Te joilla on "erityislapsia" miksi sekaannutte jokaiseen ketjuun jossa puhutaan lapsista tai vanhemmuudesta?
Aina kun puhutaan jostain asiasta mikä liittyy lapsiin, että joo näin on tai ei ole, niin heti tulee joku vänkäämään vastaan että eipäs kuulkaa olekaan niin helppoa kun on erityislapsia, mun elämä menee ihan eri tavalla jne.
Ettekö te joilla on erityislapsi ymmärrä, että se erityinen tarkoittaa sitä että hän ei ole samanlainen kuin muiden lapsi, ja siten hänen käyttäytymistään jne. ei voi verrata muihin? Joten sinun vanhemmuttasi tai kotiolojasi ei voi eikä pidä verrata normaaliin perhe-elämään ja vanhemmuuteen.
Jos keskustelu koskee nimenomaan erityislapsia ja heidän vanhempiaan, niin sinne on suotavaa sitten mennä kertoman oma kokemus.
Se on ihan sama kuin ketjuun jossa puhutaan kissoista tulee koirien omistajat puhumaan minkälaista on omistaa koira, onhan se ihan erilaista joo jos on ihan erilainen lemmikki joka käyttäytyy eri tavalla ja tarvitsee erilaista hoitoa.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti on juuri siinä, kun täällä arvostellaan, kuinka jonkun raivarin kaupassa saaneen lapsen äiti osti suklaapatukan lapselle raivarista huolimatta. Arvostelija ei voi tietää oliko juuri se lapsi autisti tai muu, vai normaali.
Eli jättäkää ne arvostelut antamatta kun ette tiedä. Autismi ei lievänä tai keskivaikeanakaan välttämättä "näy" sen kummemmin siinä tilanteessa, eli turha sanoa "se lapsi näytti ihan normaalilta, tuskin oli erkka."
-Autistisen äiti
Ihan sama mulle onko autistinen, joku muu lapsi tai erityislapsi, whatever. En silti jaksa sitä riehumista ja sekoilua. Olin juuri lomalla ja lekottelin rauhassa altaalla, kun vieressä noin 4-5 vuotias tyttö alkoi riehua ja sekoilla ja huutaa suoraa kurkkua. Vanhemmat eivät saaneet lapseen mitään otetta ja lopputulos oli se, että vanhemmat kantoivat riehuvan ja potkivan lapsen käsistä ja jaloista pois allasalueelta. Ei sillä, että hyvä kun kantoivat, mutta en jaksa pätkääkään katsella tällaista touhua.
Kannattaisi miettiä miksi reagoit siihen noin, kuulostat siltä että sulla itsellä ei ole kaikki "kotona" kun kuormitut tosta max 5min "kohtauksesta" noin paljon. Aattele että 95% ihmiskunnasta ei jaksa sun kaltaisia ihmisiä, eikä sun pikkumainen kiukuttelu tai "jaksamattomuus" lapsiin kiinnosta puolestaan meitä tippaakaan.
Empatiakykysi on yhtä kehittynyt kuin jollain lapamadolla. Mieti oikeesti, sä seurasit ylimielisenä max 5min vieressä vihaten ja arvostellen, jälkikäteen vielä tästä viisiminuuttisesta valittaen, kun nämä vahemmat kuntouttavat sydämmellä lastaan jopa vuosikymmeniä.
Yritä nyt ymmärtää, että vaikka vanhemmat kestää sitä lastaan niin ei muiden tarvitse. En minä jaksa kantaa huolta ja taakkaa koko maailman ongelmista. Minulla on omani enkä odota, että sinä kannat myös ne.
Juuri näin.
Yritä nyt ymmärtää, että vaikka vanhemmat kestää sitä lastaan niin ei muiden tarvitse. En minä jaksa kantaa huolta ja taakkaa koko maailman ongelmista. Minulla on omani enkä odota, että sinä kannat myös ne.