Suosittu kasvatusasiantuntija ihmetteli nykyvanhempien laiskuutta - "Eivät opeta perusasioita?"
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
Työelämän ja kasvatuksen vaatimukset on molemmat koventuneet. Ennen oli helpompaa töissä ja lapset voi tehokkaasti opettaa tavoille vaikka tukistamalla ja vitsalla uhkaamalla.
Kun kirjoitat menneessä muodossa, kirjoita lauseen "voi opettaa tavoille" sijasta "pystyi opettamaan tavoille".
Olen huomannut, että oman lapsen kohdalla katsotaan usein pitkään, kun hän ruokapöydässä sanoo ”Kiitos, ei kiitos, kyllä kiitos”. Esimerkiksi juhlissa, joissa on paljon lapsia ja 3v kiittää, niin toiset vanhemmat katsoo vähän kieroon. En ole mikään snobi, mutta ihan peruskäytöstavat olen yrittänyt opettaa. Kyllä silti ajattelen, että käytöstavat kaunistavat ja niiden totaalinen puute kertoo perheestä paljon.
Vierailija kirjoitti:
En oikein usko että noita asioita on ennenkään erityisesti opetettu. Lapsi oppii kun ei ollut muuta mahdollisuutta kuin kävellä tai kukaan ei pyyhkinyt oli pakko opetella itse. Sen verran mukavuudenhaluinen ihminen usein on että jos joku tekee puolesta ei sitä jaksa itse yrittää. Koskee niin vanhoja kuin nuoria.
Suomen neuvolat on antaneet jo vuosikymmeniä erilaisia ikäsuosituksia potalle opettamiseen. Ennen opetettiin aiemmin, koska ei ollut näitä imukykyisiä housuvaippoja.
Nyt on tullut uutena tämä vauvan ilmeiden havainnointi, jossa jo pieniä vauvoja laitetaan tekemään tarpeensa lavuaariin. Mm. Maria Nordin sitä harrastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työelämän ja kasvatuksen vaatimukset on molemmat koventuneet. Ennen oli helpompaa töissä ja lapset voi tehokkaasti opettaa tavoille vaikka tukistamalla ja vitsalla uhkaamalla.
Kun kirjoitat menneessä muodossa, kirjoita lauseen "voi opettaa tavoille" sijasta "pystyi opettamaan tavoille".
Tai voitiin opettaa tavoille.
Kyllä sitä aikaa aina riittää somessa juoruamiseen ja roskaviihteelle, mutta kun pitäisi töissä paiskia normaalia enemmän hommia tai lapsia hoitaa niin aika ei enää mystisesti siinä vaiheessa riitäkään. Laiskimukset rukoilee helppoa elämää, vaikka elämän pitääkin olla välillä raskasta ja kiireistä. Ei ihminen voi jatkuvasti mennä mukavuusalueella, koska velvoitteet pitää joka tapauksessa hoitaa. Ensin duunit ja jos aikaa jää niin ne some-juorut sitten sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kerkiä, pitää tehdä töitä.
Laadukas varhaiskasvatus saa luvan hoitaa.Tätähän tilattiin?
Opettaisin itse ja olisin lasten kanssa, mutta kht on 250 euroa kuussa. Voi itse kukin yrittää.
Ja sinne tarhaan viedään 9 kk ikäinen. Tarhatädit opettaa kävelemään, näkee ensiaskeleet, opettaa syömään, opettaa potalle yms yms.
Itse näen lapsiani 2 tuntia päivässä.
Et päättäjille terkkuja.
No eihän se sun lapsi siel tarhassa asu! Teillä on illat ja viikonloput tai vapaapäivät yhdessä, jolloin kyllä ehdit opettaa perustaidot lapselle. Älä heittäydy avuttomaksi. Suomi on harvoja maita missä ees maksetaan kotihoidon tukea tai on edullinen päivähoito...
Jaa.. Mä näen lapsiani muutaman tunnin päivässä, mies noin 4 tuntia, josta suurimman osan tekee kotitöitä tms.
Ja viikonloput ollaan töissä.
Teet siis töitä 7 päivää viikossa?
Noissa "en ehdi hoitaa lapsiani töiden takia" -jutuissa on kyllä monesti ihan arvovalintakysymys.
Eräskin lähipiirin pariskunta tienaa mukavasti, mutta pakko oli laittaa lapset 10kk ikäisinä hoitoon, koska olivat vetäneet elämänsä niin kalliiksi. On omakotitalo jatkuvine remppoineen, autot, sitä ja tätä, eli ei varaa jäädä hoitovapaalle.
Samaan aikaan taas meillä kaikki "keskeneräisempää", eli asutaan vuokralla, ei autoa, ei omisteta velaksi juuri mitään. Lapsi saanut olla kotona, koska pärjätään hyvin kh-tuella, miehen keskivertoa alemmalla palkalla ja minun satunnaisilla keikkatöilläni.
Ja joo, alle kolmivuotiaani osaa kiittää, tervehtiä, käydä itse vessassa, pukea itse jne.
