Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisia miniasuntoja kauhistellaan jo ulkomailla, sanoo kaupunkiprofessori Mari Vaattovaara – ”Köyhille rakennetaan hellahuoneita”

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasunnossa eläminen olisi itselleni niin stressaavaa, että mieluummin asuisin piskuisessa asunnossa ja maksaisin vähän enemmän.

Vierailija
42/48 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa uudet kerrostalon omistajat (Suolaketie 3) tekevät muutoksia asuntoihin, nyt 30 asuntoa ja tulevaisuudessa 54, kaksiot nyt 61 neliötä.

.

Kaiketi pienin asunto tulee olemaan jotain 24 neliötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, kamala, joku ulkomaalainen kysyi jotain! Mitä ne meistä nyt ajattalee?

Vierailija
44/48 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti 15 neliötä on liian vähän, mutta tuo Tanskan minimi taas liikaa. Itse asun yksin 45 neliön pikkukaksiossa Treen keskustassa, velkaa ei juurikaan enää ole ja siivottavaakin vain sopivasti. En kaipaa yhtään hukkaneliötä.

Minä asun yksin 30 neliön yksiössä ja tilaa ja siivottavaa on minun makuuni likaakin, koska kutsun erittäin harvoin vieraita, eikä minulla ole lemmikkejäkään. Aiemmassa 42 neliön kaksiossa oli yksi huone liikaa. Meitä on moneksi.

Samoin. Itselläni yksiö, 33 neliötä ja juuri sopiva yksinäiselle naiselle. Parveke on keväästä pitkälle syksyyn lisähuoneena. Mihin sitä yksi ihminen enemmän tilaa tarvitsee?

Vierailija
45/48 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset asuu keskimäärin ahtaasti, vaikka lääniä meillä riittää verrattuna moniin miljoonakaupunkeihin.

Tällä palkkatasolla ei paljon suurempaan asumukseen ole varaa kun nytkin jo menee asuntolainan maksuun 20-30v.

Vierailija
46/48 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miniasuntojen rakentamisessa ei todella ajatella ekologisuutta tai edullisia asumiskustannuksia. Kyllä se motivaatio on pikemmin voiton maksimointi ja ahneus. Neliöhinnat voi nostaa pilviin, kun kämppien lukumäärää kasvatetaan.

Toki miniyksiö voi olla vaikka opiskelijalle mielekkäämpi kuin soluasunto, mutta hintakin on ihan eri, joten enpä vertaisi keskenään.

Väliaikaisasumiseen sopivat ihan ok, mutta epäilen, että kukaan vihtyisi 15 neliön kopperossa vuosikausia, varsinkaan jos on parisuhteessa tai perheellinen (tai haluaa kutsua vieraita kyläilemään).

Suomessa aikaa vietetään kuitenkin paljon aikaa myöa kotioloissa, varsinkin talviaikaan.

Vierailija
47/48 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset asuu keskimäärin ahtaasti, vaikka lääniä meillä riittää verrattuna moniin miljoonakaupunkeihin.

Tällä palkkatasolla ei paljon suurempaan asumukseen ole varaa kun nytkin jo menee asuntolainan maksuun 20-30v.

Palkkatasolla ei ole asian kanssa tekemistä kuin sitä kautta, että asuminen suositussa kaupungissa maksaa aina ihan tasan niin paljon kuin lampailla on varaa maksaa.

Vierailija
48/48 |
20.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 500e/kk 15neliöstä on ihan liikaa.

Mulla on Espoossa 48,5neliötä ja maksan 625e vuokraa kuussa.

200-300e olisi oikea summa.

Ehkä rakentajat tuosta innostuvat ja alkavat rakentaa 8neliön huoneita, jotka maksaa 400e/kk, kun ihmiset kerran haluavat asua tiiviimmin. Sitten 6neliötä 300e/kk, kun ei haittaa käyttää samaa vessaa muiden rapussa asuvien kanssa.

Vessan siivousvuorot voidaan ulkoistaa asukkaille, jokainen siivoaisi sen vuorollaan ja sitten jos joku laistaa vuorostaan, niin tulee raippaa.