Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pesin oliiviöljysaippualla hiukset, tässä karmea kuva

Vierailija
20.08.2018 |

https://aijaa.com/eyH8B9

Olin lukenut niin paljon positiivista oliiviljysaippualla pesemisestä, että hiukset kiiltää, päänahka ei rasvoitu ja niin edelleen. Ostin Ruohonjuuresta Oliva-saippuan ja toimin ohjeiden mukaan: kastelin hiukset, en hieronut saippuaa suoraan tukkaan vaan käsiin ja levitin käsistä päänahkaan, hieroin sormilla. Huuhtelin huolellisesti kuumalla vedellä mut tukka tuntui tahmealta ja jotenkin huopuneelta, joten huuhtelin lisää. Sit vaihdoin viileään veteen ja kaadoin etikka-vesiseoksen hiuksiin ja huuhtelin vielä kerran lyhyesti.

Sit taputtelin hiukset vanhanaikaiseen pellavaiseen pyyhkeeseen, kun frotee voi kuulemma huovuttaa. Katsoin peiliin ja tyrmistyin: hiukset olivat yhtä huopunutta tahmaista kasaa. Harva kampa ei mennyt läpi. Tein uudelleen etikkahuuhtelun, mut lopputulos säilyi. En halunnut mennä tavallisiin sampoisiin ja hoitoaineisiin, joten otin kookosöljyä ja levitin sitä latvoihin. Lopulta koko päähän, kun hiukset oli kuin linnunpesä. Sit aloin nykertää hiuksia selväksi. Hiuksia alkoi irrota paljon, hommasta ei tullut mitään. Yritin luonnonharjaksisella, joka ei mennyt läpi. Tangle Teaser repi hiuksia irti.

Luovutin ja suihkutin hoitoainetta päähän ja jatkoin selvittämistä. Aloin kerätä irronneita hiuksia talteen, jotta näkisin, mikä on kokonaiskertymä. Tukkaa vaan irtosi lisää, se oli ihan huopunutta kasaa edelleen. Levitin latvahoitoa, ei apua. Lopulta luovutin kokonaan, pesin öljyisen, tahmaista hiukset Four Reasonsin kosteuttavalla sampoolla ja hoitoaineella. Mut edelleen oli isoja huopuneita kohtia! Otin toisen hoitsikan, joka normisti jättää tukan ihan uskomattoman sileäksi ja helposti kammattavaksi, annoin sen vaikuttaa pitkään, kuivasin, vedin suihkutettavaa hoitoainetta, latvahoitoa ja aloin selvittää tukkaa, joka oli yhä takkuinen.

Kaiken kaikkiaan ton kuvan verran lähti hiuksia, kunnes takut oli poissa. Plus sen päälle huomasin paitaani selkämykseen jääneen ison tupon hiuksia. Kun hiukset oli kokonaan kaivaneet kampasin vielä kertaalleen läpi ja kampaan tarttui semmosia takku-tuppoja kolme, ne oli jo siis irti mut jääneet hiusten joukkoon. Eivätkä ole kuvassa.

Tässä vähän toisenlainen kokemus hehkutuksien rinnalle.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oliiviöljysaippua sopii todella hyvin omalle luonnonkiharalle ja kuivalle tukalle, mutta ei heti. Eikö ohjeissa lukenut sitä, että palashamppooseen siirtyessä ns. siirtymävaihe saattaa kestää viikosta kuukauteen, ja sinä aikana hiukset ovat mm. "lähmäiset", ja se vaihe on vain kestettävä jos tahtoo vaihtaa shampootaan. Tai sitä, että entiset ainejäämät olisi hyvä poistaa vaikka kertaluontoisella soodapesulla?

Ja pellava on ikävä kyllä todella karhea hiuksille, käytä mieluummin mikrokuitupyyhettä tai vaikka vanhaa puuvillateepaitaa. Siinä toki olit oikeassa, ettei frotee mitenkään helli hiuksia.

