Lääkärit, mitä ajattelette, jos kanta.fi estetty?
Jos potilas on estänyt kaikki kanta.fi-tiedot näkymästä, niin mitä ajatuksia se herättää? Vai herättääkö mitään?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos salaan tietyn lääkärikäynnin, niin näkeehän tämä kyseinen lääkäri edelleen omat tekstinsä? Ja muu saman tk:n henkilöstökö ei?
Kyllä näkee talonsisäisesti kaikki, joilla on pääsy, etkä voi tietää, ketkä käyvät katselemassa tietojasi. Kannassa tehtävä kielto koskee vain organisaatioiden välisiä tiedonluovutuksia, esim. yliopistolliselta kunnalliselle.
Tämäpä harmillista. Olisi hyvä, jos tiedot voisi jotenkin salata myös organisaation sisällä tarpeettomilta silmiltä.
Eli tarkoittaako tämä sitä että jos pyydät lokitiedostot niin siellä näkyy missä toimipisteessä on katsottu tietoja mutta ei henkilön nimeä? Eikö järjestelmä kuitenkin kysy tietoja avattaessa oletko hoitosuhteessa hoidettavaan ja jos et ole niin tietojen katsominen on laitonta vaikka henkilö olisi hoidettavana samassa pisteessä.
Kyllä nimenomaan se tietojen katsojan henkilöllisyys (tai ainakin siis, kenen tunnuksilla on kirjauduttu) selviää lokista myös. Annetaankohan tämä nimilista siis kysyjälle vai tuleeko sieltä joku ylimalkainen tieto, että tietojen käsittely on ollut asiallista?Ja vasta sitten, jos on selviä väärinkäytöksiä, niin tulee ilmoitus potilaalle itselleen ja seuraamuksia tälle urkkijalle?
Kun kuulin vuosia sitten,että tuli tämä kanta.fi nettiin,olin todella tyytyväinen.Nythän kaikki tietoni ja reseptini näkyvät koko maassa.Olen osan vuotta toisella puolella Suomea.
Jos saa sairaskohtauksen tai joudun onnettomuuteen ja keskus-tai yliopistolliseen sairaalaan ,siellä näkyy kaikki lääkitykseni jne.
Olen vasta 7-kymppinen,mutta monet iäkkäät eivät muista lääkkeiden nimiä mitä syövät,samoin apteekissa asioidessaan.Näinollen vältytään päällekäisiltä resepteiltä ja toisiinsa sopimattomilta lääkkeiltä.
Ei mua vois vähempää kiinnostaa ,jos joku sukulainen tai naapuri tai sen kummin kaima tietäisi minun terveystietoni.Eipähän tarvitse itse kenellään kertoa ,jos ei tahdo.
Vierailija kirjoitti:
Kun kuulin vuosia sitten,että tuli tämä kanta.fi nettiin,olin todella tyytyväinen.Nythän kaikki tietoni ja reseptini näkyvät koko maassa.Olen osan vuotta toisella puolella Suomea.
Jos saa sairaskohtauksen tai joudun onnettomuuteen ja keskus-tai yliopistolliseen sairaalaan ,siellä näkyy kaikki lääkitykseni jne.
Olen vasta 7-kymppinen,mutta monet iäkkäät eivät muista lääkkeiden nimiä mitä syövät,samoin apteekissa asioidessaan.Näinollen vältytään päällekäisiltä resepteiltä ja toisiinsa sopimattomilta lääkkeiltä.
Ei mua vois vähempää kiinnostaa ,jos joku sukulainen tai naapuri tai sen kummin kaima tietäisi minun terveystietoni.Eipähän tarvitse itse kenellään kertoa ,jos ei tahdo.
Eihän se varmaan sellaisissa tapauksissa sinänsä haittaa, jos ei tiedoissa ole mitään arkaluontoista. Minkäänlaisia terveystietoja ei ole kuitenkaan asiattomien tarkoitus tiirailla saati levittää eteenpäin. Että kyllä mua henk.koht. haittaisi, jos joku olisi niitä urkkinut vaikkei siellä mitään "mehukasta" näkyisikään.
