Voiko etävanhempi noin vaan perua sovitut tapaamiset?
Jo toinen kerta kuukauden sisällä, kun etävanhempi ilmoittaa aamuyöllä tekstiviestillä, että hänelle ei sovikaan aamulla ottaa lapsia vastaan toisin kuin sopimuksessa lukee. Siinä minä sitten alan etsiä itselleni aamutuimaan sijaista, kun en voikaan mennä töihin. Yritän aina ottaa työvuoroja niiksi viikonlopuiksi, jolloin lapset on etävanhemman luona, että jäisi sitten enemmän aikaa olla lasten kanssa muulloin.
Voiko etävanhempi oikeasti tehdä tällaista jatkuvasti noin vain? Ilman mitään järkevää syytä? Miten voin suunnitella omaa elämää.ollenkaan?
Kommentit (33)
Juridisessa mielessä kyllä etä voi perua tapaamiset vaikka viime hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi. Kuka voi pakottaa?
Luulisi, että ihminen, joka lastenvalvojalla halusi enemmän tapaamisia, sitten pitäisi niistä tapaamisista kiinni. Tai ehkä syy olikin oikeasti saada elatusmaksua alemmas.
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät lapset sitten voi tehdä samaa? Yleensä joudun pakottamaan heidät menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät lapset sitten voi tehdä samaa? Yleensä joudun pakottamaan heidät menemään.
Lasten iät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että ihminen, joka lastenvalvojalla halusi enemmän tapaamisia, sitten pitäisi niistä tapaamisista kiinni. Tai ehkä syy olikin oikeasti saada elatusmaksua alemmas.
Tietenkin luulisi, mutta mitä väliä sillä on jos luulisi? Jos etä peruu niin hän peruu. Kusipäistähän se on, mutta etällä on tämä oikeus. Hyvä vanhempi ei tee niin, huono vanhempi tekee niin. Jokaisella meistä on oikeus olla hyvä tai huono vanhempi.
Eli tyyppi on kännissä kun aamuyöstä iskee ettei pystykään. Ainakin kysyisin jonkun sijaishoitajan etukäteen jos mahdollista, mummon tms.?
No tietysti voi perua. Sinun hommasi on hommata lapsille vahti kun let menossa töihin. Tai varavahti jos exäsi ei lapsia otakaan. Niin minäkin jouduin tekemään jo 15 vuotta sitten. Eipä ole maailma paljoa muuttunut tällä saralla!
Muistakeehan myös että 0-7vrk/kk luonapidolla maksetaan sitä suurinta elaria, jos etä ottaa päiviä tuosta enemmän, niin hänen on oikeus vaatia luonapitovähennystä elareista. Että ette lähde turhaan taistelemaan kostoksi lisärahaa, voi kääntyä lähi vastaan se.
Tämä on tällaista. Ihmiset hankkivat lapsia ja sitten holtittomasti eroavat. Ei siinä mitään, jos toinen on vaikka väkivaltainen, mutta ihmiset eroavat pikkusyistä. Yksi ystävätär tunnusti pikkusievässä, että oli eronnut, koska kadehti sinkkuystävänsä vapautta. Nyt hänellä lapset vain vuoroviikoin.
Olisiko kannattanut miettiä oliko reilua laittaa lapset kulkemaan kahden kodin väliä? Jaksaisitko itse sellaista?
Nyt ap keksii tähän, että mies oli ihan sika. Mut totuus on, että monet naiset eroaa kevein perustein.
Vierailija kirjoitti:
Eli tyyppi on kännissä kun aamuyöstä iskee ettei pystykään. Ainakin kysyisin jonkun sijaishoitajan etukäteen jos mahdollista, mummon tms.?
Mistä sinä tiedät, että on kännissä? Voi hyvin vaikka maata unettomana pikkutunneilla ja sitten tajuta, ettei voi hoitaa lapsia turvallisesti valvotun yön jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tällaista. Ihmiset hankkivat lapsia ja sitten holtittomasti eroavat. Ei siinä mitään, jos toinen on vaikka väkivaltainen, mutta ihmiset eroavat pikkusyistä. Yksi ystävätär tunnusti pikkusievässä, että oli eronnut, koska kadehti sinkkuystävänsä vapautta. Nyt hänellä lapset vain vuoroviikoin.
Olisiko kannattanut miettiä oliko reilua laittaa lapset kulkemaan kahden kodin väliä? Jaksaisitko itse sellaista?
Nyt ap keksii tähän, että mies oli ihan sika. Mut totuus on, että monet naiset eroaa kevein perustein.
Samaa mieltä. Eroavat eivät tajua sitä, paljon elämä vaikeutuu. No, ei ole sitä toista tai kolmatta lasta enää, mutta paljon muuta.
Valitettavasti voi. Jos lähi tekisi saman, olisi poliisit jo lähes tulkoon ovella hakemassa lapsia etälle.
Lakia tulisi tässä suhteessa muuttaa. Etä saisi sankiota jos perusteettomasti peruu sovitut tapaamiset. Tätä nimittäin käytetään paljon kiusantekona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, että on kännissä? Voi hyvin vaikka maata unettomana pikkutunneilla ja sitten tajuta, ettei voi hoitaa lapsia turvallisesti valvotun yön jälkeen.
Ohiksena, mutta tunnen erään miehen (etä) joka perui välillä viime hetkellä sovitut tapaamiset. Syynä oli se, että hän ei juuri silloin kokenut jaksavansa tavata lasta eli ei kiinnostanut riittävästi. Kyse "jaksamisessa" ei ollut mistään isoista univaikeuksista tms vaan siitä, että ei napannut.
Lapsi voi kieltäytyä, jos on 12 vuotias tai yli. Tai jos on alle 12 mutta kehitystasoltaan niin kypsä, että hänen katsotaan voivan itse päättää asiasta (tämä voi tulla kyseeseen esim. 10-vuotiaan kohdalla, mutta ei esim. 3-vuotiaan).
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakaan en missään nähnyt viittausta siihen, että ap olisi nimenomaan nainen ja etävanhempi mies. Eli sinä vain oletit niin. Ja miksi? Koska yleensä se menee niin päin, että nainen kantaa päävastuun lapsista ja mies peruu milloin huvittaa? Ja sitten syytät ap:ta siitä, että hän keksii että mies on sika. Vaikka itse oletit juuri samoin.
Perun milloin haluan, et voi mitään.
Totta kai voi. Mutta jos sinä ilmoitat ettei nyt sovikkaan antaa lapsia, niin olet pulassa.
Mun mielestä tollasesta toiminnasta pitäs kyllä jotain sanktiota seurata, mutta minkäs teet? Kiusantekoahan tuo on, joka vaikuttaa lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on, että mies itse lähti, koska oli löytänyt toisen naisen. Yli puoleen vuoteen hänestä ei kuulunut mitään, ei vastannut viesteihin ei mitään. Vasta, kun ilmeisesti meni uuden naisen kanssa sukset ristiin, niin alkoi tapaamiset kiinnostaa.
En olisi lapsille toivonut tällaista elämää. Mutta toisen ihmisen ratkaisuihin ei voi vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi. Mutta jos sinä ilmoitat ettei nyt sovikkaan antaa lapsia, niin olet pulassa.
Mun mielestä tollasesta toiminnasta pitäs kyllä jotain sanktiota seurata, mutta minkäs teet? Kiusantekoahan tuo on, joka vaikuttaa lapsiin.
Täytyy ilmeisesti jollekin järjestölle ehdottaa, että alkaisivat lobata sanktioita tuollaisesta toiminnasta. Kiva valmistaa lapsia etukäteen tapaamiseen ja sitten se peruuntuukin. En ymmärrä,miksi nämä.sopimukset sitovat lapsia mutta eivät etävanhempaa.