Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko se esimiehelle mitä vapaa-ajalla kirjoitan esim. nettiin?

Vierailija
19.08.2018 |

Olen hoitoalalla hoitajana. En edes missään virassa vaan määräaikaisessa työsuhteessa. Vaitiolovelvollisuus on toki ehdoton eli työpaikan tai asiakkaiden asioista ei kirjoitella. Mutta entä mielipiteet, politiikka, omat perheasiat ym?

Meillä pomo aina pelottelee että mitään vähääkään arkaluonteista ei saada nettiin laittaa, koska "edustamme työnantajaa myös vapaa-ajalla". Pitääkö tämä paikkaansa? Minusta kohtuuton ajatus että työnantaja omistaisi minut myös vapaa-ajalla tai voisi kontrolloida minua vapaa-ajallani jotenkin. 1500e kuukausipalkka ei mielestäni riitä siitä korvaukseksi...

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset nettikirjoitukset voi aiheuttaa potkut? En ole kirjoitellut mitään, mutta olen liittynyt pariin seksuaalivähemmistöjen etuja ajavaan fb-ryhmään. Voiko tuollainen olla kiellettyä tai aiheuttaa potkut, jos se on esimiehen arvoja vastaan? En ole kirjoittanut mitään ryhmiin. Työpaikkani (tai entinen sellainen) ei käy ilmi profiilistani eikä suuntautumiseni. Työpaikka on kunnallinen.

Ei voi aiheuttaa potkuja. Elä nyt hölmöjä ajattele.

Valitettavasti sellainenkin on käynyt mielessä. 

Vierailija
42/47 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja on ostanut työpanokseni töissä minulta, ei maksa erikseen minulle minun mielipiteistäni vapaa-aikana eli kirjoitan mitä haluan, toki en puhu työnantajasta mitään tietenkään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en oikein ymmärrä tätä asiaa..... Eikö nuo sometilit ole yleensä yksityisiä ja vain hyville ystäville ja sukulaisille tarkoitettuja seurattavaksi, niin miten teidän esimiehet, pomot, työkaverit niiden kirjoituksia ja kuvia näkevät? Vai otatteko te kaikki tuntemanne ihmiset kavereiksi ja hyväksytte seuraamispyynnöt? Jos näin, niin silloin kannattaa miettiä mitä kirjoittelee, mutta jos on yksityinen tili, niin sinnehän voitte suoltaa mitä mielipiteitä tahansa ja laittaa kuvia vaikka minkälaisesta biletyksestä

Olen tänne ennekin kertonut, että oma facebook -tilini on niin yksityinen ja suljettu kuin vaan voi olla. Kukaan ulkopuolinen ei näe mitä asioita jaan, eikä kukaan näe mm. missä työskentelen. Kavereina ovat vaan sellaiset henkilöt, jotka tunnen todella hyvin ja luotan heihin. Kannatan muillekin tätä. Mutta jos se esimies jostain syystä on otettava kaveriksi, niin tehkää toinen, sellainen 'siisti ja siveä' tili, jonne laitatte vaan tyyliin mietelauseita.

Tunnetko henkilön XXX

Ehdotuksia sinulle: Henkilö XXX tykkää sivustosta MV-lehti

Jos sinulla on matkapuhelin (Android, Apple), jossa on Facebook, sinusta kerätään tietoja 24/7 (missä olet, mitä teet). Tietoja verrataan muihin ihmisiin ja kas, nämä kaksi matkapuhelinta ovat samassa langattomassa verkossa arkisin, WE HAVE A MATCH! Ei tarvita edes yhteisiä kavereita. Riittää kun jonkin ryhmän yksityisyysasetukset ovat jotain muuta kuin rennolla feministiryhmällä, ja silloinkin alkaa tavaraa vuotaa ulos Vauva.fi:lle ja feissarimokiin naureskeltavaksi.