Mikä tässä vastauksessa mättää? En väitä että saippuapesu sopisi kaikille, AP:lle ei ehkä koskaan, mutta se siis ihan ohjeiden mukaan ei sovi "kenellekään" heti, vaan siinä on siirtymävaihe, joka pitää vaan kestää jos haluaa kokeilla, sopiiko se omalle tukalle, ja on erikoista, jos ohjeissa ei sanota siitä mitään. Aika olennaista tietoa, ja jotain pesuohjeita selvästi oli tuotteen mukana kuitenkin tullut.

Ja pellava on hauraille ja kuiville hiuksille liian karhea siinä missä froteekin. Jos tukka kestää froteen, kestää se varmasti pellavankin.

Vierailija
22/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampi vuosi sitten kokeilin sekä soodapesua että no poota kun niistä oli paljon kirjoittelua hiusaiheisilla foorumeilla, blogeissa ja ulkoisilla foorumeilla. Oma tukka meni käytännössä aika pahasti pilalle. Hiukseni ovat ohuehkot, hennot, luonnonkiharat. Nopoo ei toiminut vaikka urhollisesti käytin jonkun kesäloman pesemättömyyteen. Tukka oli erittäin rasvaisen näköinen ja näytin kaljuuntuvalta klonkulta. Lisäksi rasva ja tali alkoivat ärsyttää herkkää päänahkaa (olen atooppinen) ja sain ihottumaa.

Tämän jälkeen kokeilin soodapesua ja etikkahuuhtelua. Puolet hiuksista lähti siinä, koska se oli aivan liian raju metodi sekä hiuksille että iholle.

Ihan tavallisella suihkugeelilläkin peseminen on hellävaraisempaa! Ainoa "poikkeava" metodi mitä voin suositella on CO-pesu silloin tällöin eli pestään hiukset hoitoaineella. Valitettavasti vain suurin osa hoitoaineista ärsyttää ihoa helposti. Pitkään luulin, että silikonit aiheuttavat ärsytystä, mutta sitten huomasin, että osa silikonituotteista ei ärsytä. Pitää siis vain hakea se itselle sopiva tuote tai pari ja käyttää niitä.

Kokeilin myös noita sampoita ja tukka meni hirveään takkuklimppiin niistä. Ymmärrän just ap:n tuskan..

Ai niin ja kerroinko millaiselta hiusharja alkaa haista nopoon aikana.. se rasva ja tali alkaa eltaantua eli pilaantua, ja se haisee. Kun päätä rapsutti, kynnen alle tuli paksu kerros rasvaa ja likaa. Se ei irronnut päästä pelkällä vedellä. Tulikuuma vesi taas poltti ihoa.

Ei kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen FB:n Shampooton elämä -ryhmässä, ja sitä seuranneena olen tullut tulokseen, että shampoo & hoitoaine on paras. Niitä on sulfaatiton, parabeeniton, hajusteeton, silikoniton -vaihtoehtoina, jos / kun haluaa säästää päänahkaa, hiuksia ja luontoa.

Mulla pelkällä hoitoaineella pesu onnistui takkuunnuttamaan hiukset, koska sain se emulgoimalla vaahtoamaan niin hyvin. Oli pakko vetää normaali silikoninen hoitoaine sen hoitoainepesun päälle. En edes harkitse oliiviöljysaippuoita tai ruisjauhoja, joiden parissa no poo -porukka säätää.

Ruisjauhoja hiustenpesuun, wtf?

Ruisjauhoja, soodaa, kananmunaa, etikkaa... Ja mikäs se yksi aine olikaan, ai niin OMENASOSE.

Nyt kun omenasatoa alkaa tulla, niin siitä vaan keittelemään sosetta shampooksi 😁

Miksi olet kyseisessä FB-ryhmässä jos noin naurattaa. Ruisjauhot muuten toimivat hyvin kuivashampoona. Mielummin käytän niitä kuin jotain kemikalimössöä.

Vierailija
24/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä sen verran, että uskon kyllä että tämä metodi voi sopia mainiosti sellaiselle paksulle, karhealle ja vahvalle tukalle JA iholle. Tässä kun on ihokin kyseessä eikä vain ne hiukset.

Vierailija
25/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin joitain vuosia sitten jotain vastaavaa tuotetta, samalla lopputuloksella. Ei taida sopia perinteiseen suomalaiseen lasimaiseen, ohueen ja superliukkaaseen hiukseen. 

Vierailija
26/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oliiviöljysaippua ja etikkahuuhtelu toimivat hyvin. Hiukset tosiaankin tuntuu märkinä hamppuisilta, tahmeilta ja takkuisilta mutta kuivina ovat kiiltävät, pehmeät ja kuohkeat. Mutta hiuksia ei tosiaankaan kannata harjata tai kammata märkinä. Kannattaa käyttää pehmeää luonnonharjasharjaa, harjata hiukset huolella ennen pesua, antaa kuivua itsekseen ja vasta sitten harjata uudestaan. Mulla on ohuet ja kuivahkot hiukset, ja tällä tekniikalla takkuja ei synny oikeastaan ollenkaan, vaikka tupeeraankin hiuksia silloin tällöin. Lisäksi arganöljy on hyvä latvoille.

Vierailija
27/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki poikkeavat käsittelyt varmasti aiheuttavat jonkinlaisen reaktion. Hiuksilta ja päänahalta menee aikaa tottua uuteen.

Vierailija
28/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi on kultsun karvoja.

Vierailija
29/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tuli aluksi tukka lähmäiseksi, mutta etikka-vesi-huuhtelu tepsi saman tien. Mulla on kyllä nimenomaan sellainen paksu, jouhimainen luonnonkihara tukka, joten sellaiseen ainakin suosittelen lämpimästi. Kampaankin jäi sitä saippualähmää ennen kuin hoksasin kokeilla etikkaa, nyt kampa pysyy puhtaana kuten sulfaattishampoollakin pestessä. 

Vierailija
30/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä muovilattia kuvassa

Vierailija
31/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://aijaa.com/eyH8B9

Olin lukenut niin paljon positiivista oliiviljysaippualla pesemisestä, että hiukset kiiltää, päänahka ei rasvoitu ja niin edelleen. Ostin Ruohonjuuresta Oliva-saippuan ja toimin ohjeiden mukaan: kastelin hiukset, en hieronut saippuaa suoraan tukkaan vaan käsiin ja levitin käsistä päänahkaan, hieroin sormilla. Huuhtelin huolellisesti kuumalla vedellä mut tukka tuntui tahmealta ja jotenkin huopuneelta, joten huuhtelin lisää. Sit vaihdoin viileään veteen ja kaadoin etikka-vesiseoksen hiuksiin ja huuhtelin vielä kerran lyhyesti.

Sit taputtelin hiukset vanhanaikaiseen pellavaiseen pyyhkeeseen, kun frotee voi kuulemma huovuttaa. Katsoin peiliin ja tyrmistyin: hiukset olivat yhtä huopunutta tahmaista kasaa. Harva kampa ei mennyt läpi. Tein uudelleen etikkahuuhtelun, mut lopputulos säilyi. En halunnut mennä tavallisiin sampoisiin ja hoitoaineisiin, joten otin kookosöljyä ja levitin sitä latvoihin. Lopulta koko päähän, kun hiukset oli kuin linnunpesä. Sit aloin nykertää hiuksia selväksi. Hiuksia alkoi irrota paljon, hommasta ei tullut mitään. Yritin luonnonharjaksisella, joka ei mennyt läpi. Tangle Teaser repi hiuksia irti.

