Miksi lääkärit eivät ota vakavasti potilaiden terveydentilaa?
Olen käynyt nyt 2 kertaa lääkärissä, koskien kynsieni muutosta. Minulle on ilmestynyt molempiin etusormien kynsiin sekä kolmeen varpaan kynteen mustanruskea pystysuora viiru. Terveyskirjastossa sanotaan aiheesta näin: '' Muutos on hyvälaatuinen, mutta edellyttää aina melanooman poissulkua koepalalla. '' https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Kyseessä on yleensä kynsimelanooma https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-152268
Miksi minua ei ole otettu vakavasti? On vain kohautettu olkia, ja sanottu, ettei tiedetä mikä tuo on, ja että se ei ole muka melanoomaan viittavaa. Miksi minä en saa otettua tuota koepalaa? Täytyykö kärvistellä pahimmillaan vuosia, ja sitten kun on liian myöhäistä niin asia noteerataan??
Menisin yksityiselle saman tien, mutta ei ole oikein varaa. Tai no lääkärikäyntiin olisi, mutta ei todellakaan ole varaa maksaa koepaloista. Olen 22v nuori, enkä haluaisi mahdollisesti kuolla syöpään, joka olisi voinut olla estettävissä/hoidettavissa hyvissä ajoin. Perheessäni on nyt yksi syöpätapaus, eikä enempää kaivattaisi.
Miten saan kunnan terveyspalvelujen lääkärit kuuntelemaan minua, ottamaan asiasta selvää ja auttamaan?
Kommentit (56)
Mene yksityiselle ja varaa aika suoraan ihotautilääkärille. Kynsien terveys kertoo paljon ihmisen kokonaisterveydestä.
Koska suurin osa potilaista on idiootteja, piste.
Lääkärit ovat välillä todella tietämättömiä, ja jostain syystä sitten eivät vain ota hoitoon. Samaa olen ihmetellyt itsekin. Ymmärrän kyllä huolesi, vaikka tuskinpa sinulla mitään hätää on, mutta suosittelen hankkimaan sen koepalan oton tavalla tai toisella.
Olet nuori, joten ymmärrän, jos ei rahaa ole hirveästi ylimääräistä. Mitäpä jos menisit alkuun yksityiselle ihotautilääkärille hakemaan lausuntoa, hän voisi ehkäpä kirjoittaa pyyntöä koepalan ottoon, jonka voisit sitten mennä ottamaan kunnan puolelta? Enpä tiedä miten muuten tuo asia voisi edetä. Oli muuten uusi asia minulle tämä kynsimelanooma.
Vierailija kirjoitti:
Eli idiotismin takia on sun mielestäs ok olla antamatta tarvitsevaa hoitoa?
Tilastollisesti tulee halvemmaksi olla ottamatta lisätutkimuksia. Esim. jos 90% tapauksista ovat harmittomia ja 10% syöpää ja lisätutkimukset ovat kalliita, voi hyvinkin olla halvempaa toivoa potilaan kuuluvan tuohon 90%. Harmi tietysti niille, jotka eivät kuulu
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole, et vain ole pätevä lääkäri.
Mene ap yksityiselle!!! Tietämättömyys on pahinta, ja sinulla vielä näkyvä muistutus asiasta 24/7.
Melanooma taitaa ilmestyä ensin hyvin paikallisesti. Eli sinulla on lyhyen ajan sisällä ilmestynyt 5 eri kynteen ruskea viiru? Kyllähän se todennäköisesti siinä tapauksessa on jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisesti tulee halvemmaksi olla ottamatta lisätutkimuksia. Esim. jos 90% tapauksista ovat harmittomia ja 10% syöpää ja lisätutkimukset ovat kalliita, voi hyvinkin olla halvempaa toivoa potilaan kuuluvan tuohon 90%. Harmi tietysti niille, jotka eivät kuulu
Julkinen terveydenhuolto kustannetaan verovaroin siksi, että kaikille pystyttäisiin antamaan tarvittava hoito, ei siksi, että hoito pystyttäisiin epäämään. Hoitoon pääsyn estäminen ei ole säästämistä vaan tuhlaamista.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt nyt 2 kertaa lääkärissä, koskien kynsieni muutosta. Minulle on ilmestynyt molempiin etusormien kynsiin sekä kolmeen varpaan kynteen mustanruskea pystysuora viiru. Terveyskirjastossa sanotaan aiheesta näin: '' Muutos on hyvälaatuinen, mutta edellyttää aina melanooman poissulkua koepalalla. '' https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…
Kyseessä on yleensä kynsimelanooma https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-152268
Miksi minua ei ole otettu vakavasti? On vain kohautettu olkia, ja sanottu, ettei tiedetä mikä tuo on, ja että se ei ole muka melanoomaan viittavaa. Miksi minä en saa otettua tuota koepalaa? Täytyykö kärvistellä pahimmillaan vuosia, ja sitten kun on liian myöhäistä niin asia noteerataan??
