Moniteholasit, en taida tottua.
Ihan itkettää kun nää on niin hankalat. Ei oo montaa päivää ollu vielä ja sanotaan kyllä että tottuminen vie aikaa. Mut en tiedä opinko ollenkaan. Miten kauan teillä on menny tottuminen?
Kommentit (84)
39 on oikeassa.Monitehoja ei saa tungettua kaikkiin kehyksiin ja asiantunteva optikko kyllä kertoo tästä.
Mun ekat monitehot Favopticilta maksoivat 200. Ekat päivät olivat vaikeita, mutta sen jälkeen ok.
Jos ostaa halpisketjujen muka kalleimpia laseja ja totuttelee niihin viikkoja... niin missähän vika? Ostakaa kunnon liikkeistä kunnon silmälasit...
Vierailija kirjoitti:
Menkää hyvät ihmiset leikkauttamaan taittovirheet silmistänne pois. Itse kävin 10 vuotta sitten, ja oli loistava päätös. On ihanaa kun voi kävellä sateessa ja paisteessa ilman laseja ja ihailla kaunista maisemaa.
Sitten kun iän myötä tulee ikänäkö, niin halvat lukulasit riittää.
Ehei. Näin likinäköisenä on helppoa, koska lähelle näkee hyvin ilman laseja. On iso etu, kun en ole leikauttanut taittovirhettä pois. Suihkussa näkee pulloista pikkuprintit, yöllä voi vilkaista puhelimesta viestit yms ilman laseja.
Vaikuttaa siltä että kalliimpienkin kanssa voi olla ongelmia ihan yhtä lailla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostaa halpisketjujen muka kalleimpia laseja ja totuttelee niihin viikkoja... niin missähän vika? Ostakaa kunnon liikkeistä kunnon silmälasit...
Ja pyh! Kyllä se on normaalia, että tottuminen kestää...ja jotkut ei totu ikinä vaikka olisi mistä liikkeestä ostanut.
En tottunut ja totesin etteivät ole minua varten. Sain samaan rahaan vaihdettua.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mitkä ovat ne halpisketjut? Ja mitkä ovat ne "kunnon liikkeet"?
Kannattaa yrittää löytää liike, jossa myyjä ei ole mikään tavismyyjä vaan optikko. Tätäkään en tyhmänä tiennyt alussa, luulin että kaikki myyjät ovat alalle koulutettuja.
Toisekseen kannattaa käydä useassa liikkeessä pyytämässä tarjous ja verrata niitä, sekä vaikutelmaa minkä liikkeen asiakaspalvelusta saa.
Kolmanneksi, selvitä tarkkaan mitkä sun oikeutesi ovat, jos et totukaan monitehoihin tai joku muu vika ilmenee laseissa.
Lue alkajaisiksi tämä
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/01/30/vain-kilpailuttamalla-saa-silm…
Niiden moniteholasien linssien eri tehoalueiden mittaamninen ja niiden kehykseen sovittaminen on tarkkaa puuhaa. Jos optikko ei osaa, niin sekaisin mennään.
En tottunut koskaan. Lääkäri sanoi, että viikossa tottuisin.
Onneksi pitkänäköni on sen verran lievä, että voin lukea ilman laseja (vaikka teksti pitääkin tuoda lähemmäs kuin joskus ennen).
Vierailija kirjoitti:
Totuin pian, pari viikkoa kai siinä meni. Eniten oli vaikeuksia portaissa kulkemisessa ja työpöydän ääressä. Mitä kalliimmat ne (linssit) on, sitä laadukkaammat lasit saat ja todennäköisesti helpommin ja nopeammin totut.
Minäkö tuon kirjoitin? Mulla oli ensimmäisillä monitehoilla sama juttu, kun jouduin vielä kulkemaan paljon portaita. Niissähän linssin alaosassa on lähinäkö. Pari viikkoa meni totutellessa.
Voi olla , että lasit ovat huonot. Mistä ostit? Minä jouduin palauttamaan halpakaupan lasit. Jos ne olisivat olleet ensimmäiset, en ehkä olisi huomannut vikaa vaan yrittänyt sinnitellä. Linssit eivät edes olleet ne halvimmat vaan keskitasoiset, hinnan vuoksi.
