Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä töitä raskaana olevalle (aktiivimalli)

pallomaha
18.08.2018 |

Olen raskaana, vielä 4kk laskettuun aikaan ja 3kk äitiysloman alkuun. Maha on siis jo selvästi näkyvissä.

Olen käynyt useassa työhaastattelussa siivouksesta puhelinmyyntiin, mutta vaikka joistain haastattelijoista on rohkeaa ja hienoa, että haen töitä raskaana, ei työsopimusta kuitenkaan synny. Kuulemma äitiysloman jälkeen voidaan asiaa katsoa uudestaan. Laitontahan se on, mutta minkäs teen...?!? Olen 30v., minulla on yliopistotutkinto ja lähes katkeamatonta työhistoriaa (osa-aikatöitä toki myös) yli 10v. oman alan lisäksi markkinoinnista, asiakaspalvelusta, siivouksesta jne. ja olen aina ennen saanut töitä helposti.

Alkaa näyttää hieman huonolta aktiivimallin suhteen. Saan ansiosidonnaista, joten leikkuri vie useita satasia. Äitiysloman jälkeenhän työttömyysturva ja aktiivisuuden seurnta jatkuu siitä mihin jäi, eli jos en saa töitä niin päiväraha pienenee kahdelta tarkastelujaksolta eli 6kk ajalta.

Otan kaikki vinkit vastaan mitä töitä kannattaisi hakea ja kokemukset mistä olette saaneet töitä raskaana ollessa!

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pistit pahan. Soitappa Lindströömille ja kysy neuvoa. 

Vierailija
2/64 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joku saikku vapauta tosta aktiivimallista? Siis että lääkärintodistuksella ei olisi työmarkkinoiden käytettävissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö joku saikku vapauta tosta aktiivimallista? Siis että lääkärintodistuksella ei olisi työmarkkinoiden käytettävissä?

No en ilmeisesti saisi sairauspäivärahaa 55 päivään tai jos saisin niin miniminä eli tappiota tulisi varmaan ihan yhtä paljon kuin aktiivimallileikkurissa. Olen ollut työttömänä vasta kesäkuun alusta ja sitä ennen olin tosi pienillä tunneilla osa-aikaisena opintojen ohella, opitotukikuukaudet loppui jo aikoja sitten. Viimeisen 6kk työtuloilla ei siis tulisi kuin minimi ja edeltävää etuutta en ole saanut tarpeeksi kauan (väh. 4kk pitää saada että voidaan laskea edeltävän etuuden mukaan). Vuonna 2016 mulla ei ole työtuloja ollenkaan, koska esikoiseni syntyi silloin alkuvuonna ja olin koko vuoden äitiys- ja vanhempainlomalla... :(

Muuten varmaan saikkua saisin ja kannattaisi hakea, koska mulla oikeastikin nyt tokassa raskaudessa alkaa supistaa tosi kipeästi vähänkään reippaammasta kävelystä ja kovia selkäkipuja myös.

Kevyttä työtä pystyisin tekemään, ainakin jos sitä olisi vain pari tuntia päivässä tai parina päivänä viikossa. Mutta mistäs sellaista työtä saisi?!

Vierailija
4/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkejä?

Vierailija
5/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain yhdistyksessä voisi löytyä parin kk:n pesti palkatta.

Vierailija
6/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että leikkaavat sulta jo vähän ennakkoon, koska tulet olemaan muiden elättinä kohta vuositolkulla tukimuodossa tai toisessa....

Vierailija
7/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin ex- työpaikkaan tekemään muutama sairausloman tuuraus tms? 

Vierailija
8/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Suomessa kannustetaan hankkimaan lapsia, jotka maksavat myös lapset Tomin eläkkeet.

Minun vinkki on, että pystytkö tekemään jotain freelancerina? Moni tekee töitä perhevapaallakin esim. vapaana toimittajana. Silloin ei tarvita työsuhdetta.

Vierailija
9/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useampia satasia? Aika iso päiväraha!

Vierailija
10/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo reipas kävely aiheuttaa supistuksia niin miten ajattelit tekeväsi esim. siivoustyötä? 

Vierailija
11/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitolta kannataa kysyä neuvoa.

Vierailija
12/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko mennä työnhaku tai muu vastaava kurssille, mikä antais sen saman 3kk suojan?

Vierailija
13/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä että leikkaavat sulta jo vähän ennakkoon, koska tulet olemaan muiden elättinä kohta vuositolkulla tukimuodossa tai toisessa....

