Vainajan laittamisesta
Siis mieheni täti on juuri kohta kuolemassa. Minä olen ainut joka oikeastaan on käynyt katsomassa ja ollut mukana. Hoitaja kysyi minulta haluanko olka laittamassa tätä kuoleman jälkeen, apua, miten laittaa, ei kuitenkaan yksin tarvis vaan hoitajan kanssa. En halua ja pelottaa mutta jos en mene ei sekään tunnu oikealta, en pitäisi itsestäni jälkeen. Eniten mietityttää mitä tuo laittaminen tarkoittaa hoitokodissa, pestään vai mitä. Pelottaa jos nyt illalla tai yöllä soittavat. Jotenki tuli tuo kysymys niin yllätyksenä että kehdannut enkä älynnyt siinä kysyä.
Kommentit (20)
Sun miehen täti, ei sun. Hanki luonnetta ja kieltäydy. Uskomaton tahdoton tyyppi.
Me laitettiin kaverille hieman poski- ja huulipunaa. Kuulostaa pinnalliselta, mutta näin kaverimme aina teki. Hoitajat olivat jo laittaneet ne mieluisat vaatteet.
Ei sun tarvitse mennä, jos et halua. Monet haluavat, siksi kysytään, mutta ei se mitenkään pakollista ole.
Vainajan laitto ei ole mikään erityisen kaunis tapahtuma. Itse sairaanhoitajana en todellakaan halua olla mukana laitossa kenenkään läheiseni kohdalla. Hyvästit voi jättää miellyttävimmissäkin merkeissä.
Älä mene jos et halua. Voit mennä jättämään jäähyväiset sukulaisellesi jos haluat sitten myöhemmin kun hoitajat ovat laittaneet vainajan.
Minä oon työntekijänä ollut laittamasa vainajaa, ja minusta se oli kaunis ja arvokas tilanne.Oli hyvä nähdä, että vanha ja sairas ihminen sai rauhan.
Kai se eri asia olisi laittaa vaikka pahoin ruhjoutunutta onnettomuuden uhria. Mutta ap:n tapauksessa kyse ei ole tälläisestä.
Jos hän kuolee illalla, ei sua silloin sinne pyydetä. Ehtiiseuraavana päivänä.
Kuolleita ei kiinnosta. Ihan saman tekevää tädille kuka hänet laittaa.
En haluaisi itse laittaa läheistäni. Hyvästellä ennen tai sen toki haluaisin ja sikisi toivon että kuolemasta ilmoitettiin minulle myös yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mieheni täti on juuri kohta kuolemassa. Minä olen ainut joka oikeastaan on käynyt katsomassa ja ollut mukana. Hoitaja kysyi minulta haluanko olka laittamassa tätä kuoleman jälkeen, apua, miten laittaa, ei kuitenkaan yksin tarvis vaan hoitajan kanssa. En halua ja pelottaa mutta jos en mene ei sekään tunnu oikealta, en pitäisi itsestäni jälkeen. Eniten mietityttää mitä tuo laittaminen tarkoittaa hoitokodissa, pestään vai mitä. Pelottaa jos nyt illalla tai yöllä soittavat. Jotenki tuli tuo kysymys niin yllätyksenä että kehdannut enkä älynnyt siinä kysyä.
Mieheni tekee tuota työtä. Jos tuntuu ettet pysty, niin saa aina ammattiapua. Minä en ymmärrä miten mies pystyy siihen työhön. Tuo on monelle hoitajalle kova paikka. Älä mene jos tuntuu siltä.
En edes tiennyt että omaiset voi olla laittamassa vainajaa :( no, en olisi kyllä mitenkään pystynyt pikkusiskoa laittamaan, kun oli muutenkin liian kamalaa nähdä toinen kuolleena.
Vierailija kirjoitti:
Sun miehen täti, ei sun. Hanki luonnetta ja kieltäydy. Uskomaton tahdoton tyyppi.
Niin, ihmisen kanssahan ei voi olla läheinen omasta tahdostaan jos se ei ole omaa sukua.
"Vainajan laitto" haulla googlettamalla löytyy videoita kunnianosoitus jos haluat selvittää mitä siinä tapahtuu.
Niin varmaan on mutta taidan itseni takia mennä, ehkä vain katson tai kaipaan hiukset, en tiedä. Tunnen ja tiedän tädin ihan lapsuudesta, asui lähellä lapsuudenkotiani, muistan miten äitini vei hänelle ruokajämiä ja miten hän aina jäi koiramme tiellä jututtamaan. Alkolla on elämänsä sotkenut ja välit omaan sukunsa kotkonut. Ihan sattumalta sitten vuosien jälkeen selvisi siis että on mieheni täti ja ihan sattumaa sekin että on nyt aivan toisella paikkakunnalla hoitokodissa meitä lähellä. Tuntuu että pitää olla kumminki tuttujen käsien ja äänen saattamassa, vaikka ees vähän.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että pitää olla kumminki tuttujen käsien ja äänen saattamassa, vaikka ees vähän.
"Laitto-vaiheessa" vainaja on ruumis/vainaja eikä kyllä mitään merkitystä sillä onko kädet tai äänet tuttuja vai vieraita. Jos haluat olla vierellä kuoleman hetkellä ehkä kannattaisi mennä sinne nyt.
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan on mutta taidan itseni takia mennä, ehkä vain katson tai kaipaan hiukset, en tiedä. Tunnen ja tiedän tädin ihan lapsuudesta, asui lähellä lapsuudenkotiani, muistan miten äitini vei hänelle ruokajämiä ja miten hän aina jäi koiramme tiellä jututtamaan. Alkolla on elämänsä sotkenut ja välit omaan sukunsa kotkonut. Ihan sattumalta sitten vuosien jälkeen selvisi siis että on mieheni täti ja ihan sattumaa sekin että on nyt aivan toisella paikkakunnalla hoitokodissa meitä lähellä. Tuntuu että pitää olla kumminki tuttujen käsien ja äänen saattamassa, vaikka ees vähän.
Kaunis tarina. Kannattaa käydä katsomassa häntä vielä kun voit.
Ihan ohiksena, mä olen luullut että hautaustoimisto hoitaa kaikki nämä laittojutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis tarina. Kannattaa käydä katsomassa häntä vielä kun voit.
Ihan ohiksena, mä olen luullut että hautaustoimisto hoitaa kaikki nämä laittojutut.
Vainajan laitto tehdään osastolla tai palvelutalossa, ennen kylmiöön siirtämistä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että pestään vainaja jos on eritteitä tms., sidotaan pään ympärille sideharso niin, että suu pysyy kiinni (Ruumiin jäykistyessä suuta ei enää saa kiinni), silmien päälle laitetaan kostutetut harsotaitokset, jotta silmät pysyvät kiinni ja vainajalle puetaan vainajan paita (valkoinen harso-avopaita) sekä vainajan päälle laitetaan valkoinen liina.
Hautaustoimisto hoitaa tuon maksusta, ei omaisten tarvitse tehdä mtn.
Voe elämä. Vaenaja laetataan muovipussiin. Luit oikein. Siinä on jopa vetoketju. Sen äänen voi jopa kuulla.
On aika kaukainen sulle kumminki, miehesi täti, miten voit läheisin sinä olla.