Lääkärit, mitä ajattelette, jos kanta.fi estetty?
Jos potilas on estänyt kaikki kanta.fi-tiedot näkymästä, niin mitä ajatuksia se herättää? Vai herättääkö mitään?
Kommentit (68)
Jos kiellät reseptitietojen luovuttamisen, niin reseptin tiedot eivät näy apteekeissa eivätkä terveydenhuollossa. Poikkeuksena on, että lääkkeen määrääjä näkee aina itse kirjoittamansa reseptit. Lisäksi rajoitus ei päde huumausaine- ja pääsääntöisesti keskushermostoon vaikuttavien (PKV) lääkkeiden kohdalla. Niitä koskevat reseptit näkyvät aina lääkkeen määrääjälle, myös muille kuin alkuperäisen lääkemääräyksen tekijälle.
Tuo ylläoleva teksti kopioitu kanta sivuilta , eli vaikka kuinka kiellät niin nuo näkyvät kuitenkin.
Joku kysy tuota mikä.on PKV lääke , eli pääasiallisesti keskushermostoon vaikuttavat lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin PKV-lääkkeet näkyvät aina, joka lekurille. Moni varmaan luulee salaavansa ne.
Ei näy jos ne hoitaa yksityisellä ja estää näkyvyyden.
NÄKYY!! Vaikka kävis kaksituisella.
Ihmeen moni luulee etteikö nuo psyykenlääkkeet näkyisi ... kannattaisi varmaan lukea kanta.fi sivut .
Eli sittenkin sieltä näkee, ettei psyykenlääkityksiä ole. Hyvä tieto. Itse haluan salata, koska minulla on kahjo (ja juoruileva) sisarus, jolla pääsy kantaan. Tälle en muutenkaan kerro mitään elämästäni. Ikävää, jos tuo rajaus saa minut vaikuttamaan psyykepotilaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin PKV-lääkkeet näkyvät aina, joka lekurille. Moni varmaan luulee salaavansa ne.
Eikä näy, jos ne hakee ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Psyykkisistä ongelmista kärsivät salaavat tietonsa. Sinänsä hullua, että tilanne selviää käytöksestä ja muita reseptejä määrättäessä olisi hyvä tietää psyykelääkkeistä.
Entäs jos ei ole psyykkisiä ongelmia eikä niihin määrättyjä lääkkeitä ja salaa tietonsa ihan vaan periaatteesta? Todella törkeää olettaa että kertomasi syy olisi ainut syy salata tiedot.
Itse olen vähän huolissani; olin samassa työpaikassa erään henkilön kanssa joka oli aivan valtavan utelias. Siis kaikki paperit mitä sai käsiinsä niin luki vaikkei ne hänelle olisi millään tavalla kuuluneet. Tämän huomasin sivusilmällä useinkin mutta minulla ei ollut sellaista asemaa työpaikassani että olisin voinut kieltää lukemasta tai puuttua asiaan. Tiedän että lähti opiskelemaan ammattiin jossa pääsee lukemaan kantaa ja kirjaamaan sinne jne. Jotenkin on aina ollut epämiellyttävä tunne että suhtautuuko kantaan samalla tavalla kuin tuolla edellisessä työpaikassamme ja käykö lukemassa tietojani vaikkei tietysti saisi..
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele, jos asiat haluaa salata ihminen joka itse työskentelee alalla tai joka on jollain tasolla tekemisissä julkisuuden kanssa. Ikävä kyllä niissä hoitajissa ja muussa henkilökunnassa on seassa sellaisia törppöjä, jotka lukevat tietoa ilman lupaa ja vieläpä juoruilevat. Ei sen tarvitse olla mitään salaista, mutta tuskin kukaan haluaa kaikkein törpöimpien tietävän kaikenlaista maailman peräpukamista, keskenmenoista ja masennuksesta.
