Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahistaa jättää lapsi päiväkotiin itkemään ja mennä itse kotiin... :(

Vierailija
24.08.2018 |

Olen siis työttömänä tällä hetkellä ja olen nyt aloittelemassa tekee Seuren kautta päiväkodeissa avustajan hommia. Tyttö 3,5v. ollu nyt pari viikkoa päiväkodissa, lyhyempää päivää (max 6h). Eka viikko meni hyvin, suorastaan ajoi minut pois, et hän haluaa jäädä yksin. Ja kun oli vain esim. 9-12, niin kyseli, et millon hän saa jäädä välipalalle asti jne. No oli kai uutuuden viehätystä. Tajus sitten päivälevon, et pitää makoilla tunti ja ei yhtään tykkää päivälevosta, vaikka välillä on nukahtanutkin (siis sitten yhdeltä vasta, kun juuri sen tunnin makoillut pimeässä...miksi pitää tunti makoilla? Eikö puoli tuntia riittäisi). Olen viimeistään kolmelta hakenut kotiin. Vielä en ole yhtään keikkaa tehnyt ja ei nuita näytä kovin tarjolla olevan tai sitten ovat liian kaukana/huonojen kulkuyhteyksien päässä. Kuljen julkisilla.

Tytön päivähoitoaika on nyt 25-35h, sen takia, et jos sattuu tulee keikkoja tarjolle ja jos satun saamaan keikan. (Vaikka tuokaa ei välttämättä riitä, kun menee matkoihin aikaa, jos ovat sen verran kaukana ellei sit mies pysty joustaa ja hakee aiemmin.) Muuten pitäisin hoitoajan alle 25h. Ehkä kuitenkin alan nyt pitää tyttöä vain sen 3h aamupäivästä päiväkodissa ja muuten kotona. Ja joskus vapaapäiviäkin. Jos tulee keikka, joko päivän mittainen tai pidempi, niin sit on pitkiä päiviä.

Vai mitä ootte mieltä tästä? Jotenkin hankalaa tuollainen yhtäkkinen keikkatyö, kun ei tiedä millon niitä on ja millon ei. Tavallaan maksaa turhasta, jos tuntimäärä on 25-35h tai vaikka sen yli 35h, jos keikkoja on harvoin. Mut sit taas jos valitsee pienemmän tuntimäärän, niin ei voi yhtäkkiä jättää tyttöä pidemmäksi aikaa. Ja kun se jää itkien sinne... yleensä kuulema menee heti ohi, kun olen lähtenyt, mutta esim. viime pe oli sen 3h, mitä oli silloin hoidossa, ollut itkuinen ja ulkoilunkin vain hoitajan sylissä.

Mulla nyt aivot raksuttaa ja itkettää ja kaikkea, ahistaa.. mietin pääni puhki mitä teen ja meneekö tuo itkuvaihe ohi vai ei. Mut ehkä teen kuten tuossa kirjoitin, 3h päivä, ei tarvi silloin olla päivälepoa ja maksan kuitenkin enemmästä ajasta. Sama se sille rahalle, päääasia, et ei ahistaisi eikä itkettäisi tyttöä eikä minua. Tarvittaessa pitäisin sit pitkää päivää, kun ja jos olen töissä. Tosin tyttö ei olisi millään tänäänkään halunnut lähteä päiväkotiin, vaikka tiesi, et tulen ruuan jälkeen hakemaan... illalla sängyssä jo itki ettei halua mennä ja aamulla jatkui sama :( Sanoi, et haluaa kerhoon.. oli viime vuoden seurakunnan kerhossa 3h kerrallaan 3 kertaa viikossa. Tykkäsi tosi paljon, tosin joskus ei halunnut lähteä (kun oli väsynyt tms.) ja itkeskeli kun tein lähtöä. Loppuajasta jäi tosi hyvin ilman itkuja, eli aika auttoi siinä. Mut yleensä hyvillä mielin lähti sinne, toisin kuin nyt päiväkotiin.

Mitä itse tekisitte tilanteessa?

