ja päivällisaikaan pökerryin käytävälle kun yritin hakea ruokaa.
Sairaalan mukaan mieheni olisi pitänyt huolehtia lounaastani ja päivällisestäni, mitään virhettä ei tehty. Kun en pyynnöstä huolimatta saanut hoitajaa tuomaan minulle ruokaa eikä edes juomaa, jota olisi pitänyt hakea sieltä ruokalasta, niin lähdin sitten itse horjumaan. Synnytys tapahtui reilu viikko ennen laskettua aikaa ja mies oli ekana päivänä sairaalasta lähdettyään täystyöllistetty organisoimassa omien lastemme hoitoa ja omien töidensä delegointia. Mun veriarvot olivat ihan katastrofaaliset, sen nyt tajusi erkkikin kun salissa jo verta valui pitkin lattioita. Mutta osastolla kukaan ei vilkaissut papereita ennen kuin pötkötin siinä käytävällä kukkakaalisopat ylläni ja vauva sängyssä kirkuen.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kamalilta nuo sairaalat, jossa lisämaitoa pihdataan. Täytyy kyllä kiittää ja kehua Espoon sairaalaa, jossa sai lisämaitoa ihan ilman mitään ongelmia.
Sama jatkaa vielä, että Espoon sairaalassa myös äiti sai hyvää ja asiallista hoitoa, kuten vauvakin. Kaikkiin pieniinkin ongelmiin ja kipuihin ja huonoihin oloihin sai heti apua, itse asiassa apua jopa tyrkytettiin enemmän kuin mitä sitä lopulta oikeasti tarvitsi. Kymmenen pistettä annan heidän henkilökunnalle sekä ammattitaidosta että kohtelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö nyt ymmärrä, että kaikki vauvat ei suostu/osaa imeä rintaa ja maito ei nouse?? Tottakai olisin halunnut imettää, mutta jos siitä ei tule mitään, niin ei tule! Onko parempi antaa vauvan nälkiintyä, onko?? Onnea teille, jotka imetätte lastanne viisi vuotiaaksi, mutta kaikilla ei vaan onnistu, kuinka hankala se on ymmärtää? Kyse ei ole äidin halusta, vaan vauvan halusta, jos imetys ei lähde
Todellakin ymmärrän, että kaikilla imetys ei onnistu eikä käynnisty. Itse olen halunnut ilmaista kiitollisuuteni siitä, että vauvani saivat pieniä määriä luovutettua äidinmaitoa ruiskulla samalla kun itse opettelin sitä imetystä.
Lyhyesti sanoen: halusin kertoa, että vauvaystävällisistä sairaaloista on myös hyviä kokemuksia. Tämä ketju näyttää muodostuneen vertaistukiketjuksi niille, joiden kokemukset olevat olleet huonoja. Siispä poistun takavasemmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai olen onnellinen siitä, että asiat menivät toivomallani tavalla. Mutta ihan oikeasti tässä ketjussa moni on kertonut, miten vastasyntyneen vauvan pitäisi hyvinvointinsa tähden saada nimenomaan korviketta ja nimenomaan pullosta. Millainen on se "erilainen tilanne", jossa pullo ja korvike ovat aivan välttämättömiä, olettaen että tarjolla on myös ruisku ja äidinmaitoa?
Mitäpä olisit lapsellesi syöttänyt ruiskulla, jos äidinmaitoa ei olisi ollut tarjolla?
Siis täh? Millainen neuvolan terveydenhoitaja luulee että korvikkeen syöttäminen on helpompaa kuin imettäminen??? Imettäminenhän se kaikkein helpointa on (vrt. pullojen pesu ja mukana raahaaminen vs. tissi vain vauvan suuhun), se vain ei onnistu aina ja kaikilta.