Menisin yksityiselle saman tien, mutta ei ole oikein varaa. Tai no lääkärikäyntiin olisi, mutta ei todellakaan ole varaa maksaa koepaloista. Olen 22v nuori, enkä haluaisi mahdollisesti kuolla syöpään, joka olisi voinut olla estettävissä/hoidettavissa hyvissä ajoin. Perheessäni on nyt yksi syöpätapaus, eikä enempää kaivattaisi.
Miten saan kunnan terveyspalvelujen lääkärit kuuntelemaan minua, ottamaan asiasta selvää ja auttamaan?
Taidat kuule ylireagoida, rauhoitu jo. Jotain muuta.
Työterveyslääkäri katsoi minulla muun käynnin yhteydessä selässä olevaa luomea, ja käski olla välittömästi yhteydessä ihotautilääkäriin. Kun soitin, ensimmäinen vapaa aika oli 2 kuukauden (!!!) päässä. Jouduin menemään yksityiselle, joka diagnoisoi ensi vilkaisulla melanoman. Nyt tutkitaan, onko se levinnyt jne. Hyvää hoitoa Suomessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkinen terveydenhuolto kustannetaan verovaroin siksi, että kaikille pystyttäisiin antamaan tarvittava hoito, ei siksi, että hoito pystyttäisiin epäämään. Hoitoon pääsyn estäminen ei ole säästämistä vaan tuhlaamista.
Julkiseen puoleen turvautuvien ihmisten kohdalla hoidon evääminen on usein säästämistä
Mullakin koskee rintaan ja terveyskeskuslääkäri määräsi vaan närästyslääkettä joka ei yllätys yllätys vie kipua mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Melanooma taitaa ilmestyä ensin hyvin paikallisesti. Eli sinulla on lyhyen ajan sisällä ilmestynyt 5 eri kynteen ruskea viiru? Kyllähän se todennäköisesti siinä tapauksessa on jotain muuta.
Kyllä. Noin 2kk sisällä on ilmestyneet nuo viirut. Aluksi olleet hyvin hyvin haaleita, koska en ole niitä edes heti huomannut, mutta nyt osassa ovat tummentuneet nuo. Itse asiassa katselin varpaitani tarkemmin äsken, ja nyt on näköjään oikean jalan isovarpaaseenkin tullut tuommoinen viiru, arvelinkin, että siihen saattaisi jossain kohtaa tulla, kun on näkynyt hyvin haaleaa pystysuoraa viivaa siinäkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sinä vaikutat fiksulta.
Ohis
Ei se yksityiselle meno mitään onnelaa takaa. Sitä paitsi, joka hemmetin päivä lääkärit joutuvat kuuntelemaan näitä oman elämänsä sankareita, jotka tykkäävät googletella asioita ja tulevat vastaanotolle valmiin diagnoosin kanssa, niin missä vaiheessa se potilas pitäisi ottaa vakavasti?
Vierailija kirjoitti:
Työterveyslääkäri katsoi minulla muun käynnin yhteydessä selässä olevaa luomea, ja käski olla välittömästi yhteydessä ihotautilääkäriin. Kun soitin, ensimmäinen vapaa aika oli 2 kuukauden (!!!) päässä. Jouduin menemään yksityiselle, joka diagnoisoi ensi vilkaisulla melanoman. Nyt tutkitaan, onko se levinnyt jne. Hyvää hoitoa Suomessa...
Julkisesta terveydenhuollosta ei ihan oikeasti ole mihinkään varsinkaan erikoislääkäreiden tapauksessa. Julkiset sairaalat voisi ihan oikeasti sulkea päivästystoimintoja lukuunottamatta ilman, että juuri kenenkään hyvinvointi heikkenisi.
Vierailija kirjoitti:
Onko kirjoitus sarkasmia vai oletko sitä mieltä että olet oikeasti saanut hyvää hoitoa? Kirjoituksen perusteella olet saanut ensiluokkaista hoitoa. Onnittelut nopeasta hoitoon pääsystä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se yksityiselle meno mitään onnelaa takaa. Sitä paitsi, joka hemmetin päivä lääkärit joutuvat kuuntelemaan näitä oman elämänsä sankareita, jotka tykkäävät googletella asioita ja tulevat vastaanotolle valmiin diagnoosin kanssa, niin missä vaiheessa se potilas pitäisi ottaa vakavasti?
Luuletko, että sinulta löytyy lääketieteellistä tietoa, jota internetistä ei saisi?
Voi kuule. Näitä sattuu jatkuvasti. Tosissaan ei oteta ennen kuin on liian myöhäistä. Tiedän tapauksia, jossa jätetty täysin heitteille, ja potilas on pahimmillaan sitten kuollut kotonaan, kun ei otettu hoitoon.
T. tuttavani kuoli veritulppaan