Huomasin, että niissä oli tarkan kaukonäön alue eri kohdalla. En siis nähnyt esimerkiksi 10 metrin päässä olevaa liikennemerkkiä tarkasti molemmilla silmillä yhtaikaa. Hiukan hankalaa katsoa ensin oikealla silmällä, kääntää päätä ja katsoa vasemmalla ... Olihan se kiusallista, kun autolla ajaessa ei nähnyt liikennemerkkejä. Ennen sitä olin tottunut parempiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mitkä ovat ne halpisketjut? Ja mitkä ovat ne "kunnon liikkeet"?
Oman kokemuksen mukaan S S halpisketjun kalliimmat lasit olivat huonot. Yhden kokeilun jälkeen palasin siihen vanhaan i-liikkeeseen, josta sain aiemmin hyvät (ja kalliit) lasit.
Optikkojen ammattitaidossa on eroa.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksoin yksiteholaseista 600 ja pidin kerran niitä päässä.
Kaikki näytti luonnottomalta enkä meinannut osua ovesta ulos ja
autoa en uskaltanut edes kokeilla ajaa lasit päässä.
Kai sinä palautit ne ja sait rahat takaisin? Tai kokeilit vielä toisen ja kolmannenkin kerran, sisätiloissa? Jos vahvuus muuttuu kovin paljon, saa tavallisiin hyviin laseihin totutella jonkun aikaa. Autoa kannattaa ajaa vanhojen lasien kanssa siihen saakka, että tottuu uusiin.
Ei kaikilta optikoilta saa hyviä laseja. Tämä on koettu niiden vuosikymmenien aikaan, joita olen laseja käyttänyt. Huonoimmat olivat nuorena ja ujona kiertävältä viinalta haiskahtavalta optikolta hankitut peruslasit ja tuoreempana spectsaversin monitehot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tottunut ollenkaan.
Mulle myytiin ns. nuorisomonitehot tietämättäni. Sain tietää tästä vasta valmiita laseja sovittaessani. Syyksi sanottiin, että tämä kyseinen liike myy useamman kerran ohennettuja linssejä vain monitehoina. Pidin laseja kolme viikkoa enkä tottunut. Optikko teki uuden näöntarkastuksen, keksi pari muutettavaa asiaa ja tilasi uudet linssit, joita oli yhtä mahdoton käyttää. Olo oli kuin peilitalossa - kaikki pystysuorat linjat kaartuivat kohti ja pullistelivat, lattia aaltoili. Palasin vanhojen, tavallisten lasien ja piilareiden käyttäjäksi.
Varoitus ainakin tämän yhden optikkoketjun toiminnasta: jouduin melkein maksamaan kolmasosan näiden sopimattomien linssien hinnasta johtuen siitä, että linssit vaihdettiin. Jos olisin vain palauttanut ekat lasit, ei olisi tullut tuota ongelmaa.
Siis mikä tässä lopulta oli vikana? Ohentaminen vai nuorisomonitehot?
Itselleni määrättiin nuorisomonitehot, mutta en ole vielä ostanut laseja. Ymmärtääkseni ovat vähemmän pahat kuin tavalliset monitehot.
Mitkä ihmeen nuorisomonitehot? Olin 40+ kun sain ensimmäiset monitehot... kaukana nuorisosta 😂
Nuorisomonitehoilla tarkoitetaan ns. stressilinssejä. Linssin alaosassa on eri vahvuus kuin ylempänä. Monille se on nykyään välivaihe ennen monitehoja, mutta myös monille nuorille määrätään niitä. Siitä nimi.
Eli sama kuin aktiivilinssi? Minulla on kai tuollaiset, miinuslinssi jonka voimakkuus liukuu isommaksi linssin yläosaan päin. Optikko käytti näistä myös nimitystä lähityöskentelyä tukevat lasit. Kuulemma juuri paljon opiskelijoille näitä määrätään, itselläni ovat välivaihe ennen varsinaisia monitehoja.
