Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-luokkalainen sanoo, että "kaikilla muilla jätkillä" on päivittäin energiajuomarahaa paitsi hänellä

Vierailija
24.08.2018 |

Muiden mutsit kuulemma antavat joka päivä rahaa muutamaan energiajuomatölkkiin ja häntä syrjitään kun täytyy juoda vain vettä. Ja toden totta kun olen näitä muita luokkalaisia nähnyt niin ovat jatkuvasti energiajuomat kädessä. Annatteko te, yläasteikäisten vanhemmat rahaa tällaiseen ja kuinka usein?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa että vanhemmat antaisivat rahaa nimenomaan energiajuoman ostoon. Meillä saa käyttää viikkorahansa (7e) herkkuihin, mutta ei energiajuomaan. Joka päivä tulevat koulusta kaupan kautta, omani ei tietääkseni aina osta mitään (että voi toisena päivänä ostaa jotain kallimpaa).

Ihan uteliaisuudesta kysyn, mitä lasten tarvitsee käydä ostamassa joka päivä kaupasta?

Poikani mukaan kaverit ostavat karkkia, limua, sipsejä, patonkia, makeita leivonnaisia ja energiajuomaa. Ei noita varmaan kukaan varsinaisesti tarvitse.

Meidän pojalla viikkoraha on juuri siksi pieni, ettei tule turhaan ostettua.

T. 2

Vierailija
22/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa että vanhemmat antaisivat rahaa nimenomaan energiajuoman ostoon. Meillä saa käyttää viikkorahansa (7e) herkkuihin, mutta ei energiajuomaan. Joka päivä tulevat koulusta kaupan kautta, omani ei tietääkseni aina osta mitään (että voi toisena päivänä ostaa jotain kallimpaa).

Ihan uteliaisuudesta kysyn, mitä lasten tarvitsee käydä ostamassa joka päivä kaupasta?

Poikani mukaan kaverit ostavat karkkia, limua, sipsejä, patonkia, makeita leivonnaisia ja energiajuomaa. Ei noita varmaan kukaan varsinaisesti tarvitse.

T. 2

Tyttö on 8-luokalla ja tämä kaikki vastaa hyvin hänen kertomaa useiden nuorien ruokavaliosta. Välillä koulusta tulee viestiä rehtoriltä, että älkää antako liikaa käyttörahaa vaan pistäkää lapset syömään kouluruokaa. Ja kunnossahan tuo kaikki näkyy...

Älkää siis olko vanhemmat liian sinisilmäisiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni käy kaupassa kesken koulupäivän jos kouluruoka ei maistu tai sitä saa ottaa liian vähän. Etenkin pojat yleensä söisi hevosen kokosia annoksia ja todellisuudessa saa ottaa pari pientä makkaraa tai mitä ikinä sattuu olemaan. 

Vierailija
24/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

seems legit.

Vierailija
25/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juon energiajuomia salaa, kun vanhemmat ei anna päristellä. Ne ei huomaa mitään, kun livahdan kauppaan ostamaan pärinänektaria. :D

M19

Vierailija
26/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 2

Tyttö on 8-luokalla ja tämä kaikki vastaa hyvin hänen kertomaa useiden nuorien ruokavaliosta. Välillä koulusta tulee viestiä rehtoriltä, että älkää antako liikaa käyttörahaa vaan pistäkää lapset syömään kouluruokaa. Ja kunnossahan tuo kaikki näkyy...

Älkää siis olko vanhemmat liian sinisilmäisiä!

Tätä juuri tarkoitin kun ihmettelin, mitä lapset päivittäin kaupasta hakevat. Tai oikeastaan olisi tietysti hauska lukea vastaus, että joku on käynyt ostamassa vaikka banaanin tai herneitä, mutta se taitaa olla utopiaa... Tämä on yksi syy siihen, miksi en ole antanut lapsille lainkaan viikkorahaa. Ainakaan alakoulun puolella ei ole vielä tullut houkutusta ostaa karkkia. Jos vanhemmat ostavat lapselle kaiken tarpeellisen, niin kyllä se viikkoraha käytännössä karkkiin menee. Ei se ole mitään vastuullisen rahankäytön opettelua ellei sitten erikseen opeteta ja vaikka yhdessä seurata säästöjen kertymistä. Mutta joo, taidan olla selvästi joku muinaisjäänne, sillä ainakin lapseni alakoulussa on kioski kerran viikossa ja sieltä voi ostaa ylihintaisia karkkeja ja mokkapaloja, ei tarvitse vaivautua edes kauppaan asti. Ja sitten ihmetellään, millaista ruokaa kodeissa syödään, kun lapset niin lihovat.

Vierailija
27/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on nuorista tullut täydellisiä lassukoita. Itse kun olin tuon ikäinen, niin karkit käytiin varastamassa kaupasta ja rahat säästettiin siihen, että voi haettaa puliukon kautta viinaa alkosta.

Mutta nauti nyt siitä teinin kanssa elämisestä, kun olet sen halunnut pinpistäsi ulos pusertaa. XD 

terv. onnellinen vela

Trololololollololollolololllooooo!

Vierailija
28/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa juo niitä, toiset ei. Oma lapsi juo joskus. Olen yrittänyt valistaa, mutten kieltää. Luulen, että lapsella oli kausi millloin piti juofa energiajuomia, mutta se meni ohi. Nyt ostaa tuoremehua. Mitä kalliimpi, sen parempi.

