Äiti järkyttyi: Tokmanni myi 16-vuotiaalle kiellettyjä kaasuja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201808182201145406_u0.shtml
"16-vuotias sai 21 minuuttia kestäneen sydämenpysähdyksen ja mahdollisen aivovaurion sen jälkeen, kun hän sai ostettua Maskun Tokmanni-tavaratalosta kaksi pulloa tupakansytyttimen täyttämiseen tarkoitettua kaasua.
Näin väittää pojan äiti, joka kertoo nuorukaisen asioineen myymälässä keskiviikkona puoli seitsemän aikaan illalla kahden ikätoverinsa kanssa. Tupakointivälineitä ei Suomessa lain mukaan saa myydä alle 18-vuotiaille.
Naisen mukaan poika oli myymälästä poistuttuaan impannut kaasuja eli hengittänyt niitä päihtymistarkoituksessa. Selvin päin pysytelleet toverit kertoivat myöhemmin äidille, että poika oli tämän jälkeen alkanut hoiperrella.
Pojan kasvot alkoivat sinertyä, ja lopulta hän menetti tajuntansa, äiti kertoo. Kun hän lopulta menetti tajuntansa eivätkä kaverit tunteneet pulssia, nämä olivat soittaneet hätäkeskukseen.
"Fiksu poika"
Järkyttynyt nainen kertoo, että pojan sydämen oli todettu pysähtyneen 21 minuutiksi, mikä on myös aiheuttanut hapenpuutetta aivoissa.
- Lääkäri sanoi, että se on pitkä aika olla ilman happea. En tiedä, että miten tässä on edes tullut tällaista ideantynkää. Tilannetta seurataan päivä kerrallaan.
Turun yliopistollisen keskussairaalan teho-osastolla hoidettavana oleva poika päästettiin hengityskoneesta perjantaina. Viikonlopuksi oli suunniteltu aivojen kuvaamista, mutta se jouduttiin siirtämään ensi viikolle.
- Minulla on ollut todella fiksu poika, josta olisi ollut kaikkeen ja jolla olisi ollut koko elämä edessä. Ja nyt ei tiedetä, minkälaisena saan poikani takaisin.
Tamperelaisnainen sanoo tekevänsä tapauksesta rikosilmoituksen poliisille myymälähenkilökunnan kehotuksesta.
Tapahtuma-aikaan poika oli eri paikkakunnalla kuin äitinsä."
Kommentit (81)
Itse tein tyhmiä huumekokeiluja vähän vanhempana, esim. vedin muskottipähkinää. Olin valmistunut ylioppilaaksi hyvin arvosanoin, mitä jotkut pitävät fiksuuden merkkinä. Elämäni oli kuitenkin tylsää. Yksi nainen jonka tunsin, oli kokeillut monia huumeita, myös bensan imppaamista. Hän on nykyään tohtori.
Vierailija kirjoitti:
Yök, miten eläimellisiä kommentteja taas.
Onko teini-ikäinen nyt muutenkaan kovin fiksu vielä?
Ahdasmieliset täällä laukoo näsäviisauksiaan, vaikka tuskin olivat sen fiksumpia einsteinejä teini-iässä itsekään.
Ei tarvitse olla einstein tai mensan jäsen ymmärtääkseen, että imppaamisesta ei seuraa mitään hyvää. En ollut enkelimäinen teini itsekään. Kokoonnuttiin aina isolla porukalla iltaisin ja viikonloppuisin jotkut otti välillä alkoholia, aika moni poltti tupakkaa ja sitten ne kaks "tarkkisluokkalaista" poikaa imppas bensaa mopon tankeista muutaman kerran. Normaalijärjellä varustetut teinit, vaikka nyt tosiaan sitä alkoa/tupakkaa joskus ottivatkin, osasivat pysyä erossa tuosta toiminnasta.
Toinen imppaaja jatkoi sitten myöhemmin pilven poltteluun ja siitä eteenpäin kovempiin huumeisiin. Toinen jätti kokeilut kokeiluiksi ja hänestä kasvoi ihan normaali nuori mies ja myöhemmin perheenisä.
Hei, allekirjoittaka nyt aloite joka kieltää aivan kaiken!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urpo mutsi
Miksi?
Tietenkin perussyy lienee kotona jos joku lapsi haluaa impata jotain.
Mutta lakiahan tuossa on selvästi rikottu, eli valitus on oikein ja rangaistus kauppaketjulle paikallaan.
Mitä lakia?
Tupakkatuotteita ei saa myydä alle 18 vuotiaille
Menee aika pilkunkiusaamiseksi, jos sytytysneste on tupakkatuote. Onko tulitikutkin tupakkatuote?
Sitä en tiedä mihin ne kuuluu.
Tulitikkuja ei enää myydä alle 18-v .. en ole varma onko kyseessä suoraan laki, vaan kauppojen itse tekemä linjaus.
Mutta näin vaan nykyisin on! 🙈
Laki ei kiellä tikkujen myymistä. Osa kauppiaista vain panikoi asian kanssa.
Onhan se outoa, ettei sytkäreitä saa myydä alaikäisille, mutta sitä samaa täyttömyrkkyä saakin myydä litratolkulla.
Yleensähän noissa täyttöpulloissa lukee "sytyttimille, nestekaasutyökaluille, juottolampuille yms."
