8-luokkalainen sanoo, että "kaikilla muilla jätkillä" on päivittäin energiajuomarahaa paitsi hänellä
Muiden mutsit kuulemma antavat joka päivä rahaa muutamaan energiajuomatölkkiin ja häntä syrjitään kun täytyy juoda vain vettä. Ja toden totta kun olen näitä muita luokkalaisia nähnyt niin ovat jatkuvasti energiajuomat kädessä. Annatteko te, yläasteikäisten vanhemmat rahaa tällaiseen ja kuinka usein?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muiden mutsit kuulemma antavat joka päivä rahaa muutamaan energiajuomatölkkiin ja häntä syrjitään kun täytyy juoda vain vettä. Ja toden totta kun olen näitä muita luokkalaisia nähnyt niin ovat jatkuvasti energiajuomat kädessä. Annatteko te, yläasteikäisten vanhemmat rahaa tällaiseen ja kuinka usein?
"Kaikilla muilla" on maailman onnettomin ja invalidein peruste yhtään millekään. Meillä nuo juomat ovat bannissa eikä edes naama sinisenä inttäminen saa minua heltymään. Ne eivät kuulu nuorten eikä muidenkaan ihmisten ruokavalioon millään tavalla.IKINÄ.
Itse asiassa se on oikein hyvä perustelu. Helposti jää yksin, jos poikkeaa porukasta, mikä on teinille haitallisempaa kuin mitkään juomat ja karkit
Jep. On naurettavaa, että jotkut vanhemmat kieltävät kaiken nuorelta omien näkemyksiensä vuoksi ja pahimmillaan syrjäyttävät lapsensa koko yhteiskunnasta.
Kyllä on energiajuomia lipittäviä lapsia/nuoria/aikuisia oikeus arvostella jos on itse esim. absolutisti, ei polta, elää terveellisesti eli ei herkkuja. Mutta jos omat elintavat on myös surkeat niin on todella tekopyhää lähteä arvostelemaan toisen elintapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa että vanhemmat antaisivat rahaa nimenomaan energiajuoman ostoon. Meillä saa käyttää viikkorahansa (7e) herkkuihin, mutta ei energiajuomaan. Joka päivä tulevat koulusta kaupan kautta, omani ei tietääkseni aina osta mitään (että voi toisena päivänä ostaa jotain kallimpaa).
7€ viikkoraha? Ymmärrän jos ootte pienitulonen perhe, mutta toi on lähinnä sairasta jos lapsi elää 1€ päivässä. Hyi vittu. Meillä lapset saa 20€/viikko.
Sairas oot itse. Ei lapsen tarvitse "elää" eurolla per päivä, koulussa saa ruokaa ja kotona myös. Tuo euro on ylimääräiseen humputteluun.
ei edellinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa että vanhemmat antaisivat rahaa nimenomaan energiajuoman ostoon. Meillä saa käyttää viikkorahansa (7e) herkkuihin, mutta ei energiajuomaan. Joka päivä tulevat koulusta kaupan kautta, omani ei tietääkseni aina osta mitään (että voi toisena päivänä ostaa jotain kallimpaa).
7€ viikkoraha? Ymmärrän jos ootte pienitulonen perhe, mutta toi on lähinnä sairasta jos lapsi elää 1€ päivässä. Hyi vittu. Meillä lapset saa 20€/viikko.
Oppii säästäväisyyttä, kun tietokoneeseen pitää säästää kolme vuotta. Tosin kolme vuotta koneet yleensä kestääkin, joten eipä tule karkkia osteltua :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kaikilla muilla" on maailman onnettomin ja invalidein peruste yhtään millekään. Meillä nuo juomat ovat bannissa eikä edes naama sinisenä inttäminen saa minua heltymään. Ne eivät kuulu nuorten eikä muidenkaan ihmisten ruokavalioon millään tavalla.IKINÄ.
Itse asiassa se on oikein hyvä perustelu. Helposti jää yksin, jos poikkeaa porukasta, mikä on teinille haitallisempaa kuin mitkään juomat ja karkit
Ei, se ei ole hyvä perustelu. Vaikka jokainen teini sitä käyttää niin se ei tee siitä parempaa perustelua. eikä se ole peruste hankkia sellaista mitä vanhemmat eivät katso tarpeelliseksi. Tarve ja mieliteko ovat edelleen yleensä eri asioita. Harmi kun nykyvanhemmat menevät siitä mistä aita on matalin ja sekoittavat nämä keskenään. Energiajuomia ei oikeasti tarvitse kukaan, mistään syystä. Ne ovat vain hyvin markkinoitua *skaa. Ne eivät edistä terveyttä eivätkä edes maistu hyvältä.
Onko teidän perheissä myös limpparikielto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8-luokkalaisen tytön äiti vastaa: en usko, että omani on koskaan edes maistanut energiajuomaa.
Eeeei olekaan! :D
Minut kerran "huijattiin" maistamaan energiajuomaa, syljin heti pois. Mikä oletus se muutenkin on, että kaikki nuoret ovat niin kiinnostuneita samoista asioista, ja miksi tämä oletus on niin vahva?
Noin muuten, näin "sukupuolisyrjivästi" todettuna tuntuu energiajuomat olevan hyvin vahvasti poikien juttu.
Muttamutta, ei kaikki saa. Ei edes "kaikki". Se on yksinkertaisesti fakta. Ja kerropa sille sällille, että vaikka joku saisi altistua aspartaamille miten paljon ikinä lystää, niin ei tarkoita, että sinunkin pitää niin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta kysyn, mitä lasten tarvitsee käydä ostamassa joka päivä kaupasta?
Välipaloja.
Niitä kun ei enää koulussa tarjota vaikka olisi kuinka pitkä päivä.
Meidän lähikoulussa on nykyään välipala-automaatti josta voi ostaa kolikoilla tai puhelimella. Juoma-automaattia sieltä on vaadittu poistettavaksi sillä siinä myydään limsoja ja energiajuomia, eikä niitä oikeasti tarvitse koulupäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka säännöllistä viikko- tai kuukausirahaa saisi, kaikkien ei siitä summasta tarvitse maksaa vaikka vaatteita tai oppikirjoja.
Meillä kasiluokkalainen saa juoda yhden energiajuoman viikossa ja se on viikonloppuisin. Jossain vaiheessa kinusi enempi, mut tuli se jenkkilän kuolemantapaus niin pelästyi hieman ja tyytyy yhteen. Omaa rahaa ei olekaan hällä niin helppo kontrolloida.