Superavuttomat ihmiset: listatkaa asioita joita ette kertakaikkiaan opi
Listatkaa asioita joita ette kertakaikkiaan opi, joita ette osaa, joihin ette pysty... vaikka kuinka paljon olette yrittäneet ja harjoitelleet ja opetelleet. Ei vain onnistu, ei ikinä.
...
Minä voin aloittaa:
en osaa tehdä varsinaista allekirjoitusta joten teen vain koukeron viivan, en pysty laittamaan piilolinssiä silmään, en osaa potkaista jalkapalloa mitenkään muutoin kuin sisäsyrjällä, en osaa lyödä tennispalloa tai pingispalloa kierteellä, en osa piirtää mitään, en osaa sulkea vain yhtä silmää kerrallaan. En tunnista toisistaan venäjän kielen eri S-äänteitä, niitä on 7 erilaista, tunnistan niistä ehkä 2, korvani eivät vain erota niitä toisistaan (opiskelin venäjänkieltä vuosikausia). En osaa laittaa korvatulppia, en osaa napsuttaa sormia (siis se ääni mitä ihmiset musiikin tahtiin tekevät peukalolla ja keskisormella), en osaa raksauttaa sormia (siis nivelten raksauttaminen), en osaa tehdä sitä typerää pieruääntä laittamalla nyrkkini kainalooni. En osaa kellua vedessä, en osaa vapaauintia tai perhosuintia. En osaa pyöräillä pitämättä kiinni käsillä. En osaa pompottaa koripalloa, en saa heitettyä koripalloa koriin (aina menee ohi). En tunnista toisistaan molliääniä ja duuriääniä. Osaan viheltää vain surkeasti ja tosi hiljaa. Kynsien leikkaaminen on vaikeeta, hidasta ja vaivalloista ja lopputulos on ihan mitä sattuu. En osaa sylkäistä ollenkaan. Jne jne jne.
Kommentit (61)
En saa miestä suhteeseen. Kelpuuttavat mut ainoastaan seksiin. Kokemusta kymmenistä miehistä.
Vierailija kirjoitti:
En osaa laittaa tamponia. Toivottavasti en ole ainoa.
Onko sulla tuossa kyse taidosta vai uskalluksesta? Itse en yksinkertaisesti uskalla laittaa. Eli sama juttu kuin piilarien kanssa. Kuvittelisin että ilman kammoamista tuo tamponin laittaminen kyllä onnistuisi, koska kyllä mä varmaan oikean reiän löydän. Ja sitten vaan jotenkin työntää sinne niin, että narua jää vähän ulos. Paperilla siis luultavasti "osaan", mutta ei onnistu, koska ajatus jostain syystä kammottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa laittaa tamponia. Toivottavasti en ole ainoa.
Onko sulla tuossa kyse taidosta vai uskalluksesta? Itse en yksinkertaisesti uskalla laittaa. Eli sama juttu kuin piilarien kanssa. Kuvittelisin että ilman kammoamista tuo tamponin laittaminen kyllä onnistuisi, koska kyllä mä varmaan oikean reiän löydän. Ja sitten vaan jotenkin työntää sinne niin, että narua jää vähän ulos. Paperilla siis luultavasti "osaan", mutta ei onnistu, koska ajatus jostain syystä kammottaa.
En löydä, ei mene. Ei ole kammoamista. Ehkä osin se on vierastamista. Mutta enimmäkseen se on vain sitä että ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
En erota oikeaa ja vasenta.
Osta Volvo siinä on ratissa navigaattori.
En osaa tehdä lettuja. Taikinasta tulee aina jotenkin kummallista ja kaadan sitä pannulle liian paksusti. Tulee sellaisia möhkäleitä. Muuten kyllä osaan laittaa ruokaa ihan kirjoihin katselematta ja leipominenkin onnistuu. Mutta tässä on sokea piste!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa kiristää tuorekelmua astian päälle. Hermo menee välittömästi... 😂
Hei, älä syytä itseäsi! En tiedä mainitsiko joku jo asiasta, mutta sanottakoon nyt sitten vielä toistamiseen jos niikseen.
Se alkuperäinen tuorekelmu takertui hyvin esim. astioiden laitoihin. Siinä oli kuitenkin jotakin haitallista kemikaalia, mikä itse asiassa aiheutti tämän tarttumisen. Kun kemikaalista/ainesosasta jouduttiin luopumaan, tuorekelmusta tulikin vain sellaista ohutta muovia. Näin ainakin Jenkeissä ja saman olen huomannut muualla Euroopassa. :) Yritäpä siinä sitten saada sitä minnekään. Ei tartu, ei.
Tiedä sitten onko sun kokemus kelmun kanssa se, että se takertuu joka paikkaan vai se, että se ei tartu MIHINKÄÄN. Kumpikin vaihtoehto tietty voi olla aika rasittava.
