Mistä töitä raskaana olevalle (aktiivimalli)
Olen raskaana, vielä 4kk laskettuun aikaan ja 3kk äitiysloman alkuun. Maha on siis jo selvästi näkyvissä.
Olen käynyt useassa työhaastattelussa siivouksesta puhelinmyyntiin, mutta vaikka joistain haastattelijoista on rohkeaa ja hienoa, että haen töitä raskaana, ei työsopimusta kuitenkaan synny. Kuulemma äitiysloman jälkeen voidaan asiaa katsoa uudestaan. Laitontahan se on, mutta minkäs teen...?!? Olen 30v., minulla on yliopistotutkinto ja lähes katkeamatonta työhistoriaa (osa-aikatöitä toki myös) yli 10v. oman alan lisäksi markkinoinnista, asiakaspalvelusta, siivouksesta jne. ja olen aina ennen saanut töitä helposti.
Alkaa näyttää hieman huonolta aktiivimallin suhteen. Saan ansiosidonnaista, joten leikkuri vie useita satasia. Äitiysloman jälkeenhän työttömyysturva ja aktiivisuuden seurnta jatkuu siitä mihin jäi, eli jos en saa töitä niin päiväraha pienenee kahdelta tarkastelujaksolta eli 6kk ajalta.
Otan kaikki vinkit vastaan mitä töitä kannattaisi hakea ja kokemukset mistä olette saaneet töitä raskaana ollessa!
Kommentit (64)
Miksi et hae työvoimakoulutukseen? Raskaus ei vaikuta sinne pääsemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että leikkaavat sulta jo vähän ennakkoon, koska tulet olemaan muiden elättinä kohta vuositolkulla tukimuodossa tai toisessa....
Voi hyvää päivää, en ole ap, mutta joku sunkin eläkkeen pitää maksaa ja vaipat vaihtaa sekä käännellä vanhana ettet saa makuuhaavoja. Mieti vähän nenääsi pidemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Aktiivisuusehto täyttyy myös koulutukseen osallistumisesta. Eli etsi äkkiä työkkärin koulutus, johon osallistut.
Tätä aion selvittää heti ensi viikolla. Raksin siinä alkukyselyssä, että koulutukseni on riittävä yms. mutta ehkä saan jotenkin peruttua sen ja perusteltua että tarvitsen jotain tarjolla olevaa koulutusta...
pallomaha. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivisuusehto täyttyy myös koulutukseen osallistumisesta. Eli etsi äkkiä työkkärin koulutus, johon osallistut.
Tätä aion selvittää heti ensi viikolla. Raksin siinä alkukyselyssä, että koulutukseni on riittävä yms. mutta ehkä saan jotenkin peruttua sen ja perusteltua että tarvitsen jotain tarjolla olevaa koulutusta...
Sitä "koulutukseni on rittävä" -tietoa tarvitaan vain palvelutarvettasi arvioitaessa. Ei se ole mikään kiveen hakattu asia. Tosin pitää muistaa, että kesällä työnhakuvalmennukset oli käytännössä tyhjäkäynnillä, väki ei tarvinut niitä ja nyt syksymmällä aletaan taas "aktivoitua" ja kurssit on aika lailla täynnä lokakuulle asti. Aktiivimallin ehtojen täyttäminen ei ole mikään kriteeri päästä koulutuksiin.
Haet vaan tarjolla oleviin koulutuksiin, ei sun tartte mitään rasteja peruuttaa. Eikä ilmoitella raskaudesta mitään, niihin haetaan ilman haastatteluja.
Huokaus. Tuntuu että teet liian vaikeaksi tämän. Ne koulutukset voivat olla jopa hyödyksi, jos saat yhdenkin hyvän vinkin työnhakua varten jatkoa ajatellen.
pallomaha. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pallomaha. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että leikkaavat sulta jo vähän ennakkoon, koska tulet olemaan muiden elättinä kohta vuositolkulla tukimuodossa tai toisessa....
Töitä jos löytyy niin aion olla äitiyslomalla vain 4-6kk ja sitten töihin, koska isä haluaisi myös pitää vanhempainvapaata. Esikoisen kanssa se ei työtilanteen takia onnistunut.
Esikoisen kanssa kun olin vanhempainvapaalla 10kk niin tein keikkatöitä työpaikallani, oikolukua yms. pientä samalla.
Typerä kommentti. Pitäisikö lapsien syntyminen lopettaa kokonaan?
Tähän nykymaailmaan?
Tulevasta puhumattakaan..?
Pitäisi.
Oliko maailma jotenkin parempi esim. 100v. sitten vuonna 1918 (veljet tappoivat toisiaan ja torpparit olivat lähes orjien asemassa) tai vuonna 1944 (toinene maailmansota ja Hitler vallassa)? Silti noina vuosina syntyneet suurimmaksi osaksi elivät hyvän elämän. Emme voi ennustaa tulevaisuutta. Minä tahdon toivoa parempaa maailmaa ja tulevaisuutta tämän päivän lapsille.
1918 torpparit eivät todellakaan olleet orjien asemassa. Heillä oli tuottava tila, jonka vuokra hoidettiin muutamilla työpäivillä. Kyllä, niitä päiviä ei vuodessa ollut 365 kuten Väinö Linnan romaanit antavat ymmärtää, niitä oli yleensä noin 150 (ja tässä sekä täydet työpäivät että ns. naistenpäivät, joita kelpasi tekemään 10v lapsikin).
Äkkiä koulutukseen. Eikä hakemukseen sanaakaan raskaudesta.