Luovutin ja suihkutin hoitoainetta päähän ja jatkoin selvittämistä. Aloin kerätä irronneita hiuksia talteen, jotta näkisin, mikä on kokonaiskertymä. Tukkaa vaan irtosi lisää, se oli ihan huopunutta kasaa edelleen. Levitin latvahoitoa, ei apua. Lopulta luovutin kokonaan, pesin öljyisen, tahmaista hiukset Four Reasonsin kosteuttavalla sampoolla ja hoitoaineella. Mut edelleen oli isoja huopuneita kohtia! Otin toisen hoitsikan, joka normisti jättää tukan ihan uskomattoman sileäksi ja helposti kammattavaksi, annoin sen vaikuttaa pitkään, kuivasin, vedin suihkutettavaa hoitoainetta, latvahoitoa ja aloin selvittää tukkaa, joka oli yhä takkuinen.

Kaiken kaikkiaan ton kuvan verran lähti hiuksia, kunnes takut oli poissa. Plus sen päälle huomasin paitaani selkämykseen jääneen ison tupon hiuksia. Kun hiukset oli kokonaan kaivaneet kampasin vielä kertaalleen läpi ja kampaan tarttui semmosia takku-tuppoja kolme, ne oli jo siis irti mut jääneet hiusten joukkoon. Eivätkä ole kuvassa.

Tässä vähän toisenlainen kokemus hehkutuksien rinnalle.

Onko tossa sun koko tukka vai. Ei muutaku liimaat päähän takas. Kuten trumppi

Vierailija
32/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattia näyttää tyypilliseltä 80-luvun parkettilattialta. Eli aitoa puuta.

Vierailija
33/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi samalla tavalla. Kun sai selviksi, niin hiukset jäi kuitenkin sellaisiksi natiseviksi ja todella helposti takkuuntuviksi, samalla tavalla millaisiksi kädet jää kun pesee palasaippualla, tavallaan liian puhtaiksi. Monta viikkoa meni korjaillessa niitä vanhoilla shampoilla ja hoitoaineilla.

Vierailija
34/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kokeilin jotain kehuttua hamppushampoopalaa ja ei ei ei... mun paksut ja luonnonkiharat hiukset jäi saippuajäämistä ihan tahmeiksi vaikka miten yritin huuhdella. Pari kertaa yritin ja sitten luovutin.

Mulla on muuten kaapissa tuota Oliva-shampoota ja käytän sitä esim. nahkalaukkujen ja -lompakoiden pesuun sekä myöskin naamani pesuun välillä,

Vierailija
35/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kokemus, mutt ei tos nyt tuhottomasti ole tukkaa.

Vierailija
36/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan vielä sen verran, että uskon kyllä että tämä metodi voi sopia mainiosti sellaiselle paksulle, karhealle ja vahvalle tukalle JA iholle. Tässä kun on ihokin kyseessä eikä vain ne hiukset.

Minulla on juuri tuollaiset hiukset, paksut ka karheat, eivät mene millään takkuun. Pesen hiukseni ns. mustalla saippualla, ja hiukset voivat hyvin. Mutta ei todellakaan sovi ohuille, lasimaisille hiuksille.

Vierailija
37/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paksut, karheat ja vahvat hiukset eikä todellakaan sopinut mulle tuo saippuapesu. Mä taas luulin, että ihan toisenlaisille sopisi...

Vierailija
38/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että Oliva öljysaippua ei sovi kaikille. Eihän kaikki shampootkaan käy. Minäkin etsin monta vuotta, tuloksetta. Sitten löysin tuon Olivan.Eipä ole enää hiukset takussa ja sähköiset! Päänahkakin voi hyvin ja on lähes tuoksuton!

Vierailija
39/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukset menevat tuon nakoiseksi kun kayttaa silikonia sisaltavia tuotteita, tuo on haampputukkaa.

Vierailija
40/57 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on pitkakarvaiselta koiralta harjattua karvaa, ei nuo ole ole ihmisen hiuksia ollenkaan.