Sivusta totean, että kelmu tarttuu ihan mihin tahansa muuhun kuin siihen mihin se on tarkoitettu.
En osaa viheltää. Enkä napsutella sormia. En osaa paikata reikää sukassa.
Vierailija kirjoitti:
En osaa matikkaa, ruotsia, fysiiikkaa, kemiaa
Noin tyhmä ihminen kelpaa vain ojankaivuutöihin. Sääli ettei sitä tai vastaavaa työtä enää ole.
Luen paljon historiaa, en muista siitä paljoakaan viikon kuluttua. Siksi luen aina uudelleen ja uudelleen. Haluaisin oppia vuosiluvut.
Alli
En oppinut ajamaan autoa ja peruuttamaan parkkiruutuun. En vaan ymmärrä autolla ajamista, liikenteen seuraamista ja kaikkia niitä juttuja mitä autolla ajaessa pitää tehdä ja reagoida. Mun aivot ei vaan taipuneet siihen. Nolottaa.
En osaa ilman apua neuloa villasukkaa enkä juuri ymmärrä ompelemista ja ompelukaavoja.
Vähän pitemmälle menevät matemaattiset päättelytehtävät on mulle haastavia.
Englannin kielen oppiminen on ollut takkuista ja vaatinut pitkän ajan. Joitakin muita kieliä olen oppinut suorastaan sujuvasti.
En osaa tehdä opiskelussa kirjoitustehtäviä nopeasti ja loogisesti, heti olennaiseen porautuen. Näen ihan älyttömästi vaivaa ja saan yleensä kiitettäviä arvosanoja. Se vaivannäkö vie vaan hirveästi energiaa kun on niin hitaat hoksottimet.
En ymmärrä poliisi- ym tv-sarjojen enkä aina tavallisten elokuvienkaan juonta ja henkilöitä ellei vieruskaveri selitä. Ihmissuhteisiin perustuvaa juonta ja nyansseja on helpompi ymmärtää. Toisaalta en ymmärrä, jaksa enkä halua osallistua mihinkään ihmissuhdepeleihin.
Vierailija kirjoitti:
Listatkaa asioita joita ette kertakaikkiaan opi, joita ette osaa, joihin ette pysty... vaikka kuinka paljon olette yrittäneet ja harjoitelleet ja opetelleet. Ei vain onnistu, ei ikinä.
...
Minä voin aloittaa:
en osaa tehdä varsinaista allekirjoitusta joten teen vain koukeron viivan, en pysty laittamaan piilolinssiä silmään, en osaa potkaista jalkapalloa mitenkään muutoin kuin sisäsyrjällä, en osaa lyödä tennispalloa tai pingispalloa kierteellä, en osa piirtää mitään, en osaa sulkea vain yhtä silmää kerrallaan. En tunnista toisistaan venäjän kielen eri S-äänteitä, niitä on 7 erilaista, tunnistan niistä ehkä 2, korvani eivät vain erota niitä toisistaan (opiskelin venäjänkieltä vuosikausia). En osaa laittaa korvatulppia, en osaa napsuttaa sormia (siis se ääni mitä ihmiset musiikin tahtiin tekevät peukalolla ja keskisormella), en osaa raksauttaa sormia (siis nivelten raksauttaminen), en osaa tehdä sitä typerää pieruääntä laittamalla nyrkkini kainalooni. En osaa kellua vedessä, en osaa vapaauintia tai perhosuintia. En osaa pyöräillä pitämättä kiinni käsillä. En osaa pompottaa koripalloa, en saa heitettyä koripalloa koriin (aina menee ohi). En tunnista toisistaan molliääniä ja duuriääniä. Osaan viheltää vain surkeasti ja tosi hiljaa. Kynsien leikkaaminen on vaikeeta, hidasta ja vaivalloista ja lopputulos on ihan mitä sattuu. En osaa sylkäistä ollenkaan. Jne jne jne.
Oletko hyvä panemaan?
Käsityöt, ihan mikä tahansa ompelu- tai kutomis/neulomishomma. Ei vaan onnistu. Housujen lyhennys - ei onnistu, napin ompelu - nope. Mulla on tuossa naistenhommassa kaksi vasenta kättä, molemmat pelkkää peukaloa. Sen sijaan remonttihommat sujuu kyllä, ja niitä tykkään tehdä...
Vierailija kirjoitti:
En saa miestä suhteeseen. Kelpuuttavat mut ainoastaan seksiin. Kokemusta kymmenistä miehistä.
Saisinpa edes seksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa matikkaa, ruotsia, fysiiikkaa, kemiaa
Noin tyhmä ihminen kelpaa vain ojankaivuutöihin. Sääli ettei sitä tai vastaavaa työtä enää ole.
