Mitä mieltä olette, voiko vanhat appivanhemmat hoitaa lasta?
Saimme esikoisen talvella, vauva on nyt 6 kk ikäinen, ja mieheni ja miehen vanhemmat haluaisi, että vauva menisi välillä miehen vanhemmille hoitoon. Mieheni äiti ja isä ovat kuitenkin jo 70-vuotiaita (mies itse 44), molemmat jääneet eläkkeelle jo kahdeksan vuotta sitten. Ovat silti ikäisekseen kai ihan hyväkuntoisia kun asuvat kotona, ajavat autoa, eivät tarvitse apua missään sellaisessa missä vanhukset nyt yleensä ja ovat periaatteessa terveitäkin mitä nyt kulumaa jaloissa ja selässä ja muuta "pientä". Mutta minun mielestä he ovat kuitenkin liian vanhoja hoitamaan vauvaa, jos olen paikalla niin saa tietenkin olla vauvan kanssa miten paljon vain haluaa, mutta en uskalla jättää vauvaa heille yhtään hoitoon yksin. Mies ei ymmärrä minua tässä, luulen, että mies ei oikein käsitä kuinka vanhoja hänen vanhemmat oikeasti jo on (luulee että pystyvät kaikkeen samaan mihin viisikymppisetkin...). Mitä mieltä arvon palstaraati? Uskaltaisitteko te jättää vauvan 70-kymppisille hoitoon?
Kommentit (307)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat ihan tosissasi että TERVE 70v. ei osaa/pysty vauvan peppua pesemään ja vaippaa vaihtamaan!!!!!
Terveellä tarkoitin, että ei ole missään vanhainkodissa tai sairaalassa eikä pahasti dementoitunut. Kuitenkin heillä molemmilla on selkäkipua ja polvikipuja ja lonkkakipuja ja sellaisia, joita aina valittavat, että liikkuminen sattuu. Miten he voisivat turvallisesti kantaa vauvaa jos ihan kävelykin heitä sattuu (ilman vauvaa)?
AP
Anna heidän kantaa vauvaa, kun olet paikalla ja katso, miten sujuu.
No onkin ihan eri asia jos on jo sairauksia tai mummo/vaari uupuu ja stressaa helposti mutta silloin tuskin edes haluavat hoitaa vauvoja/pikkulapsia.
Mutta hei sinähän olet jo päätöksesi tehnyt että sinun lastasi eivät isovanhemmat osaa/saa hoitaa niin turhia kyselet. Annatko isovanhempien yhtään olla lapsen kanssa vai pörräätkö hermostuneesti ympärillä koko ajan kun olette appivanhempien luona kylässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat ihan tosissasi että TERVE 70v. ei osaa/pysty vauvan peppua pesemään ja vaippaa vaihtamaan!!!!!
Terveellä tarkoitin, että ei ole missään vanhainkodissa tai sairaalassa eikä pahasti dementoitunut. Kuitenkin heillä molemmilla on selkäkipua ja polvikipuja ja lonkkakipuja ja sellaisia, joita aina valittavat, että liikkuminen sattuu. Miten he voisivat turvallisesti kantaa vauvaa jos ihan kävelykin heitä sattuu (ilman vauvaa)?
AP
Mihin asti heidän pitäisi se vauva kantaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen vauvan uskaltaa jättää perusterveille seitsenkymppisille hoitoon, mutta kolmivuotiasta en kyllä jättäisi.
Miksi et jättäisi kolmevuotiasta? Sitä ei sentään tarvitse enää kantaa samoin kuin vauvaa (vauvan nostaminen ja kantaminen selkä- ja polvikipuiselle ei ole helppoa?)
AP
Normaali kuntoinen 70 ei välttämättä pysy enää 3 perässä. Miksi vauvaa pitäisi kanniskella?
