Moniteholasit, en taida tottua.
Ihan itkettää kun nää on niin hankalat. Ei oo montaa päivää ollu vielä ja sanotaan kyllä että tottuminen vie aikaa. Mut en tiedä opinko ollenkaan. Miten kauan teillä on menny tottuminen?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
En tottunut ollenkaan.
Mulle myytiin ns. nuorisomonitehot tietämättäni. Sain tietää tästä vasta valmiita laseja sovittaessani. Syyksi sanottiin, että tämä kyseinen liike myy useamman kerran ohennettuja linssejä vain monitehoina. Pidin laseja kolme viikkoa enkä tottunut. Optikko teki uuden näöntarkastuksen, keksi pari muutettavaa asiaa ja tilasi uudet linssit, joita oli yhtä mahdoton käyttää. Olo oli kuin peilitalossa - kaikki pystysuorat linjat kaartuivat kohti ja pullistelivat, lattia aaltoili. Palasin vanhojen, tavallisten lasien ja piilareiden käyttäjäksi.
Varoitus ainakin tämän yhden optikkoketjun toiminnasta: jouduin melkein maksamaan kolmasosan näiden sopimattomien linssien hinnasta johtuen siitä, että linssit vaihdettiin. Jos olisin vain palauttanut ekat lasit, ei olisi tullut tuota ongelmaa.
Siis mikä tässä lopulta oli vikana? Ohentaminen vai nuorisomonitehot?
Itselleni määrättiin nuorisomonitehot, mutta en ole vielä ostanut laseja. Ymmärtääkseni ovat vähemmän pahat kuin tavalliset monitehot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tottunut ollenkaan.
Mulle myytiin ns. nuorisomonitehot tietämättäni. Sain tietää tästä vasta valmiita laseja sovittaessani. Syyksi sanottiin, että tämä kyseinen liike myy useamman kerran ohennettuja linssejä vain monitehoina. Pidin laseja kolme viikkoa enkä tottunut. Optikko teki uuden näöntarkastuksen, keksi pari muutettavaa asiaa ja tilasi uudet linssit, joita oli yhtä mahdoton käyttää. Olo oli kuin peilitalossa - kaikki pystysuorat linjat kaartuivat kohti ja pullistelivat, lattia aaltoili. Palasin vanhojen, tavallisten lasien ja piilareiden käyttäjäksi.
Varoitus ainakin tämän yhden optikkoketjun toiminnasta: jouduin melkein maksamaan kolmasosan näiden sopimattomien linssien hinnasta johtuen siitä, että linssit vaihdettiin. Jos olisin vain palauttanut ekat lasit, ei olisi tullut tuota ongelmaa.
Itselleni määrättiin nuorisomonitehot, mutta en ole vielä ostanut laseja. Ymmärtääkseni ovat vähemmän pahat kuin tavalliset monitehot.
Mitkä ihmeen nuorisomonitehot? Olin 40+ kun sain ensimmäiset monitehot... kaukana nuorisosta 😂
Linssien ohentaminen ei muuten tarkoita sitä, että linssejä viilattaisiin ohuemmiksi, vaan linsseillä itsellään on suurempi taitekerroin, jolloin niiden ei tarvitse olla niin paksut.
"Kolme kertaa ohennettu" vain kuulostaa siltä, että linssit täytyy työstää kolmeen kertaan ja siitä voidaan veloittaa lisää, vaikka mitään ylimääräistä työvaihetta siitä ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tottunut ollenkaan.
Mitkä ihmeen nuorisomonitehot? Olin 40+ kun sain ensimmäiset monitehot... kaukana nuorisosta 😂
Mun 26-vuotias tyttäreni sai nuorisomonitehot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tottunut ollenkaan.
Nuorisomonitehoilla tarkoitetaan ns. stressilinssejä. Linssin alaosassa on eri vahvuus kuin ylempänä. Monille se on nykyään välivaihe ennen monitehoja, mutta myös monille nuorille määrätään niitä. Siitä nimi.