Luuleeko alapeukuttajat että jos ei vähintään matikkaa osaa, pääsee töihin?
Kerran erehdyin ottamaan töihin henkilön joka ei osannut yhtään, kun piti laskeakin jotain yhteen kaivoi laskimen esiin. Potkut tuli.
Käyn mökkeilemässä harvakseltaan, ehkä pari kertaa kesässä muutaman päivän kerrallaan. Olen kaupunkilainen kermapylly enkä MILLÄÄN enkä IKINÄ opi esimerkiksi saunan lämmitystä tai kaasugrillin käyttöä. Aina opetellaan kädestä pitäen - ja seuraavalla kerralla pitää jonkun opettaa ja neuvoa taas. Vähän hävettää välillä.
Olen asunut jo pitkään yksin, mutta en vain ole oppinut ostamaan kaupasta vain sen verran ruokaa, että se riittää minulle mutta mitään ei mene hukkaan. Joko ostan liian vähän ruokaa (varsinkin alkuaikoina oli näin) ja sitten sitä ruokaa on yksinkertaisesti hiukan liian vähän tai sitten ostan sitä liikaa, jolloin osa menee väkisin roskiin varsinkin nyt kun asunnossani ei ole pakastinta, johon laittaa osaa ruokaa. Minulla on tosin hahmotushäiriö ja siksi kai en opi arvioimaan, että minkä verran syön. Myös työpaikan ruokalassa tämä näkyy siinä, että koska siellä saa ottaa itse ruoan niin otan usein liikaa ja koska en kehtaa jättää sitä syömättä, niin tulee sitten syötyä liikaa.
Myös monia muita asioita on, mitä en ole oppinut kunnolla vuosienkaan jälkeen. Niitä on esim. täysin virheettömän tekstin kirjoittaminen ja sekoitan usein monia asioita keskenään. Esimerkiksi oikea ja vasen, harakka ja varis tai vaikka huhtikuu ja helmikuu menevät minulla usein sekaisin. Englannin kielessä taas en opi muodostamaan mielessäni lauseita oikealla tapaa. Osaan kyllä melko paljon englannin kielen sanoja, mutta sitä sanajärjestystä en tahdo oppia millään, vaikka kuinka yritän.
En osaa tehdä sit perus ruskeaa kastiketta, johon ruskistetaan jauhot ja niin edelleen. Tiedän kyllä periaatteessa, miten se tehdään, mutta siitä tulee aina pahaa kun yritän sitä tehdä. Olen melkein 50v suurperheen äiti, joten minun "kuuluisi" osata tuollaiset perusruoat. Aika monia osaankin tehdä, ja vähän eksoottisempiakin ruokia, mutta tuota ruskeaa kastiketta en enää edes yritä, koska ei sitä kukaan kuitenkaan syö.
En osaa kuoria perunaa oikein, enkä osaa laittaa leivälle levitettä ilman, että sitä on aina myös jossain muuallakin kuin leivän päällä.
En osaa piirtää, en yhtään, ja tämä jos mikä on harmittanut minua paljon. Olisi niin hyviä ideoita kaikkeen. Niin, ja jos väritän lapsen kanssa väristyskirjaa, lapsen väritysjälki on melkein siistimpää kuin omani. Noloa.
En myöskään osaa ommella. En kerta kaikkiaan saa lankaa suoraan, ja aina siihen tulee solmu. Ompelukoneella sama juttu.
Kumma kyllä olen näppärä oppimaan kaikkien koneiden käytön, ja opin nopeasti eri instrumenttien perusteet. Osaan myös laulaa, onneksi, sillä muuten olen aika tumpelo.
En osaa leikata saksilla suoraan ja piirrän kuin joku keskintasolla ikäisekseen piirtävä viisivuotias. Ei vain riitä kykyjä parempaan. Mä pystyisin ehkä jopa työllistämään itseni, jos osaisin piirtää: musta olisi tullut hyvä rakennussuunittelija. Koneellakin piirtäessä tarvitsee tietyt perustaidot. Minulla on kyllä työpaikka, mutta haluaisin olla rakennussuunnittelija.
En osaa rikkoa kananmunaa niin, etteikö AINA jäisi joku pienenpieni palanen kuoresta sinne lillumaan. Sen sijaan olen todella taitava kaivelemaan kuorenpalasia pois, saanko siitä puoli pistettä?
Toinen missä olen ihan käsi on IKEA:n huonekalujen kokoaminen. En tajua miten joku voi olla näin avuton. Yritin jotain helppoa jalkalamppua juuri pari viikkoa sitten rakennella, enkä tajunnut mitään ohjeista. Poikaystävä sitten partaansa naureskellen sen kokosi käden käänteessä.