Myyjänkö pitäisi olettaa, että nuori ostaa tämän tuotteen nyt ensisijaisesti tupakointi tarkoituksiin? Siitähän tässä on kyse jos myyjää aletaan syyllistämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urpo mutsi
Miksi?
Tietenkin perussyy lienee kotona jos joku lapsi haluaa impata jotain.
Mutta lakiahan tuossa on selvästi rikottu, eli valitus on oikein ja rangaistus kauppaketjulle paikallaan.
Mitä lakia?
Tupakkatuotteita ei saa myydä alle 18 vuotiaille
Menee aika pilkunkiusaamiseksi, jos sytytysneste on tupakkatuote. Onko tulitikutkin tupakkatuote?
Sitä en tiedä mihin ne kuuluu.
Tulitikkuja ei enää myydä alle 18-v .. en ole varma onko kyseessä suoraan laki, vaan kauppojen itse tekemä linjaus.
Mutta näin vaan nykyisin on! 🙈Miten partiolaiset saa nuotion syttymään, kun ei saa tulitikkuja ostettua...
Aikuiset trokaa niitä partiolaislapsille.
Tosi juttu. Ei ne lapset niitä itse käy ostamassa.
Rikkooko vanhemmat lakia kun luovuttaa tulitikut alaikäiselle? Nyt olis syytä tutkiä tätä juttua kun haisee palaneelta 🤔
Ei riko lakia. Ei tulentekovälineitä ole laissa määritelty tupakkatuotteiksi ja niitä saa myydä ja luovuttaa alaikäisille. Jotku kaupat ovat vaan linjanneet niin että tulitikkuja ja sytkäreitä ei myydä alaikäisille. Kaupalla on oikeus olla myymättä.
Mitäköhän tää "todella fiksu poika" olisi saattanut keksiä jos olisi yhtään tyhmempi...😂
Mistähän poika saanut idean ja olisko aika puhutella koulukavereita?
Älykäskin nuori voi olla päihdeongelmainen, koska älykkyys ei sulje pois sitä tosiasiaa, että voi olla niin huono olo että haluaa "täältä pois". Emme ole olleet paikalla, emmekä tiedä miksi poika teki näin.
Itse tunnen jonkin verran päihdeongelmaisia, joista osa on kyllä fiksuja. Mutta taustalla voi olla pahoja traumoja, jotka ovat saaneet käytön aloittamisen aikaan. Emme tunne kyseistä poikaa, joten emme tiedä mitä siinä oli taustalla.
Äiti taitaa olla vielä sen verran järkyttynyt, että ensimmäisenä syyttää kauppaa. Miettikää, jos oma lapsenne makaisi sairaalassa koomassa, mahdollisesti kuolee, ehkä ette silloin ajattelisi kaikken järkevimmällä tavalla.
Kyllä sytyttimet on ihan lain mukaan k-18.
Tulitikut eivät ole.
https://yle.fi/uutiset/3-8962479
Tuosta löytyy juttua, itse lakia en nyt ehdi etsimään, mutta googlettakaa itse.
16 v tietää mitä seuraa jos imppaa. Itsr ousin olkut järkyttynyt että imppaa. Fiksu poika äidin mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sytyttimet on ihan lain mukaan k-18.
Tulitikut eivät ole.https://yle.fi/uutiset/3-8962479
Tuosta löytyy juttua, itse lakia en nyt ehdi etsimään, mutta googlettakaa itse.
Tavallinen sytytin on verrattavissa tulitikkuihin ja sille on monia muita käyttötarkoituksia kuin tupakan sytyttäminen. Tupakansytytin taas on aivan erillinen vekotin jonka myymiseen alaikäiselle ei ole mitään perusteita.
Tollanen ”fiksu” poika olis kyllä voinut pölliäkin imppaustarvikkeensa jos ei olisi myyty.
"16) tupakointivälineellä tupakoinnissa tai sen valmistelussa pääasiassa käytettäväksi tarkoitettua välinettä tai tarviketta;"
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20160549#L1P2
Eli kyllä vaan sytkäreitä saa edelleenkin myydä alaikäiselle. Tietystikin kauppias voi kieltäytyä myymästä jos epäilee sen väärinkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti fiksuus on perittyä. On nimittäin todella fiksua äidiltä syyttää kassamyyjää poikansa imppausharrastuksesta. Kannattaa aina syyllistää ventovieraita kaikesta. En todellakaan haluaisi olla se myyjä - moni tunnollinen ihminen saa aivan kauheat tunnontuskat, vaikkei se hänen syynsä olekaan.
Minulla tuli heti mieleen Judas Priest-yhtyeen oikeudenkäynti vlta 1985, jossa vanhemmat syyttivät laulun sanoitusta itsemurhayrityksestä eivätkä katsoneet peiliin ja miettineet vanhempien vastuuta lapsistaan.
Vierailija kirjoitti:
Älkää taas alkaako haukkua uhria! Tämä on kummallinen palsta. Aina haukutaan uhria tai uhrin läheisiä.
Ei oo nyt sopiva tilanne haukkua.
Itsensä uhri.
Samaa kaasua itse käyttänyt tuossa therma... hyttyskarkottimessa, ei kyllä käyny mielessäkään että sitä alkaisin impata.
Ja tässä tapauksessa impattua butaania saa vaikka retkikeittimen patruunasta.
Niin monella kaupoista löytyvällä aineella saa huumattua tai tapettua itsensä, että olisi täysi mahdottomuus kieltää kaikkea.