Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä töitä raskaana olevalle (aktiivimalli)

pallomaha
18.08.2018 |

Olen raskaana, vielä 4kk laskettuun aikaan ja 3kk äitiysloman alkuun. Maha on siis jo selvästi näkyvissä.

Olen käynyt useassa työhaastattelussa siivouksesta puhelinmyyntiin, mutta vaikka joistain haastattelijoista on rohkeaa ja hienoa, että haen töitä raskaana, ei työsopimusta kuitenkaan synny. Kuulemma äitiysloman jälkeen voidaan asiaa katsoa uudestaan. Laitontahan se on, mutta minkäs teen...?!? Olen 30v., minulla on yliopistotutkinto ja lähes katkeamatonta työhistoriaa (osa-aikatöitä toki myös) yli 10v. oman alan lisäksi markkinoinnista, asiakaspalvelusta, siivouksesta jne. ja olen aina ennen saanut töitä helposti.

Alkaa näyttää hieman huonolta aktiivimallin suhteen. Saan ansiosidonnaista, joten leikkuri vie useita satasia. Äitiysloman jälkeenhän työttömyysturva ja aktiivisuuden seurnta jatkuu siitä mihin jäi, eli jos en saa töitä niin päiväraha pienenee kahdelta tarkastelujaksolta eli 6kk ajalta.

Otan kaikki vinkit vastaan mitä töitä kannattaisi hakea ja kokemukset mistä olette saaneet töitä raskaana ollessa!

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tuloilla saat niin paljon ansiopäivärahaa, että aktiivimalli vaikuttaa useampia satasia?

No olin itsekin yllättynyt, sillä viimeiset pari vuotta olen tehnyt tosi vähän töitä kun esikoinen syntyi. Äitiysloman ja opiskelun takia laskettiin kuitenkin vanhempia kesätöitä yms. Saan n. 70e päivässä ansiosidonnaista, se sisältää lapsikorotuksen yhdestä lapsesta. Sen saa ilmeisesti n. 2300e bruttopalkasta. Omat tulot kyllä olleet hyvin vaihtelevat, mutta kaipa sitä kesätöistä ylityötunteineen keskimäärin on tuon verran tullut.

Vierailija
42/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kyllä hitonmoisen iso päiväraha jos alle viiden prosentin leikkaus siitä on "useita satasia". Sun palkka on ollut todella suuri, eikö siitä ole jäänyt mitään säästöön?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

70e ansiosidonnaisen leikkaus tekee alle 50e nettona kuussa. Ei useita satasia.

Vierailija
44/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on kyllä hitonmoisen iso päiväraha jos alle viiden prosentin leikkaus siitä on "useita satasia". Sun palkka on ollut todella suuri, eikö siitä ole jäänyt mitään säästöön?

On jäänyt ja pärjäämme, mutta ihan periaatteesta haluaisin täyttää aktiivisuusehtoni, koska olen aina ollut kova tekemään töitä ja uskon sen olevan mahdollista nytkin, vaikka raskaana olenkin.

Siis 5% leikkaus 70e päivärahasta on yli 200 euroa 65 päivän aikana. Sen päivärahan saa n. 2300e kuukausipalkalla eli ei mikään ”todella suuri” palkka. Päivärahaani sisältyy lapsikorotus.

Laskin, että emme itse asiassa saa palkkaa+päivärahaa+lapsilisää kuin vajaa 200e enemmän kuin mitä saisimme toimeentulotukea, jos mies lopettaisi työnteon. Emme saa asumistukea tms. tukia muuta kuin tätä ansiosidonnaista ja lapsilisän 95e/kk. Ansiosidonnaistakin olen tietenkin myös omalla työlläni palkastani maksanut. Eli kyllä se aktiivimallin leikkaus jo tuntuu, kun elämme sitten käytännössä toimeentulotuen tasolla paitsi että lääkärikulut jne. maksamme itse säästöistä.

Vierailija
45/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puhunutkaan kuukausitasolla vaan tarkastelujaksolla eli 65pv. Ei se leikkaus tule vain yhteen kuukauteen vaan koko 65pv jaksoon!

Vierailija
46/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku tosissaan hakea töitä, kun la:aan on pari hassua kuukautta. Mitä jos vaan ottaisit rennosti?

Mieti asiaa työnantajan kannalta: mitä jos synnytys alkaakin etuajassa? Haluanko minä työnantajana riskeerata odottavan terveyttä? Ottaisinko potentiaalisen työntekijän myös jatkoa ajatellen vai raskaana olevan, joka jää pitkälle äitiyslomalle? Liikaa painaa huolen puolelle, että sellaista riskiä ottaisi.

