Miten oppisi sietämään nälän tunnetta?
Yritän laihduttaa ja tuo on suurin kompastuskivi. Nälän tunne tulee mulle ihan liian helposti, vaikka en tarvitsisi enää sillä hetkellä ravintoa enempää.
Kommentit (71)
Jospa jättää vain syömättä? Ei mikään pakota laittamaan ruokaa suuhun, voit aina valita toisin ja jättää liikuttamatta kättä.
Jos tiedät saaneesi riittävästi ravintoa, pientä näläntunnetta ei tarvitse hätkähtää. Elimistö myös tottuu siihen laihduttaessa. Valitettavasti pieni näläntunne on vain pakko sietää, mikäli haluaa vähänkään nopeammin painoa pudottaa.
Vinkkinä, että kun ei heti kuuntele sitä ensimmäistä näläntunnetta ja tekee vain muita asioita, niin se usein menee pois tietyn ajan kuluttua.
Käännä se nälän tunne ajatuksesksi että nyt mä laihdun kun mulla on nälkä.Anna vatsan joskus oikeesti ihan kurnia. Nälän tunnetta oppii oikeesti sietämään vaikka syökin säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Käännä se nälän tunne ajatuksesksi että nyt mä laihdun kun mulla on nälkä.Anna vatsan joskus oikeesti ihan kurnia. Nälän tunnetta oppii oikeesti sietämään vaikka syökin säännöllisesti.
Minullakin toimii tämä. Jess, nyt laihdun kohisten, kun on näin nälkä!
Vischy toimii parhaiten. Esim Lidlin Siti. Hyvää ja halpaa. Purkki maitorahka tappaa myös nälän useiksi tunneiksi. Aamusta musta kahvi+ vischy, niin nälkä katoaa täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tekee just nyt mieli suklaakakkua, en ota, koska söin aamupalalla jukurtin missä oli sokeria. En halua liikakiloja. Otan suklaakakkua kun olen syönyt kevyen lounaan. Näin ikkäästi. Se täytyy vaan kestää, se himo. Ei se ole nälkää!!!
Ei nyt ole kyse makeanhimosta.
Jos kyse ei ole myöskään ahmimishäiriöstä tms, niin kehosi kertoo että tarvitsee ruokaa ja sinun on aika syödä.
ei kai siihen muuta vinkkiä oikein ole kuin olla vain syömättä pikku hiljaa pidempiä välejä niin ajan kanssa alkaa helpottamaan.
Siihen tottuu noin parissa viikossa ja sen jälkeen ei enää haittaa. Itse syön iltaisin hyvin kevyesti eikä enää mitään ongelmia mennä tyhjällä vatsalla nukkumaan kun on hetken totutellut. -45kg.
Pieneen näläntunteeseen voi juoda vaikka vettä, ja jos vielä siitä 15 min myöhemmin on nälkä niin syö jonkin hedelmän tai pienen välipalan. Itse usein juon teetä tai kahvia nälkään. Olen ihminen jolle tulee nälän tunne todella helposti ja usein. Vihreä tee tuntuu auttavan parhaiten.
Ja tietysti ns siedätystä voi kokeilla. Eli yrittää vaan sietää sitä nälkää vaikka tunnin pidempään ennen kuin syö. Se pahin nälkä usein menee ohi
Vierailija kirjoitti:
Älä hoitajaksi. Tulet hämmästymään miten pitkiä aikoja ihminen voi olla syömättä ja kysymättä, eikä itse edes välttämättä tajua sitä.
Mä söin harkassa monesti jonkun yhen rahkan. 8h päiviä sairaalassa. Tykkäsin kyllä tosi paljon, oli ihan huippu paikka! 😄 Kaikki kollegat söi tosi terveellisesti ja oli hoikkia sairaanhoitajia iästä riippumatta.
Kuulostaa oudolta.. jos mulla on kova nälkä niin mä todellakin syön silloin. Olen ollut aina hoikka..
