Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten oppisi sietämään nälän tunnetta?

Vierailija
26.08.2018 |

Yritän laihduttaa ja tuo on suurin kompastuskivi. Nälän tunne tulee mulle ihan liian helposti, vaikka en tarvitsisi enää sillä hetkellä ravintoa enempää.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös tuo nälänsieto ongelmana. Alkaa oksettaa ja pyörryttää. Kädet saattaa täristä ja vatsaan tai päähän sattua. Tämä voi tulla jo esim 4h edellisestä syönnistä. Rasvaa ei myöskään voi syödä, kun se närästää. Laihduta tässä sitten.

Sokeriarvot on on ok ja syön ihan perusterveellisesti. Leipä, riisi, pasta paheena. Ilman tukevaa hiilariannosta ei vain tule kylläiseksi.

Olet siis sokerikoukussa pahemman kerran. Viljathan ovat pitkälti vain sokeria. Oireesi viittaavat siihen, että verensokerisi kirjaimellisesti romahtaa kun olet tumpannut itsesi täyteen lyhyitä hiilareita kunnon ravinnon sijaan. Hiilareitakin toki tarvitaan, mutta niiden pitäisi tulla pääosin ellei jopa kokonaan kasviksista. Terveelliset rasvat kuten pähkinät, siemenet jne. eivät tervettä ihmistä närästä. 

Vierailija
42/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse ennen tuollainen koko ajan nälkäinen. Oli muka jatkuvasti niin kamalan nälkä ja kiukkuinen olo, että piti syödä. Vuosi sitten aloitin pätkäpaaston. Nykyään en kärsi nälästä yhtään niin usein. Syön kaksi tai kolme kertaa päivässä. Ennen piti saada safkaa melkein muutaman tunnin välein. Uskon, että jatkuva nälkä on insuliiniresistenssin oire, joka alun alkaen syntyy juuri jatkuvasta syömisestä ja verensokerin heittelystä. Se korjaantuu paastoamalla.

Jos kyseessä on nälän sijaan psykologinen ahmimishäiriö, sitä paastoaminen voi pahentaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laihduttanut vauhtia kilo kuukaudessa vuoden verran syömällä aamulla kaurapuuroa, normi lounas ja päivällinen (olen vaan pienentänyt annoskokoa), välipalaksi rahkaa, sokeritonta mehukeittoa, hedelmiä yms. Syön välillä herkkujakin mutta pieniä annoksia. Aiempina kesinä saatoin syödä esim. kaksi grillimakkaraa + lisukkeet, mutta nyt yksi makkara ja reilu annos salaattia. Kakkuakin voi syödä pienen palan. En ole kieltäytynyt mistään herkusta kokonaan. En ole kärsinyt nälkää. Jos esim. illalla olen ollut vielä nälkäinen, olen keittänyt annoksen kaurapuuroa tai syönyt sokeritonta ja rasvatonta jugurttia terveellisen myslin kanssa. Minulla tämä on toiminut, mutta en ollut varmaan koskaan venyttänyt mahalaukkuani kovin isoksi.

Vierailija
44/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiiisen elimistö on vähän sellainen että jos tekeee suuria yht äkkisiä muuutoksia niin se tuloo moninkertaisena sitten takaisin. Kannnattaa lähteä varmaan pienestä liikkeeelle.

Vierailija
45/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiiisen elimistö on vähän sellainen että jos tekeee suuria yht äkkisiä muuutoksia niin se tuloo moninkertaisena sitten takaisin. Kannnattaa lähteä varmaan pienestä liikkeeelle.

Ja sitten myös mietttiä sitä että miten kuluttaaa, että mikä on tarvitsemasi määärä energiaa kulutukseeen nähden. Visiiinn niitä on sellaisiakin lisäravnteita jotka tuovat hetkelllistä energiaa.

Vierailija
46/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutaman vuoden koulunkäyntiavustaja ja oppilaiden kanssa piti syödä ruokalassa, samalla valvoen järjestystä. Söin aina isoja kukkura lautasellisia ettei sitten tarvisi kotona enään paljoakaan syödä. Asia oli just päin vastoin, heti kotiin tultua ja koko illan oli kamala nälkä. Sehän on vanha sanontakin, että nälkä kasvaa syödessä. Nykyisin syön vain pieniä annoksia ja juon paljon nektari mehuja. Vatsalla on ns. tehdas koko ajan käynnissä jos ruokaa paljon sinne lusikoi, täytyy antaa sillekin vapaata.

Vierailija
47/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten myös mietttiä sitä että miten kuluttaaa, että mikä on tarvitsemasi määärä energiaa kulutukseeen nähden. Visiiinn niitä on sellaisiakin lisäravnteita jotka tuovat hetkelllistä energiaa.

Tai sanotaan että buustia suoritukseeen.

Vierailija
48/71 |
27.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen tottuu muutama viikko dieetin aloittamisen jälkeen. 

Kasviksia kannattaa syödä "ennakoivasti" eli joka aterialla. Kasvisten avulla saat pidennettyä ateriavälejä helpommin, koska nälkä ei vaivaa niin paljon. Googlaa Painonvartijoiden "nollakeitto". Sitä saa syödä niin paljon kuin haluaa, koska se on niin kevyttä. Käytä paljon erilaisia kasviksia eli marjoja, vihanneksia, hedelmiä (avokadoa ja banaania kohtuudella). 

Vierailija
49/71 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta nosta takaa esiin.

Miten kauan teillä mennyt tottua nälän tunteeseen dieetillä?

Itsellä menossa -500kcal/päivä dieetti. Olen laihtunut kolmessa viikossa 1,5kg, mutta edelleen on kova nälän tunne.

Vierailija
50/71 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeriä vastauksia täällä. Ap kysyy miten sietää fyysistä nälän tunnetta, jotta pystyisi syömään harvemmin tai olemaan syömättä "turhaan". Vastaukset ovat luokkaa "älä pelkää nälkää", "älä syö jatkuvasti", "syö vähemmän". Joo joo tiedetään, mutta MITEN?? Sitä tässä kysyttiin.

Joillekin tulee annoskokoja vähentäessä oikea fyysinen nälkä, joka tuntuu vatsan ja kurkun seudulla ikävältä, joskus säteilee jopa muualle kehoon. Ja se voi tulla vaikka olisi syönyt riittävästi ja hyvin, jos nälkäsignaalit ovat pielessä.

Tämä on ongelma etenkin niillä ylipainoisilla, jotka ovat syöneet terveellisesti mutta liian isoja annoksia. Elimistö ei hetkessä totu vähempään ruokamäärään. Ajan kanssa menee varmasti ohi, mutta miten se välitila kestetään?

Vierailija
51/71 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeriä vastauksia täällä. Ap kysyy miten sietää fyysistä nälän tunnetta, jotta pystyisi syömään harvemmin tai olemaan syömättä "turhaan". Vastaukset ovat luokkaa "älä pelkää nälkää", "älä syö jatkuvasti", "syö vähemmän". Joo joo tiedetään, mutta MITEN?? Sitä tässä kysyttiin.

Joillekin tulee annoskokoja vähentäessä oikea fyysinen nälkä, joka tuntuu vatsan ja kurkun seudulla ikävältä, joskus säteilee jopa muualle kehoon. Ja se voi tulla vaikka olisi syönyt riittävästi ja hyvin, jos nälkäsignaalit ovat pielessä.

Tämä on ongelma etenkin niillä ylipainoisilla, jotka ovat syöneet terveellisesti mutta liian isoja annoksia. Elimistö ei hetkessä totu vähempään ruokamäärään. Ajan kanssa menee varmasti ohi, mutta miten se välitila kestetään?

Auttaisiko sellainen jos ajattelisi nälkää fyysisenä sairautena ja kipuna, jonka kanssa pitää vain elää? Ajoittaisi tärkeimmät tehtävät asiat aina ruokailun jälkeiseen hetkeen, tai parin tunnin sisälle siitä?

Vierailija
52/71 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mene ajan kanssa ohi vaan jos aikoo pysyä normaalipainossa, välillä on nälkä. On täysin normaalia olla välillä nälkäinen.

Vierailija
53/71 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin muutaman vuoden

koulunkäyntiavustaja ja oppilaiden kanssa piti syödä ruokalassa, samalla valvoen järjestystä. Söin aina isoja kukkura lautasellisia ettei sitten tarvisi kotona enään paljoakaan syödä. Asia oli just päin vastoin, heti kotiin tultua ja koko illan oli kamala nälkä. Sehän on vanha sanontakin, että nälkä kasvaa syödessä. Nykyisin syön vain pieniä annoksia ja juon paljon nektari mehuja. Vatsalla on ns. tehdas koko ajan käynnissä jos ruokaa paljon sinne lusikoi, täytyy antaa sillekin vapaata.

Muuten hyvä, mutta happamat mehut kuluttaa hampaat. Rouskuta vaikka mielummin porkkanaa tai juo porkkanatuoremehua tms.

Vierailija
54/71 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mene ajan kanssa ohi vaan jos aikoo pysyä normaalipainossa, välillä on nälkä. On täysin normaalia olla välillä nälkäinen.

Ok, kuinka sitä oppii sietämään? Lisäksi uskoisin, että normaali nälkä on aika lievää ja tulee yleensä maksimissaan vähän ennen ateriaa, ei siis kestä tunteja tai edes yli tuntia.

Vierailija
55/71 |
17.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkää vastaan ei voi taistella, se on kuin kuminauha joka kiristyy pikkuhiljaa ja jossain vaiheessa napsahtaa poikki.

Onneksi kuitenkin voi laihtua ilman näläntunnettakin. Jippo on nimeltään ketodieetti ja pätkäpaasto. Ainoa joka on toiminut minulla pidemmän päälle.

Jos esim syön klo 12 ketodieettiaterian(1000kcal), niin olen lähes ähkyssä vielä klo 18. Ekan kerran tulee syöminen mieleen joskus klo 22, ja silloin voi jo mennä nukkumaan. Jos taas syön hiilariaterian klo 12 niin viimeistään klo 16 jalat ovat kävelleet jääkaapille.

Vierailija
56/71 |
25.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu kärvistelee nälässä? Syökää monipuolisesti ja säännöllisesti. Ei tule nälkä ennenaikojaan.

Vierailija
57/71 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama, että vaikka nälän tunne ei olisi mitenkään voimakas niin aivot lakkaa toimimasta, töistä ei tule mitään, heikottaa... ei todellakaan kiva olo. Enkä syö mitään herkkuja vaan syön terveellistä, kuitu- ja proteiinipitoista ruokaa, jotta verensokeri pysyisi mahdollisimman tasaisena. Jos en syö 3 tunnin päästä edellisestä ateriasta niin olotila on edellä mainitun kaltainen.. Kuntosalilla käyn 3-4 viikossa ja toisinaan lisäksi lenkillä.  

Ateriani koostuvat pääosin kanasta, kalasta, riisistä ja pastasta, kasviksista, täysjyväleivistä ja hedelmistä, pähköinöistä... Herkkuja syön silloin tällöin, mutta en ruoan korvikkeena.

Vierailija
58/71 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä ei ole yhtä paha jos syö riittävästi proteiineja, hyvää rasvaa ja monipuolisia kasviksia silloin kun syö. Jos elimistö saa riittävät ravinto- ja hivenaineet ruuasta, ei hirvittävä nälkä tai esim makeanhimo yllätä. 

Vettä tai teetä tms kaloritonta juomalla pidä huoli että olet nesetytynyt ja kupillisella voi taittaa pahimman vatsan kuristuksen. 

Pysy toimeikkaana ja puuhakkaana, kiireisenä päivänä ei kerkeä istua ja mietiskellä vatsalaukun tilaa. 

Ja tärkein, pidä huoli ettet laihduta liian suurella kalorivajeella. On tarpeettoman epämukavaa ja lisäksi tehotonta, kun aineenvaihdunta hidastuu. .

Tsemppiä! 

Vierailija
59/71 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siedän hyvin nälkää. Ei aikuinen voi olla koko ajan jääkaapilla tms. Vaikkapa pitkällä metsälenkillä ei edes kiinnitä huomiota, onko nälkä vai ei. Iltaisin en syö mitään. Totean vaan, että kas kivasti vatsa murisee ja jatkan töllön katselua tai lukemista. En vaan välitä. Toki olen kokeillut syödä ennen nukkumaan menoa vaikkapa näkkärin siis yhden ilman päällisiä, ei vain tullut hyvä olo, päinvastoin.

Lapsuudessa oli säännölliset ruoka-ajat ja niiden välissä touhuttiin kavereiden kanssa niin, että piti vanhempien hakea syömään :)

Ts. paljon ulkoilua paikoissa, jossa et voi mennä kauppaan tai mäkkärille ja opi nauttimaan nälästä, koska silloin voit hymyillä, että siinä se läski palaa, kun muuta et saa. Tsemppiä kaikille!!

Vierailija
60/71 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään toitotetaan, ettei liikunta laihduta. No ei liian kova rääkki laihdutakaan. Hyvä konsti ylipainoiselle on kävely ja pulssi 110-120/min. Silloin palaa rasva eikä mennä ylikierroksille. Vähitellen kunnon noustessa kävelylenkkiä pidennetään, kunnes menee tunti tuolla sykkeellä. Itse laihdutin menestyksekkäästi juuri noin. Tuo on 90-luvun ohje.

Toinen on uiminen. Edelleen vanhan ohjeen mukaan vedessä ollessa palaa rasvaa koko ajan, koska kehon lämmönsäätely kuluttaa sitä ihan vaikkei uisikaan ollenkaan. Siitä pikkuhiljaa kunnon mukaan pidennä uintimatkaa ja hups yhtäkkiä pystyykin uimaan jo melkoisen matkan. Uimisen jälkeen on aivan sairas nälkä, mikä tarkoittaa, että aineenvaihdunta toimii normaalilla tavalla. Sitten porkkana- ja lantturaastetta vatsa täyteen ja vasta myöhemmin tilanteen tasaannuttua ruokaa kohtuullinen määrä. Oliiviöljy on erittäin hyvää rasvaa sekä pitämään nälän, että verisuonille. Raasteenkin joukkoon voi lorauttaa pari rkl. Kannattaa käyttää maustettua oliiviöljyä, niin maistuu hyvältä mikä tahansa ruoka tai raaste. Kyl se siitä!