Onko väärin vaatia lapsilta että leikit pysyy pääsääntöisesti omassa huoneessa?
Iät 3v ja 6v. Toistaiseksi yhteinen huone. Jossa he ei koskaan, ei kissa vie KOSKAAN leiki. Kaikki kamat raijataan aina keskelle olohuonetta josta niitä ei siivottaisi millään + itse ei saa katsoa rauhassa esim. telkkaria kun lapset kiekuu siinä huoneen keskellä ja pomppii ja pörrää.
Tähän saakka ovat saaneet vapaasti leikkiä koko kodissa että voivat olla lähellä, mutta nyt alkaa molemmat olla sen verran isoja, että minusta he voisi hyvin siirtyä leikkeinensä omaan huoneeseen (toki välillä jonkun rauhallisen leikin voisi tuoda olkkariinkin).
Oonko nyt ihan p*ska ja kivikautinen kasvattaja jos komennan ne omaan huoneeseensa?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta lasten tulee saada leikkiä olkkarissa ja olla muiden keskellä.
Toki voi olla poikkeustilanteita, tulee joku vieras, jolla on vaara kompastua leluihin tms.
Ei meilläkään tietysti koko leluarsenaalia rahdata keskelle olohuoneen lattiaa, mutta jos on jokin selkeä juttu vaikka majan rakentaminen tuolien avulla tai dublotorni jne., niin tietenkin saa.
Mun mielestä taas tuollaiset sais pysyä pääsääntöisesti omassa huoneessa. Tosi ärsyttävää joku maja jatkuvasti omassa olohuoneessa tai junarata niin ettei kulkemaan mahdu.
Jotain pikkulegoja voisi mun puolesta rakentaa olkkarissakin.
Meillä on pieni asunto ja pieni olohuone. Olohuoneen läpi kulku makuuhuoneisiin, keittiöön, eteiseen/ vessaan. Varmaan eri jos olisi enemmän tilaa noin muutoinkin... ja siis lastenhuoneesta on suora näkymä olkkariin ja keittiöön. Ettei he ihan eristyksiin joutuisi..
Kunhan lapsi meillä kasvaa niin leikit siirtyy meilläkin lapsen huoneeseen. Minusta ihan suotavaa niin lelut ei ole muiden jaloissa ja saavat jättää leikit korjaamatta lattioille jatkaa mihin jäivät.
Lastenhuone on lasten leikkejä varten. Olohuoneessa katsellaan telkkaria, seurustellaan ystävien kanssa ja rentoudutaan. Keittiössä syödään ja tiskataan, vessassa pesydytään ja käydään tarpeilla, saunassa saunotaan...
Yhteiskunta on täynnä sääntöjä, lasten on hyvä oppia pienestä pitäen, ettei ihan mikä vaan ole sallittua.
Rajat on rakkautta ja siistissä kodissa viihtyvät kaikki paremmin.
Viihtysitkö sinä itse yksin jossakin huoneessa ja muut rakkaat läheiset seurustelisi ja olisi yhdessä toisessa huoneessa?
Ihminen, myös lapsi on laumaeläin ja viihtyy parhaiten läheisten ja rakkaiten seurassa ja saa mielihyvää ja iloa toistensa seurasta.
No ei todellakaan roudata kaikkea mahdollista rompetta olkkariin tai muualla. Pääsääntöisesti leikit siis omassa huoneessa. Jotain pientä voi joskus satunnaisesti tulla esim. keittiöön leikkimään, kun kokkaan siellä ja lapsella on kovasti sellainen fiilis, että haluaa äidille höpötellä samalla.
Meillä on AINA pidetty leikit vain lasten huoneissa vauvaiästä jälkeen. Siellä saa rakentaa ja levittää rauhassa kamat pitkin poikin. Voi jättää leikit kesken ja jatkaa aamulla ilman, että ne häiritsevät ketään.
Olohuone on rauhallinen tila, jossa rentoudutaan. Ei pompita sohvilla, eikä sotketa. Aikuisetkin tarvitsevat tilaa olla joskus rauhassa lukemassa tai vaikka Netflixiä katsomassa. Samoin lapset saavat olkkarissa olla esim. tietokoneella (voin pitää hyvin silmällä) tai katsomassa telkkaria tai tekemässä muuta rauhallisempaa hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Viihtysitkö sinä itse yksin jossakin huoneessa ja muut rakkaat läheiset seurustelisi ja olisi yhdessä toisessa huoneessa?
Ihminen, myös lapsi on laumaeläin ja viihtyy parhaiten läheisten ja rakkaiten seurassa ja saa mielihyvää ja iloa toistensa seurasta.
Meidän lapsi viihtyy hyvin leikkimässä omassa huoneessaan. Jos tekee mieli olla sosiaalinen tulee meidän kanssa hengaamaan. Mukana saattaa olla vaikka nalle mutta ei enempää. Mikä ongelma?
Komppi viitoselle. Lapsi haluaa olla siellä, missä muukin perhe. Minusta on elämälöe vieras ajatus, että lapsia kiellettäisiin leikkimästä myös olohuoneessa. Kyllä se on huone, joka on tarkoitettu koko perheen oleiluun, myös lasten.