Väittävät, että voi saada molemmat, sekä huippu-uran että hyvän vanhemmuuden. Mutta kun ei se toimi niin. Kellossa on edelleenkin vain 24 tuntia ja siitäkin menee 8 nukkumiseen. Jompi kumpi jää puutteelliseksi väistämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen asiantuntija Supernanny Jo Frost on?!
Oikeesti. Nannyn keskeinen kasvatusmetodi jäähyttäminenkin on asuantuntijoiden mielestä henkistä väkivaltaa.
En ole tavannut lapsia, joille ei olisi opetettu perusasioita. Se on sitten toinen juttu, miten hyvin lapsi ne joka tilanteessa MUISTAA.
Ei niitä peruskäytöstapoja muista aikuisetkaan aina. En tekisi siitä kovin synkkiä johtopäätöksiä.
Tällaiset "lapset on tärviöllä ja nykyvanhemmat eivät osaa kasvattaa" -aloitukset ovat turhaa moralisointia, joka vaan nostaa entisestään kynnystä hankkia lapsia ja pienentää jo ennestään kriisipientä syntyvyyttä.
Hain rakentavaa keskustelua tällä, en mitään toisten syyttelemistä.
Olen nähnyt suomessa paljon hyvätapaisia lapsia ja hyviä vanhempia.Ap
Miten ihmeessä sitten mun lapset käyttäytyy kuin elukat, vaikka ovat 9kk iästä olleet laadukkaassa varhaiskasvatuksessa eivätkä missään nimessä saaneet huonoa kotikasvatusta? Miten se on mahdollista vaikka maksan veroja 3000 euroa kuussa ja tonnin niiden hoidosta? Kolme veekin syö vielä tuttia ja paskoo housuun ja viis veellä kaikki mahdolliset diagnoosit?
Sitä ei moni tiiä, harva arvaa.
Ensin vilkaisin peiliin.Miks? Mä maksan siitä et lapsi kasvatetaan. Me ei keretä kun tehdään töitä. Ollaan lasten kanssa muutama tunti, tädit 10 tuntia.. Joten luulis että onnistuu.
Ollaan tehty kaikki kuten yhteiskunta haluaa.
Kovin on puheissa kiire, vaan silti ehdit av-palstalla selailla.
tytryety kirjoitti:
Väittävät, että voi saada molemmat, sekä huippu-uran että hyvän vanhemmuuden. Mutta kun ei se toimi niin. Kellossa on edelleenkin vain 24 tuntia ja siitäkin menee 8 nukkumiseen. Jompi kumpi jää puutteelliseksi väistämättä.
Jos pitäisi jättää puutteelliseksi joko huippu-ura tai lapsen kasvatus, niin huippu-ura saisi jäädä puutteelliseksi. Ei olisi edes vaikea valinta.
Noita arvojaan kannattaa miettiä ennen ehkäisyn poisjättöä, jottei sitten tarvitse netissä trollailla miten ei töiden takia ehdi kasvattaa lastaan.
Se että lapsi on pitkään vaipoissa, johtuu melkein aina vanhempien laiskuudesta.
Pöh, eihän tämä kasvattaja osaa edes kielioppinsa perusteita. Kirjoittaa ihan kamalaa sottaa, jokainen Suomalainen lukion käynyt osaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalta lapselta kuulee nykyään noita "kiitos, anteeksi ja saisinko" sanoja.
Ja nykyajan lapset (joita tunnen) ei siivoa omia leluja pois saati osaa pukea itsenäisesti päälle.
Likapyykkikoriin ei viedä mitään, kaikki likaiset vaatteet lattialle ja äiti ne sieltä kerää.
Osa lapsista nakkaa jopa roskia lattialle kun eivät osaa viedä roskiin tai kantavat niitä pöydille/aikuisille käteen.Kuuletko niitä kohteliaisuussanoja sitten aikuisilta?
Siis jotain muuta kuin "oho" tai "joo" tai "vittu". Monissa tapauksissa nämä ovat lähimpänä kohteliaisuussanoja.
Minä ainakin kuulen päivittäin.
Että ihan päivittäin kuulet aikuisilta, mutta lasten suusta et koskaan?
Oletko kuullut mallioppimisesta.
Jos aikuinen käyttäytyy ja puhuu ystävällisesti, lapsi oppii käyttäytymään ja puhumaan ystävällisesti.
Jos taas olet ilkeä norsu ja ympäristön ihmisetkin ovat ilkeitä norsuja, tulee lapaestakin helposti ilkeä norsu vaikka kuinka käskisit olemaan nätisti ja kiittämään.
Mä olen valinnut köyhyyden ja lasteni kanssa kotona olon. Välillä käyn osa-aikaisesti töissä. Yhtälö oma kolmivuorotyö, miehen lähes 50h viikossa työ, vanha remppaa vaativa ok talo, kolme lasta ja tukiverkot pyöreä nolla, ei vaan toiminut. Harmi etten tajunnut sitä kuin masennuksen, väsymyksen ja sen kuuluisan kantapään kautta. Ehkä olen nyt peeaa, mutta onnellinen ja lapsetkin voivat paremmin.
