Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit, mitä ajattelette, jos kanta.fi estetty?

Vierailija
23.08.2018 |

Jos potilas on estänyt kaikki kanta.fi-tiedot näkymästä, niin mitä ajatuksia se herättää? Vai herättääkö mitään?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen estänyt kaikki. Ei siellä ole kyllä kun pari flunssakäyntiä ja antibioottireseptiä, sekä äitiysneuvolakäyntejä. En vain tykkää koko kannasta, ja olen itse ammatiltani hoitaja... Töissä en ole itse törmännyt keneenkään jolla olisi estetty tiedot, mutta puheiden mukaan aika usealla kollegalla on myös samoin kuin minulla.

Vierailija
2/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin fiksu ihminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö on joko hysteerikko tai yrittää epätoivoisesti salata jotain. Kumpikaan ei ihan hirveästi luottamusta herätä henkilössä. Reseptit jäävät pääsääntöisesti kyseiseltä henkilöltä uusimatta.

Vierailija
4/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri osa terveysdenhuollon ammattilaisista on salannut tietonsa :D Miten niitä muiden tietojen salailut liikuttaisi yhtään.

Vierailija
5/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aikanaan ystävä, joka seurusteli hoitajan kanssa. Hoitaja katsoi minun tietoja ja puhui ystävälleni niistä.

Ikinä ei tiedä milloin joku tuttu opiskelee sairaanhoitajaksi ja lukee tiedot sekä levittää niitä.

Vaitiolovelvollisuus on voimassa jos sitä noudatetaan.

Tarviiko olla jotain erityistä salattavaa jos ei halua että intiimejä tietoja luetaan ja mahdollisesti levitetään?

Vierailija
6/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhoittavia eivät sitten uusi.

Vierailija
7/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne voi salata?

Vierailija
8/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sen kummempaa. Ei se yleensä haittaa jos ei ole monisairas vaan käy satunnaisesti työterveyslääkärillä. Yleensä on jotain käyntejä psykiatrilla tms ja ihminen ei halua niitä esiin. Olen estänyt itsekin, samasta syystä:)

Vierailija
9/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sen kummempaa. Ei se yleensä haittaa jos ei ole monisairas vaan käy satunnaisesti työterveyslääkärillä. Yleensä on jotain käyntejä psykiatrilla tms ja ihminen ei halua niitä esiin. Olen estänyt itsekin, samasta syystä:)

Tai sitten on itse terveydehuoltoalan ammattilainen. Näillä on usein kaikki salattu.

Vierailija
10/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanta.fi kokoaa tiedot muista tietokannoista. Ei haittaa tippakaan esimerkiksi HUS:n alueella, jossa käytössä on Pegasos.

Vierailija
11/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psyykkisistä ongelmista kärsivät salaavat tietonsa. Sinänsä hullua, että tilanne selviää käytöksestä ja muita reseptejä määrättäessä olisi hyvä tietää psyykelääkkeistä.

Vierailija
12/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psyykkisistä ongelmista kärsivät salaavat tietonsa. Sinänsä hullua, että tilanne selviää käytöksestä ja muita reseptejä määrättäessä olisi hyvä tietää psyykelääkkeistä.

Pöinvastoin. Tiedot pitääsalata, koska fyysisiä vaivoja ei esimerkiksi masentuneilla otetan vakavasti, vaan liitetään masennusoireisiin. Näistä tuhoisia esimerkkejä.

Vierailija
13/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin PKV-lääkkeet näkyvät aina, joka lekurille. Moni varmaan luulee salaavansa ne.

Vierailija
14/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista, jos terveydenhoitoalalla noin yleistä tämä. Kiinnostaisi tietää, miksi? Mitä te tiedätte, mitä me muut ei tiedetä?

Vierailija
15/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin PKV-lääkkeet näkyvät aina, joka lekurille. Moni varmaan luulee salaavansa ne.

Ei näy jos ne hoitaa yksityisellä ja estää näkyvyyden.

Vierailija
16/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele, jos asiat haluaa salata ihminen joka itse työskentelee alalla tai joka on jollain tasolla tekemisissä julkisuuden kanssa. Ikävä kyllä niissä hoitajissa ja muussa henkilökunnassa on seassa sellaisia törppöjä, jotka lukevat tietoa ilman lupaa ja vieläpä juoruilevat. Ei sen tarvitse olla mitään salaista, mutta tuskin kukaan haluaa kaikkein törpöimpien tietävän kaikenlaista maailman peräpukamista, keskenmenoista ja masennuksesta.

Tähän aina joku neropatti kommentoi "Luuletko että ketään kiinnostaa?" Mutta niin käsittämätöntä kuin se onkin, niin joitakin yksilöitä kiinnostaa tarpeettoman paljon. Mitä väliä sillä taas on? No on ihan ymmärrettävää että jotkut asiat halutaan pitää henkilökohtaisina, eikä esim työporukan pahimman juorukellon tai ilkeimmän kiusaajan revittelymateriaalina.

Toinen syy on tietysti se, että osa lääkäreistä ei vaivaudu itse tutkimaan potilasta, vaan lukevat vain mitä edelliset lääkärit ovat kirjoittaneet. Se on niin näppärää laittaa sama leima vaikka oireet eivät edes olisi ihan samat. On myös näppärää leimata esimerkiksi masennuspotilaan kaikki oireet psykosomaattisiksi ja kuvitelluiksi. Sitähän se on, kun potilaita kohdellaan kuin liukuhihnakarjaa.

Itsellänihän näkyy kaikki tiedot, että en edes puhu omasta puolestani.

Vierailija
17/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä pkv-lääkkeet?

Vierailija
18/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista, jos terveydenhoitoalalla noin yleistä tämä. Kiinnostaisi tietää, miksi? Mitä te tiedätte, mitä me muut ei tiedetä?

Tuo ylläkerrottu asenneongelm (masennus), sekä ihmisluonnolle ominainen uteliaisuus ja tarve juoruilla huolimatta rangaistuksen uhasta. Kannattaa miettiä.

Vierailija
19/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöinvastoin. Tiedot pitääsalata, koska fyysisiä vaivoja ei esimerkiksi masentuneilla otetan vakavasti, vaan liitetään masennusoireisiin. Näistä tuhoisia esimerkkejä.

Totta, mutta tieto pitäisi olla muiden sairauksien vuoksi. Lääkkeet vaikuttavat toisiinsa, kuten ravinto vaikuttaa lääkkeiden imeytymiseen.

Ymmärrän reaktionne, koska tällä palstalla kirjoittaa todella moni psyykepotilas.

Vierailija
20/68 |
23.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta tieto pitäisi olla muiden sairauksien vuoksi. Lääkkeet vaikuttavat toisiinsa, kuten ravinto vaikuttaa lääkkeiden imeytymiseen.

Ymmärrän reaktionne, koska tällä palstalla kirjoittaa todella moni psyykepotilas.

Ei pidä. Koska kannassa noin ylipäätään on mahdollisuus estää, on tämä ongelma tiedostettu jo sitä koodatessa (suunnitteluvaiheessa). Se on juurikin psyykepotilaiden ainoa keino säilyttää ihmisoikeutensa ja saada hoitoa perusterveydenhoidossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi