Raskaudenaikainen parasetamolin käyttö saattaa aiheuttaa ADHD:ta
Radiossa nyt; amerikkalaistutkimus todistaa, että parasetamoli saattaa aiheuttaa ADHD:ta jos sitä käyttää raskauden aikana. Aika hurjaa 🤔
Kommentit (26)
Lisää kärsimystä ja syyllistystä siis äideille, kaikki kipulääkkeet pannassa. Niitähän ei ennen tätä ollutkaan!
Itse juuri raskaana ja ihmetyttää tuo parasetamolin tuputtaminen neuvolassa liitoskipuihin. Mieluummin myrkytettyjä vauvoja kuin sairauspoissaoloja.
Sellaiset asenteet Suomessa.
Huom. saattaa... normaalisti noita lääkkeitä käytetään vähän, ehkä joku reumaa sairastava käyttää näitä päivittäin ja voisi olla se kohderyhmä tälläisen tutkimuksen osalta, jossa noita haittoja alkaa olemaan jo merkittävästi....
Vierailija kirjoitti:
Burana kunniaan!
Taitaa olla vielä huonompi vaihtoehtoehto...
Muistaakseni tällekin oli joku maaginen raja, et jos syö yli 22 päivänä parasetamolia raskauden aikana niin riski kohoaa.
Vierailija kirjoitti:
Itse juuri raskaana ja ihmetyttää tuo parasetamolin tuputtaminen neuvolassa liitoskipuihin. Mieluummin myrkytettyjä vauvoja kuin sairauspoissaoloja.
Tämä! Kunpa neuvolat reagoisivat tähän. Se tuputtaminen on tavallaan ymmärrettävää, kun aiemmin on oltu siinä uskossa, että parasetamoli on raskauden aikana turvallisin.
Se olikin 29 päivää. Aika tarkkaa. :D Itse kärsin keskiraskauden päänsäryistä ja ikävö kyllä siedän hedaria huonosti.. noh vaikutukset näkee sitten. Itsellä nyt muutenkin joku add.
http://www.specialworld.net/2017/11/22/long-term-paracetamol-use-in-pre…
Jep. Neuvolassa kiellettiin aikoinaan buranan käyttäminen päänsärkyyn, vaikka yksikin tabletti ois mulla auttanut. Sen sijaan neuvottiin syömään parasetamolia mikä ei ees maksimiannoksella tehonnut mihinkään. Ja muksulla mitä todennäköisimmin ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä, että ikinä aikoisin edes lapsia hankkia, mutta en ikinä suostuisi kärsimään migreenikivuista vaan jonkun sikiön takia.
No mutta kiitos tästä kommentista, joka ei antanut keskusteluun yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Kunpa neuvolat reagoisivat tähän. Se tuputtaminen on tavallaan ymmärrettävää, kun aiemmin on oltu siinä uskossa, että parasetamoli on raskauden aikana turvallisin.
Tämä on todellakin totta. Kaikki terveydenhuollon henkilökunta, johon nyt raskauden aikana olen törmännyt, ja jotain kipua ollut, niin suosittelevat heti parasetamolia. "Sitä voi ottaa huoletta jos vähänkin sattuu.." Not. Enkä ole ottanut.. Tottakai kaikki mitä suusta laitat, vaikuttaa jollain tavoin myös sikiöön eli tulevaan lapseesi. Pieni kehittymätön ihminen ei ehkä kaipaa lääkkeitä kehitykseen jos maalaisjärjellä ajattelee.. oli sitten miten turvallista muutoin vaan.
Mulla oli niin pahat selkäkivut etten päässyt sängystä ylös. Mutta töihin piti mennä. Ja vessaan. Otin parasetamolia pahimpaan. Päänsärkyihin otin myös. Enkä laskenut monena päivänä tarvitsin sitä. Toivottavasti jäi alle 29 päivään.
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä, että ikinä aikoisin edes lapsia hankkia, mutta en ikinä suostuisi kärsimään migreenikivuista vaan jonkun sikiön takia.
Niin on itsekäs kommentti, että ihan ärsyttää..
Kannustan yleensä lasten hankintaan, mutta älä sinä vaan hanki missään nimessä. Tässä yhteiskunnassa jo liikaa mielisairaita. Ps. migreenikin on tietynlainen autoimmuunisairaus, eli osittain vähintään itseaiheutettu.
Entä jos ADHD onkin yhteydessä niihin sairauksiin, joiden takia äiti joutuu kipulääkkeitä käyttämään, eikä parasetamoliin?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli niin pahat selkäkivut etten päässyt sängystä ylös. Mutta töihin piti mennä. Ja vessaan. Otin parasetamolia pahimpaan. Päänsärkyihin otin myös. Enkä laskenut monena päivänä tarvitsin sitä. Toivottavasti jäi alle 29 päivään.