Tosi outoa jotenkin "siirtää" nälkää. Te joko ahmitte, olette säästöliekillä tai napostelette jotain pientä vähän väliä. Teillä on koko elimistö ihan sekaisin jos on kokoajan nälkä ettekä syö. Ihan ihme touhua.😂
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa oudolta.. jos mulla on kova nälkä niin mä todellakin syön silloin. Olen ollut aina hoikka..
Tosi outoa jotenkin "siirtää" nälkää. Te joko ahmitte, olette säästöliekillä tai napostelette jotain pientä vähän väliä. Teillä on koko elimistö ihan sekaisin jos on kokoajan nälkä ettekä syö. Ihan ihme touhua.😂
Jos itsekin tiedostat ettet asiasta mitään tiedä,miksi tulit edes kertomaan sen?
Elimistö tottuu tiettyyn kalorimäärään ja pyrkii pitämään sen samana. Sinä olet tottunut siihen kalorimääröän mikä pitää sut hoikkana, ylipainoinen taas eri määrään. Kun kroppa ei saa sitä,vaan tulee kalorivajetta,se on stressitila elimistölle.
Maha kurnii, on ihan oikeasti NÄLKÄ eikä vain "ruuan himo" päällä. Stressi voi myös vaikutttaa hermostoon niin, että ei saa nukuttua,on ahdistunut,stressaantunut ym.
Ei elimistö ymmärrä,että nyt pitäisi laihduttaa vaan luulee että on nälänhätä ja pyrkii saamaan saman kalorimäärän kuin ennenkin.
Sanoisin että ei kannata puputtaa kurkkua,porkkanaa tms.nälkäänsä,vaan sietää sitä kurnivaa vatsaa. Teetä ja kahvia voi juoda ja kofeiinihan itseasiassa poistaa myös jonkinverran näläntunnetta. Rankkaa se on,mutta helpottaa kyllä! Pitää vaan viedä ajatukset muualle eikä kannata kauheasti rehkiä tai liikkua raskaasti,ennenkuin tuo näläntunne helpottaa.
Pätkäpaastossa voisi myös olla ideaa?
Yksilöllistä,mikä ruokarytmi kellekin sopii.
Nauti nälän tunteesta ja ajattele että siinä rasva palaa, ihanaa! Se auttaa minua.
Jos ennen ajattelin että palkitsen itseni suklaapatukalla niin nyt ajattelen että palkitsen itseni sillä etten lihota itseäni enempää.
Mulla on myös tuo nälänsieto ongelmana. Alkaa oksettaa ja pyörryttää. Kädet saattaa täristä ja vatsaan tai päähän sattua. Tämä voi tulla jo esim 4h edellisestä syönnistä. Rasvaa ei myöskään voi syödä, kun se närästää. Laihduta tässä sitten.
Sokeriarvot on on ok ja syön ihan perusterveellisesti. Leipä, riisi, pasta paheena. Ilman tukevaa hiilariannosta ei vain tule kylläiseksi.
karppaus on mulla ainoa ruokavalio, joka toimii. Just sen takia, etten kestä näläntunnetta ja lankean helposti myös "sokerikoukkuun".
Karpatessa pidät hiilarit minimissä. eli n. 50g tai jopa vain 20g/vrk .
Rasvasta saatavat kalorit olisi ihannnetilassa 70%.
Ruokavalio voi koostua esim.
-Rasvainen jogurtti johon fibrex- sokerijuurikaskuitua ja sokeritonta mehukeittoa tai marjoja, myös tilkka kylmäpuristettua saksanpähkinä -tai pistaasiöljyä sekaan.
-Munakas, jossa reilusti juustoa, vihreä salaatti ja oliiviöljystä tehty hiilariton salaattikastike.
-Kasvispata, jossa reilusti kesäkurpitsaa, rasvaista jauhelihaa ja täys kermaa ja mausteita.
Ruuanlaittoon käytä vain KYLMÄPURISTETTUJA öljyjä ja voita. Kaikki margariinit ja raffinoidut ölyt ja kevytlevitteet ovat kiellettyjä.