Vierailija
47/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo parisataa brutto kolmessa kuukaudessa on vähän. Älä turhaan stressaa nyt loppuraskauden aikana.

Vierailija
48/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pallomaha. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On jäänyt ja pärjäämme, mutta ihan periaatteesta haluaisin täyttää aktiivisuusehtoni, koska olen aina ollut kova tekemään töitä ja uskon sen olevan mahdollista nytkin, vaikka raskaana olenkin.

Siis 5% leikkaus 70e päivärahasta on yli 200 euroa 65 päivän aikana. Sen päivärahan saa n. 2300e kuukausipalkalla eli ei mikään ”todella suuri” palkka. Päivärahaani sisältyy lapsikorotus.

Laskin, että emme itse asiassa saa palkkaa+päivärahaa+lapsilisää kuin vajaa 200e enemmän kuin mitä saisimme toimeentulotukea, jos mies lopettaisi työnteon. Emme saa asumistukea tms. tukia muuta kuin tätä ansiosidonnaista ja lapsilisän 95e/kk. Ansiosidonnaistakin olen tietenkin myös omalla työlläni palkastani maksanut. Eli kyllä se aktiivimallin leikkaus jo tuntuu, kun elämme sitten käytännössä toimeentulotuen tasolla paitsi että lääkärikulut jne. maksamme itse säästöistä.

Sori ohis, mutta lasket toimeentulotuen todennäköisesti väärin. Ellette ole tulojen puolesta oikeutettuja asumistukeen niin tulonne ovat takuulla yli toimeentulotukinormien. Toimeentulotukea voi silti hakea myös työssäkäyvä, tosin säästönne huomiodaan kyllä siinä myös.

Vierailija
49/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo parisataa brutto kolmessa kuukaudessa on vähän. Älä turhaan stressaa nyt loppuraskauden aikana.

Tämä. Kk- tasolla kyse on niin pienistä summista että antaisin olla, erityisesti kun kerroit alussa että jo reipas kävely saa aikaan supisteluja ja oliko jotain muutakin vaivaa...

Vierailija
50/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pallomaha. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunutkaan kuukausitasolla vaan tarkastelujaksolla eli 65pv. Ei se leikkaus tule vain yhteen kuukauteen vaan koko 65pv jaksoon!

Ja sen jälkeenkin, jos et täytä vaatimuksia. Silti tuo 50 nettona kuukaudessa on pieni summa.

Vierailija
51/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai?

Vierailija
52/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku tosissaan hakea töitä, kun la:aan on pari hassua kuukautta. Mitä jos vaan ottaisit rennosti?

Mieti asiaa työnantajan kannalta: mitä jos synnytys alkaakin etuajassa? Haluanko minä työnantajana riskeerata odottavan terveyttä? Ottaisinko potentiaalisen työntekijän myös jatkoa ajatellen vai raskaana olevan, joka jää pitkälle äitiyslomalle? Liikaa painaa huolen puolelle, että sellaista riskiä ottaisi.

Yhteiskunta edellyttää, että työttömän pitää olla aktiivinen, kysy vaikka Lindströmiltä. Toivottavasti jokainen raskaana oleva työtön hakee mahdollisimman monta työpaikkaa, niin Lindströmkin kuulee, että aktiivisuuden osoittaminen ei ole niin helppoa kuin hän luulee.

Vierailija
53/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydät perusteet miksi sinua ei ole palkattu työhön ja jos käy ilmi että olit pätevin (työnantajan pitää pystyä osoittamaan syy miksi sinä et ollut pätevin) eikä sinua silti palkattu -

riitauta asia. Olet oikeutettu silloin korvauksiin + edistät raskaana olevien naisten asemaa työmarkkinoilla (oman tyttäresi tulevaisuus?) samalla.

Ja jos olet esim. määräaikaisessa työsuhteessa, raskautuminen ja äitiysloma ei ole perusteita sille etteikö työnantajan pidä jatkaa sinun määräaikaista sopimusta - jos hänellä edelleen on työvoimalle tarve. Muistakaa tämä!

Ja hyvät naiset ja herrat, tässä syy miksi työnantajat karttavat raskaana olevia naisia kuin ruttoa.

No hyvä kun sanoit ääneen sen minkä me kaikki tiedämme! Raskaana olevia syrjitään ihan järjestelmällisesti.

