Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vastaayntyneen huostaanotto

Vierailija
16.08.2018 |

Menin sitten sanomaan psyk. polilla että "olen välillä ollut huolissani vauvan voinnista ja synnytys jännittää, mutta sain lähetteen pelkopolille neuvolalääkäriltä." Sairaanhoitaja alkoi puhua minulle vastasyntyneen huostaanotosta ja että tekevät ennakoivan lastensuojeluilmoituksen sieltä. Nyt mietin että eikö edes aviomiehelläni ole oikeutta meidän yhteiseen lapseen? Hänellä ei ole mt-ongelmia kuten minulla ja on ihan tavallinen, terve, työssä käyvä ihminen eikä käytä edes mitään päihteitä.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies mukaan tapaamisiin tästä lähtien. Tee valitus hoitajasta. Puhu asiasta neuvolassa.

Todella monella on synnytyspelko, vaikka olisi kuinka terve ja synnyttänyt jo monta kertaa aiemmin.

Ei sinne synnytyssaliin kukaan tule viemään lastasi pois. Siihen ei ole mitään syytä. Saisi myös aikamoisen kohun aikaiseksi jos erittäin tärkeät alkukiintymyshetket ja imetyksen onnistuminen pilattaisiin vain yhden hoitsun sanan mukaan.

Vierailija
42/47 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse päätöksesi teet. Hoitsulla näyttää olevan mielipiteitä (deprakine aiheuttaa muuten spina bifidan) ja nyt jo on kiikuttamassa lastasi turvaan...

Äitiyttä ei ole vain yhdenlaista ja kirjoitustyylistäsi päätellen vallan hyvin pärjäät.

Suuntaudu pois negatiivisistä ihmisistä herkkyytesi tähden. Muuten saat olla aina altavastailemassa.

Parhaat kysymykset ja vastaukset löytyy omista sisuskaluista.

Ottajia on maailma täynnä. Ei niist tarvi välittää.

Ja eka vuos vauvan kanssa on tutustumista, pohjan luomista.

Ei siihen väliin sovi tunkea jos ei erikseen pyydetä.

Ja matalan kynnyksen kotiapua löytyy vaikka mistä.

Muista tauottaa ja levätä. Joskus itkee vauva ja joskus äiti. Sallittua, toivottavaa ja normaalia.

Kiitos! Vastauksesi antoi minulle voimaa! Sanoin kyllä hoitajalle että olen ajatellut hakea neuvolan kotiapua jonka esitteen löysin neuvolasta, mutta ei olla vielä tarvittu kun mies on auttanut paljon kotitöissä. Lastenhoitoapuakin saa neuvolan tai eri järjestöjen kautta (esim. MLL jossa olen itsekin ollut aiemmin töissä).

Eniten ärsyttää epätietoisuus siitä että millainen lasu musta on nyt tehty (tavallinen vai kiireellinen), mistä syystä ja otetaanko muhun nyt yhteyttä ennen synnytystä vai pamahtaako sossut vaan synnytyssaliin sitten?

Ap

Lastensuojeluilmoitukset on kaikki kiireellisiä. Lain mukaan niitä pitää alkaa ksittelemään viikossa. Tuolloin huoltajiin otetaan yhteyttä ja kerrotaan mitä huolia ilmoituksessa oli lueteltu. Eivät ne salaisia ole, niistä sitten aletaan huoltajien kanssa keskustelemaan ja miettimään asiakkaan kanssa yhdessä, miten niitä huolia hoidettaisiin ainakin vähemmälle. Perkaan näitä työkseni ja voit olla varma, että en tuppaudu synnytyssaliin. Kyllä jo ennen synnytystä tilannetta kartoitetaan. Tapauksesi kuullostaa siltä, että sairautesi on sen laatuinen, että pelätään sen pahenevan jo ehkä raskauden aikana, mutta viimeistään vauvan synnyttyä. Tällöin on hyvä varata tukitoimet valmiiksi hollille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain alueilla tehdään aina lastensuojeluilmoitus, kun vanhempi hakee apua mt-ongelman vuoksi.

Vierailija
44/47 |
18.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso, mitä hoitaja on kirjannut tapaamisistanne. Jos niissä on jotain, mikä on outoa, ota asia puheeksi.

Puhu lääkärin kanssa, ja ota mies (tai ystävä) mukaan hoitajan luokse.

En pidä lasuajatusta sinänsä huonona, siinä varmistetaan mahdollisesti tarvittava tuki, eikä se tarkoita automaattista huostaanottoa.

Psykiatrinen hoitaja on kuitenkin ihminen, joka saattaa tehdä vääriä tulkintoja siinä missa kuka tahansa. Oman oikeusturvan kannalta ajateltuna puhuisin lääkärin kanssa ja ottaisin tukihenkilön mukaan tapaamisiin, jos olisin eri mieltä tulkinnoista ja ne aiheuttaisivat ahdistusta.

Vierailija
45/47 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa ne pian huostaan. Terv kokemusta on.

Vierailija
46/47 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittäisin, että vähintään 99% tulevista äideistä on huolissaan vauvan hyvinvoinnista ja pelkää/jännittää synnyttämistä. Eli lähes jokainen lapsi otettaisiin huostaan, jos nuo asiat olisivat huostaanoton peruste. 

Vierailija
47/47 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla itsekin yhteydessä lastensuojeluun ja jutella sosiaalityöntekijän kanssa. 

Hyvä neuvo täällä oli myös mennä miehen kanssa neuvolaan ja jutella sielläkin.