Kiitos kun sain purkautua ja pukea ajatuksia sanoiksi. J

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsisin sinun sijassasi kolmen tunnin päivät. Omat lapseni eivät ole koskaan voineet sietää pakkomakaamista, joten olen hakenut heidät ennen päivälepoa silloin kun se on töiden puolesta ollut vain mahdollista.

Eikä kannata miettiä, monestako tunnista maksaa. Yhteiskunta kumminkin maksaa joka tunnista enemmän kuin sinä.

Vierailija
2/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellisinta olisi muuttaa lapsen suhtautuminen päiväkotiin, eikä miettiä omia työkuvioita.

Ei ole normaalia enää tuon ikäiselle lapselle ahdistua ja itkustaa päiväkotiin menemistä, kun tuota pienemmätkin menee innoissaan ja naureskellen hoitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdatkohan aiheuttaa itse lapselle tuon itkuisuuden? Sinulla on paha olla-> lapsella on paha olla. Sinuna nyt kannustaisin lasta ja pyrkimään vähentämään tuota pahaa oloa lapsen nähden.

Vierailija
4/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä, näin teen ja helpotus kun nyt tein sen päätöksen. Mietin vaan et sopeutuuko tyttö, siis meneekö tuo itkuvaihe sit ohi, mut kai sopeutuu samanlain kun kerhoonkin eikä se sopeutuminen vaikuta siihen miten pitkään siellä päivittäin on. Ja kun tosiaan se lepohetki häntä ahistaa eniten kertomansa mukaan. 

Rahan takia en häntä siellä haluakaan pitää, siis sen takia et maksan pidemmistä päivistä, vaikka kyllä se vähän harmittaa, kun voisi maksaa siitä 25h.. päätös kun pitää tehdä 3 kuukaudeksi kerrallaan. Tosin siinä on kohta, et jos on työttömänä ja saa yhtäkkiä töitä, niin voi sit heti muuttaa ajan. Mut tosiaan jos yhtäkkiä saan vaikka viikon keikan, joka alkaa seuraavana päivänä, niin en voi kuitenkaan heti muuttaa, ainakin näin ymmärsin. Eli parempi pitää sopimuksessa se pidempi hoitoaika. Ja tosiaan voi tulla sitten useamman kuukauden mittaisia työpätkiäkin. 

Vierailija
5/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lapsen nähden itkenyt enkä ahdistellut. Olen koittanut tsempata ja myös kysellyt mikä painaa ja miksi ei halua mennä jne. Ja jutellaan aina mitä on tehnyt jne päiväkodissa ja muistalapsista myös. Esim yks päivä jäi hyvillä mielin, kun jäi leikkii tytön kanssa, kenen kanssa nyt alkuaikoina eniten leikkinyt. Hoitajat ei olisi sitä hoksannut, mut itse aloin lapselle jutella, et "hei maijakin on tullut, voisitte alkaa yhdessä tekee jotain".. ja sit vein maijan luo ja tyttö jäi mielellään siihen eikä jäänyt itkee hoitajan syliin. Jää itkee kun pitäs niin nopeeta jäädä. Hoitajat tulee heti siihen ja olisivat nappaamassa syliin itkevän lapsen, tänäänkin piti kaulasta ja vetivät syliin ja ikkunasta sanoo heipat. Itki siellä täyttä huutoa ku vilkutin... jotenkin aina pitäis niin nopeeta jättää ja repiä sylistä pois :/ Tosin kuulema on sit itku loppunut heti, paitsi sillon viime pe.. saa nähdä miten nyt. 

