Miten hoidatte oman talouden kirjanpitoa? - jos hoidatte :)
Siis ihan käytännön tasolla. Excelissä? Kuinka tarkat tiedot olisi hyvä kirjoittaa, pelkästään pankkitilin menot ja tulot, vai myös niiden kohteet ja lähteet? Onko muita vinkkejä?
Kommentit (31)
Excelissä jo parikymmentä vuotta. Ensin "kiinteät" kulut (laina, ruokatili, vakuutukset, asumiskulut yms) ja sitten muut (puhelin, mahd visalasku, harrastukset, bensa, lääkkeet yms). Toki nuokin tietää melkein eurolleen jo etukäteen.
Mitä rivin alle jää menee säästöön, matkoihin tai vaateostoksiin.
Aiemmin Excelissä, nykyään kirjaan tulot, menot, säästöt ja ostokset kätevästi kännykkäsovellukseen. Kokeilin muutamaa eri sovellusta ennen kuin löysin mieluisen.
Kannattaako kaikki kirjoittaa yhteen taulukkoon Excelissä, jota jatkaa hamaan tulevaisuuteen aina alaspäin, vai jokainen kuukausi eri välilehdille?
Laitan luotolle ja maksan aina heti pois kun lasku tulee. Täten ei luottokuluja ja näen helposti kuukauden menojen suuruusluokan mitä peruskulutukseen tulee.
3 tiliä.
Perustili, jonne tulee tili, josta lähtee asuntolaina samantien ja yhtiövastike.
Tili nro 2 laitan summan, joka on 1/12 osa vuoden sähkölaskuista ja kotivakuutuksesta.
Jätän tilille 1 yhteensä 250 e, joka riittää kk ruokaan, lapset 2 kpl ovat isällään puolet kuusta, raha riittää loistavasti.
Tilille nro 3 laitan sentilleen kaiken ylimääräisen.
Jos tulee extraa, esim kirppismyynnistä, rahat menee jemmatilille.
Minulla on pari eri tiliä pankissa, toinen pakollisille ja toinen sekalaisille. Pankin kirjanpito riittää minulle. Sieltä voisin tarvittaessa hakea calciin.
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin Excelissä, nykyään kirjaan tulot, menot, säästöt ja ostokset kätevästi kännykkäsovellukseen. Kokeilin muutamaa eri sovellusta ennen kuin löysin mieluisen.
Minkä totesit hyväksi sovelluksiksi?
Mulla on jokainen vuosi omana välilehtenä. Ensin budjetti ja sen alapuolella samat sarakkeet seurantaan.
Seuraan laskuja. Ruoka ja ostokset on vain budjetoitu sillä tarkkuudella, että saadaan yhteiset kulut jaettua puoliksi.
Omia menoja seuraan tilillä: jätän palkkapäivänä tonnin käyttötilille. Siinä on yhteinen ruokabudjetti, omat bensat ja omat ostokset. Kun saldo lähestyy nollaa ennen tilipäivää, voi miettiä onko tuhlannut, huvitellut vai ostanut jotain isompaa. Sen mukaan sitten kiristää vyötä tai siirtää säästötililtä lisää.
Tietokoneellekin on ilmaisia sovelluksia tuohon. Money manager ex, jgnash, homebank, acemoney lite, gnucash jne.
Mulla on Excelissä taulukko vuodelle 2018, jokainen kuukausi on erillisellä välilehdellä ja ensimmäiseen välilehteen "päälikanteen" tulee kootusti jokaisen välilehden tiedot yhteenlaskettuna. Näen siis etusivulta helposti, paljon tähän mennessä, tänä vuonna on esim. mennyt vakuutuksiin tai sähköön.
Kirjaan ylös jokaisen euron (bussilipun, purkkaoston jne.). Ei siihen mene kauaa, illalla vielä muistaa mitä on tullut ostettua, kuitti tietysti otetaan aina kun saadaan ja ne sitten tallennan taulukkoon. Taulukko on työpöydällä, helppo klikata auki ja tallentaa.
Merkkaan myös pääomatulot ja niistä johtuvat menot. Niille minulla on sitten vielä erillinen taulukko, josta on sitten helppo koota verottajaa varten tiedot, sen kun siirrän ne veroilmoitukselle.
Käytän paljon Exceliä myös töissä, joten sen käyttö tuntuu luontevimmalta.
Tein joskus kakskyt vuotta sitten exceliin taulukon. Välilehti per vuosi. Ollut hauska seurata tämän perheen talouden kehitystä avoliitto ajoilta tähän päivään.
Tulot, kikut ja mukut erikseen. Ja viivan alle jäävä summa on sitten käyttörahaa ja siitä laitoin 10% säästöön. Tai nykyään laitan suoraan jo tuloista sen 10 % säästötilille, kun tilit ovat suuremmat kuin ennen.
Meillä on tiedossa kaikki vuoden aikana talouteen tulevat laskut (sähkö, kaukolämpö, vakuutus, tontin vuokra, kiinteistövero, kaapelitv, kännykkäliittymät, netti.... Onko muita laskuja vielä). Summa jaetaan kuukausien määrällä ja molemmat siirtää laskujenmaksutilille tuon tietyn summan kuukausittain. Näin mikään lasku ei tule yllätyksenä tai kaada yksittäisen kuun taloutta.