Huomaat, että napostelunhalu, näläntunne ja ruokaa koskevat mielihalut vähenevät. Kykenet hallitsemaan syömistäsi ja jopa paastoamaan ilman näläntunnetta tai ilman että fantasioit jostain suklaaleivoksista.
Aluksi voit kokea keto-flunssan, eli päänsärkyä, väsymystä ja flunssankaltaisia oireita, jotka menee viikossa ohi.
Jos olet ns. lohtusyöpöttelijä tai tunnesyöjä, voit alkuvaiheessa helpottaa ruokaan liittyviä mielitekojasi (yleensä sokeri ja vilja) esim. keskittämällä ajatuksesi johonkin muuhun. Itsellä auttoi, että mieliteonhetkellä menin tekemään kevyitä kotitaloustöitä. Se harhautti ajatukset muualle ja teki hyvän mielen, kun olin saanut jotain aikaan, esim. siivottua keittiön kaapin.
On upea vapauden tunne, kun huomaa, ettei enää ole mielitekojensa orja. Voi itse valita, mitä syö ja milloin syö. tuntuu, että entinen elämä oli vain ruokahimoja vastaan taistelua.
On upea tunne, kun ei enää tarvitse taistella itseään vastaan kaupan makeishyllyllä tai kuolata mukkitiskillä ja tehdä omaa kehoaan laiminlyöviä valintoja. Uskon, kun sanotaan, että gluteeni ja sokeri ovat huumetta.
Nämä ovat vain mun kokemuksia. tiedän, mitä viralliset ravintosuositukset sanovat, mutta ne ei sopineet mulle. kaikille ei sovi nekään. Itselle leipä ja puuro ym hiilarit. aiheutti ruokahimoja, makeannälkää ja lisäkiloja.
Pätkäpaasto ja mahdollisimman pitkä sellainen. Toki alkuun täytyy harjoitella lyhyemmillä. Siinä äkkiä oppii, että nälkä ei ole vaarallista ja menee itse asiassa pian ohi. Itse paastoan 38 tunnin ajan 2-3 kertaa viikossa. En tärise, ole heikko tai kärttyinen. Teen kaikkea mitä muutenkin, treenaan ym.
Mulle tulee mieleen, että voisit syödä jotain, missä ei ole kauheasti kaloreita eikä ole ns. liian hyvää. Eli kun nälkä iskee, niin syöt vaikka kaurapuuron, joka on tehty veteen ja mausteena vain suolaa.
Tai vaikka tonnikalasalaattia, jossa ei ole mitään muuta kuin kasviksia ja tonnikalaa (veteen säilöttyä).
Jos et halua syödä tuollaista supertylsää ruokaa sillä hetkellä kun "nälkä" iskee, niin silloin sinulla ei ole oikeasti nälkä vaan kyseessä on silti mieliteko, vaikka kokisit sen nälkänä.
Pidä huoli, että juot vettä riittävästi. Osa nälästä voi olla oikeasti janoa, vaikka se saattaa hullulta kuulostaakin. Minulle ravintoneuvoja ohjeisti juomaan vettä, jos tuntuu nälkäiseltä. Sen jälkeen puolen tunnin odotus ja jos vielä on nälkä, terveellinen ruokailu. Aika monesti pelkkä veden juominen on minulla vienyt sen tuntee, jota kuvittelin näläksi.
En osaa sanoa, onko nälänsietokyky tottumiskysymys vai onko siinä yksilöllisiä eroja ihmisten välillä. Varmaan sekä että.
Itse jotenkin ”opin” tähän stressaavassa työssä, kun ruoka ei aina maistunut ja pikkuhiljaa ruokailuvälit kasvoivat. Nykyään onneksi rennommassa paikassa töissä..
Söin esimerkiksi eilen puolikkaan subin kahdeltatoista ja illalla ysin aikoihin tuhdin illallisen pihviä, perunaa, salaattia jne. Enkä mitenkään tietoisesti pitänyt pitkää ruokailuväliä.
Yleensä syön kyllä kolme kertaa päivässä. Tämä tuntuu toimivan itselläni, koska näin saan syödä melkein mitä haluan lihomatta.
168cm/55kg