Mutta toki se sitten edellyttää, että leikkikalut illalla raivataan paikoilleen. Ilman mitään muttia.
Sinuna lähtisin tuosta periaatteesta. Se ehkä myös saa lapset sitten välttämään kaikkien lelujen ronttaamista olkkariin, koska niiden raivaaminen vaatii vaivaa.
Voi aikuisten oma tila, salli mun nauraa! Olisit jättänyt ne lapset laittamatta jos muutaman vuoden ajan leikkien katseleminen, kestäminen ja herraisä osallistuminen tuntuu noin hankalalta!
Vanhainkodissa voit sitten ihmetellä niitä kadonneita tärkeitä vuosia ja ihmetellä kun kukaan ei käy vaikka niin hyvin ne lapset kasvatit- sääntöihin...
Meillä kolme poikaa ja todellakin koko koti käytettävissä leikkeihin.
Kolmivuotias on kyllä vielä todella pieni leikkimään omassa (jaetussakaan) huoneessa. Ihminen tosiaan on laumaeläin.
Meillä legot on kielletty olohuoneesta, koska perheessä on 9 kk vanha vauva. Mutta olohuone ja keittiö ovat yhteistä aluetta, jossa luetaan, tehdään läksyjä, piirretään, oleskellaan...
Meillä aikuisten oma tila on makuuhuone, johon ei leluja tuoda. Muualla saa leikkiä ja jokaisessa muussa huoneessa (myös saunassa) on lelukori. Olemme kaikki melkein aina yhdessä. Jos haluaa olla rauhassa, niin sitten menee omaan huoneeseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsi viihtyy hyvin leikkimässä omassa huoneessaan. Jos tekee mieli olla sosiaalinen tulee meidän kanssa hengaamaan. Mukana saattaa olla vaikka nalle mutta ei enempää. Mikä ongelma?
Minusta kuulostaa kovin kliiniseltä ja tunteettomalta. Ne ongelmat voivat tulla esiin myöhemmin.
Meillä kolmevuotias leikkii pääosin olohuoneessa, kun kaipaa myös seuraa samalla. Meillä on yhdistetty olohuone ja keittiö, joten lapsen kanssa seurustelu onnistuu helposti samalla kun tekee kotihommia.
Vierailija kirjoitti:
Voi aikuisten oma tila, salli mun nauraa! Olisit jättänyt ne lapset laittamatta jos muutaman vuoden ajan leikkien katseleminen, kestäminen ja herraisä osallistuminen tuntuu noin hankalalta!
Vanhainkodissa voit sitten ihmetellä niitä kadonneita tärkeitä vuosia ja ihmetellä kun kukaan ei käy vaikka niin hyvin ne lapset kasvatit- sääntöihin...
No voi höpön pöpön sentään. :-D Minun lapsillani on siinä sisarus tai kaveri koko ajan mukana, eivät he edes halua minulta mitään panosta heidän ikiomaan leikkiinsä.
Saavat siis olla rauhassa omassa huoneessaan, josta toki pääsee ihan milloin vaan aikuisen seuraan noin 2 metrin päähän. Ihan itse he mielummin siellä huoneessa leikkivät, koska siellä on kaikki tarvittava käden ulottuvilla. Ei se huone nyt mikään vankila kuitenkaan ole, vaan oma ja lapselle tärkeä tila!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kuulostaa kovin kliiniseltä ja tunteettomalta. Ne ongelmat voivat tulla esiin myöhemmin.
Höpö höpö. Meidän perheessä on aina avoin syli ja vietetään paljon aikaa yhdessä muuten. Se että lapsi oppii keksimään tekemistä yksin ja leikkimään yksin tukee lapsen kykyjä jos jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herranjumala näitä... :'-D
On todella outoa mielestäni. Lapset haluavat leikkiä missä vanhemmat ovat. Meillä siis kaikkialla. Itseasiassa eivät ole koskaan tainneet juuri leikkiä omissa huoneissaan.
Meillä on mummolassa hyvin tiukka kuri siitä, että lapset leikkivät eri huoneessa kuin missä aikuiset ovat. Lapset saavat tulla aikuisten seuraan vain siksi aikaa, kun juodaan kahvit (lapsille vettä ja keksejä), mutta ei puhettakaan, että siellä lapset näkyisi tai kuuluisi. Käytännössä minä olen aina lapsen kanssa eri huoneessa kuin muut aikuiset, koska 2v ei vielä tajua tällaista sääntöä. Mutta olen kyllä samaa mieltä eli kodissa on eri tilat leikille, ruuanlaitolle, vieraiden kanssa seurustelulle eikä lapsen leikki saa mennä kaiken muun edelle.
Kyllä minusta lasten tulee saada leikkiä olkkarissa ja olla muiden keskellä.
Toki voi olla poikkeustilanteita, tulee joku vieras, jolla on vaara kompastua leluihin tms.
Ei meilläkään tietysti koko leluarsenaalia rahdata keskelle olohuoneen lattiaa, mutta jos on jokin selkeä juttu vaikka majan rakentaminen tuolien avulla tai dublotorni jne., niin tietenkin saa.