Miksi lääkärit eivät ota vakavasti potilaiden terveydentilaa?
Olen käynyt nyt 2 kertaa lääkärissä, koskien kynsieni muutosta. Minulle on ilmestynyt molempiin etusormien kynsiin sekä kolmeen varpaan kynteen mustanruskea pystysuora viiru. Terveyskirjastossa sanotaan aiheesta näin: '' Muutos on hyvälaatuinen, mutta edellyttää aina melanooman poissulkua koepalalla. '' https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Kyseessä on yleensä kynsimelanooma https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-152268
Miksi minua ei ole otettu vakavasti? On vain kohautettu olkia, ja sanottu, ettei tiedetä mikä tuo on, ja että se ei ole muka melanoomaan viittavaa. Miksi minä en saa otettua tuota koepalaa? Täytyykö kärvistellä pahimmillaan vuosia, ja sitten kun on liian myöhäistä niin asia noteerataan??
Menisin yksityiselle saman tien, mutta ei ole oikein varaa. Tai no lääkärikäyntiin olisi, mutta ei todellakaan ole varaa maksaa koepaloista. Olen 22v nuori, enkä haluaisi mahdollisesti kuolla syöpään, joka olisi voinut olla estettävissä/hoidettavissa hyvissä ajoin. Perheessäni on nyt yksi syöpätapaus, eikä enempää kaivattaisi.
Miten saan kunnan terveyspalvelujen lääkärit kuuntelemaan minua, ottamaan asiasta selvää ja auttamaan?
Kommentit (56)
Mua henkilökohtasesti kuvottaa, ja pidän moraalisesti hyvin arveluttavana tällaista jenkkityyliin pyörivää terveyspalvelu toimintaa. Ihmisten terveydestä on tullut ja tehty häikäilemätöntä bisnestä. Vain varakkuudella pääsee hoitoon ja saa valittua oikeanlaisen lääkärin.
Katsoin taannoin erään dokumentin aiheesta, ja siinä oli sitten mies, jolla oli sormet musertunut. Vakuutus ei kattanut kuin yhden sormen, joten mies joutui valitsemaan kumpi sormi pelastatetaan ja kumpi ei.
Minusta tällainen toiminta on kaikin mahdollisin tavoin väärin, enkä tule koskaan hyväksymään tällaista. Tätä samaa politiikkaa ajetaan jo täällä Suomessakin. Vielä ei olla ihan Murica menetelmässä, mutta enpä usko, että siihen kauaa enää menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ap:n hysteerisestä vuodatuksesta tulee mieleen eräs vitsi:
"His palms are sweaty, knees weak, arms are heavy. There's vomit on his sweater already."
WebMD: CANCER.
On erinomainen asia, että netistä on saatavilla oikeaa lääketieteellistä tietoa, eivätkä ihmiset jää kokonaan kaltaistesi sadististen paskalääkäreiden armoille.
Tietoa on saatavilla ja se on hyvä, mutta heikoksi lenkiksi tässä jää varsin rajoittuneilla järjenlahjoilla siunatut yksilöt, jotka tulkitsevat sitä tietoa. Tässä ketjussahan kyseisestä lukemisen ymmärtämisestä ja suuresta viisaudesta jo saatiinkin tietoa, kun tiedettiin kertoa, että Terveyskirjasto kehoittaa ottamaan välittömästi koepaloja kuuluisasta viiden jäsenen melanoomasta.
Ihan mielenkiinnosta, käyttäytyisittekö yhtä idioottimaisesti muiden alojen ammattilaisten kanssa? Sähkömiehen tullessa taloon laittamaan sähköjä kuntoon luette päivää ennen netistä jotain satunnaisia asiaan liittyviä sivuja ja printtaatte sieltä tekstiä itsellenne ja rupeatte sitten kertomaan sähkömiehelle, että näin ne hommat pitää oikeasti tehdä vaikka ette ymmärtäisi lukemastanne sitä kuuluisaa hevon v*ttuakaan. Lukihan internetissä sentään näin!
Eivät Duodecimin terveyskirjasto ja WebMD ole mitään satunnaisia sivuja, joilla lukee mitä sattuu.
Hyvin suuri osa ihmisistä, joilla ei ole sähköasentajan pätevyyttä, kykenee ymmärtämään sähköasentajien tehtäviä netistä löytyvän tiedon perusteella, vaikka heillä ei lain vaatimia pätevyyksiä ja koulutusta olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin koskee rintaan ja terveyskeskuslääkäri määräsi vaan närästyslääkettä joka ei yllätys yllätys vie kipua mihinkään.