Mutta silti se raskaana oleva on ihan yhtä velvoittu hakemaan ja tekemään töitä kuin kaikki muutkin.

Vierailija
54/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pallomaha. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö joku saikku vapauta tosta aktiivimallista? Siis että lääkärintodistuksella ei olisi työmarkkinoiden käytettävissä?

No en ilmeisesti saisi sairauspäivärahaa 55 päivään tai jos saisin niin miniminä eli tappiota tulisi varmaan ihan yhtä paljon kuin aktiivimallileikkurissa. Olen ollut työttömänä vasta kesäkuun alusta ja sitä ennen olin tosi pienillä tunneilla osa-aikaisena opintojen ohella, opitotukikuukaudet loppui jo aikoja sitten. Viimeisen 6kk työtuloilla ei siis tulisi kuin minimi ja edeltävää etuutta en ole saanut tarpeeksi kauan (väh. 4kk pitää saada että voidaan laskea edeltävän etuuden mukaan). Vuonna 2016 mulla ei ole työtuloja ollenkaan, koska esikoiseni syntyi silloin alkuvuonna ja olin koko vuoden äitiys- ja vanhempainlomalla... :(

Muuten varmaan saikkua saisin ja kannattaisi hakea, koska mulla oikeastikin nyt tokassa raskaudessa alkaa supistaa tosi kipeästi vähänkään reippaammasta kävelystä ja kovia selkäkipuja myös.

Kevyttä työtä pystyisin tekemään, ainakin jos sitä olisi vain pari tuntia päivässä tai parina päivänä viikossa. Mutta mistäs sellaista työtä saisi?!

No ei onneksi todellakaan mene noin sairauspäivärahan kanssa.

"Jos olet saanut sairauspäivärahakautta edeltäneen 4 kuukauden aikana työttömyysetuutta vähintään 1 päivän ajan, päivärahasi on yleensä 86 % maksetun etuuden määrästä. Sairauspäivärahan määrä perustuu työkyvyttömyyttäsi edeltävän työttömyyspäivärahan määrään." (https://www.kela.fi/sairauspaivaraha-muut-elamantilanteet)

Vierailija
55/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin työnantajan näkökulman, ja siksi pääpaino työnhaussa on ollut satunnainen keikkatyö, puhelinmyynti yms. En itsekään pidä järkevänä, että aloittaisin nyt oman alani töissä vaan etsin nyt lähinnä ”aktivointitöitä”.

Tykkään tehdä töitä ja kotona makoilu ei vain ole minun juttuni. Lisäksi ärsyttää, että on velvollisuus hakea töitä ja aktiivisuutta seurataan, mutta oikeasti se työnsaanti näin raskaana olevalle näyttää olevan vain tosi vaikeaa. Haluaisin kantaa vastuuni ja oman korteni kekoon. Ennenaikainen synnytys nyt on ihan yhtä todennäköinen kuin sairaslomalle jääminen flunssan, selkäkivun, masennuksen tms. takia. Ei raskaus oikeasti ole työnantajalle niin iso riski vaan ihan normaali asia. Olen tehnyt ekan lapsen kanssa keikkatöitä raskaana ja 2-12kk vauvan äitinä eikä se ole ollut mikään ongelma.

Vierailija
56/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydät perusteet miksi sinua ei ole palkattu työhön ja jos käy ilmi että olit pätevin (työnantajan pitää pystyä osoittamaan syy miksi sinä et ollut pätevin) eikä sinua silti palkattu -

riitauta asia. Olet oikeutettu silloin korvauksiin + edistät raskaana olevien naisten asemaa työmarkkinoilla (oman tyttäresi tulevaisuus?) samalla.

Ja jos olet esim. määräaikaisessa työsuhteessa, raskautuminen ja äitiysloma ei ole perusteita sille etteikö työnantajan pidä jatkaa sinun määräaikaista sopimusta - jos hänellä edelleen on työvoimalle tarve. Muistakaa tämä!

Ja hyvät naiset ja herrat, tässä syy miksi työnantajat karttavat raskaana olevia naisia kuin ruttoa.

No hyvä kun sanoit ääneen sen minkä me kaikki tiedämme! Raskaana olevia syrjitään ihan järjestelmällisesti.

Mutta silti se raskaana oleva on ihan yhtä velvoittu hakemaan ja tekemään töitä kuin kaikki muutkin.