No ei kukaan sua enää oikeisiin töihin palkkaa vain muutamaksi kuukaudeksi. Käy muutama kuukausi kelan työkokeilua.
Koulutuksiin haetaan netissä. Ei sun tartte työkkärissä käydä vaan selaat oman paikkakunnan tarjontaa ja haet. Yksinkertaista.
Tuossa tilanteessa sellainen työkkärin kurssi voisi olla parempi?
Jos joku haastattelija meni möläyttämään, ettei palkkaa raskauden takia, niin liiton kautta korvausvaadetta menemään tasa-arvolain rikkomisesta. Tyhmyydestä sakotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Pyydät perusteet miksi sinua ei ole palkattu työhön ja jos käy ilmi että olit pätevin (työnantajan pitää pystyä osoittamaan syy miksi sinä et ollut pätevin) eikä sinua silti palkattu -
riitauta asia. Olet oikeutettu silloin korvauksiin + edistät raskaana olevien naisten asemaa työmarkkinoilla (oman tyttäresi tulevaisuus?) samalla.Ja jos olet esim. määräaikaisessa työsuhteessa, raskautuminen ja äitiysloma ei ole perusteita sille etteikö työnantajan pidä jatkaa sinun määräaikaista sopimusta - jos hänellä edelleen on työvoimalle tarve. Muistakaa tämä!
Ja hyvät naiset ja herrat, tässä syy miksi työnantajat karttavat raskaana olevia naisia kuin ruttoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku haastattelija meni möläyttämään, ettei palkkaa raskauden takia, niin liiton kautta korvausvaadetta menemään tasa-arvolain rikkomisesta. Tyhmyydestä sakotetaan.
Todistustaakka on tässä kohtaa hakijalla, eli jos tuon saman saa kirjallisesti sitten liittokin voi innostua. Ei tavan yksityisyrittäjällä ole velvollisuutta palkata uutta työntekijää vain siksi että hän on näkyvästi raskaana.
pallomaha. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö joku saikku vapauta tosta aktiivimallista? Siis että lääkärintodistuksella ei olisi työmarkkinoiden käytettävissä?
No en ilmeisesti saisi sairauspäivärahaa 55 päivään tai jos saisin niin miniminä eli tappiota tulisi varmaan ihan yhtä paljon kuin aktiivimallileikkurissa. Olen ollut työttömänä vasta kesäkuun alusta ja sitä ennen olin tosi pienillä tunneilla osa-aikaisena opintojen ohella, opitotukikuukaudet loppui jo aikoja sitten. Viimeisen 6kk työtuloilla ei siis tulisi kuin minimi ja edeltävää etuutta en ole saanut tarpeeksi kauan (väh. 4kk pitää saada että voidaan laskea edeltävän etuuden mukaan). Vuonna 2016 mulla ei ole työtuloja ollenkaan, koska esikoiseni syntyi silloin alkuvuonna ja olin koko vuoden äitiys- ja vanhempainlomalla... :(
Muuten varmaan saikkua saisin ja kannattaisi hakea, koska mulla oikeastikin nyt tokassa raskaudessa alkaa supistaa tosi kipeästi vähänkään reippaammasta kävelystä ja kovia selkäkipuja myös.
Kevyttä työtä pystyisin tekemään, ainakin jos sitä olisi vain pari tuntia päivässä tai parina päivänä viikossa. Mutta mistäs sellaista työtä saisi?!
Millä tuloilla saat niin paljon ansiopäivärahaa, että aktiivimalli vaikuttaa useampia satasia?
Vierailija kirjoitti:
No tämä ei kyllä auta minua aktiivimallin suhteen pätkän vertaa. Ei sitä aktiivisuutta voi valittamalla osoittaa. Lisäksi useimpiin yrityksiin olen hakenut ihan avoimella hakemuksella eli heillä ei ole mitään paikkaa virallisesti haussa tai sitten hakenut vuokratyö, puhelinmyynti yms. paikkoja. Tarvitsisin jotain pientä ”aktiivisuustyötä” nyt ja sitten äitiysloman jälkeen etsin täydellä teholla myös oman alan hommia. Ei ole järkeä mennä esim. äitiysloman sijaiseksi kun itsekin jäämässä lähes yhtä pian äitiyslomalle...
Yleensä vastuuministeri Mattila(sin) vastailee näihin aktiivimallin valuvikoihin liittyviin kysymyksiin
Itse teen yksityisille siivoustöitä, ikkunanpesua ja asioilla käyntiä. Laitoin kaupan ilmoitustaululle lapun. Paperityöt palkka.fi kautta.
Kirjoita eduskuntaan! Ihan tosi. Kirjoita sinne kirje, vaadi perusteluita onko tämä tosiaan hyvinvointia(kansalaiselle oikeudenmukaista) ja lastenteko "talkoita" ajattellen kannustavaa ryhtyä lastentekoon tässä maassa, jossa naiselle pätkätyöt ja monelle miehellekin on arkea. Ei poikkeuksellista. Puhumattakaan työttömille.
Kerro ihmeessä myös, että teet asiastasi niin julkisen kun ahdollista vaun on.vastausta odottaen: sinä. Ja moni muu samassa tilanteessa tarpova.
Oliko maailma jotenkin parempi esim. 100v. sitten vuonna 1918 (veljet tappoivat toisiaan ja torpparit olivat lähes orjien asemassa) tai vuonna 1944 (toinene maailmansota ja Hitler vallassa)? Silti noina vuosina syntyneet suurimmaksi osaksi elivät hyvän elämän. Emme voi ennustaa tulevaisuutta. Minä tahdon toivoa parempaa maailmaa ja tulevaisuutta tämän päivän lapsille.