Näkeekö lääkäri tai hoitaja siis pkv reseptit aina? Kannan sivuilla lukee että määrätessä reseptiä. Tarkoittaako se että niitä ei nää kun vasta kun aikoo kirjoittaa sähköisesti reseptin?
Siirtyvätkö pkv reseptit myös 2.5 vuoden jälkeen reseptiarkistoon ja sitten ne ei näy enää ollenkaan lääkäreille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos salaan tietyn lääkärikäynnin, niin näkeehän tämä kyseinen lääkäri edelleen omat tekstinsä? Ja muu saman tk:n henkilöstökö ei?
Kyllä näkee talonsisäisesti kaikki, joilla on pääsy, etkä voi tietää, ketkä käyvät katselemassa tietojasi. Kannassa tehtävä kielto koskee vain organisaatioiden välisiä tiedonluovutuksia, esim. yliopistolliselta kunnalliselle.
Tämäpä harmillista. Olisi hyvä, jos tiedot voisi jotenkin salata myös organisaation sisällä tarpeettomilta silmiltä.
Eli tarkoittaako tämä sitä että jos pyydät lokitiedostot niin siellä näkyy missä toimipisteessä on katsottu tietoja mutta ei henkilön nimeä? Eikö järjestelmä kuitenkin kysy tietoja avattaessa oletko hoitosuhteessa hoidettavaan ja jos et ole niin tietojen katsominen on laitonta vaikka henkilö olisi hoidettavana samassa pisteessä.
Niin, tämän mäkin haluaisin tietää eli kertooko lokitiedostot kuka on käynyt katsomassa tiedostoja ja kuinka usein, eihän se tarkoita että katselut ovat olleet asiallisia jos tietää vaan mistä toimipisteestä on tietoja luettu.
Kyllä sinne jää jälki, kuka on katsonut ja milloin. Sitä en tiedä, saako potilas halutessaan katselijoiden nimet tietoonsa. Kyllähän pelkkä katselun ajankohtakin hyvin pitkälti antaisi käsityksen, onko sille ollut kenelläkään tarvetta. Eihän lääkäri tai hoitaja palaa ilman syytä vaikka puoli vuotta jälkeenpäin tietoihisi, jos hoitokontakti ei jatku, vaan se on silloin voinut olla joku muu turhan utelias...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, tämän mäkin haluaisin tietää eli kertooko lokitiedostot kuka on käynyt katsomassa tiedostoja ja kuinka usein, eihän se tarkoita että katselut ovat olleet asiallisia jos tietää vaan mistä toimipisteestä on tietoja luettu.
Kyllä sinne jää jälki, kuka on katsonut ja milloin. Sitä en tiedä, saako potilas halutessaan katselijoiden nimet tietoonsa. Kyllähän pelkkä katselun ajankohtakin hyvin pitkälti antaisi käsityksen, onko sille ollut kenelläkään tarvetta. Eihän lääkäri tai hoitaja palaa ilman syytä vaikka puoli vuotta jälkeenpäin tietoihisi, jos hoitokontakti ei jatku, vaan se on silloin voinut olla joku muu turhan utelias...
Saa. Siksihän hoitajia on urkinnasta palanut. Omiin tietoihin ei saa olla kajonnut kuin henkilö, joka on mukana hoidossa. Kaikkien kannattaa tilata ajoittain lokitiedot! Roskasakki pois terveydenhuollosta 😊
http://www.valvira.fi/terveydenhuolto/hyva-ammatinharjoittaminen/potila…
Mielenterveysongelmaisten fyysisiä vaivoja ei aina oteta tosissaan, siksi piilotan tietoni. Vatsaan koskee? Masennuksen vika! Ulostat verta? Masennuksen aiheuttama stressi! Jatkuva heikotus? Masennuksen aiheuttamaa sumuisuutta! Olen ihan hirveän katkera, olin pitkään todella kipeä sen takia ettei minua otettu tosissaan masennusdiagnoosin takia.