Oletko nainen? Mene äkkiä yksityiselle. Äitipuolellani on samanlaisia oireita. Menehtyi sydänkohtaukseen kahta päivää ennen kuin olisi vihdoin ja viimein päässyt tutkimuksiin :(
Joo, kyllä ehdottomasti lääkäriin mars. Parempi saada varmuus asiaan, kuin sitten pahimmassa tapauksessa myöhemmin jossitella. Näistä ei vaan valitettavasti ikinä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyslääkäri katsoi minulla muun käynnin yhteydessä selässä olevaa luomea, ja käski olla välittömästi yhteydessä ihotautilääkäriin. Kun soitin, ensimmäinen vapaa aika oli 2 kuukauden (!!!) päässä. Jouduin menemään yksityiselle, joka diagnoisoi ensi vilkaisulla melanoman. Nyt tutkitaan, onko se levinnyt jne. Hyvää hoitoa Suomessa...
Onko kirjoitus sarkasmia vai oletko sitä mieltä että olet oikeasti saanut hyvää hoitoa? Kirjoituksen perusteella olet saanut ensiluokkaista hoitoa. Onnittelut nopeasta hoitoon pääsystä.
Todellakin sarkasmia. Millä perusteella? On törkeää, jos julkiselta puolelta ei saa hoitoa kiireelliseen asiaan.
Hei,minulta otettiin koepala vasemman peukalon kynnestä,mustat viirut molemmilla puolilla,no selvis kyllä ettei ollu mitään sieni-infektioo,mutta mites tästä eteenpäin,,,jaa ko tietäis
Vierailija kirjoitti:
Koska suurin osa potilaista on idiootteja, piste.
Ei vaan koska suurin osa lääkäreistä on, eivätkä he halua paljastaa osaamattomuuttaan. Myös säästöt täytyy pitää mielessä ja ihmisten pisteyttäminen. Kätevä dissata tai leimata hulluksi, jos ei ymmärrä mistä on kyse tai tavallisen kansalaisen tutkiminen ja hoito tulisi vaatimaan liikaa rahaa.
Herätkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska suurin osa potilaista on idiootteja, piste.
Ei vaan koska suurin osa lääkäreistä on, eivätkä he halua paljastaa osaamattomuuttaan. Myös säästöt täytyy pitää mielessä ja ihmisten pisteyttäminen. Kätevä dissata tai leimata hulluksi, jos ei ymmärrä mistä on kyse tai tavallisen kansalaisen tutkiminen ja hoito tulisi vaatimaan liikaa rahaa.
Herätkää!
Olet hyvin oikeassa ikävä kyllä. Itselläni samanlaisia kokemuksia.
Yritä nyt päästä lääkäriin. Tuo, että on viiruja useassa kynnessä, voi olla merkki sydänoireista, ei melanoomasta.
Jos osaat englantia, googlaa "splinter hemorrhage". Löytyy enemmän tietoa, ja kyllä tuo olisi syytä tutkia.
Melanooma ei tule moneen kynteen yhtä aikaa. Erittäin harvinainen muutenkin eikä tosiaan tule sinne sun tänne. Kukaan järkevä lääkäri ei ota viiden kynnen alta koepalaa tuolla löydöksellä. Käy toki ihotautilääkärillä jos haluat tai lähetteen saat mutta a) ei ole päivystys tai kiireellinen asia ja b) ei ole melanooma.
T. Lääkäri
https://www.news-medical.net/health/Splinter-Hemorrhages.aspx
Täällä sanotaan että jos tulee useampaan kynteen yhtä aikaa, voisi olla hyvä selvittää syy.
Kun soitin terveyskeskukseen ja kerroin rinnasta löytyneestä kyhmystä, eka vastaus oli "voi, kun meillä on nyt niin huonosti näitä aikoja". Lääkäri ei halunnut nähdä. Intti ettei ole kuitenkaan mitään. Minä intin takaisin että täytyy tutkia.
Oli syöpä. Kiitos kiva lääkäri.
Tuskin on melanoomaa eli ihotatutilääkärin asia, mutta muuten voisi olla hyvä selvittää syy. Todennäköisesti on ihan vaaratonta, mutta myös bakteeritulehduksen mahdollisuus on hyvä sulkea pois..
Minä varmaan lukisin, jos useampi läheinen olisi kuollut sähkömiesten töppäilyjen takia
ohis