Tähän aina joku neropatti kommentoi "Luuletko että ketään kiinnostaa?" Mutta niin käsittämätöntä kuin se onkin, niin joitakin yksilöitä kiinnostaa tarpeettoman paljon. Mitä väliä sillä taas on? No on ihan ymmärrettävää että jotkut asiat halutaan pitää henkilökohtaisina, eikä esim työporukan pahimman juorukellon tai ilkeimmän kiusaajan revittelymateriaalina.Toinen syy on tietysti se, että osa lääkäreistä ei vaivaudu itse tutkimaan potilasta, vaan lukevat vain mitä edelliset lääkärit ovat kirjoittaneet. Se on niin näppärää laittaa sama leima vaikka oireet eivät edes olisi ihan samat. On myös näppärää leimata esimerkiksi masennuspotilaan kaikki oireet psykosomaattisiksi ja kuvitelluiksi. Sitähän se on, kun potilaita kohdellaan kuin liukuhihnakarjaa.
Itsellänihän näkyy kaikki tiedot, että en edes puhu omasta puolestani.
Itse salaavat tietonsa, mutta muiden tiedot pitäisi olla avoimesti kaikkien luettavissa. Aika ristiriita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä näy, jos ne hakee ulkomailta.
Pietarissa on hyviä ja edullisia lääkäripalveluita. Ei näy lääkkeet eikä hoidot kanta -järjestelmässä. Jos ihminen maksaa itse yksityislääkärille hoitonsa, on hänellä oikeus myös päättää, mitä hänen terveystiedoillaan tehdään. Näin ei ole Suomessa. Terveystietosi ovat bisnestä.
Jos huolestuttaa, että joku ihan vaan uteliaisuuttaan käy niitä tietoja katsomassa, kannattaa varmaan välillä laittaa kyselyä, että kuka niitä tietoja on tarkastellut. Onhan siitä seurauksia, jos käy ilmi, että joku kummin kaima on ihan muuten vaan niitä tietoja tiiraillut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele, jos asiat haluaa salata ihminen joka itse työskentelee alalla tai joka on jollain tasolla tekemisissä julkisuuden kanssa. Ikävä kyllä niissä hoitajissa ja muussa henkilökunnassa on seassa sellaisia törppöjä, jotka lukevat tietoa ilman lupaa ja vieläpä juoruilevat. Ei sen tarvitse olla mitään salaista, mutta tuskin kukaan haluaa kaikkein törpöimpien tietävän kaikenlaista maailman peräpukamista, keskenmenoista ja masennuksesta.
Tähän aina joku neropatti kommentoi "Luuletko että ketään kiinnostaa?" Mutta niin käsittämätöntä kuin se onkin, niin joitakin yksilöitä kiinnostaa tarpeettoman paljon. Mitä väliä sillä taas on? No on ihan ymmärrettävää että jotkut asiat halutaan pitää henkilökohtaisina, eikä esim työporukan pahimman juorukellon tai ilkeimmän kiusaajan revittelymateriaalina.Toinen syy on tietysti se, että osa lääkäreistä ei vaivaudu itse tutkimaan potilasta, vaan lukevat vain mitä edelliset lääkärit ovat kirjoittaneet. Se on niin näppärää laittaa sama leima vaikka oireet eivät edes olisi ihan samat. On myös näppärää leimata esimerkiksi masennuspotilaan kaikki oireet psykosomaattisiksi ja kuvitelluiksi. Sitähän se on, kun potilaita kohdellaan kuin liukuhihnakarjaa.
Itsellänihän näkyy kaikki tiedot, että en edes puhu omasta puolestani.
Itse salaavat tietonsa, mutta muiden tiedot pitäisi olla avoimesti kaikkien luettavissa. Aika ristiriita.
Tämä jäi minuakin häiritsemään että miksi olettavat että potilaat eivät salaisi ja miksi salaavat kuitenkin itse? Ei kai se psyykeongelma ole sen hävettävämpi potilaalla kuin alan ihmiselläkään ja jollei sinne pääse luvattomasti lukemaan kukaan niitä niin miksi heidänkään pitäisi niitä salata?! Tähän kyllä nyt tarkennusta haluaisin kyllä!!