Töitä jos löytyy niin aion olla äitiyslomalla vain 4-6kk ja sitten töihin, koska isä haluaisi myös pitää vanhempainvapaata. Esikoisen kanssa se ei työtilanteen takia onnistunut.

Esikoisen kanssa kun olin vanhempainvapaalla 10kk niin tein keikkatöitä työpaikallani, oikolukua yms. pientä samalla.

Typerä kommentti. Pitäisikö lapsien syntyminen lopettaa kokonaan?

Vierailija
14/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi palkata ap edes pieneen pätkään, kun jokainen tietää raskaana olevan saavan lain silmissä erityiskohtelun eli jos ryhtyy riitelemään jatkosta (jota ei olisi), niin sille 5 pv töitä tarjonneelle työnantajalle tulee yllättäen kulut lähes vuoden työrupeamasta.

Vierailija
15/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

pallomaha. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä jos löytyy niin aion olla äitiyslomalla vain 4-6kk ja sitten töihin, koska isä haluaisi myös pitää vanhempainvapaata. Esikoisen kanssa se ei työtilanteen takia onnistunut.

Esikoisen kanssa kun olin vanhempainvapaalla 10kk niin tein keikkatöitä työpaikallani, oikolukua yms. pientä samalla.

Typerä kommentti. Pitäisikö lapsien syntyminen lopettaa kokonaan?

Tähän nykymaailmaan? 

Tulevasta puhumattakaan..?

Pitäisi.

Vierailija
16/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi palkata ap edes pieneen pätkään, kun jokainen tietää raskaana olevan saavan lain silmissä erityiskohtelun eli jos ryhtyy riitelemään jatkosta (jota ei olisi), niin sille 5 pv töitä tarjonneelle työnantajalle tulee yllättäen kulut lähes vuoden työrupeamasta.

Valitettavsti näin. Raskaana olevaa ei uskalla palkata, ensinnäkin (varsinkin pienyrittäjän kohdalla) sairauslomariski on iso, ja toiseksi tuo syrjintäskenaario.

Vierailija
17/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät perusteet miksi sinua ei ole palkattu työhön ja jos käy ilmi että olit pätevin (työnantajan pitää pystyä osoittamaan syy miksi sinä et ollut pätevin) eikä sinua silti palkattu -

riitauta asia. Olet oikeutettu silloin korvauksiin + edistät raskaana olevien naisten asemaa työmarkkinoilla (oman tyttäresi tulevaisuus?) samalla.

Ja jos olet esim. määräaikaisessa työsuhteessa, raskautuminen ja äitiysloma ei ole perusteita sille etteikö työnantajan pidä jatkaa sinun määräaikaista sopimusta - jos hänellä edelleen on työvoimalle tarve. Muistakaa tämä!

Vierailija
18/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydät perusteet miksi sinua ei ole palkattu työhön ja jos käy ilmi että olit pätevin (työnantajan pitää pystyä osoittamaan syy miksi sinä et ollut pätevin) eikä sinua silti palkattu -

riitauta asia. Olet oikeutettu silloin korvauksiin + edistät raskaana olevien naisten asemaa työmarkkinoilla (oman tyttäresi tulevaisuus?) samalla.

Ja jos olet esim. määräaikaisessa työsuhteessa, raskautuminen ja äitiysloma ei ole perusteita sille etteikö työnantajan pidä jatkaa sinun määräaikaista sopimusta - jos hänellä edelleen on työvoimalle tarve. Muistakaa tämä!

Ei joihinkin siivoojan tai kaupankassan duuneihin sovelleta samoja sääntöjä kuin esim. virat, ei yksityinen työnantaja ole millään tavalla velvollinen palkkaamaan pätevintä vaan _sopivimman_. Ei aloittaja ole hakemassa mitään määräaikaisen jatkoa vaan uutta työpaikkaa, ei ta:lla ole todellakaan velvollisuutta osoittaa kymmenille tai jopa sadoille hakijoille yksitellen miksi ei palkkaa juuri häntä. Vähän valoja päälle taas.

Eikä niin idioottia työnantajaa olekaan nykymaailmassa että myöntäisi kirjallisesti sen että syrjii raskauden perusteella.

Vierailija
19/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liitolta kannataa kysyä neuvoa.

????? Töitä vai?

Vierailija
20/64 |
19.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivisuusehto täyttyy myös koulutukseen osallistumisesta. Eli etsi äkkiä työkkärin koulutus, johon osallistut.