Suomalaisia miniasuntoja kauhistellaan jo ulkomailla, sanoo kaupunkiprofessori Mari Vaattovaara – ”Köyhille rakennetaan hellahuoneita”
Kommentit (48)
Onneksi asun maalla ja poreammehuoneeni on isomi kuin tuo 15 neliötä. Onnea vaan teille Helsinkiin, olette ansainneet tuon.
Suomi kommunistidiktatuuri jossa ihmisillä ei ole varaa asua kunnolla. Katsokaa näitä https://metro.co.uk/2018/08/14/take-look-incredible-outhouses-running-y… Tavitset rakentaneet itselleen omien talojensa pihoille
Jyväskylän Kortepohjan ylioppilaskylän pienimmät yksiöt olivat 17-18 neliötä. Ihan hyvin ne meille ysärinuorille kelpasivat - varsinkin kun tiesimme, että ne oli alun perin 60-luvulla rakennettu kahden hengen huoneiksi.
40-luvulla taas isovanhempani asuivat yhdessä noin 20 neliön huoneessa neljän lapsensa kanssa.
Koko ajan on asuminen muuttunut väljemmäksi, mutta toki täällä kylmässä maassa pitää miettiä tarkasti, minkä verran neliöitä tarvitsee. Itse toivoisin taloyhtiöihin hyviä kerhotiloja, joissa voisi esimerkiksi harrastaa sisäliikuntaa. Samoin julkisia ei-kaupallisia sisätiloja saisi olla enemmän, nykyään koulut ja kirjastot ovat liki ainoita.
Kuvassahan oli ihan kivan näköinen kämppä, uima-allaskin. Kyl me voitais ukon kanssa tollaseen muuttaa, kunhan lapset on ensin lähteneet muualle.
Britanniassa alaraja 45 neliötä? Siellähän on järkyttävä nuorten asunnottomuusongelma ja muutenkin sosiaaliturva kuralla. Katsoin ohjelman kadulla asuvista nuorista, ja eräs siisti ja töissäkäyvä poika sanoi serkkunsa odottaneen kaupungin asuntoa jo 10 vuotta. Itse tämä poika asui kavereilla ja sukulaisilla. Varmaan olisi mieluummin asunut 15 neliössä.
Ihminen tarvitsee perustarpeet, yksi henkilö huoneen, kylpyhuoneen ja keittokomeron, ruokaa muut vastaavat perustarpeet, joukkoviestintävälineen ja toimivan terveyden- ja sairaanhoidon sekä sosiaalista elämää kuten paikan tavata toisia ihmisiä - kirjasto, työpaikka, koulu, harrastus? Ja tietenkin niitä aineettomia asioita kuten ihmissuhteet ja tulevaisuudentoivoa. Mieluummin nämä kuin harvemmalle joukolle saunalliset kaksiot.
Toivottavasti tämä karsii tulokkaita kun muissa maissa on isommat asunnot.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti tämä karsii tulokkaita kun muissa maissa on isommat asunnot.
Ai koneinsinöörejä?
Maalla on mukavaa. Kaupungissa nyt kukaan ei asu kuin pakosta. Meillä on kaksi hehtaaria omaa pihaa, satoja hehtaareja metsää rajalla, lampia, järviä, peltoja, luontoa. Talossa neljä huonetta ja tulisijat. Asumiskulut 200 kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo minikämpät ovat ihania! Tulevaisuuden trendi on se, ettei haluta tuhlata rahaa asumiseen ja neliöihin vaan käyttää sitä kodin ulkopuolella. Kotona käydään nukkumassa ja säilytetään muutama tarpeellinen tavara.
Ja mitä teet kodin ulkopuolella? Aika monet paikat vaativat kuluttamista. Kaikilla ei ole siihen varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta nuo minikämpät ovat ihania! Tulevaisuuden trendi on se, ettei haluta tuhlata rahaa asumiseen ja neliöihin vaan käyttää sitä kodin ulkopuolella. Kotona käydään nukkumassa ja säilytetään muutama tarpeellinen tavara.
Ja mitä teet kodin ulkopuolella? Aika monet paikat vaativat kuluttamista. Kaikilla ei ole siihen varaa.
