Jos autosi huolto maksaisi 1000 e, pystyisitkö maksamaan heti ilman mitään nikottelua?
Ei tarvitsisi turvautua luottoon tai osamaksuun. Takuu ei olisi voimassa. Itse en pystyisi ilman luottoa mutta ei onneksi ei ole tarvinnutkaan korjata, kun on niin luottava menopeli.
Kommentit (72)
Autohuolloista on tullut sairaan kalliita. V. 2000 markka-aikana muistan, kun nikottelin jarrurempan eli levyt +palat molemmille puolille taakse (kai) kustannuksia 2000 mummonmarkkaa, merkkiliikkeessä. Nyt merkkiliikkeessä pelkkä vuosihuolto (öljyt+vaihteistoöljyt+jotain pikku säätöjä) maksaa enemmän. Toiset naureskelevat, kun käytän autoa merkkiliikkeessä, mutta toisaalta ne huomaavat myös pikkuvikoja ajoissa. Autoliikkeet valittavat nykyisin, kun vaihtoon tulee "itse huollettuja" autoja, joissa se huolto on tarkoittanut pelkkää öljynvaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ikinä maksaisi ilman nikottelua yli tonnia mistään huollosta.
Kytkinremppa tai jakohihnan + vesipumpun vaihto voi maksaa tuon joten kyllä maksaisit jos eteen tulisi.
Mun mies remppais nuo helposti varaosien hinnalla, jakohihna maksoi muistaakseni 9 euroa.
Mutta miksi miehesi olisi niin tyhmä, että ilmaista työtä tekisi? Mites verot siitä pimeästä palkkiosta, jonka kuitenkin perisi, koska ei ole ihan niin dille kuin luulet.
Pystyisin, mutta en näkisi järkeväksi, koska kyseessä 600euron auto.
En missään nimessä. En edes silloin kun olen töissä. Ostaisin mieluummin uuden auton sillä tonnilla. Mies osti jotain 7 vuotta sitten auton 700 eurolla, juuri koskaan ei ole tarvinnut korjata, kerran oli isompi juttu mihin meni 500-600€ ja silloinkin vakavasti harkittiin että maksetaanko vai viedäänkö auto romuttamolle.
Mun auto on vm 1999, enkä tiedä olenko näiden 10 vuoden aikana kun se on mulla ollut, laittanut rahaa korjauksiin edes yhteensä tonnia.
Vierailija kirjoitti:
Autohuolloista on tullut sairaan kalliita. V. 2000 markka-aikana muistan, kun nikottelin jarrurempan eli levyt +palat molemmille puolille taakse (kai) kustannuksia 2000 mummonmarkkaa, merkkiliikkeessä. Nyt merkkiliikkeessä pelkkä vuosihuolto (öljyt+vaihteistoöljyt+jotain pikku säätöjä) maksaa enemmän. Toiset naureskelevat, kun käytän autoa merkkiliikkeessä, mutta toisaalta ne huomaavat myös pikkuvikoja ajoissa. Autoliikkeet valittavat nykyisin, kun vaihtoon tulee "itse huollettuja" autoja, joissa se huolto on tarkoittanut pelkkää öljynvaihtoa.
Ei siellä merkkiliikkeessä tehdä mitään eri tavalla kuin muuallakaan. Ihan samanlaiset tyypit siellä autoja korjaa, merkkiliikkeessä käytetään vaan kalliimpia osia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kytkinremppa tai jakohihnan + vesipumpun vaihto voi maksaa tuon joten kyllä maksaisit jos eteen tulisi.
Osat maksaisin. Mieheni osaa korjata. Teidän miehet varmaan ei 😂
Tonni menee helposti. Automaattivaihteiston huuhtelu ja öljynvaihto 320 eur, nokkaremmin vaihto 600, normaali huolto 370 .... ja pystyn maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on luottokortti noita menoja varten. Tileillä en laiskaa rahaa säilytä, raha pitää laittaa töihin eli sijoittaa. Eli pystyisin, koska käytän luottokorttia vain maksuaikakorttina (maksan saldon joka tilipvä nollille).
Mitä kuvittelet luottokorttien muille olevan? Ei visalla kuukautta pidempää luottoa saa.
Saahan, nimenomaan luottoa. Korotonta maksuaikaa saa kuukauden,luotosta menee korkoa ja kulut. Luotto-ominaisuutta en käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 kuukauden nettopalkka pitää aina olla tilillä
Ja miten se 3 kuukauden nettopalkan suuruinen summa on siellä tilillä enää sen jälkeen, kun se pitäisi käyttää vaikkapa auton korjaukseen? Jos sitä ei ehdi säästämään uudelleen, kun parin viikon päästä astianpesukone luovuttaa, ja se vie loputkin jemmasta. Miten se on siellä AINA?
