Peltipoliisin sakko - voiko jättää maksamatta jos..?
Sain auton omistajana sakon mutta en itse ajanut autoani. Peltipoliisin ottamasta kuvasta ei voi tunnistaa ajajaa. Voinko jättää maksamatta?
Kommentit (32)
Ihmetyttää, miksi et voisi kertoa kenellä auto on ollut lainassa? Itse en ainakaan muiden sakkoja alkaisi maksella.
Lakia on muutettu niin että sakosta on loppuviimeksi vastuussa auton omistaja (paitsi yrityksen ollessa kyseessä, haltija).
Jos ei saada selville kuka ajoi, sinä maksat.
Vierailija kirjoitti:
Lakia on muutettu niin että sakosta on loppuviimeksi vastuussa auton omistaja (paitsi yrityksen ollessa kyseessä, haltija).
Jos ei saada selville kuka ajoi, sinä maksat.
Tämä lainmuutos onkin tässä se oleellinen. Olen lukenut siitä mutta epävarmaa oli se että onko se päätetty jo ja voimassa.
Ei kannata maksaa muiden sakkoja.
Kolmesta sakosta vuoden sisään lähtee kortti 6 viikoksi hyllylle. Siis vaikka et itse olisi ajanut ylinopeutta, riittää että olet maksanut sakot. Tämä pätee ainakin peltipoliisitapauksissa.
Voithan maksaa sakon eräpäivään mennessä ja sitten pyytää oikeaa kuskia maksamaan sakon suuruisen summan sun tilille. Ei kai se kuski kehtais jättää maksamatta, kun on kuitenkin sun autolla ajanut.
Näin toimittiin mun kaveripiirissä, kun joku oli ajanut kaverinsa autolla ylinopeutta kameraan. Vähiten vaivaa kaikille tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinne poliisille aina mennä käymään kiistämistapauksessa? Ei sitä sakkoa voi vaan jättää maksamatta.
Mitä tapahtuu jos ei kiistä eikä reagoi sakkoon ollenkaan?
Tulee noin 3kk päästä muistutuslasku, jossa ilmoitetaan, että sakko on ulosottokelpoinen. Sinun täytyy pystyä todistamaan, että et ole itse ajanut autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinne poliisille aina mennä käymään kiistämistapauksessa? Ei sitä sakkoa voi vaan jättää maksamatta.
Sakko tuli Espoon poliisilta, ihan eri paikasta jossa asun ja ihan eri paikassa jossa oli syyllistytty ylinopeuteen. Kaikki kolme paikkaa ovat yli sadan kilometrin päässä toisistaan.
Mitä sitten?
Täällä ehdotettiin että poliisiasemalle pitää mennä kiistämään sakko. Silloin pitäisi tietää että mikä poliisilaitos on valtuutettu kävelemään Espoon poliisilaitoksen sakkopäätöksen yli. Oma poliisilaitos, alueen poliisilaitos jossa ylinopeus tapahtui vai vain Espoon poliisi.
Vierailija kirjoitti:
Voithan maksaa sakon eräpäivään mennessä ja sitten pyytää oikeaa kuskia maksamaan sakon suuruisen summan sun tilille. Ei kai se kuski kehtais jättää maksamatta, kun on kuitenkin sun autolla ajanut.
Näin toimittiin mun kaveripiirissä, kun joku oli ajanut kaverinsa autolla ylinopeutta kameraan. Vähiten vaivaa kaikille tuolla tavalla.
Miten korjattiin merkintä ei ajaneen kaverin rekisteristä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten korjattiin merkintä ei ajaneen kaverin rekisteristä?
Ei sitä voi enää jälkikäteen korjata, maksamalla sakon omistaja samalla myöntää ylinopeuden joten merkintä tulee hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sakko tuli Espoon poliisilta, ihan eri paikasta jossa asun ja ihan eri paikassa jossa oli syyllistytty ylinopeuteen. Kaikki kolme paikkaa ovat yli sadan kilometrin päässä toisistaan.
Mitä sitten?
Täällä ehdotettiin että poliisiasemalle pitää mennä kiistämään sakko. Silloin pitäisi tietää että mikä poliisilaitos on valtuutettu kävelemään Espoon poliisilaitoksen sakkopäätöksen yli. Oma poliisilaitos, alueen poliisilaitos jossa ylinopeus tapahtui vai vain Espoon poliisi.
No täällä nyt voidaan ehdottaa vaikka hyppäämään kaivoon, mutta fiksuin toimintatapa on noudattaa sitä kirjallista ohjetta, joka sakon mukana tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata maksaa muiden sakkoja.
Kolmesta sakosta vuoden sisään lähtee kortti 6 viikoksi hyllylle. Siis vaikka et itse olisi ajanut ylinopeutta, riittää että olet maksanut sakot. Tämä pätee ainakin peltipoliisitapauksissa.
Minä ajoin ylinopeutta ja sakko tuli miehelleni, joka auton omistaa. Teimme selvityksen ajajasta, juuri siksi ettei rasita mieheni tietoja.
Joko
a) Ilmoitat poliisille ettet ole itse ajanut autoa, vaan se on ollut lainassa henkilöllä x tai
b) Maksat sakon mukisematta tai
c) Jätät reagoimatta mitenkään ja maksat sakon joka tapauksessa myöhemmin, kulujen kera perintätoimistolle