Voiko lapsen antaa "hoitoon" vanhemmalle joka joutuu käyttämään liikkumiseen pyörätuolia vai pitäisikö lapsi tai vauva ottaa huostaan jos vanhempi sellaista joutuisi syystä tai toisesta vaikka väliaikaisesti käyttämään? Edelleen se voiko lapsen luottaa jonkun hoitoon riippuu hoitajan kyvyistä ei iästä, ei polvikivuista tms.
Mä voisin hyvin jättää päivä- tai iltahoitoon oman puolivuotiaani appivanhemmilleni, jotka ovat myös melko iäkkäitä. Yöhoitoon en jätä, mutta ihan vaan siksi että anoppi ei pysty nukkumaan jos on vastuussa vauvasta, ja siitä kuullaan sitten seuraavat kuukaudet miten hän oli niin väsynyt. Kerta yöhoitoa esikoisen kanssa riitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Miten niin mihin asti? Jos vauva itkee, sitä pitää kanniskella sylissä, koska se ei muuten millään rauhoitu ja lopeta itkua. Kanniskelemalla onneksi lopettaa aika piankin. Ja jos vauva kakkaa vaippaansa vaikka toisessa päässä taloa, niin pitäähän se kantaa kylpyhuoneeseen toiseen päähän taloa pesulle.
AP
Vierailija kirjoitti:
setä kirjoitti:
Olisin arvannut muutenkin, että kyse on esikoisesta :)
Miten 70-kymppisten kykyyn hoitaa vauvaa vaikuttaa se, että onko vauva meidän esikoinen vai ei?
AP
Koska olet noin kriittinen... Itsekin Kirjoitat, että ovat hyvinvoivia ja pirteitä. Minä ainakin antaisin lapseni luotettavien aikuisten hoitoon, jotka haluavat auttaa. En kyllä ymmärrä tuollaista epäluuloisuutta ollenkaan. Vie sitten mielummin vieraalle. Siellähän vieraantua se on pieni lapsi jossakin vieraitten hoidossa... Nyt et jotenkin osaa näköjään arvostaa sitä mitä sinulla on ja mitä sinulle tarjotaan sille pienelle lapselle. Se on rikkautta ja se appivanhemmat hoitavat. Se on elämänrikkautta se rakkaus.
Monet isovanhemmat sanovat, että eivät hoida ja toiset sanovat että eivät jaksa hoitaa.. Kannattaisi nyt antaa niiden hoitaa, jotka haluavat ja jaksavat.
Niin se vauva on 6kk eikä vastasyntynyt niin ei kai ole pakko pitää sylissä koko ajan ja kanniskella ympäri taloa 24/7?
Meidän tyttö konttasi jo 6kk niin ei todellakaan viihtynyt sylissä pitkiä aikoja vaan leikki lattialla leluilla ja konttasi ympäri kotia tyytyväisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen vauvan uskaltaa jättää perusterveille seitsenkymppisille hoitoon, mutta kolmivuotiasta en kyllä jättäisi.
Miksi et jättäisi kolmevuotiasta? Sitä ei sentään tarvitse enää kantaa samoin kuin vauvaa (vauvan nostaminen ja kantaminen selkä- ja polvikipuiselle ei ole helppoa?)
AP
Normaali kuntoinen 70 ei välttämättä pysy enää 3 perässä. Miksi vauvaa pitäisi kanniskella?
Voiko lapsen antaa "hoitoon" vanhemmalle joka joutuu käyttämään liikkumiseen pyörätuolia vai pitäisikö lapsi tai vauva ottaa huostaan jos vanhempi sellaista joutuisi syystä tai toisesta vaikka väliaikaisesti käyttämään? Edelleen se voiko lapsen luottaa jonkun hoitoon riippuu hoitajan kyvyistä ei iästä, ei polvikivuista tms.