Mä totuin parissa viikossa mun ekoihin moniteholaseihin, jotka ostin halvalla (päälle 400) halpisliikkeestä. Ei mitään valittamista!
Menkää hyvät ihmiset leikkauttamaan taittovirheet silmistänne pois. Itse kävin 10 vuotta sitten, ja oli loistava päätös. On ihanaa kun voi kävellä sateessa ja paisteessa ilman laseja ja ihailla kaunista maisemaa.
Sitten kun iän myötä tulee ikänäkö, niin halvat lukulasit riittää.
En tottunut ollenkaan, olin vähän väliä levällään ja päätä särki. Nyt työpäiväksi lähilasit ja liikenteeseen kaukolasit. Tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tottunut ollenkaan.
Olen 42, ikä ei liity asiaan. En osaa vastata tarkemmin, kalliit ovat kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Taisit ostaa halvimmat mahdolliset ja muualta kuin Instrusta? Moniteholinssit ovat kalliit, mutta linsseissä ei voi ikävä kyllä säästää. Totuin omiin laseihin jo parissa päivässä, mutta pelkistä linsseistä jouduin pulittamaan 500e Instrulle.
Parissa päivässä totuin minäkin, vaikka onkin karvalakkiversio, eli kaikista halvin...
Minä maksoin yksiteholaseista 600 ja pidin kerran niitä päässä.
Kaikki näytti luonnottomalta enkä meinannut osua ovesta ulos ja
autoa en uskaltanut edes kokeilla ajaa lasit päässä.
Mulle olisi tulleet miinuslasit, joissa olisi ollut lukutehoissa vähemmän miinusta. Oikea ja vasen silmä ovat täysin eri paria miinusten suhteen ja luen paljon sekä tekstiä että tietokonetekstiä. Tämän takia silmälääkäri suositteli kaksia eri laseja. Paras ratkaisu ikinä, nyt voin hyödyntää hyvin nämä yksitehojen massatarjoukset, linssini kun ovat alle varastovahvuuksien. Optikkohan olisi tietysti riemusta kiljuen väkisin myynyt monitehot, mutta onneksi kysäisin silmälääkäriltä ensin tätä asiaa.
Monitehoja n.15v en muista , että ois koskaan ollu ongelmia.
Jos sellaiseksi ei lueta,että maakuasennossa lukeminen on vähän hankalaa kun lukualue ei osu oikeaan kohtaan.Tämä ratkaisiin erillisillä lukulaseilla,joissa on hajataitto korjaus.
Onkohan sopeutumisessa eroa plus tai miinus lasien käyttäjillä?
Mulla on aina ollut miinuslasit ja hämmästyksekseni iän myötä tuli siitä huolimatta myös ikänäkö ongelma.Minulla se tarkoittaa ,että monitehojen lukualueella on pari pykälää vähemmän miinusta kuin kaukoalueella joten alaspäin esim.portaissa katsoessa ei oikeastaan tapahdu suurta muutosta.
Kellään kokemusta S***saversin monitehoista? Mulla tilauksessa parhaat/kalleimmat monitehot heiltä. Onkohan niistä mihinkään kuitenkaan?
Mulla kesti ensimmäisissä monitehoissa tottuminen useamman kuukauden, kun en halunnut pitää niitä. Tuntuivat niin epämiellyttäviltä ja juuri rappusissa käveleminen oli kamalaa. Mutta sitten vain aloin pitää niitä koko ajan ja vähitellen totuin. Sen jälkeen on tottuminen uusiin ollut aina helppoa, muutamassa päivässä on uudet linssit täysin hallussa, jopa halvimmat mahdolliset kapealla näköalueella. Mulla on monitehoissa pelkkää plusvahvuutta, lähelle n. +5 ja kauas n. +2. Mieluummin kuitenkin luen pelkillä lukulaseilla, mutta esim. kaupassa tuoteselosteitten lukeminen sujuu kyllä hyvin monitehoilla ja tarvittaessa mikä tahansa lukeminen.