Nuoret kuvittelevat tulevansa istumaan kahviloissa juomassa lattea mutta todellisuusdessa suurin osa tulee käymään keskustassa vain matalapalkka paskatöissä; myyjinä, tarjoilijoina, kokkeina, siivoojina... Kulutus rajoittuu siihen muttä halpamarketista ja kirpputorilta irtia saa.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti 15 neliötä on liian vähän, mutta tuo Tanskan minimi taas liikaa. Itse asun yksin 45 neliön pikkukaksiossa Treen keskustassa, velkaa ei juurikaan enää ole ja siivottavaakin vain sopivasti. En kaipaa yhtään hukkaneliötä.
Minä asun yksin 30 neliön yksiössä ja tilaa ja siivottavaa on minun makuuni likaakin, koska kutsun erittäin harvoin vieraita, eikä minulla ole lemmikkejäkään. Aiemmassa 42 neliön kaksiossa oli yksi huone liikaa. Meitä on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse toki ostan puutalon Espoosta; tarkoitin siis että muut haluavat tulevaisuudessa asua noin. Minä olen vegaani taiteilijaluonne, ja tarvitsen oman ateljén, ja enemmän tilaa kuin muut. Ellen sitten muuta ulkomaille, Ranskaan esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
Nyt vuokranantajat saavat vähentää rahoitusvastikkeet verotuksessaan, jos taloyhtiö käyttää kirjanpidossaan suoraa tuloutusta. Tämä Suosii aivan käsittämättömällä tavalla vuokranantajia. Yhtiövelat ovat käsittämättömiä ja vanhat perinteiset omistusyhtiöt muuttuvat esim putkiremonttien yhteydessä vuokrataloiksi.
Asuntosijoittamisessa on aivan käsittämätömiä tukiaisia vuokranantajille.
Minusta on ihan normaalia, että rahoitusvastikkeen saa vuokranantaja vähentää verotuksessa, jos se tulostetaan.
Sehän on pelkkä kustannus vuokranantajalle. Se ei mitenkään paranna vuokratuloa.
Ei pitäisi sallia noin pieniä asuntoja. Kohta köyhimpiä pakotetaan asumaan tuonkokoisiin.
Turha teidän köyhien on kuvitella, että asumiskustannukset olisivat tuossa komerossa jotenkin alhaisemmat. Sijoittaja niistää teistä ulos viimeisen pennin ihan sama oli se miniasunto 15 neliötä tai 30. Jälkimmäinen 30 neliön vaihtoehto tuo sijoittajalle vähemmän rahaa.
Jos minimikoko olisi 35 neliötä, maksaisivat nuo asukkaat siitä 500 euroa/kk. Nyt minimi on tuo 15 neliötä ja asukkaat maksavat siitä 50” euroa/kk.
Köyhää puijataan ja se vielä syyttää elitismistä proffaa, joka ajaa sen köyhän asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Turha teidän köyhien on kuvitella, että asumiskustannukset olisivat tuossa komerossa jotenkin alhaisemmat. Sijoittaja niistää teistä ulos viimeisen pennin ihan sama oli se miniasunto 15 neliötä tai 30. Jälkimmäinen 30 neliön vaihtoehto tuo sijoittajalle vähemmän rahaa.
Jos minimikoko olisi 35 neliötä, maksaisivat nuo asukkaat siitä 500 euroa/kk. Nyt minimi on tuo 15 neliötä ja asukkaat maksavat siitä 50” euroa/kk.
Köyhää puijataan ja se vielä syyttää elitismistä proffaa, joka ajaa sen köyhän asiaa.
Korjaan: ” Nyt minimi on tuo 15 neliötä ja asukkaat maksavat siitä 500 euroa/kk.”
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja sitten nämä köyhät vielä äänestää kokoomusta:”Kiitos, kun hoiditte meille näitä postimerkin kokoisia minikoteja asuttavaksi”
Samalla sijoittajat nauravat partaansa ja kieriskelevät rahakasoissa.
Parempi minusta pienikin oma koppero (omalla suihkulla ja vessalla) kuin ei omaa asuntoa ollenkaan. Kunhan hinnat pysyvät kohtuullisina.
Hyvätuloinen professori taitaa haluta köyhät ja pienituloiset kolhooseihin asumaan.
Siinä olisi sitten kiva naureskella keskenänsä köyhien asuntojen ohi ajaessaan. Kuinka ne raukat joutuvat huoneensakin jakamaan ventovieraan kanssa. Ja tuumailla itsekseen, että onneksi ei itse ole yhtä tyhmä kuin köyhät kolhooseissaan.