Hankalaa myös kun ei voi sanoa lapselle, et äitin pitää mennä töihin ja sinä meet siksi aikaa hoitoon. Mitä mä sanon, äiti menee kotiin kahville ja sun pitää jäädä tänne.. olihan tuo sama kerhossakin, mut sillon oli kuitenkin vaan 3 kertaa viikossa siellä. Ja tosiaan alkuun jäi sinne hyvin, sit tuli takapakkia, kunnes taas jäi hyvillä mielin ja hyvä kun heipat sanoi, kun meni jo leikkeihin. Minusta voi olla ihan normaalia, jostain kuulin, et pienet sopeutuu paremmin, isompana ei niinkään... sama oli esikoisellakin. Hän kävi myös kerhossa ja olin tosi pitkään mukana ennekuin jäi hyvillä mielin. En raskinut jättää itkemään, kun ei ollu pakko ja kun sai olla siellä mukana, joko kerhotiloissa tai käytävällä. Pikkuhiljaa oli enemmän ja enemmän yksin siellä. mut taas tyttö eri maata, kun hän taas oikein halusi jäädä heti yksin ja olla välipalaan asti jne. Nyt sit tuli takapakkia heti toka viikolla, mitä tosin hoitajatkin arvelivat. 

Vierailija
6/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella, kaikenlaisia tunteita ja asioita sitä pitää elämässä kestää.. 

Ja parhainta tässä on se, että näytät itse lapselle esimerkkiä huonolla fiiliksellä.. vähän voisi ottaa itseä niskasta kiinni. 

Vierailija
7/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oleellisinta olisi muuttaa lapsen suhtautuminen päiväkotiin, eikä miettiä omia työkuvioita.

Ei ole normaalia enää tuon ikäiselle lapselle ahdistua ja itkustaa päiväkotiin menemistä, kun tuota pienemmätkin menee innoissaan ja naureskellen hoitoon.

Niin kuin tuossa äskeisessä sanoin, mitä pienempi, sitä paremmin sopeutuu. Mitä isompi, sitä vaikeampaa. Toki riippuu lapsen temperamentista ja kehitysvaiheesta, miten sopeutuu. Eli en ole samaa mieltä. 

Ja itkee ne muutkin, tyttöämme vanhemmatkin, eivät ehkä jää huutamaan, kun itkustaa vähän kuitenkin. Kuitenkin nytkin lomat ollu, niin vaikea taas jäädä hoitoon, vaikka olisit tuttu paikka ja jo isompi lapsi. 

Vierailija
8/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko VÄHÄN tiivistää tuota tajunnanvirtaa?

Vierailija
9/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia vaiheita tulee. Kyllä se siitä helpottaa, ei kannata antaa periksi.

Vierailija
10/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme tunteilua. Päivähoito tekee ihan hyvää. Lapsi saa seuraa ja ohjelmaa, päivässä on turvalliset rutiinit. Päivälepo on tarpeen kaiken hälinän keskellä. Jos se on lapsen mielestä kamalaa, niin hänellä on asiat hyvin. Siinä voi oppia vaikka sietämään tylsyyttä hetken. Ei ole vaarallista.

Sinä taas saat mahdollisuuden keikkailuun. Mikä tuossa yhtälössä on niin surkeaa?

Vierailija
11/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki mua harmittaa tuo päivälepo, kun tunti pitää maata. Kyllä kai siinä vähän jokaista alkaa väsyttää. Lapsi ei ole nukkunut sitten 2-vuotiaasta säännöllisesti päiväunia, joskus nukahdellut rattaisiin tai autoon. Pidetty kotona vain pieni lepohetki kirjaa lukiessa tms. Ja on hyvin nukkunut yöt, sen 12h ainakin. Nyt sit vaikka tkee suht lyhyttä päivää (esim. se 9-15), niin pitäs maata se tunti ja sit jos ei ole nukahtanut siinä ajassa ja saa nousta ylös, niin sanovat, et kun on nyt niin vilkas ja väsyneen oloinen, kun ei nukahtanut. Höh, no varmasti on tokkurainen, kun maannut sen tunnin. Ja tosiaan kerran antoivat nukkua tunnin siellä, niin rauhoittui vasta klo23 aikoihin illalla nukkumaan. Ja aamulla kasilta ylös, niin ei ihme et on väsynyt sit päivälevolla... ja kotona taas valvoo. No, ihan ok, jos nukkuu vaikka puolisen tuntia ja sit menis suht ajoissa yöunille, mut näin ei ole käynyt, kun vaikka on väsynyt niin valvoo. Osittain siksi, et itkee äitiä ja ettei halua päiväkotiin. Nukahtaa suht myöhään ja taas aamulla väsyttää herätä.. ja on taas itkuinen senkin takia. Mut ehkä tää tästä taas, kun palataan normi rytmiin nyt jos alan pitää vaan 3h päivä. Toki sit jos on pitkää päivää, niin ymmärrän et tarviikin päiväunet, mut 9-15 päivänä riittäisi puolen tunnin lepo, ei tuntia.. mäki varmasti nukahtaisin, jos tunnin makoilisin pimeässä. ja illalla en sit sais unta. Turhaa mennä vaan "pakkomakoilee" päiväkotiin. Ihmettelen miksi noissa on eri käytäntöjä, kun tosiaan joissain päiväkodeissa saa puolen tunnin jälkeen tulla pois. -ap