Vierailija kirjoitti:
Kellään kokemusta S***saversin monitehoista? Mulla tilauksessa parhaat/kalleimmat monitehot heiltä. Onkohan niistä mihinkään kuitenkaan?
No on ihan hyvät. Mulla oli ekat juuri sieltä ja hyvin toimivat, kun totuin.
Vierailija kirjoitti:
No mä ostin sieltä myös kalleimmat lasit kun ne sai puoleen hintaan ja olen ollut tyytyväinen. Tottumiseen meni mulla pari viikkoa.
Mä totuin monitehoihin tavallaan hyvin, mutta useiden kuukausienkaan jälkeen en pystynyt kohdistamaan katsetta siihen lähietäisyyskohtaan ilman että väänsin niskani outoon asentoon.
Menin valittamaan asiasta vähän yli 3 kk jälkeen, mutta liikkeessä oli joku 3 kk valitusaika eli mennyt umpeen, eivät ottaneet kuuleviin korviinsa sitä.
No käytin hampaat irvessä vielä 6 kk, kunnes tajusin itsekin että niissä laseissa on vikaa, ei minussa.
Menin saman ketjun toiseen liikkeeseen, ja esitin ns. tyhmää, että "en osaa säätää näitä laseja silmilleni kunnolla". No, eivät osanneet sielläkään vaan joutuivat sanomaan suoraan, että liikkeen, vika, oli virheellisesti valitut kehykset, ne eivät sovi mun kasvojen muotoihin, joten ei niitä voi säätää niin että näen kunnolla.
Sain sitten 50% alennuksen uusista laseista, jotka ovat vähän paremmat. Kuitenkaan tästä toisestakaan liikkeestä ei löytynyt mun kasvoille sopivia kehyksiä, joihin saisi moniteholinssit, joten jouduin käyttämään vanhojen lukulasieni kehyksiä.
Kukaan ei kerro monitehojen ensiostajalle tätä, että jokaiselle naamatyypille ei välttämättä löydykään sopivia kehyksiä. Kehyksistä nimittäin riippuu se, kuinka ne linssien tärkeät kohdat saadaan oikealle silmän kohdalle.
Ensimmäiset lukulasini hankin yli 10 vuotta sitten ja silloin oli vielä mahdollista saada linssit räätälöityä kasvojen mukaan (kyseessä ns. hengettömät kehyksetkin). Nyt samassa ketjuliikkeessä ei ole enää mahdollista, vaan kaikki on muuttunut, myydään vaan peruskamaa perusasiakkaalle ilman mitään säätöjä. Kehysvalikoimakin on yksipuolinen, valtaosa kehyksistä on sellaisia, joissa mitään ei voi muuttaa. Huono homma asiakkaille.
Kaikki silmälasini ovat olleet kalliita, nuo vialliset monitehot maksoivat vuonna 2013 muistaakseni lähes 900 euroa.
Seuraavat monitehot aion hankkia jostain yksityisestä liikkeestä, jossa on parempi palvelu, enemmän valikoimaa ja jossa asiakkaalle voidaan tehdä räätälöityjä ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on ihan hyvät. Mulla oli ekat juuri sieltä ja hyvin toimivat, kun totuin.
Kiitos kommentista! Toivottavasti minäkin totun, vaikka mulla myös ns. eripariset silmät.
Pari kuukautta meni ennenkuin totuin täysin.
Parissa viikossa opin kääntämään päätä silmien liikuttelun sijasta, mutta kesti pitkään ennenkuin pystyin luontevasti kävelemään metsissä ja havainnoimaan ympäristöä samalla kokematta olevani jatkuvasti kuopassa.
Sen jälkeen en ole huomannut monitehoosuutta muuten kuin silloin jos yritän epämääräisestä löhöasennosta katsoa sohvalta käsin telkkaria.