Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pesin oliiviöljysaippualla hiukset, tässä karmea kuva

Vierailija
20.08.2018 |

https://aijaa.com/eyH8B9

Olin lukenut niin paljon positiivista oliiviljysaippualla pesemisestä, että hiukset kiiltää, päänahka ei rasvoitu ja niin edelleen. Ostin Ruohonjuuresta Oliva-saippuan ja toimin ohjeiden mukaan: kastelin hiukset, en hieronut saippuaa suoraan tukkaan vaan käsiin ja levitin käsistä päänahkaan, hieroin sormilla. Huuhtelin huolellisesti kuumalla vedellä mut tukka tuntui tahmealta ja jotenkin huopuneelta, joten huuhtelin lisää. Sit vaihdoin viileään veteen ja kaadoin etikka-vesiseoksen hiuksiin ja huuhtelin vielä kerran lyhyesti.

Sit taputtelin hiukset vanhanaikaiseen pellavaiseen pyyhkeeseen, kun frotee voi kuulemma huovuttaa. Katsoin peiliin ja tyrmistyin: hiukset olivat yhtä huopunutta tahmaista kasaa. Harva kampa ei mennyt läpi. Tein uudelleen etikkahuuhtelun, mut lopputulos säilyi. En halunnut mennä tavallisiin sampoisiin ja hoitoaineisiin, joten otin kookosöljyä ja levitin sitä latvoihin. Lopulta koko päähän, kun hiukset oli kuin linnunpesä. Sit aloin nykertää hiuksia selväksi. Hiuksia alkoi irrota paljon, hommasta ei tullut mitään. Yritin luonnonharjaksisella, joka ei mennyt läpi. Tangle Teaser repi hiuksia irti.

Luovutin ja suihkutin hoitoainetta päähän ja jatkoin selvittämistä. Aloin kerätä irronneita hiuksia talteen, jotta näkisin, mikä on kokonaiskertymä. Tukkaa vaan irtosi lisää, se oli ihan huopunutta kasaa edelleen. Levitin latvahoitoa, ei apua. Lopulta luovutin kokonaan, pesin öljyisen, tahmaista hiukset Four Reasonsin kosteuttavalla sampoolla ja hoitoaineella. Mut edelleen oli isoja huopuneita kohtia! Otin toisen hoitsikan, joka normisti jättää tukan ihan uskomattoman sileäksi ja helposti kammattavaksi, annoin sen vaikuttaa pitkään, kuivasin, vedin suihkutettavaa hoitoainetta, latvahoitoa ja aloin selvittää tukkaa, joka oli yhä takkuinen.

Kaiken kaikkiaan ton kuvan verran lähti hiuksia, kunnes takut oli poissa. Plus sen päälle huomasin paitaani selkämykseen jääneen ison tupon hiuksia. Kun hiukset oli kokonaan kaivaneet kampasin vielä kertaalleen läpi ja kampaan tarttui semmosia takku-tuppoja kolme, ne oli jo siis irti mut jääneet hiusten joukkoon. Eivätkä ole kuvassa.

Tässä vähän toisenlainen kokemus hehkutuksien rinnalle.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, minulla oliiviöljysaippua toimi ihan hyvin. Ostin sitä mökille mukaan ja pesin hiukset kolmena iltana peräkkäin (normaalisti pesen hiukset kahdesti viikossa). Saippuan vaahdotus käsissä, siitä hiuksiin, ei hoitoainetta. Annoin hiusten kuivua itsekseen, en koskenutkaan ennen kuin kuivana vasta harjasin, vaikkei mitään selvitettävää kylläkään ollut.

Ja minullakin on puolipitkät hiukset, hyvin hennot, pehmeät ja suorat.

Hiusharjastani voi irrottaa juuri tuollaista höttöä kuin kuvassa (en kauhistunut yhtään), kiva tietää että se on jonkun mielestä koiran pitkää karvaa, "ei ihmisen hiuksia ollenkaan". 😁 Siltä minustakin yleensä tuntuu...

