Miten hoidatte oman talouden kirjanpitoa? - jos hoidatte :)
Siis ihan käytännön tasolla. Excelissä? Kuinka tarkat tiedot olisi hyvä kirjoittaa, pelkästään pankkitilin menot ja tulot, vai myös niiden kohteet ja lähteet? Onko muita vinkkejä?
Kommentit (31)
.[/quote]
Ihmettelen tuota pääomatulojen ja niistä johtuvien menojen kirjaamista. Mulla ainakin pankista menee verottajalle automaattisesti tiedot. Ei ole vuosiin ollut tarvetta mitään siirtää veroilmoitukselle, ainoastaan tarkastaa esitäytetty veroilmoitus.[/quote]
Vuokratulot tulee ilmoittaa itse.
Helposti. Katon että käyttötilillä on aina 10 000. Ylimääräiset siirrän säästötilille tai sijoitan.
Kuulostaa joltain uskonnolta, jossa palvotaan rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Excelissä taulukko vuodelle 2018, jokainen kuukausi on erillisellä välilehdellä ja ensimmäiseen välilehteen "päälikanteen" tulee kootusti jokaisen välilehden tiedot yhteenlaskettuna. Näen siis etusivulta helposti, paljon tähän mennessä, tänä vuonna on esim. mennyt vakuutuksiin tai sähköön.
Kirjaan ylös jokaisen euron (bussilipun, purkkaoston jne.). Ei siihen mene kauaa, illalla vielä muistaa mitä on tullut ostettua, kuitti tietysti otetaan aina kun saadaan ja ne sitten tallennan taulukkoon. Taulukko on työpöydällä, helppo klikata auki ja tallentaa.
Merkkaan myös pääomatulot ja niistä johtuvat menot. Niille minulla on sitten vielä erillinen taulukko, josta on sitten helppo koota verottajaa varten tiedot, sen kun siirrän ne veroilmoitukselle.
Käytän paljon Exceliä myös töissä, joten sen käyttö tuntuu luontevimmalta.
Ihmettelen tuota pääomatulojen ja niistä johtuvien menojen kirjaamista. Mulla ainakin pankista menee verottajalle automaattisesti tiedot. Ei ole vuosiin ollut tarvetta mitään siirtää veroilmoitukselle, ainoastaan tarkastaa esitäytetty veroilmoitus.
Mulla on mm. 2 sijoitusasuntoa. Niiden tulot ja menot eivät ole joka vuosi samat ja pankilla ei ole niistä hajuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Katon että käyttötilillä on aina 10 000. Ylimääräiset siirrän säästötilille tai sijoitan.
Näin minäkin mutta mulla on rajana joku 3-4 tonnia. Käyttötilillä kannata enempää seisottaa.
Kaikki menee mitä tulee. Ei siis tarvetta millekään kirjanpidolle. Joinain kuukausina menee enemmän kuin tulee ja silloin pitää käydä kävelyllä etsimässä pulloja ja tölkkejä.
Vuosi yhteen taulukkoon, seuraava omaansa, ei välilehtiä. Sarakkeina palkka, muut tulot, vuokra, säännölliset laskut, selitys niille esim. sähkö, talouskulut, muut laskut ja menot. Aloitin tämän jossain vaiheessa osittain voidakseni vaikka osoittaa asuntolainaa hakiessa, että pärjään laskennallista pienemmillä tuloilla. Nykyään seuraan ihan huvikseen, täytän aina kuukausittain verkkopankin tapahtumien perusteella.
Accessiin rakennettu taulut menoille ja tuloille sekä raportteja joista näkyy miten on jäänyt rahaa tileille tai kuinka paljon omakotitalossa vastiketta vastaavat menot ovat. Pitäisi varmaan siirtää tiedot pilvessä pyörivälle kannalle niin voisi käyttää muutenkin kuin Accessista.
Excelissä on kirjanpito. Menokategorioina tällä hetkellä ruoka, päihteet, kroppa, koti, asut, harrastus, ammatti, viestin, matkat, asunto, pankki, muut. Yksi tulokategoria.
Jos rupeaisin enemmänkin harrastamaan matkailua, pitäisi miettiä, onko se matkat- vai harrastuskategoriaa, mutta toistaiseksi ei ole tarvetta. Kroppa sisältää niin terveydenhoidon kuin kampaajakäynnit. Asunto-kategoriassa on vuokra ja sähkö siirtoineen, koti-kategoriassa kaikki muu, jolla saa asunnon pidettyä viihtyisänä (huonekalut, lamput, siivoustarvikkeet, lannoite pihan kasveille ym.) Päihteissä ei nyt ole kuin alkoholia kun päätin että kahvi ja tee ovat ruokaa. Vessapaperit on kroppaa. Ruokakaupassa kun käyn niin pitää eritellä kuitti eri kategorioihin; sieltä kun voi ruoan lisäksi tulla oluttölkki (päihde), vessapaperia (kroppa), tiskiaine (koti), ristikkolehti (harrastus). Ammatti-luokkaan menee ammattiliiton jäsenmaksut, kouluttautuminen, ammattikirjallisuus ym.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki menee mitä tulee. Ei siis tarvetta millekään kirjanpidolle. Joinain kuukausina menee enemmän kuin tulee ja silloin pitää käydä kävelyllä etsimässä pulloja ja tölkkejä.
Sinulle se kirjanpito olisikin tärkeää, kun rahat eivät tunnu riittävän. Olen itse pienituloinen ja kirjanpidon avulla aloin saada rahaa säästöön, kun löysin rahareiät.
Tietää, mihin rahat menee. Tuossa ei tule koskaan tilannetta, että tili on tyhjä ja siinä sitten ihmettelee, minne ne rahat meni eikä olekaan rahaa sähkölaskuun.