Vierailija
12/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko VÄHÄN tiivistää tuota tajunnanvirtaa?

Pahoittelut, en osaa.. :D tai en jaksa alkaa oikolukee tekstiä. Tiedän, et tulee toistoa, mut tää on tosiaan vaan tajunnanvirtaa ja kirjoitan sen samalla tänne ilman mitään tiivistystä. 

Vierailija
13/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme tunteilua. Päivähoito tekee ihan hyvää. Lapsi saa seuraa ja ohjelmaa, päivässä on turvalliset rutiinit. Päivälepo on tarpeen kaiken hälinän keskellä. Jos se on lapsen mielestä kamalaa, niin hänellä on asiat hyvin. Siinä voi oppia vaikka sietämään tylsyyttä hetken. Ei ole vaarallista.

Sinä taas saat mahdollisuuden keikkailuun. Mikä tuossa yhtälössä on niin surkeaa?

Joo totta, lapsi oli eilenkin ihan hyvillä mielin ja sanoi et päivä meni hyvin ja oli kivaa. Ja mitä hoitajat kertoi mitä oli tehnyt, niin hyvin oli menny. Se jääminen näyttäisi olevan se vaikein osuus ja päivälepo. Mut kuten tuossa aiemmassa kommentissa sanoin, se päivälepo voisi olla vaan puoli tuntia ja jos nukahtaa siinä ajassa, niin jää nukkuu, muuten pois. Joissain päiväkodeissa on näin, miksi ei kaikissa? 

Ja haluankin muutosta elämään ja et lapsi olis päivähoidossa ja mä töissä. Mut nyt ei näytä olevan nuita keikkoja niin ahistaa jättää sinne itkee ja itse vaan lähtä kotiin. Vaikka onhan se kiva tehdä omia hommia ilman ns.häiriötekijöitä, mut aika itsekästä. Mut sit ajattelen, et lapsi tosiaan saa siellä enemmän seuraa ja ohjattua toimintaa jne. Tosiaankaan en halua häntä kokonaan kotiin, jotain tuollaista kuten kerho tai päiväkoti on hyvä olla arjessa tuon ikäisellä. 

Lähdenpä nyt tästä hakemaan tytön kotiin. Tää 3h meni nyt sit tällaisissa merkeissä. Mut hyvä näitä on pysähtyä pohtii ja jakaa muiden kanssa, kun mietityttää.  Katotaan  nyt niin lapsi sanoo,et hän olis halunnut olla pidempään.. kerran sanoi, kun hain kesken iltapäiväulkoilun. Luulen et nyt lähtee kuitenkin mielellään, kun seuraavaksi olis päivälepo. Ja yleensä on aina mielellään lähtenyt kotiin. -ap

Vierailija
14/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sun miehes veis sun lapsen päiväkotiin? Itkiskö se silloinkin?

Vierailija
15/15 |
24.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos sun miehes veis sun lapsen päiväkotiin? Itkiskö se silloinkin?

Otetaan kokeiluun! Mä vieny nyt aina, kun oon kotona ja mies lähtee jo aiemmin töihin. Vois se kyllä viedä välillä, menee sitten myöhemmin töihin tai viedään lapsi vähän aikaisemmin. -ap