Ja odotas kun lauseesi on irroitettu asianyhteydestä, voit sitten miettiä sopisiko tämä Fingerporiin uutistoimittajan lööpiksi Homeliuksesta.

Vierailija
44/47 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa tilanteessasi ei kuulu työnantajalle. Et ole sellaisessa työssä, jossa voidaan edellyttää työnantajan äänen kuuntelemista. Pidä kuitenkin huoli siitä, että työnantajasi ei käy mistään ilmi some-profiileissasi tai kirjoitteluissasi. Heidän on paha puuttua kirjoitteluusi, jos varta vasten joutuvat kaivamaan sen esiin eikä mitään yhteyttä työnantajaan ole.

Esimiehesi ei tietenkään ole kavereissasi, eivätkä työkaverit muutenkaan...

Kannattaa kuitenkin tajuta myösmse, että jos vaikkapa on lastenhoitaja päiväkodissa - ja ihan vain itsenään omassa Somessa vapaa-aikanaan mainostaa vaikkapa kannabiksen vapauttamista tai saatananpalvojien vuosijuhlia, joku jonka lasta hoidat, saattaa närkästyä ja saattaa olla, että ne sinun some-kirjoittelusi kiertotietä vaikeuttavat esim vakipaikan saamista. Eli, kannattaa joskus pysähtyä miettimään, kannattaako kaikkea edes sananvapauden nimissä julkaista.

Minulla on muuten yksi sinkku some-ystävä joka on ’hoitaja’ ja joka säännöllisin väliajoin innostuu postaamaan päivityksiä missä kuolaa jokun lääkärin perään (oih, kyllä kelpas käydä hakemassa antibiootit - voit kunpa kaikki lääkärit olisi aina noin hottiksia) tai tyyliin ”Miksi se on niin vaikeaa löytää vapaata lääkäriä itselleen” (sellaiseen kontekstiin ja sellaisten hymiöiden kanssa ettei jää epäselväksi että kyse on vapaa-ajan seuraksi) - siis aivan übernoloa!

Vierailija
45/47 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin asetukset laitetaan niin, ettei esimiehelle jaeta somessa mitään.

Vierailija
46/47 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoitoalalla hoitajana. En edes missään virassa vaan määräaikaisessa työsuhteessa. Vaitiolovelvollisuus on toki ehdoton eli työpaikan tai asiakkaiden asioista ei kirjoitella. Mutta entä mielipiteet, politiikka, omat perheasiat ym?

Meillä pomo aina pelottelee että mitään vähääkään arkaluonteista ei saada nettiin laittaa, koska "edustamme työnantajaa myös vapaa-ajalla". Pitääkö tämä paikkaansa? Minusta kohtuuton ajatus että työnantaja omistaisi minut myös vapaa-ajalla tai voisi kontrolloida minua vapaa-ajallani jotenkin. 1500e kuukausipalkka ei mielestäni riitä siitä korvaukseksi...

No jos se arkaluontoinen liittyy jotenkin työhösi ja työpaikkaasi, niin silloin voi tulla jälkipuheita, jos niistä menet jotain kirjoittelemaan. Sinun oman elämäsi arkaluontoisuudet ei tietenkään kuulu työnantajalle mitenkään, jos ne ei liity millään muotoa työpaikkaasi ja työhösi. On toki hyvä miettiä muutamaankin kertaan, kannattaako oman elämän arkaluontoisuuksiakaan mennä nettiin, tai ylipäätään minnekään julkaisemaan.

Vierailija
47/47 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimies oli raivoissaan kun olin jakanut baari-illasta kuvan Instagramiin. Kaikkien työntekijöiden piti olla kunnollisia ja edustavia myös vapaa-ajallaan. Otin tietenkin loparit ja etsin nyt työtä jossa esimies ei stalkkaa työntekijöittensä somekanavia.

Mun pomo oli aikaisemmin firman pahin känniääliö. Nyt on onneksi rauhoittunut.