Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Piti kysellä vapaalla olevia ihmisiä töihin. Lapseton nuori sinkku ei suostunut, kauempana asuva perheenäiti sitten tuli

Vierailija
20.08.2018 |

Niin. Vuorotyö kyseessä. Tuolla työvuorolla sille vuorolle kuuluneille työntekijöille sattui poissaoloja, joten piti kysellä vapaapäivää viettäneiltä ihmisiltä, että tulisivatko töihin. Arvatkaapa mitä? Yksi nuori, parikymppinen, lapseton sinkku ei suostunut, koska oli kuulemma "muuta menoa". Asuu kaiken lisäksi melko lähellä työpaikkaa, joten työmatkakaan ei olisi ollut mitenkään pitkä. Sen sijaan paljon kauempana asuva nainen, jolla on perhettä ja pieniä lapsia, suostui tulemaan. Joutui siis uhraamaan mahdollista perheen yhteistä aikaa sen vuoksi, koska nuorta nirppanokkaa ei kiinnostanut työnteko. Olisi saanut selvästi parempaa palkkaakin kuin normaalityövuorollaan, katsokaas kun hälykorvaukset jne., mutta siltikään ei kiinnostanut.

Kyllä tämä kertoo melkoisen paljon ihmisten arvoista. Tämäkö on tuon nuoren osalta kiitos siitä, että hänet palkattiin kesäksi töihin ja että hän saa arvokasta työkokemusta ja rahaakin opiskelujaan ja elämistään varten? No, hänen kesätyönsä ei täällä onneksi kovin kauan enää kestäkään. Hän voi muuten olla aivan varma, ettei enää tulevina kesinä tai muulloinkaan tule tästä työpaikasta töitä jatkossa saamaan!

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
2/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin krapulassa. Sori.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorella sinkkunaisella on todennäköisesti pienet menot. Perheenäidillä on todennäköisesti asuntolaina, autolaina, lasten kulut yms. eli extrarahan ansaitseminen kiinnostaa kovasti.

Vierailija
4/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin krapulassa. Sori.

Kertoo sekin ihmisestä melkoisen paljon, jos heti kun on vapaata, vedetään pää täyteen. t: ap.

Vierailija
5/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sitä äitiä. Töissä oleminen on välillä  hermolepoa kotiloihin verrattuna ja plussana vielä  tienaa rahaa. Ymmärrän myös sitä sinkkua, jolla on työn ulkopuolista elämääkin.

Vierailija
6/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muakaan kiinnostaisi työnteko tuollaisessa firmassa.

Vierailija
7/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän sitä äitiä. Töissä oleminen on välillä  hermolepoa kotioloihin verrattuna ja plussana vielä  tienaa rahaa. Ymmärrän myös sitä sinkkua, jolla on työn ulkopuolista elämääkin.

Vierailija
8/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo, mutta jos olisi totta, niin se perheenäiti varmaankin tarvitsi kipeämmin sen ylimääräisen rahan ja sillä "nuorella nirppanokalla" tosiaan oli muuta menoa.

Ihme tulkintoja sinulla.

Vierailija
9/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hohhoijaa, kyllä vapaalla saa olla omia menoja. Ei ole pakko tulla töihin.

Vierailija
10/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ensin sanomassa, että eikö se olekin vaan hyvä, että ennakkoluulot eivät pidäkään paikkansa? Siinäpähän oppii työnantaja.

Mutta sitten mainitsit, että kesätyöntekijä, joten tavallaan ymmärrän mitä tarkoitat.

Vierailija
11/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 vuotta esimiehenä toimittuani tulin jo kauan sitten siihen johtopäätökseen, että työmotivaatio kehittyy vasta vuosien kuluessa. Jostain syystä kuntokaan ei kestä työntekoa saikuttamatta kuin vasta vuosien jälkeen. Ja olinhan itsekin nuorena aika huithapeli.

Vierailija
12/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Itse olin joskus vastaavassa tilanteessa, eli kieltäydyin yllärityövuoroista ollessani parikymppinen. Kävin joka vapaapäivä tapaamassa vakavasti sairasta vanhempaani sairaalassa.

Miksi edes selitän tätä jollekin elähtäneelle, elämäänsä kyllästyneelle provomammalle...

Vierailija
13/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nykynuorilla on muutakin elämää kuin työnteko. Suurimmalla osalla suomalaisista ikä 40 ja + ei ole muuta identiteettiä kuin työ.

Vierailija
14/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mistä voit tietää mitä menoja tuolla nuorella oli? Voi olla vaikka oikeasti tärkeä asia, käy hoitamassa vanhaa sairasta mummoaan tjsp. Ja vaikka se meno olisi jotain kivaa tyyliin Netflix-maraton kavereiden kanssa, niin kyseessä oli kuitenkin tämän henkilön vapaa-aika. Sait sentään toisen henkilön töihin, hänelle ehkä lisäpalkka tulikin enemmän tarpeeseen?

Vierailija
15/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallakohan todennäköisemmin on viikonloppusuunnitelmia, nuorella vai keski-ikäisellä? Itselläni on jo ikää ja pitkään samassa työssä ollut lapseton. Eipä näy koskaan koittavan minulle se hetki, jolloin minua ei ensimmäisenä pyydetä joustamaan. Ensimmäisille autettaville alkaa tulla jo lapsenlapsia ja tietysti uudet nuoret äidit vaativat myös joustoa. Mieluummin auttaisin parikymppistä pääsemään festareille kuin paikkaan tuhannetta kertaa kollegaa minulle tuntemattoman lapsen korvatulehduksen takia.

Vierailija
16/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin ensin sanomassa, että eikö se olekin vaan hyvä, että ennakkoluulot eivät pidäkään paikkansa? Siinäpähän oppii työnantaja.

Mutta sitten mainitsit, että kesätyöntekijä, joten tavallaan ymmärrän mitä tarkoitat.

Ei vaikuta asiaan yhtään, vaikka onkin kesätyöntekijä. Oikeus hänelläkin on vapaansa pitää.

Vierailija
17/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen lapsettoman nuoren sinkun ei ollut mikään pakko suostua, ei olisi edes tarvinnut vastata puheluun/viestiin, vapaapäivää kun vietti.

Ei sillä, toivottavasti ei haluakaan tulla takaisin teidän firmaanne, kuulostaa varsin kammottavalta, että mielipide on tuo, jos ei vapaapäivänä halua tai pääse töihin.

Vierailija
18/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapailta ei ole pakko töihin tulla. Ei edes sen kesätyöntekijän.

Vierailija
19/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä pyydettiin tänään henkilöä ylitöihin, joka olisi alkanut klo 23.00. Asianomaiset korvaukset.

Kukaan ei suostunut. Meillä on kuitenkin klo 8-16 normityöaika, mikä tarkoittaa sitä, että jos olisit ollut ylitöissä, olisi sinun pitänyt olla toimistolla seuraavana aamuna pirteänä, koska etätyöt eivät ole mahdollisia.

Ap:n tapaus on tietysti vähän eri, koska joku oli ilmeisesti sairastunut? Ja tekevätkö teillä työntekijät normaalityöaikaa, vai osa-aikatyötä?

Mutta esim. meidän firmassa on näitä viime hetken ylitöitä jatkuvasti niin paljon, että ihmiset osaavat arvostaa omaa vapaa-aikaansa.  Eri asia luonnollisesti ovat etukäteen sovitut ylityöt.

Ylitöitä ei ole pakko tehdä. Joten aika huono peruste, että "tämä henkilö ei tule koskaan saamaan meidän firmasta töitä".

Vierailija
20/39 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikansa kutakin kirjoitti:

20 vuotta esimiehenä toimittuani tulin jo kauan sitten siihen johtopäätökseen, että työmotivaatio kehittyy vasta vuosien kuluessa. Jostain syystä kuntokaan ei kestä työntekoa saikuttamatta kuin vasta vuosien jälkeen. Ja olinhan itsekin nuorena aika huithapeli.

Tai ehkäpä vasta vanhempana on kivunnut kiinnostaviin työtehtäviin?