No jos tuttavapiirissäni olisi pyörätuolissa oleva vanhempi, jolla on itsellään melko äskettäin hänen lapset olleet vauvaikäisiä, niin voisin antaa vauvani 6 kk hänelle hoitoon. Anoppini ja appeni sen sijaan eivät ole 44 vuoteen hoitaneet vauvaa (mieheni on ainoa lapsi, ja hän oli vauva 44 vuotta sitten).
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Miten niin mihin asti? Jos vauva itkee, sitä pitää kanniskella sylissä, koska se ei muuten millään rauhoitu ja lopeta itkua. Kanniskelemalla onneksi lopettaa aika piankin. Ja jos vauva kakkaa vaippaansa vaikka toisessa päässä taloa, niin pitäähän se kantaa kylpyhuoneeseen toiseen päähän taloa pesulle.
AP
Pitääkö nimenomaan ja tismalleen vain kanniskella? Eikö sylissä heijaaminen ole ihan sama asia.
Ja vauvan pepun voi putsata ihan niillä sijoillaan. Pyyhe sängylle/lattialle/sohvalle, putsaus kosteuspyyhkeellä ja uusi vaippa. Ei vaadi yhtään kantamista. Ja linnassako ne asuu jossa välimatkat piiiiiiitkiä?
Tuossa iässä jotkut on vielä tosi hyvässä kunnossa, jotkut jo täysia vanhuksia. Antaisin huoletta lapseni hoitoon hyväkuntoisille tuon ikäisille.
Itse olin mummoni hoidossa päivisin ikävuodet alle yksi vuotiaasta kolmevuotiaaseen. Paljon parempi vaihtoehto kuin päiväkoti tuossa iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
setä kirjoitti:
Olisin arvannut muutenkin, että kyse on esikoisesta :)
Miten 70-kymppisten kykyyn hoitaa vauvaa vaikuttaa se, että onko vauva meidän esikoinen vai ei?
AP
Koska olet noin kriittinen... Itsekin Kirjoitat, että ovat hyvinvoivia ja pirteitä. Minä ainakin antaisin lapseni luotettavien aikuisten hoitoon, jotka haluavat auttaa. En kyllä ymmärrä tuollaista epäluuloisuutta ollenkaan. Vie sitten mielummin vieraalle. Siellähän vieraantua se on pieni lapsi jossakin vieraitten hoidossa... Nyt et jotenkin osaa näköjään arvostaa sitä mitä sinulla on ja mitä sinulle tarjotaan sille pienelle lapselle. Se on rikkautta ja se appivanhemmat hoitavat. Se on elämänrikkautta se rakkaus.
Monet isovanhemmat sanovat, että eivät hoida ja toiset sanovat että eivät jaksa hoitaa.. Kannattaisi nyt antaa niiden hoitaa, jotka haluavat ja jaksavat.
En ole viemässä vauvaa vieraalle hoitoon. En tarvitse hänelle mitään hoitopaikkaa vielä. Omien harrastuksieni ajan vauva on tietenkin isänsä kanssa, muuta hoitotarvetta minulla ei vielä hänelle ole.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vauvallanne on appivanhemmat? Tuskin olisitte Suomen sosiaaliviranomaisten mielestä kykeneviä lasten huoltajiksi.
? En ihan ymmärrä logiikkaasi. Puhuttelen mieheni vanhempia tietenkin appivanhemmiksi, ei siinä mitään ihmeellistä ole.
AP
Mitäsä tommosiin edes reagoit...
Ihana, jos lapsella se on paljon rakastavia turvallisia ihmisiä ympärillään.
Itse en tuon ikäistä jättänyt hoitoon vielä ollenkaan, ei ollut tarvetta eikä halua. Kyse ei ollut siitä, ettenkö olisi muihin luottanut hoitoasiassa. En oikein ymmärrä, miksi jotkut isovanhemmat ovat rintalasta repimässä hoitoon. Puolivuotiaan kyllä jo pitäisi soseitakin syödä mutta pääasiallinen ravinto tulisi kuitenkin olla vielä äidinmaito (tai korvike, sen nyt voi syöttää kuka vain jos vauva huolii).
Hoitoajat menisivät siis kuitenkin ruoka-aikojen mukaan, mikäli vauvaa imettää. Kyse muutamasta tunnista. Kyllä luulisi isovanhempien sen aikaa jaksavan. Ja jos tiukkaa tekee niin eivät pyytele enää toista kertaa hoitoon ja saat olla siltä osin rauhassa. Jos mieli tekee antaa vauva hoitoon niin anna vain, älä anna isovanhempien iän hämätä. Oma isomummuni on vielä liki 90 iässä hoitanut vauvaa ihan yksinään pari päivää.
Kuvitteletko että tämän päivän seitsenkymppinen on niin hapero kuin joskus vuosia sitten ysikymppinen? Totta kai seitsenkymppinen ajaa vielä autoa sekä puuhaa kaikenlaista, vaikka onkin ollut eläkkeellä jo kahdeksan vuotta. Mitä sillä eläkevuosien määrällä on muuten tekemistä ihmisen toimintakyvyn kanssa. On totta, että on myös pahasti sairaita nuorempiakin, mutta itsehän sanoit, että appivanhempasi ovat suht. hyvässä kunnossa. Minä olen liki seitsenkymppinen (täyttyy tulevan vuoden alussa) ja tulen pian olleeksi eläkkeellä kahdeksan vuotta. Väittäisin jopa, että olen nyt paremmassa kunnossa kuin viimeisinä työvuosina, jotka olivat erinäisistä syistä raskaat. Pää pelaa ja jalat kantavat, näkökin on melkoisen hyvä, joten ajokorttikin pysyy varmasti hallussa seuraavan syntymäpäivän jälkeenkin. Oletko muuten ajatellut, että monella seitsenkymppisellä on vielä vanhemmatkin tai ainakin toinen heistä elossa?
Älä nyt viitsi! Onko niillä joku palatsi sillä jos vauva kakkaa niin pitää kantaa vessaan asti ja kuolema korjaa siinä välillä?
Ja jos vauva itkee niin voihan sen ottaa syliin vaikka sohvallakin ja heijata ja hyssytellä ja lohduttaa.
Jos sinä kannat itkevää vauvaa ympäri taloa niin ei se tarkoita ett muiden pitää niin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
AP
Pitääkö nimenomaan ja tismalleen vain kanniskella? Eikö sylissä heijaaminen ole ihan sama asia.
Ja vauvan pepun voi putsata ihan niillä sijoillaan. Pyyhe sängylle/lattialle/sohvalle, putsaus kosteuspyyhkeellä ja uusi vaippa. Ei vaadi yhtään kantamista. Ja linnassako ne asuu jossa välimatkat piiiiiiitkiä?
No tämä vauva ei tunnu kenenkään sylissä rauhoittuvan vain heijaamalla, ainoastaan kanniskelemalla. En tiedä miksi. Useampi ihminen on kokeillut.
AP
Ei ne isovanhemmat opi sitä teidän lasta hoitamaan jos et anna tilaisuutta. Aloittakaa pienesti, vaikka tunti pari kerrallaan ja käyt ukkos kanssa vaikka kävelyllä sillä aikaa.
Mitä eroa sillä on jos isovanhemmat hoitaa vauvaa kun olet paikalla kun taas että hoitaisivat kun et ole paikalla? Kuljetko mummon kyljessä kiinni kun hän kantaa peppupesulle ja olet metrin päässä jos mummolla polvet pettää?
Mun appivahemmat on 75-vuotiaita ja hyvin voisin jättää, jos itse haluaisivat (mulla ei enää ole vauvaikäisiä). Ihan ovat virkeitä, puuhakkaita ja täysissä järjissään. Sehän riippuu ihmisistä, ei vain iästä.