Jos raskaana otit ja ilmeisen paljon vielä, niin miksi halusit lapsia? Ei ne säryt ja kivut tuohon jää..
Ja raskaana olevana tiedän selkäsäryt ja erilaiset kivut, ja niihin auttaa oikeanlainen jumppa ja asennot, pitää vaan oikeasti silloin tehdä asialle jotain, työ ei auta. Päänsärky tulee monesti selkäjumeista.
Kivut voi olla aivan jäätäviä, mutta tiedän myös, että töistä saa silloin sairauslomaa.
Jos tuo on sinun ajattelumalli, niin taivaan isä auttakoon, mutta muutoin en usko. Kohtuudella kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos ADHD onkin yhteydessä niihin sairauksiin, joiden takia äiti joutuu kipulääkkeitä käyttämään, eikä parasetamoliin?
Tai sitten vaikka kipujen aiheuttamaan stressiin.
Vierailija kirjoitti:
Ai että äidillä oli päänsärky ja vähän liitoskipuja (joihin ottaisi parasetamolia) ja tämän takia lapsi saa ADHD:n? Äly hoi, älä jätä..
Sitten sen voisi diagnosoida kaikille. (Vaikka olen muutenkin edelleen sitä mieltä, että koko ADHD hömpötys mennyt liiallisuuksiin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos raskaana otit ja ilmeisen paljon vielä, niin miksi halusit lapsia? Ei ne säryt ja kivut tuohon jää..
Ja raskaana olevana tiedän selkäsäryt ja erilaiset kivut, ja niihin auttaa oikeanlainen jumppa ja asennot, pitää vaan oikeasti silloin tehdä asialle jotain, työ ei auta. Päänsärky tulee monesti selkäjumeista.
Kivut voi olla aivan jäätäviä, mutta tiedän myös, että töistä saa silloin sairauslomaa.
Jos tuo on sinun ajattelumalli, niin taivaan isä auttakoon, mutta muutoin en usko. Kohtuudella kaikki.
Mene sinä moralisoimaan muualle, jos kerran lääkäristä on määrätty parasetamolia ja sen on sanottu olevan turvallista käyttää, niin miksi en ottaisi, jos kivut ovat sietämättömiä. Sain kyllä sairaslomaa ja kivut paranivat muutamassa viikossa.
Päänsärkyä oli ehkä kerran, jolloin oksensin koko yön vaikka otinkin parasetamolia. Ja sitten synnytyksen lähestyessä käskettiin vain ottaa parasetamolia kivuliaisiin supistuksiin, jotka kesti viisi päivää putkeen, mutta eihän se mitään auttanut. Mutta nukkua ei pystynyt ja synnyttämään ei saanut vielä mennä.
Tämä toki on vain yksi tutkimus. Ihan samalla tavalla ne, jotka mätti joskus lakua alhaiseen verenpaineeseen ovat nyt varmasti kaikki älykkyysosamäärältään heikkojen ADHD-lasten äitejä.
Onneksi suunnitelmissa ei ole isomman katraan hankkiminen, sillä luultavasti toiminnallani osaisin vain aiheuttaa heille tuskaa ja kärsimystä, koska aina tulee joku uusi tutkimus ja uusi kielto, jota ei aiemmin oltu tiedetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli kyllä taas sekopäisin kirjoitus pitkään aikaan.
Alkavat mennä ihan päättömiksi nämä "Miksi halusit lapsia, jos...." syyllistykset tällä palstalla. Naurattais jossei itkettäis tää logiikan puute: "miksi halusit lapsia, jos otit raskauden aikana lääkärin määräämiä lääkkeitä sietämättömään kipuun". Ensinnäkin, se lasten haluaminen lienee tullut ENNEN kuin on otettu lääkkeitä raskauden aikana.
Toisekseen, raskaana olevanakaan et selvästikään tiedä, että selkäkipuja on monenlaisia. Itselläkin iski iskiashermokipu niin jäätävänä, että en pystynyt nukkumaan, istumaan, kävelemään, en mitään. Toisella kertaa tuli välilevyn pullistuma, joka vei jalat alta, hyvä kun pystyin hengittämään. Siinä sinun pikku jumppasi olisi ollut yks tyhjän kanssa.
Summa summarum: Se, että sinulla ei ole ollut lääkitystä vaativia sairauksia, ei tarkoita ettei muilla ole.
Se aiheuttaa mm. Myös hedelmättömyyttä sikiölle.