Vierailija
42/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi pysytellä vain tavallisissa shampoissa ja hoitoaineissa, niillä harvemmin hiukset irtoaa tai huopuu. Ei se tätä maapalloa tai omaa terveyttä tuhoa jos peset hiukset vaikkapa Dovella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko joku ehti tänne väittämään, että kyse on vain alun puhdistumisreaktiosta, kun päänahka työntää pois vuosikaudet myrkkyjä imeneet hiukset. Kolmen kuukaden päästä tukkasi on kolme kertaa paksumpi ja kiiltävä kuin mikä, kasvaakin 5 cm viikossa!

Vierailija
44/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietoisku saippuapesijöille: kaikki (kasviöljyihin tehdyt*) saippuat käyvät hiustenpesuun, ei pelkästään Oliva. Hapanhuuhtelussa etikan tilalla voi käyttää myös sitruunahappoa (E330, säilöntähyllystä), jos haluaa tuoksuttoman huuhtelun.

*palasaippuaa tehdään myös sls-pohjaisena (Rexona) ja taliperäiseen sodium tallowateen (Kappus).

Vierailija
45/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta joku laittaa liian vahvan sitruunahapon päähän

Vierailija
46/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta joku laittaa liian vahvan sitruunahapon päähän

Aivan, totta :) mulla on tukka takapuolen alle, sopiva laimennos tähän on ruokalusikallinen ämpärilliseen vettä.

Vierailija
47/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi on kultsun karvoja.

Kultsu eli kultainen noutaja siis.

Vierailija
48/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto. Mikä on hiustesi pituus? (Tuota irronneeseen määrää katselen.)

Hiukset ulottuu olkapäille. Muuten oma väri mut muutamia vaaleita raitoja ja taittoväri viileään. Hiukset ok-kuntoiset mut luonnonkiharat ja yksi hius on tosi ohut.

-ap

Mitä se haittaa jos yksi hius on ohut? Mulla on kaikki hiukset ohuita. 🤔

Vierailija
49/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No-poo porukan tukan väri muuttuu, koska se on kerrostettu talilla. Samoin hiukset näyttävät paskaisilta ja tahmaisilta, jotkut niistä haisevatkin.

Mun nuorimmalla siskolla on juuri tämmöiset hiukset. Meillä kaikilla on siis paksut, luonnonkiharat vaaleanruskeat hiukset luonnostaan, mutta hänellä tummui tukka oliivisaippuan käyttöönoton jälkeen pari astetta tummemaksi. Se myös menee hänestä paremmin kiharalle. Tavallaan joo, koska tukka on koko ajan harjaamattoman näköinen, sellainen joka mulla on, jos menen märällä päällä nukkumaan. Hänellä on myös hyvin raskaan näköinen hiuspehko, ilmavuudesta ei tietoakaan. Ja hänellä voisi olla upeat hiukset, ne on pituudeltaan puoleen selkään ja olivat ennen todella tuuhean näköiset. Nytkin näyttää massaa olevan paljon, mutta se on vaan semmoinen iso "klimppi". Tukka on kroonisesti rasvainen tyvestä, mutta hän on tullut sille sokeaksi.

Ja sit se tahman määrä, joka irtoaa harjaan ja kampaan. Hänen mukaansa pesu irrottaa päänahasta likaa niin hyvin, että sitä jää harjaankin. No eihän se silloin ole mihinkään irronnut, jos se jää tukkaan ja siirtyy kuivana harjaan. 

Hiukset myös haisevat pesemättömille, koska hän pesee vain joka toinen viikko hiuksensa. Jopa treenin tai SAUNAN jälkeen hän pesee vain itsensä, ei edes huuhtele hiuksia, ettei prosessi mene pilalle. Mikähän prosessi, en ole saanut selkoa.