Ja sen lisäksi, että on velvollisuus hakea töitä, niin raskaana oleva on ihan yhtä hyvä työntekijä kuin muutkin. Kuluja ei tule työnantajalle jos työsuhde on kestänyt alle 3kk ennen ilmoitusta äitiyslomalle jäämisestä. Määräaikaisuuden voi aivan hyvin ja pätevästi perustella, kunhan ei heti palkkaa uutta ihmistä samaan tehtävään.

Kaiken kukkuraksi en todellakaan alkaisi nostaa mitään lakijuttua, jos saisin nyt töitä. Aivan älytön pelko. Päinvastoin mainostaisin hyvää työnantajaa, joka ei sorru syrjintään vaan palkkaa raskaana olevan määräaikaiseen tai lyhyeen osa-aikaiseen työhön kuten kenet tahansa muunkin hakijan.

Vierailija
57/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pallomaha. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö joku saikku vapauta tosta aktiivimallista? Siis että lääkärintodistuksella ei olisi työmarkkinoiden käytettävissä?

No en ilmeisesti saisi sairauspäivärahaa 55 päivään tai jos saisin niin miniminä eli tappiota tulisi varmaan ihan yhtä paljon kuin aktiivimallileikkurissa. Olen ollut työttömänä vasta kesäkuun alusta ja sitä ennen olin tosi pienillä tunneilla osa-aikaisena opintojen ohella, opitotukikuukaudet loppui jo aikoja sitten. Viimeisen 6kk työtuloilla ei siis tulisi kuin minimi ja edeltävää etuutta en ole saanut tarpeeksi kauan (väh. 4kk pitää saada että voidaan laskea edeltävän etuuden mukaan). Vuonna 2016 mulla ei ole työtuloja ollenkaan, koska esikoiseni syntyi silloin alkuvuonna ja olin koko vuoden äitiys- ja vanhempainlomalla... :(

Muuten varmaan saikkua saisin ja kannattaisi hakea, koska mulla oikeastikin nyt tokassa raskaudessa alkaa supistaa tosi kipeästi vähänkään reippaammasta kävelystä ja kovia selkäkipuja myös.

Kevyttä työtä pystyisin tekemään, ainakin jos sitä olisi vain pari tuntia päivässä tai parina päivänä viikossa. Mutta mistäs sellaista työtä saisi?!

No ei onneksi todellakaan mene noin sairauspäivärahan kanssa.

"Jos olet saanut sairauspäivärahakautta edeltäneen 4 kuukauden aikana työttömyysetuutta vähintään 1 päivän ajan, päivärahasi on yleensä 86 % maksetun etuuden määrästä. Sairauspäivärahan määrä perustuu työkyvyttömyyttäsi edeltävän työttömyyspäivärahan määrään." (https://www.kela.fi/sairauspaivaraha-muut-elamantilanteet)

Kiitos tästä linkistä! Toisilla Kelan sivuilla puhuttiin vain 4kk edeltäneestä etuudesta. Siitä ymmärsi, että 4kk on pitänyt saada sitä etuutta mikä olisikin hieman outoa. Kiitos oikaisusta.

Vierailija
58/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pallomaha. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori ohis, mutta lasket toimeentulotuen todennäköisesti väärin. Ellette ole tulojen puolesta oikeutettuja asumistukeen niin tulonne ovat takuulla yli toimeentulotukinormien. Toimeentulotukea voi silti hakea myös työssäkäyvä, tosin säästönne huomiodaan kyllä siinä myös.

Laskuri on kyllä aika simppeli, joten en usko laskeneeni väärin. Bruttotulot on 2400 (verotus on kova, ansiopäivärahasta veroa menee 25%!) ja jos asuisimme vastaavassa asunnossa 900e kuukausivuokralla plus päivähoitomaksu niin menot laskurin mukaan 2250e.

Vierailija
59/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot pommi työnantajalle. Jos sulla on selkärankaa niin, et ainakaan mihinkään pieneen perheyritykseen yritä.

Vierailija
60/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oot pommi työnantajalle. Jos sulla on selkärankaa niin, et ainakaan mihinkään pieneen perheyritykseen yritä.

Voisitko perustella hieman?

Pari tuntia silloin tällöin ei perheyritystä kyllä kaada vaikka mikä olisi. Jos vielä olisi tarvittaessa töihin kutsuttava, ei edes sairausloman riskiä ole. Eli mikä pommi?

Ja onko ehdotuksia, miten saisin näin valmistimisen jälkeen työttömäksi jäätyäni lain mukaisen työttömän aktiivisuuden osoitettua? Ovatko (raskaana olevat) työttömät siis sittenkin liian aktiivisia vai mikä on kantasi?