Moniteholasit, en taida tottua.
Ihan itkettää kun nää on niin hankalat. Ei oo montaa päivää ollu vielä ja sanotaan kyllä että tottuminen vie aikaa. Mut en tiedä opinko ollenkaan. Miten kauan teillä on menny tottuminen?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Menkää hyvät ihmiset leikkauttamaan taittovirheet silmistänne pois. Itse kävin 10 vuotta sitten, ja oli loistava päätös. On ihanaa kun voi kävellä sateessa ja paisteessa ilman laseja ja ihailla kaunista maisemaa.
Sitten kun iän myötä tulee ikänäkö, niin halvat lukulasit riittää.
No minä kävin myös ja samaa mullekin lupailtiin!
Eipä mennyt kuin 5 vuotta, kun näkö taas niin huono, että nyt piti ostaa jo monitehot! Että se siitä 5000 eurosta!!!! Eli ei toimi kaikilla!
Lisäksi nyt mulla leikkauksen takia niin kuivat silmät, että en voi enää käyttää piilareitakaan ollenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa halpisketjujen muka kalleimpia laseja ja totuttelee niihin viikkoja... niin missähän vika? Ostakaa kunnon liikkeistä kunnon silmälasit...
Jaa. Mitkä ovat ne halpisketjut? Ja mitkä ovat ne "kunnon liikkeet"?
Oman kokemuksen mukaan S S halpisketjun kalliimmat lasit olivat huonot. Yhden kokeilun jälkeen palasin siihen vanhaan i-liikkeeseen, josta sain aiemmin hyvät (ja kalliit) lasit.
Optikkojen ammattitaidossa on eroa.
Mulla ja miehellä taas ei mitään valittamista ss liikkeestä. Mun monitehotkin hyvät ja nyt täytyy uusia vain koska näkö taas muuttunut.
Minulla on ollut moniteholasit ties kuinka kauan jo, yli 20 vuotta joka tapauksessa. Kun sain ensimmäiset monitehot, monet varoittelivat, että tottuminen vie aikaa paljon. Ei vienyt! Oikeastaan ainut muutos oli, että telkkaria joutui katsomaan vähän eri asennossa, koska kauas näki linssien yläosalla eikä koko linssillä.
Eniten aikaa meni nuorena opiskelijana, kun plussalasien tilalle sain ensimmäiset miinuslasit. Pari viikkoa olin kuin humalassa, päätä särki ja kävelin hoipparoiden.
Sain juuri muutama viikko sitten uudet lasit kaihileikkauksen jälkeen. Vasen silmä oli ennen leikkausta liki sokea, mutta nyt silläkin näkee hyvin. Ennen siinä oli plussalinssi, mutta nyt miinusta. Meni vähän toista viikkoa tottua muutokseen. Nyt kaikki sujuu hyvin. Moniteholasien lisäksi käytän myös pelkkiä lukulaseja, sillä olen intohimoinen sängyssä lukija eikä monitehot ole silloin kaikkein parhaimmat.
Kuten monet jo ovat opastaneet, mene siihen liikkeeseen ja tutkituta optikolla, ovatko saamasi lasit sopivat. Vahinkoja sattuu, sille ei voi mitään. Jos vielä epäilet lasien sopivuutta, tilaa aika joltain toiselta optikolta ja pyydä tutkimaan silmäsi ja lasisi.
Vierailija kirjoitti:
Monitehojahan saa piilareinakin nykyään. Oiskohan kokeilun arvoiset
Ovat kallimmat, kuin yksitehoiset. Käytin kuukauden, sitten tuli jo liian kalliiksi. Mutta eivät vieneet mitään totutteluaikaa, heti ensi hetkestä tosi hyvät. Baush&Lomb, kuten ollut vuosikymmenet. Miellyttävät, koska linssin reuna ohut eikä mitään terävää särmää siinä. Juuri se särmä ärsyttää, jos silmät ovat herkät.
Jos monitehoilla tarkoitetaan progressiivisia, lähialueen leveys vaikuttaa paljon. Itsellä ei kapein, eikä levein. Sen leveys vaikuttaa hintaan selvästi.
Niitä tunnettuja, hyviä valmistajia ovat ranskalainen Essilor, saksalainen Zeiss ja japanilainen Hoya.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit ostaa halvimmat mahdolliset ja muualta kuin Instrusta? Moniteholinssit ovat kalliit, mutta linsseissä ei voi ikävä kyllä säästää. Totuin omiin laseihin jo parissa päivässä, mutta pelkistä linsseistä jouduin pulittamaan 500e Instrulle.