Ja suihkussa hän ei suinkaan pese itseään sillä oliivisaippualla vaan pelkällä vedellä. Kainaloihin deodorantiksi kookosöljyä. Rehellisesti sanottuna hän haisee hielle kookosöljystä huolimatta. Hänestä se on ihan okei, koska ihon normaalien hajujen peittäminen on luonnonvastaista. Suihkussa hän kertoo käyvänsä 2-3 kertaa viikossa.

Vierailija
50/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen FB:n Shampooton elämä -ryhmässä, ja sitä seuranneena olen tullut tulokseen, että shampoo & hoitoaine on paras. Niitä on sulfaatiton, parabeeniton, hajusteeton, silikoniton -vaihtoehtoina, jos / kun haluaa säästää päänahkaa, hiuksia ja luontoa.

Mulla pelkällä hoitoaineella pesu onnistui takkuunnuttamaan hiukset, koska sain se emulgoimalla vaahtoamaan niin hyvin. Oli pakko vetää normaali silikoninen hoitoaine sen hoitoainepesun päälle. En edes harkitse oliiviöljysaippuoita tai ruisjauhoja, joiden parissa no poo -porukka säätää.

Ruisjauhoja hiustenpesuun, wtf?

Ruisjauhoja, soodaa, kananmunaa, etikkaa... Ja mikäs se yksi aine olikaan, ai niin OMENASOSE.

Nyt kun omenasatoa alkaa tulla, niin siitä vaan keittelemään sosetta shampooksi 😁

Mitä helkkaria, mikä näissä sitten on ideana? Kuka saa laitettua päähänsä kaikista typerintä asiaa? Uskomatonta.... 😂 Siis laitat leipätakinan päähän? Miksi 😂

Vierailija
51/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

APUA. Kiitos varoituksesta. Olen lukenut kans paljon oliivisaippuasta ja soodapesuista jne. Mutta pelännyt jotain tämmöistä. En uskalla.

Soodapesu ei vaahtoa, ei se oikein saa hiuksia takkuuntumaan mutta voi olla päänahalle kuivattava ja ihosta riippuen liiankin. Useimmille sopii satunnaiseksi "syväpuhdistavaksi" pesuksi, lopuille sitten useammin tai ei ollenkaan. Etikkahuuhtelu on kuitenkin tärkeä tehdä siihen perään.

Itsellä karkeasti vastaavat kokemukset oliiviöljysaippualla pesusta. Pesemättömyyskään/vesipesu ei omaan mieleen ollut.

Vierailija
52/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö idea hiusten pesemättömyydessä ole se että hiuksia ei pestä? Miksi ne hiukset kuitenkin sitten "pestään" mitä oudoimmilla asioilla? Jättävätkö samat ihmiset kädetkin pesemättä ja vetävät ruisjauhoa kämmeniin? Kun saippuathan ovat vaarallisia. Hyi.

Vierailija
53/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon pessyt nyt 4 vuotta oliiviöljysaippualla. Kun pesen sampoolla, mun hiukset tulevat sellaisiksi liiskoiksi, menevät aivan pitkin päätä. Sitten ovat hyvät noin 5 minuuttia ennen kuin menevät rasvaisten näköisiksi. Mulle se saippua tuo tekstuuria hiuksiin. Hiuslaatuni on sellainen erittäin sileä.

Vierailija
54/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kyseistä saippuaa en ole kokeillut. Mutta yleisesti ottaen kaikki vinhat luomuniksit upeista hiuksista ovat osoittautuneet fiaskoiksi.

Hiusten pesu pelkällä vedellä (pari kuukautta kokeilin), hiusten pesu (tai vähintään huuhtelu) kylmällä vedellä, hiusten pesu järvivedellä, koivun mahlat ja kananmunat on kokeiltu ja ihan paljas oliiviöljy ja sitruunat.