Minulla meni 3 kuukautta.
Kahden kuukauden jälkeen ajattelin, etten totu ikinä, mutta toisin kävi,
Vierailija kirjoitti:
Minulla meni 3 kuukautta.
Kahden kuukauden jälkeen ajattelin, etten totu ikinä, mutta toisin kävi,
Jatkan, nyt vasta luin ketjun ja huomasin, että keskustellaan hinnasta.
Minä ostin Keopsilta, siitä ”parhaimmasta” liikkeestä ja lasit maksoi 800 e - kesälomatarjouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tottunut ollenkaan.
Mulle myytiin ns. nuorisomonitehot tietämättäni. Sain tietää tästä vasta valmiita laseja sovittaessani. Syyksi sanottiin, että tämä kyseinen liike myy useamman kerran ohennettuja linssejä vain monitehoina. Pidin laseja kolme viikkoa enkä tottunut. Optikko teki uuden näöntarkastuksen, keksi pari muutettavaa asiaa ja tilasi uudet linssit, joita oli yhtä mahdoton käyttää. Olo oli kuin peilitalossa - kaikki pystysuorat linjat kaartuivat kohti ja pullistelivat, lattia aaltoili. Palasin vanhojen, tavallisten lasien ja piilareiden käyttäjäksi.
Varoitus ainakin tämän yhden optikkoketjun toiminnasta: jouduin melkein maksamaan kolmasosan näiden sopimattomien linssien hinnasta johtuen siitä, että linssit vaihdettiin. Jos olisin vain palauttanut ekat lasit, ei olisi tullut tuota ongelmaa.
Itselleni määrättiin nuorisomonitehot, mutta en ole vielä ostanut laseja. Ymmärtääkseni ovat vähemmän pahat kuin tavalliset monitehot.
Mitkä ihmeen nuorisomonitehot? Olin 40+ kun sain ensimmäiset monitehot... kaukana nuorisosta 😂
Nuorisomonitehoilla tarkoitetaan ns. stressilinssejä. Linssin alaosassa on eri vahvuus kuin ylempänä. Monille se on nykyään välivaihe ennen monitehoja, mutta myös monille nuorille määrätään niitä. Siitä nimi.
Miksi? Onko sillä joku muu tarkoitus kuin rahastus? Itse olen kohta 60 enkä todellakaan nuorisoiässä, mutta jo 10-vuotiaana oli lasit. Ei kai niissä ole kyse hajataiton korjaamisesta, joka on käsittääkseni vähän vaikeammin korjattavissa kuin perus-kaukonäkö tai -lähinäkö.
Eihän kaikki likinäköiset tule koskaan tarvitsemaan lukulaseja. He vaan ottavat keski-iässä lasit pois silloin kun lukevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tottunut ollenkaan.
Miksi? Onko sillä joku muu tarkoitus kuin rahastus? Itse olen kohta 60 enkä todellakaan nuorisoiässä, mutta jo 10-vuotiaana oli lasit. Ei kai niissä ole kyse hajataiton korjaamisesta, joka on käsittääkseni vähän vaikeammin korjattavissa kuin perus-kaukonäkö tai -lähinäkö.
Eihän kaikki likinäköiset tule koskaan tarvitsemaan lukulaseja. He vaan ottavat keski-iässä lasit pois silloin kun lukevat.
Ohis minä 42-vuotiaana uusin miinuslasini ja optikko oli kovasti suosittelemassa näitä optikon suosittuna mainostamia välivaihelinsseja. Hinta oli omilla miinuksillani niin kova, että jätin väliin. Näin ongelmitta lähelle, joten miksi olisin niitä ostanut. Itse näen tässä markkinaraon.
Likinäköiset, joilla lievä likimäkö n -1.25 asti pärjäävätkin ilman lukulaseja. Mutta isommilla miinuksilla silmillä ei näe 5 cm kauemmas, joten lukulasit tai monitehot tarvitaan.
Puoleen hintaan ostettu mullakin. 330e kaiken kaikkiaan. Ajattelin ettei ole kovin paha menetys ellen totukaan.