Muuten on omat rahat periaate. Heti palkkapäivänä tililtäni lähtee asuntolainan lyhennys, tuo edm. summa yhteisiin laskuihin, maksan mahdollisen visalaskun, laitan rahaa hieman säästöön. Jäljelle jäävällä rahalla elän seuraavaan palkkapäivään asti.
Joululahjat ostan s-bonuksilla. Yl. Niitä kertyy n. 300-400e, käytämme muitakin kauppaketjuja.
Mihin te tuollaista tarvitsette? Elätte vain minimitarpeella, mihin te siinä kirjanpitoa tarvitsette? Ette laita mihinkään ylimääräiseen vaikka kirjanpidon perusteella siihen olisi varaa, koska se vain on tarpeetonta.
Ekselit löytyy vuodesta 2007. Jokainen kuukausi omalla välilehdellään, mukana laskut + ruoka/muut menot tietyllä jaottelulla.
Käytän, koska helppo tarkistaa että mihkä sitä rahaa menee ja missä voidaan säästää jos tarvetta on. Plus tietty jos tarttee tarkistaa minä vuonna on mitäkin hankittu (esim jos tarttee ettiä takuukuitteja).
Maksamme laskut kun niitä tulee. Asuntolainatilille menee automaattisesti vähän enemmän kuin sieltä lähtee. Lomalla humputellaan asuntolainatilin rahoja. Sijoitustileillä on omaisuutta remontointiin ja yllättäviin suuriin menoihin. Jos palkkatilille alkaa kertyä rahaa niin siirretään sijoituksiin.
Eli ei tulisi mieleenkään värkätä jonkun ekselin tai vekselin kanssa. Pitäisikö tehdä vielä power pointti aiheesta ;)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on Excelissä taulukko vuodelle 2018, jokainen kuukausi on erillisellä välilehdellä ja ensimmäiseen välilehteen "päälikanteen" tulee kootusti jokaisen välilehden tiedot yhteenlaskettuna. Näen siis etusivulta helposti, paljon tähän mennessä, tänä vuonna on esim. mennyt vakuutuksiin tai sähköön.
Kirjaan ylös jokaisen euron (bussilipun, purkkaoston jne.). Ei siihen mene kauaa, illalla vielä muistaa mitä on tullut ostettua, kuitti tietysti otetaan aina kun saadaan ja ne sitten tallennan taulukkoon. Taulukko on työpöydällä, helppo klikata auki ja tallentaa.
Merkkaan myös pääomatulot ja niistä johtuvat menot. Niille minulla on sitten vielä erillinen taulukko, josta on sitten helppo koota verottajaa varten tiedot, sen kun siirrän ne veroilmoitukselle.
Käytän paljon Exceliä myös töissä, joten sen käyttö tuntuu luontevimmalta.
Ihmettelen tuota pääomatulojen ja niistä johtuvien menojen kirjaamista. Mulla ainakin pankista menee verottajalle automaattisesti tiedot. Ei ole vuosiin ollut tarvetta mitään siirtää veroilmoitukselle, ainoastaan tarkastaa esitäytetty veroilmoitus.
Mitä iloa tai hyötyä tosta mikä on?
Vierailija kirjoitti:
Mihin te tuollaista tarvitsette? Elätte vain minimitarpeella, mihin te siinä kirjanpitoa tarvitsette? Ette laita mihinkään ylimääräiseen vaikka kirjanpidon perusteella siihen olisi varaa, koska se vain on tarpeetonta.
No vaikka siihen että taloudessa on 2 tulonsaaja jotka vastaavat seka omista että puoliksi yhteisistä laskuista?
Toiseksi siihen, että ei osta tänään lopuilla rahoilla osakkeitaa kun vuoden suurin sähkölasku tulee ennen seuraavsa tilipäivää?
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kiva tietää, mihin rahaa menee. Haluan rahalle parhaan panos-tuotos-suhteen, en halua käyttää rahaa sellaiseen, mistä ei oikeasti ole mitään iloa. Lomat ja vaikka vaatteet otan huomioon jo budjettia tehdessä. Kuluseuranta ei ole minusta työlästä vaan hauskaa.
Minä latasin Marttojen sivuilta näppärän excel-pohjan. Perheen yhteisissä menoissa minulla on joka kuukaudelle oma välilehti ja pohjaan on valmiiksi tehty kaava, joka kokoaa kuukausittaiset menot yhteen ja vertaa niitä tekemääni budjettiin. Omia henk.koht. menoja varten minulla on yksinkertaisempi excel.
Palkka- ja muut satunnaiset tulot. (Mutta ei pääomatuloja)
Kiinteät menot, esim. sähkölasku
Päivittäismenot. esim. ruoka
Muuttuvat menot. esim. vaatteet
Noista kaikista summa kuukausitasolla tiliotteen tarjoamalla tarkkuudella.
Helpottaa kun päivittäismenot on yhtäkuin seudun pienet lähikaupat ja
auton polttoainekulut ovat aina tasakymppejä.