Niin hemmetin vaikee takkutukka kuin mulla onkin, sekä helposti hilseilevä ja ärtynyt päänahka, niin perustavallinen hajusteeton shampoo ja hoitoaine sekä riittävän kuuma vesi on ainoat joilla on kuontalo pysynyt inhimillisessä kunnossa. Sen lisäksi joskus

käytän hiuksiin jätettävää hoitotuotetta (eri merkkejä vaihdellen ja kokeillen). En värjää, föönaa, suorista, tupeeraa tai käsittele tukkaa tai käytä muotoilutuotteita.

Vierailija
55/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää sontaa. Nämä ekokauppatuotteet on silkkaa huijausta. Kovalla hinnalla myydään muka luonnonmukaisia tuotteita joiden sisältöä ja laatua ei valvo kukaan. Lopetin asioinnin ja ostamisen kun Hesan keskustassa sijaitsevasta liikkeestä löytyi salmonella tehosekoittimesta jolla tekivät smoothieta myyntiin.

Jokainen saa tietysti pestä hiuksensa ihan miten itse haluaa tai jättää pesemättä. Itse luotan apteekista saataviin tuotteisiin. Kofeiinishampoo auttaa hiustenlähtöön.

Vierailija
56/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No-poo porukan tukan väri muuttuu, koska se on kerrostettu talilla. Samoin hiukset näyttävät paskaisilta ja tahmaisilta, jotkut niistä haisevatkin.

Mun nuorimmalla siskolla on juuri tämmöiset hiukset. Meillä kaikilla on siis paksut, luonnonkiharat vaaleanruskeat hiukset luonnostaan, mutta hänellä tummui tukka oliivisaippuan käyttöönoton jälkeen pari astetta tummemaksi. Se myös menee hänestä paremmin kiharalle. Tavallaan joo, koska tukka on koko ajan harjaamattoman näköinen, sellainen joka mulla on, jos menen märällä päällä nukkumaan. Hänellä on myös hyvin raskaan näköinen hiuspehko, ilmavuudesta ei tietoakaan. Ja hänellä voisi olla upeat hiukset, ne on pituudeltaan puoleen selkään ja olivat ennen todella tuuhean näköiset. Nytkin näyttää massaa olevan paljon, mutta se on vaan semmoinen iso "klimppi". Tukka on kroonisesti rasvainen tyvestä, mutta hän on tullut sille sokeaksi.

Ja sit se tahman määrä, joka irtoaa harjaan ja kampaan. Hänen mukaansa pesu irrottaa päänahasta likaa niin hyvin, että sitä jää harjaankin. No eihän se silloin ole mihinkään irronnut, jos se jää tukkaan ja siirtyy kuivana harjaan. 

Hiukset myös haisevat pesemättömille, koska hän pesee vain joka toinen viikko hiuksensa. Jopa treenin tai SAUNAN jälkeen hän pesee vain itsensä, ei edes huuhtele hiuksia, ettei prosessi mene pilalle. Mikähän prosessi, en ole saanut selkoa.

Ja suihkussa hän ei suinkaan pese itseään sillä oliivisaippualla vaan pelkällä vedellä. Kainaloihin deodorantiksi kookosöljyä. Rehellisesti sanottuna hän haisee hielle kookosöljystä huolimatta. Hänestä se on ihan okei, koska ihon normaalien hajujen peittäminen on luonnonvastaista. Suihkussa hän kertoo käyvänsä 2-3 kertaa viikossa.

Voi hyvänen aika länsimaisen ihmisen ”ongelmia”. Joku kehitysmaassa olisi ikionnellinen, jos saisi palan oikeaa saippuaa, jostain Rexonan nestemäisestä suihkugeelistä puhumattakaan.

Vierailija
57/57 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä sen verran, että uskon kyllä että tämä metodi voi sopia mainiosti sellaiselle paksulle, karhealle ja vahvalle tukalle JA iholle. Tässä kun on ihokin kyseessä eikä vain ne hiukset.

Ei hevosenkaan häntää saippualla pese kukaan joka karvan ja ihon kunnosta välittää.