Kuinka pieni nettopalkka sulla on jos kolmen kuukauden netto on 1000 euroa (auton korjaus) + astianpesukoneen (n. 350-800 e) vie puskurin kuivaksi? Vai ostatko aina monen tuhannen euron apk:n?
kunhan utelen
Meillä on niin vanha rutku, ettei noin kalliita korjauksia enää tehdä. Mutta jos olisi uudempi, niin kyllä se 1000€ just säästöstä löytyy. Siinä mielessä nikottelisin kyllä, että harmittaisi kun kaikki säästöt menisi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se auto huolletaan hyvässä ei-merkkikorjaamossakin hyvin - ja todella paljon edullisemmin. Oma kokemus monen vuoden ajalta, auto mennyt aina kirkkaasti katsastuksesta läpi. Sä vaan maksat osista ja töistä merkkihuoltolisää ihan turhan takia.
Autoni oli juuri viime viikolla korjaamolla, vaihdettiin etujarrupalat sekä jarrulevyt ja molempien renkaiden laakerit kun olivat ihan kaput. Maksoi 640. Pystyin kyllä maksamaan mutta eihän tuo nyt halpaa ollut.
Joka vuosi menee 700-1000€ auton korjaukseen. Ja kerralla maksetaan. Pitää varautua siihenkin, ja kuluttaa sen verran, että rahaa on myös siihen. Varsinki jos omistaa uudehkon Citikan :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osat maksaisin. Mieheni osaa korjata. Teidän miehet varmaan ei 😂
On varaa korjauttaa huollossa. Siksi emme tee itse vaan käytämme senkin ajan palkan nauttimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3 kuukauden nettopalkka pitää aina olla tilillä
Ja miten se 3 kuukauden nettopalkan suuruinen summa on siellä tilillä enää sen jälkeen, kun se pitäisi käyttää vaikkapa auton korjaukseen? Jos sitä ei ehdi säästämään uudelleen, kun parin viikon päästä astianpesukone luovuttaa, ja se vie loputkin jemmasta. Miten se on siellä AINA?
Kuinka pieni nettopalkka sulla on jos kolmen kuukauden netto on 1000 euroa (auton korjaus) + astianpesukoneen (n. 350-800 e) vie puskurin kuivaksi? Vai ostatko aina monen tuhannen euron apk:n?
kunhan utelen
Olen kunnalla töissä, korkeakoulutettu, 1600-1700€ jää nettoa käteen, asun yksin, ja tollaisen kolmen kuukauden puskurin ylläpito on helvettiä. Menee just noin, et hajoaa autosta kytkin, puhelin ja sit kiristetään vyötä.
Pystyisin. Auton omistaminen on laskelmoitu riski ja sen kustannukset täytyy pystyä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pystyn. Ja kuten kaikki muutkin AV:n jäsenet minulla on luottoa se 50000 euroa, toki sitä voisi nostaa hieman jos jaksais pankkiin soitella, myös kolme asuntoa, jahti ja muutama saari on omistuksessa.
Nimenomaan näin. Oli tulot mitä tahansa, niin kaikillahan av:lla tuntuu jäävän koko ajan ihan minimissään 500 euroa kuukaudessa säästöön, velkaa on ollut korkeintaan joskus parikymppisenä, sijoitusasunto on itsestäänselvyys, käyttötilin saldo on viisinumeroinen, lisäksi rahastot ja osakkeet jauhavat lisää rahaa.
Pystyisin. Ei vaikuttaisi taloudelliseen tilanteeseeni merkittävästi, mutta kirpaisisi ja vit*uttaisi henkisesti (nikottelua?).
Pystyisin maksamaan, mutta auto on noin 2000 €:n arvoinen, eli ihan nikottelematta en tonnin huoltoa maksaisi. Kallein huolto on ollut jakohihnan vaihto, maksoi muistaakseni vajaa 400.
No on se ihan hyvä pitää käteistäkin muutamia tonneja. Voi lähteä ex-tempore matkalle tms. Rahastoissa kestää realisoinnin jälkeen yleensä pari päivää, että saa rahat tilille. Jos on vähän käteisvaraa, niin rahastot voi unohtaa ja antaa sinne kertyä rahaa. Ei tartte edestakaisin myydä ja siirrellä rahoja tililtä toiselle jne. Toisaalta yli 5 tonnia ei kyllä kannata pitää tilillä ja yksinäisen ihmisen ei varmaan kannata pitää ku 1-2 tonnia...