En, vaan kalleimmat. Pelkät linssit maksoi yli tonnin. T.Ap
Kuulostaa joko huijaukselta tai yliampumiselta. Tietenkin, jos on tosi kovat tehot, yli +-6D, cylider ja vielä siihenkin jotain, niin hinta nousee, mutta yli tonnin kuulostaa tosi rajulta, vaikka oln kovapinnoitteet, polafiltterit, UV-suojat. Jokin saattoi vielä unohtua. Joo, kultahiukkaset valettu linssin sisään, en muista, millä nimellä ominaisuutta myydään.
Mulla on ollut monitehot kohta 5v, eikä mitään ongelmia niiden kanssa. Tätä ei varmaan kukaan usko, mutta ne tuntui heti hyvältä. Olin tyytyväinen, kun vihdoinkin näin kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut monitehot kohta 5v, eikä mitään ongelmia niiden kanssa. Tätä ei varmaan kukaan usko, mutta ne tuntui heti hyvältä. Olin tyytyväinen, kun vihdoinkin näin kunnolla.
Ehkä sulla ei ole kovin vahvat linssit eikä paljon eroa lähi- ja kaukonäön välillä?
Mitä tarkoitatte monitehoihin "tottumisella"? Itsellä nyt toista viikkoa monitehot ja en pidä yhtään siitä että näkökenttään tulee vääristymiä. Se on aivan ehdoton ei minulta koska harrastan ja teen lasit päässä asioita joissa näkövääristymiä en voi hyväksyä.
Eli, mitä tarkoittaa "tottuminen"? Itse arvelin tällä kahden viikon kokemulsella viedä lasit takaisin optikolle ja hankkia ennemmin erilliset luku/harrastua/päätelasit ja "normaalit" lasit.
Olen ostanut rillini Instrumentariumin puolelta n. 30 vuotta Hesan puolelta ja ollut aiemmin ihan laatufirma. Muutin Ouluun, niin saman liikeketjun puolella sössineet pahasti, nimenomaan moniteholasien suhteen. Ensin väittivät, että omilla vahvuuksillani voidaan hommata ohuimman linssit ja isommilla ohuilla pokilla. Itse totesin, että ei ole aiemmin tämmöinen onnistunut, menty pienemmillä pokilla ja ainoastan yläosa pokien kanssa ja alaosa nk. ilman pokatukea. No kas yllättäen sitten ilmeni, että olin oikeassa ja olivat toimittaneet tuplapaksut linssit ohuisiin pokiin, jotka näyttävät aivan naurettavilta. Jatkossa siirryn muihin liikkeisiin ja en todellakaan osta enää mitään täältä Oulun pään liikkeistä. Sen verran kallis investointi nämä moniteholasit, että todellakin kannattaa kilpailuttaa hinnat. Halvimmalla pääsee, kun hakee lasit Virosta, kun tuollahan ne hionnat kuitenkin tehdään huomattavasti halvemmalla. Suomessa ei tehdä linssien hiontoja ollenkaan, toimittavat tilaukset Viroon ja laskuttavat sitten Suomessa triplahinnalla. Itse pokathan ei maksa paljoakaan ja voi jopa käyttää vanhojakin pokia, jos hyvässä kunnossa. Ihan rahastusta koko touhu.
Kannattaa hommata monitehot heti, kun niille on tarvetta. Tottuminen on helpompaa, kun ero kauko ja lähivoimakkuuden välillä ei ole kovin iso. Itselläni lähilisä oli ekoissa monitehoissa +1,25 ja tottumiseen meni vain pari päivää. En tiedä sitten vaikuttiko myös se, että olen käyttänyt miinuslaseja lapsesta saakka, ehkä vasta aikuisena silmälasit saaville tottuminen on hitaampaa.
Laseissa ja lääkäreissä on eroja. Kävin silmälääkärissä ja sain linssit, joihin en tottunut millään. Sitten menin optikolle ja hänen määräämäänsä lasit kävivät heti. Myös hionnalla on merkitystä.
Ekatmonitehot kirjoitti:
Mitä tarkoitatte monitehoihin "tottumisella"? Itsellä nyt toista viikkoa monitehot ja en pidä yhtään siitä että näkökenttään tulee vääristymiä. Se on aivan ehdoton ei minulta koska harrastan ja teen lasit päässä asioita joissa näkövääristymiä en voi hyväksyä.
Eli, mitä tarkoittaa "tottuminen"? Itse arvelin tällä kahden viikon kokemulsella viedä lasit takaisin optikolle ja hankkia ennemmin erilliset luku/harrastua/päätelasit ja "normaalit" lasit.