Näissäki asioissa pitäisi osata tasapainoilla oman uran ja vanhemmuuden välissä.
Se on ainut kultanen keskitie omaan ja lasten menestykseen.
Itse en ole kokenut kahden lapsen kasvatusta ja kokoaika työtä mahdottomaksi.
Lapseni ovat hyvin käyttäytyviä ja osaavat itsenäisesti tehdä asioita sanomatta.
Toistojahan se vaatii, mutta lopussa kiitos seisoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kerkiä, pitää tehdä töitä.
Laadukas varhaiskasvatus saa luvan hoitaa.Tätähän tilattiin?
Opettaisin itse ja olisin lasten kanssa, mutta kht on 250 euroa kuussa. Voi itse kukin yrittää.
Ja sinne tarhaan viedään 9 kk ikäinen. Tarhatädit opettaa kävelemään, näkee ensiaskeleet, opettaa syömään, opettaa potalle yms yms.
Itse näen lapsiani 2 tuntia päivässä.
Et päättäjille terkkuja.
Huoh! Kodinhoidontuen pienuus tuli sinulle yllätyksenä? Päättäjien vikahan se on, että sitä taloutta ei saa riittävän vakaaksi ennen perheen perustamista, että pärjää tulojen laskiessakin.
Sama koskemaan työtöntäkin ja pitkään sairastavaa!!!
Tuet pari sataa kuussa ja perään muikkari, että mitäs et varautunut, koita nyt vaan pärjätä, tai mene töihin valittamasta.Näin se menee, kun täyttää sen 18 vuotta. Joutuu ottamaan sen vastuun omasta elämästä eikä ole "äitiä" maksamassa niitä laskuja.
Työttömälle maksetaan vuokra ja käteen jää 470 euroa laskuihin ja elämiseen. Kht on 250 euroa kuussa.
Miksei työttömältä vaadita säästöjä tai työhön menemistä?
Koska Suomen perustuslaki takaa toimeentulon työttömyyden ja sairauden varalta. Siinä taas tietämättään etuoikeutettu urpo polkee niitä arvoja jonka varaan maamme hyvinvointi rakentuu. Haloo, turhaanko täällä sodittiin ja itsenäistyttiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen asiantuntija Supernanny Jo Frost on?!
Oikeesti. Nannyn keskeinen kasvatusmetodi jäähyttäminenkin on asuantuntijoiden mielestä henkistä väkivaltaa.
En ole tavannut lapsia, joille ei olisi opetettu perusasioita. Se on sitten toinen juttu, miten hyvin lapsi ne joka tilanteessa MUISTAA.
Ei niitä peruskäytöstapoja muista aikuisetkaan aina. En tekisi siitä kovin synkkiä johtopäätöksiä.
Tällaiset "lapset on tärviöllä ja nykyvanhemmat eivät osaa kasvattaa" -aloitukset ovat turhaa moralisointia, joka vaan nostaa entisestään kynnystä hankkia lapsia ja pienentää jo ennestään kriisipientä syntyvyyttä.
Hain rakentavaa keskustelua tällä, en mitään toisten syyttelemistä.
Olen nähnyt suomessa paljon hyvätapaisia lapsia ja hyviä vanhempia.Ap
Miten ihmeessä sitten mun lapset käyttäytyy kuin elukat, vaikka ovat 9kk iästä olleet laadukkaassa varhaiskasvatuksessa eivätkä missään nimessä saaneet huonoa kotikasvatusta? Miten se on mahdollista vaikka maksan veroja 3000 euroa kuussa ja tonnin niiden hoidosta? Kolme veekin syö vielä tuttia ja paskoo housuun ja viis veellä kaikki mahdolliset diagnoosit?
Sitä ei moni tiiä, harva arvaa.
Ensin vilkaisin peiliin.Miks? Mä maksan siitä et lapsi kasvatetaan. Me ei keretä kun tehdään töitä. Ollaan lasten kanssa muutama tunti, tädit 10 tuntia.. Joten luulis että onnistuu.
Ollaan tehty kaikki kuten yhteiskunta haluaa.
Vanhemmalla on lapsen ensisijainen kasvatusoikeus ja -velvollisuus. Varhaiskasvatuksen tarkoitus on vain tukea vanhempien kasvatustyötä.
Kun kyse on aikuisesta ihmisestä, joka on päättänyt alkaa huoltajaksi, niin täytyisi osata itsekin miettiä tilanteiden järkevyyttä.
Eli jos niin pitkät työpäivät, ettet näe lapsia kuin pari tuntia päivässä, niin työpaikan vaihto olisi itselläni vahvasti mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Kasvatus vaativampaa? Höpö höpö. Peruskoulukin muuttuu joka vuotena hrlpommaksi leikiksi. Onhan se "hankalaa" käyttää aikaa kasvatukseen kun pitää roikkua somessa koko päivä.
Aina on lapset väärin kasvatettu.