Virtsatietulehduksen jälkioireet
Söin viikon antibioottikuurin virtsatietulehdukseen. Oireet (kipu virtsatessa ja kirvely) hävisivät. Nyt kuitenkin kuurin jälkeen on noin viisi päivää tuntunut kirvelyä virtsaamisten välillä ikään kuin virtsatien suuaukolla. Kirvely alkaa siis tuntua jonkin aikaa virtsaamisen jälkeen. Voiko johtua siitä, että tulehdus on vaurioittanut limakalvoja vai voisiko olla ainoa oire tulehduksen jatkumisesta?
Kommentit (12)
Minulla sama homma paitsi että oireet ovat kestäneet jo 3 viikkoa. Tiheävirtsaisuus edelleen (n. 2 h välein, kun ennen saattoi mennä esim 6 h ihan helposti), kirvelyä pissaaminen jälkeen ja muutenkin, pissahätä tuntuu tosi inhottavalta ei todellakaan normaali "pitäspä mennä pissalle" tuntemus, alavatsan turvotusta/kipua, ulkosynnyttimet hellänä ja hirveä AHDISTUS loppuuko tämä ollenkaan. Onko muilla kokemuksia tästä?
Jos ei viljelyä otettu, lääke on voinut olla väärä. Silloin näyte labraan. Mulle pari kertaa niin käynyt, eli yksi kuuri/lääke ei tehoa ja oireet tulee takaisin.
Yleisempää on ollut se että oireet ei ihan täysin katoa vielä kuurin aikana, mutta sen jälkeen oireet hiljalleen hiipuu.
Aiemmin oli tulejdunsia monta kertaa vuodessa. Nykyään enää tosi harvoin, koska otan C-vitamiinia joka päivä ja lisäksi Tranemax Fortea. Mikään muu karpalovalmiste ei ole tulehduksia estänyt. Ja tulehduksen aikanakin otan extra määrän noita.
Mulla oli viimeksi samaa ongelmaa VTI:n jälkeen. Hain apteekista urincur kuurin ja oireet loppuivat kokonaan kolmen päivän jälkeen tästä.
Muuttakaa ne elintavat, ja laihduttakaa.
Ylipaino yks suuri altistaja VTI:lle.
Virtsatietulehduksen jälkeen oireet saattavat jäädä päälle, vaikka tulehdus on ohi. Kirvely ja pissahädän tunne ei siis aina ole tulehduksen merkki.
Jos asia itseä huolettaa, kannattaa viedä näyte labraan varmuuden vuoksi. Jos tulehduksia on usein, lääkäri voi kirjoittaa jatkuvan lähetteen, jolloin näytteen voi viedä labraan oma-aloitteisesti, kun oireita ilmaantuu. Sitten vain soitto omahoitajalle tai terveyskeskukseen, niin selviää, onko näyte lähetetty jatkoviljelyyn, eli onko siinä bakteereita, jolloin saadaan täsmälääke viljelyn jälkeen.
Antibiootit voi aiheuttaa hiivaa...
Juo paljon vettä ja käytä jotain kosteutusta limakalvoille.
Mulla kesti 2kk noi oireet vaikka tulehdusta ei ollut.
Varsinkin jos on monia tulehduksia suhteellisen tiheästi, kroppa ikään kuin alkaa "muistaa" virtsatietulehduksen oireet ja lähestulkoon pitää sitä jo normaalina tilana. Saattaa kuulostaa oudolta, mutta vaikea selittää. Itse muistan, että vuosien tulehduskierteen jälkeen oli pitkää vaikea tietää milloin on oikeasti vessahätä ja milloin ei. Vähitellen tilanne normalisoitui ja muistan edelleen olla kiitollinen jokaisesta päivästä kun ei ole oireita eikä tulehdusta, niin perusteelliset jäljet tulehduskierre jätti.
Minullakin oli oireita tosi pitkään kuurin päättymisen jälkeen. Sain antibiooteista hiivan, söin hiivalääkkeen ja edelleen kutisi ja kirveli. Gynekologi määräsi ärtyneisiin limakalvoihin vahvaa kortisonia kuurina. Useampi kuukausi meni ennen kuin vaivat hellittivät. Tosi kinkkinen vaiva!
Käy antamaansa näyte terveyskeskuksessa. oireiden pitäisi kyllä hävitä kokonaan.