Mistä sä ap repäsit, että terveydenhuolto salaa tietojaan muita enemmän? Kanta ei ole tekijöiden toive, vaan se tehty potilaalle avoimuuden lisäämiseksi.
MV uutiset = Vauvan aihe vapaa!
Niin kertoisiko joku alan ihminen nyt että miksi on estänyt kannassa omien tietojensa näkyvyyden, siis mikä siihen on syynä?
No onhan se nyt ihan selvää, että juoru-pirkko-petteriä kiinnostaa paljon enemmän omat työkaverit ja julkisuuden henkilöt, kuin satunnaiset siivoojat ja varastomiehet. Siitä on myös huomattavasti enemmän haittaa, jos asiattomasti "ihan vahingossa" tietoja nähnyt Pirkko-Petteri juoruilee selän takana omalla työpaikalla, kuin jos se Pirkko-Petterin kohde ei ole koskaan tekemisissä eikä kohtaa sitä kohtelua kasvotusten. Ei kaikki hoitoalalle hakeutuneet ole hyviä ja jaloja ihmisiä vaan siellä on kultakimpaleiden seassa todella ilkeitä, ahdasmielisiä, ennakkoluuloista ja epämiellyttäviä mulkeroita. Se on aina eriasia olla päivittäin tekemisissä sellaisen kanssa, kuin ajatella että "ei mua haittaa mitä mieltä tuntematon hoitaja minusta on".
Te ette tiedäkkää mitä lääkkeitä syön LäL LäL LäL LäLLäää...... no okei neurolepseja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psyykkisistä ongelmista kärsivät salaavat tietonsa. Sinänsä hullua, että tilanne selviää käytöksestä ja muita reseptejä määrättäessä olisi hyvä tietää psyykelääkkeistä.
Pöinvastoin. Tiedot pitääsalata, koska fyysisiä vaivoja ei esimerkiksi masentuneilla otetan vakavasti, vaan liitetään masennusoireisiin. Näistä tuhoisia esimerkkejä.
Totta, mutta tieto pitäisi olla muiden sairauksien vuoksi. Lääkkeet vaikuttavat toisiinsa, kuten ravinto vaikuttaa lääkkeiden imeytymiseen.
Ymmärrän reaktionne, koska tällä palstalla kirjoittaa todella moni psyykepotilas.
Eikö lääkäri osaa ihan normaalisti kysyä "Mitä lääkkeitä sinulla on käytössä?"? Vai miksi se tieto pitää tulla nimenomaan koneelta? Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että lääkäri puhuu ja kyselee vastaanoton aikana.
Ei taida henkilökunta nähdä käyntien piilottamista, vai näkeekö?
Onpa noita tullut itsekin estettyä, kun siellä on kaikenlaisia virheitä. Mutta itse kysymykseen vastaisin, että en usko useimmilla lääkäreillä olevan paljon ajatuksia ylipäätään.
Minä olen estänyt osan jutuista liittyen erääseen ikävään tapaukseen, johon liittyi sitten käyntejä mielenterveystoimistossakin (ei kuitenkaan lääkitystä). Eipähän tarvi sitten selitellä mitään eikä lääkäri epäile ensimmäiseksi luulosairautta, jos jotain fyysistä ongelmaa oikeasti tulee.
Lääkärit eivät muuten kuulemma näe, mitä on piilotettu ja mitä ei, ja harmittelevatkin sitä kovasti, koska se kuulemma haittaa "oikeiden" diagnoosien antamista.
No mutta kuinka somasti osaatkin ottaa heti käytelyyn argumentointivirheet :)
Masennus voi olla myös jo mennyttä eikä lääkkeet ole enää käytössä. Ikävä kyllä mielenterveysongelmaisen leima on ikuinen joidenkin silmissä.