Millä logiikalla eläke USA:ssa määräytyy? Elokuvissa törmää siihen, miten uhkana on "eläkkeen menettäminen"?
Esim. jos saa potkut ennen eläkeikää, niin menettää eläkkeen tms.?
Miten tuo oikeasti menee?
Kommentit (10)
Suomessa eläkkeet pienenee ihan eduskunnan päätöksellä.
Käypä googlaamassa pensions in United States. Yleensä kun puhutaan eläkkeen menettämisestä niin puhutaan niistä työpaikan tuomista eläke-eduista sen normaalin eläkkeen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Käypä googlaamassa pensions in United States. Yleensä kun puhutaan eläkkeen menettämisestä niin puhutaan niistä työpaikan tuomista eläke-eduista sen normaalin eläkkeen päälle.
NIIN JA SIIS ASUN YHDYSVALLOISSA.
Eläkkeet saattaa olla kiinni yksityisissä sijoituksissa. Jos ne menettävät arvonsa menee eläkekin.
Vierailija kirjoitti:
Saako ne siis vain, jos jää juuri kyseisestä firmasta eläkkeelle? Mutta jos vaihtaa toiseen firmaan, niin se edut saa sitten sieltä? vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako ne siis vain, jos jää juuri kyseisestä firmasta eläkkeelle? Mutta jos vaihtaa toiseen firmaan, niin se edut saa sitten sieltä? vai miten?
Kun menee töihin niin heti aluksi tehdään eläkesuunnitelma johon kuuluu erinäisiä etuja jotka vaihtelevat sen mukaan kuinka kauan olet firmassa ja jäätkö firmasta eläkkeelle. Ne kuuluvat siis palkkaneuvotteluihin ja ovat osa sitä. Ne summat jotka olet normaalisti säästänyt eläkettä varten (on aika normi että työnantaja maksaa eläketilillesi saman verran joka kuukausi kuin itse maksat ja esim. mun miehen kohdalla työpaikka maksaa tuplat joka kuukausi siitä mitä mies itse maksaa. Sitten on eläke-edut joita voit saada kun olet ollut tietyn ajan töissä ja sitten se etu jonka saat kun jäät kyseisestä työpaikasta eläkkeelle.
Yleensä ihmiset laskevat sen varaan että jäävät eläkkeelle kyseisestä työpaikasta sellaisissa ammateissa kuin esim. palomies ja poliisi. Sitten on ammatteja joissa työpaikka mitä luultavimmin vaihtuu elämän aikana ja ne säästetyt eläkkeet kulkee sun mukana muttei tietenkään sellainen jos työpaikan kanssa sovitaan että jos jäät eläkkeelle kyseisestä työpaikasta niin saat vaikka 50 000 kerralla käteen. Ja tämä on se "eläke" josta elokuvissa puhutaan ja yleensä kyseessä on poliisi tai joku joka on koko elämänsä ollut samassa paikassa töissä ja aika alhaisella palkalla.
Sori en osaa paremmin selittää. Mun työnantaja maksoi mulle eläkettä ja se siirtyi mun mukana se maksettu eläke vaikka nykyään olen yrittäjä ja maksan eläkettä varten itse itselleni. Toki meillä on myös vakuutukset.
Ei kaikista tyopaikoista saa elaketta varsinkaan yksityisilla.
Amerikan-serkku on naimisissa palomiehen kanssa, ja tälle kotiäitivaimolle kertyy eläkettä palomies- aviomiehen duunista. Melko mielenkiintoista minusta.
Yhdysvaltalaisissa elokuvista ja televisiosarjoista saa sellaisen käsityksen, että koko siitä työpaikasta saamansa eläkkeen (jota on voinut kerryttää vuosikymmeniä!) voi menettää, jos syyllistyy johonkin "anteeksiantamattomaan" eli sellaiseen joka aiheuttaa työnantajalle suuret kulut tai maksettavat korvaukset kolmannelle osapuolelle tai muuten toimii törkeästi vastoin työnantajan ohjeita tai vahingoksi (myös imagotappio lasketaan näihin vahinkoihin).
En tiedä tarkkaan, mutta vankilassa sitä ei ainakaan tarvitse. Kyllä siinä joku harkinta on joissakin tapauksissa.
https://www.nbcchicago.com/news/local/Bolingbrook-Ends-Drew-Petersons-P…