Aivot "korjaavat" vääristymät ajan kanssa. No worry!
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut moniteholasit ties kuinka kauan jo, yli 20 vuotta joka tapauksessa. Kun sain ensimmäiset monitehot, monet varoittelivat, että tottuminen vie aikaa paljon. Ei vienyt! Oikeastaan ainut muutos oli, että telkkaria joutui katsomaan vähän eri asennossa, koska kauas näki linssien yläosalla eikä koko linssillä.
Eniten aikaa meni nuorena opiskelijana, kun plussalasien tilalle sain ensimmäiset miinuslasit. Pari viikkoa olin kuin humalassa, päätä särki ja kävelin hoipparoiden.
Sain juuri muutama viikko sitten uudet lasit kaihileikkauksen jälkeen. Vasen silmä oli ennen leikkausta liki sokea, mutta nyt silläkin näkee hyvin. Ennen siinä oli plussalinssi, mutta nyt miinusta. Meni vähän toista viikkoa tottua muutokseen. Nyt kaikki sujuu hyvin. Moniteholasien lisäksi käytän myös pelkkiä lukulaseja, sillä olen intohimoinen sängyssä lukija eikä monitehot ole silloin kaikkein parhaimmat.
Kuten monet jo ovat opastaneet, mene siihen liikkeeseen ja tutkituta optikolla, ovatko saamasi lasit sopivat. Vahinkoja sattuu, sille ei voi mitään. Jos vielä epäilet lasien sopivuutta, tilaa aika joltain toiselta optikolta ja pyydä tutkimaan silmäsi ja lasisi.
Mulle tuli myös ekat monitehot, tai se välimuoto monitehoja kohti. Varoiteltiin, että voi aluksi vaikuttaa kävelyyn yms. En huomannut mitään! Liekö unohtunut koko linssistä😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin yksiteholaseista 600 ja pidin kerran niitä päässä.
Kaikki näytti luonnottomalta enkä meinannut osua ovesta ulos ja
autoa en uskaltanut edes kokeilla ajaa lasit päässä.
Kai sinä palautit ne ja sait rahat takaisin? Tai kokeilit vielä toisen ja kolmannenkin kerran, sisätiloissa? Jos vahvuus muuttuu kovin paljon, saa tavallisiin hyviin laseihin totutella jonkun aikaa. Autoa kannattaa ajaa vanhojen lasien kanssa siihen saakka, että tottuu uusiin.
Ei kaikilta optikoilta saa hyviä laseja. Tämä on koettu niiden vuosikymmenien aikaan, joita olen laseja käyttänyt. Huonoimmat olivat nuorena ja ujona kiertävältä viinalta haiskahtavalta optikolta hankitut peruslasit ja tuoreempana spectsaversin monitehot.
Ei ole normaalia, että uusiin laseihin pitää totutella.s
Aina laseihin joutuu totuttelemaan. 50 vuoden kokemuksella tiedän. En ikinä ole kuullut, että lasit olisivat heti sopivat tai sitten arvot tosi pienet.
Muutama vuosi opettelussa menee !
Voi olla, että ne lasit ovat huonot. Itse palautin yhdet, niissähän on takuu.
Huomasin, että tarkan näön kohta ei ollut samalla kohdalla kummassakin linssissä. Siksi en voinut nähdä molemmilla silmillä yhtä tarkasti kauas. Oli todella kiusallista, kun esimerkiksi autolla ajaessa en nähnyt liikennemerkkejä kunnolla.
Jos ne olisivat olleet ensimmäiset monitehot, en ehkä olisi ymmärtänyt laseissa olevan vikaa vaan olisin kuvitellut, että en totu.
2 tuntia meni. Miinuslaseilla sitä ennen 11-vuotiaasta alkaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa halpisketjujen muka kalleimpia laseja ja totuttelee niihin viikkoja... niin missähän vika? Ostakaa kunnon liikkeistä kunnon silmälasit...
Ja pyh! Kyllä se on normaalia, että tottuminen kestää...ja jotkut ei totu ikinä vaikka olisi mistä liikkeestä ostanut.
Jos ei totu ikinä, vika on laseissa. Ss oli se liike, johon palautin lasit, vaikka eivät olleet edes halvimmat.
Kun vahvuus muuttuu paljon, pari viikkoa voi mennä "kuin humalassa", mutta ei enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sulla ei ole kovin vahvat linssit eikä paljon eroa lähi- ja kaukonäön välillä?
Mä jolla meni 2h tottumisessa katkan, että mulla oli noin -6, kun sain ne ekat monitehot.
Ei ole normaalia, että uusiin laseihin pitää totutella.s