Vierailija
29/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella voi olla hankala estää lapsia ostamasta karkkia. Monilla on omaa rahaa kesätöistä tai juhlista. Monella on mopo ja siihen pitää ostaa bensaa. Vanhemmatko ne matkaa? Jos ei niin kertoo, että rahaa on ostella vähän kaikkea. Hyvät frendit jakaa keskenään eikä kukaan jää ilman.

Vierailija
30/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma onkin siinä, että jollain porukasta on rahaa. Ainakin oman pojan kaverit jakaa kaikki. Roiskeläppäpitsaa ja mehua ja croisantteja. Niillä ne tuntuu käyvän. Mahdollisimman halpaa. Kun yhdellä on rahaa, niin hän ostaa kaikille.

Toivoisin toisin, mutta näin näyttää menevän. Tytöt kuulema on syömättä koko päivän, tai käyvät ostamassa karkkia.

Vierailija
31/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Energiajuomat pitäisi ihan oikeasti kieltää lapsilta.

Vierailija
32/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupoilla voisi olla lahjakortteja, joilla ei saa ostettua valitsemiaan tuotteita.

Vierailija
33/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni kulkee kyllä energiajuomat käsissä, en tiedä annetaanko niihin erityisesti rahaa vai miten. Se on vähän niin kuin trendi, sitten on kiva haukkua meitä opettajia jotka takavarikoimme juomat. Ennen oli limut ja tietynmerkkiset suklaakeksit, yhdessä kohtaa jäätelöt ja pienet kovat karkit, nyt mopoautojen yleistyttyä hamppari ja energiajuoma.

En kyllä yleensä hirveästi kannata energiajuomien demonisointia, vaikka se on meillä koulussa kielletty. Joku raja toki pitää olla, mutta niin pitää olla kaikissa herkuissa. Se on ihan sama asia, juoko teini kokis-sokerilitkua vai energiajuoma-sokerilitkua. Piristävä vaikutus on aika minimaalinen, ja suunnilleen samalla tasolla kahvin kanssa. Lisäaineita ja ties mitä koukuttimia niissä on toki, mutta niin on limuissakin.

Minua paljon nuorempi pikkuveljeni taisteli samasta asiasta äitini kanssa 10 vuotta sitten. Joi limpparia vaikka kuinka, törkymäärät sokeria, mutta energiajuoma oli ankarasti kielletty. Se oli kyllä hiukan huvittavaa, kuinka fanaattisesti äiti suhtautui energiajuomiin, mutta kantoi kotiin kumminkin limua ja sitä sai veljellä olla aina "eväänä" koulussa.

Itse joskus ostan energiajuoman ihan maun takia cokiksen sijaan, ja äiti marmattaa yhä :)

Vierailija
34/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä kaikilla muilla on pian rasvamaksa ja muita ongelmia.

Vierailija
35/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläasteella voi olla hankala estää lapsia ostamasta karkkia. Monilla on omaa rahaa kesätöistä tai juhlista. Monella on mopo ja siihen pitää ostaa bensaa. Vanhemmatko ne matkaa? Jos ei niin kertoo, että rahaa on ostella vähän kaikkea. Hyvät frendit jakaa keskenään eikä kukaan jää ilman.

Olen huomannut, että parhaiten nuoren karkin syöntiä hillitsee seura. Porukassa syödään kyllä karkkia, mutta määrät ovat hillitympiä. Yksinään teini syö esim. leffaa katsellessaan karkkipussin viidessä minuutissa.

Vierailija
36/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muiden mutsit kuulemma antavat joka päivä rahaa muutamaan energiajuomatölkkiin ja häntä syrjitään kun täytyy juoda vain vettä. Ja toden totta kun olen näitä muita luokkalaisia nähnyt niin ovat jatkuvasti energiajuomat kädessä. Annatteko te, yläasteikäisten vanhemmat rahaa tällaiseen ja kuinka usein?

"Kaikilla muilla" on maailman onnettomin ja invalidein peruste yhtään millekään. Meillä  nuo  juomat ovat bannissa eikä  edes naama sinisenä inttäminen saa minua heltymään. Ne eivät kuulu nuorten eikä muidenkaan ihmisten ruokavalioon millään tavalla.IKINÄ.

Vierailija
37/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että parhaiten nuoren karkin syöntiä hillitsee seura. Porukassa syödään kyllä karkkia, mutta määrät ovat hillitympiä. Yksinään teini syö esim. leffaa katsellessaan karkkipussin viidessä minuutissa.

Erityisesti tyttöseura. Ei viitsi olla käsi sipsipussissa jatkuvasti. Voisi olla kansanterveydellisesti järkevää satsata tyttöystävän saamiseen

eri

Vierailija
38/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kaikilla muilla" on maailman onnettomin ja invalidein peruste yhtään millekään. Meillä  nuo  juomat ovat bannissa eikä  edes naama sinisenä inttäminen saa minua heltymään. Ne eivät kuulu nuorten eikä muidenkaan ihmisten ruokavalioon millään tavalla.IKINÄ.

Itse asiassa se on oikein hyvä perustelu. Helposti jää yksin, jos poikkeaa porukasta, mikä on teinille haitallisempaa kuin mitkään juomat ja karkit

Vierailija
39/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Energiajuomat pitäisi ihan oikeasti kieltää lapsilta.

Ja onneksi suuri osa kaupoista on näin tehnyt.

Vierailija
40/50 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7€ viikkoraha? Ymmärrän jos ootte pienitulonen perhe, mutta toi on lähinnä sairasta jos lapsi elää 1€ päivässä. Hyi vittu. Meillä lapset saa 20€/viikko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi