Vastaayntyneen huostaanotto
Menin sitten sanomaan psyk. polilla että "olen välillä ollut huolissani vauvan voinnista ja synnytys jännittää, mutta sain lähetteen pelkopolille neuvolalääkäriltä." Sairaanhoitaja alkoi puhua minulle vastasyntyneen huostaanotosta ja että tekevät ennakoivan lastensuojeluilmoituksen sieltä. Nyt mietin että eikö edes aviomiehelläni ole oikeutta meidän yhteiseen lapseen? Hänellä ei ole mt-ongelmia kuten minulla ja on ihan tavallinen, terve, työssä käyvä ihminen eikä käytä edes mitään päihteitä.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen terve kaikinpuolin, mutta jos minulle alettaisiin puhua huostaanotoista ja ennakoivista lastensuojeluilmoituksista stressaisin itseni varmaan keskenmenon partaalle.
Todella surullinen olo minullekin tuli. Ajattelin että psyk. polilla saisi huolia pois puhumalla mutta niitä tulikin sylillinen lisää. Yritän nyt vaan olla vaipumatta epätoivoon vaikka tuntuu että kaikki ilo tästä raskaudesta on viety. Pelottaa kiintyä vauvaan jos/kun hänet huostaanotetaan kerran heti synnytyssalissa. Juttelen ja laulelen vauvalle kuitenkin entiseen malliin vaikka kyllä stressihormonit kulkeutuu siitä huolimatta myös sikiölle :(
Ap
Nyt viestisi antaa hyvinkin sellaisen kuvan, että ls-ilmoitus oli hyvin aiheellinen. Oletko lukenut lainkaan tätä viestiketjua, jos edelleen odotat huostaanottoa?
No jos terveydenhuollossa sanotaan että lapseni olisi mahdollisesti parasta ottaa huostaan heti vauvana niin kyllä se jotain huolta varmasti jokaisessa äidissä aiheuttaa vaikka kuinka vauvafoorumilla oltaisiin eri mieltä. Onneksi tosiaan tämä hoitaja ei sitä päätä. Minun kokemani on totta ja tapahtui tänään aamupäivällä, uskokoon kuka haluaa. En ymmärrä mikä syy tälle tehdylle lasulle on enkä sitä varmaan saa koskaan tietääkään. Ollaan tätä nyt koko päivä mieheni kanssa pohdittu. Mietin vaan että eikö aviomiehelläni ja lapsen isällä ole mitään oikeuksia jos minut todetaan mt-ongelmien takia synnärillä kyvyttömäksi huolehtimaan vauvasta? Hoitaja sanoi että ennakollinen lasu tarkoittaa sitä että lastensuojelun asiakkuus alkaa heti syntymästä ja sitten aletaan miettiä sitä huostaanottoa. Tekisi kyllä mieli katkaista tämä hoitosuhde nyt mutta se varmaan vaan tekisi hallaa meidän perheelle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen terve kaikinpuolin, mutta jos minulle alettaisiin puhua huostaanotoista ja ennakoivista lastensuojeluilmoituksista stressaisin itseni varmaan keskenmenon partaalle.
Todella surullinen olo minullekin tuli. Ajattelin että psyk. polilla saisi huolia pois puhumalla mutta niitä tulikin sylillinen lisää. Yritän nyt vaan olla vaipumatta epätoivoon vaikka tuntuu että kaikki ilo tästä raskaudesta on viety. Pelottaa kiintyä vauvaan jos/kun hänet huostaanotetaan kerran heti synnytyssalissa. Juttelen ja laulelen vauvalle kuitenkin entiseen malliin vaikka kyllä stressihormonit kulkeutuu siitä huolimatta myös sikiölle :(
Ap
Nyt viestisi antaa hyvinkin sellaisen kuvan, että ls-ilmoitus oli hyvin aiheellinen. Oletko lukenut lainkaan tätä viestiketjua, jos edelleen odotat huostaanottoa?
No jos terveydenhuollossa sanotaan että lapseni olisi mahdollisesti parasta ottaa huostaan heti vauvana niin kyllä se jotain huolta varmasti jokaisessa äidissä aiheuttaa vaikka kuinka vauvafoorumilla oltaisiin eri mieltä. Onneksi tosiaan tämä hoitaja ei sitä päätä. Minun kokemani on totta ja tapahtui tänään aamupäivällä, uskokoon kuka haluaa. En ymmärrä mikä syy tälle tehdylle lasulle on enkä sitä varmaan saa koskaan tietääkään. Ollaan tätä nyt koko päivä mieheni kanssa pohdittu. Mietin vaan että eikö aviomiehelläni ja lapsen isällä ole mitään oikeuksia jos minut todetaan mt-ongelmien takia synnärillä kyvyttömäksi huolehtimaan vauvasta? Hoitaja sanoi että ennakollinen lasu tarkoittaa sitä että lastensuojelun asiakkuus alkaa heti syntymästä ja sitten aletaan miettiä sitä huostaanottoa. Tekisi kyllä mieli katkaista tämä hoitosuhde nyt mutta se varmaan vaan tekisi hallaa meidän perheelle.
Ap
Mitä sanoja hoitaja ihan tarkalleen käytti?
Onko sulla ketään aikuista naista rinnallasi? Siskoa, äitiä, tätiä? Luulen, että tarvitsisit nyt sellaista.
Itse päätöksesi teet. Hoitsulla näyttää olevan mielipiteitä (deprakine aiheuttaa muuten spina bifidan) ja nyt jo on kiikuttamassa lastasi turvaan...
Äitiyttä ei ole vain yhdenlaista ja kirjoitustyylistäsi päätellen vallan hyvin pärjäät.
Suuntaudu pois negatiivisistä ihmisistä herkkyytesi tähden. Muuten saat olla aina altavastailemassa.
Parhaat kysymykset ja vastaukset löytyy omista sisuskaluista.
Ottajia on maailma täynnä. Ei niist tarvi välittää.
Ja eka vuos vauvan kanssa on tutustumista, pohjan luomista.
Ei siihen väliin sovi tunkea jos ei erikseen pyydetä.
Ja matalan kynnyksen kotiapua löytyy vaikka mistä.
Muista tauottaa ja levätä. Joskus itkee vauva ja joskus äiti. Sallittua, toivottavaa ja normaalia.
Näetkö omakannasta mitä ovat kirjanneet? Kysy vielä neuvolasta mitä siellä ajatellaan ja kerro miten ahdistuit psyk hoitajan sanoista. Tukisivatko siellä?
Puuttuisin hoitajan käytökseen. Sosiaaliasiamiehelle ilmoitusta. Eikä ne hoitsut pakollisia ole. Lääkärikontakti riittää, jos sillä siis hiukan enemmän järkeä päässä.
Kun minä kerroin raskaudestani psykholle oli reaktio "aaaaaborrtttiii". Hmmm. Myöskin kun kerroin psykiatrille kuinka vaikeita miessuhteita oli takana niin tokaisu "sinä et sovi äidiksi etkä varsinkaan tämän lapsen äidiksi" kyllä satutti.
Erosin ja erinäisten vaiheiden jälkeen elo ok. En enää edes muista menneitä. Pitkän tien kuljin ja suurkiitokset kaikille jotka ystävällisesti tukivat ja ohjasivat.
Korkeammat voimat on olemassa😍😍😍
Kaikkea hyvää odotukseen ja tulevaan N39:ltä, joka itsekin on bipolaari. Lääkitys kuntoon heti vauvan synnyttyä ja rintaruokinta kokonaan kuviosta pois, jos tarve lääkitykselle ensisijainen. Unta jokaisessa mahdollisessa välissä jos jaksaminen kortilla. Älä pingota tai suorita vaan priorisoi vauvanhoito ja vauvan tarpeet, oma syöminen ja oma uni. Eli huolehdi itsestäsi yhtä paljon kuin vauvasta. Lepää joka ikisessä välissä, unohda some. Pärjäät kyllä, mutta et jos laiminlyöt itsesi. Ns. Terve voi laiminlyödä tarpeensa pitkään sairastumatta, mutta me ei olla kuin he. Me ei voida tehdä sitä missään oloissa ilman seurausta. Moni ei tajua että tämä on ihan samaa sairaudenhoitoa, kun jos joutuisi pistämään insuliinia ja mittaamaan verensokeria sekä suunnittelemaan syömiset. Sä pystyt siihen :-)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on siis krooninen mt-ongelma lisäksi johon lääkitys. En ymmärrä mistä hoitaja sai yhtäkkiä päähänsä tehdä lasun... olikohan lukenut joitain ikivanhoja kirjauksia mun päihteidenkäytöstä? Asumme kerrostalokolmiossa jossa on sisustettuna vauvalle oma huone, vaunut, kaikki vaatteet ja hoitotarvikkeet hankittuna jne. En ikinä haluaisi satuttaa meidän vauvaa vaan nimenomaan päin vastoin! Olisi kiva tietää syy tälle että aletaan heti epäilemään mun kykyäni olla äiti eikä edes anneta mahdollisuutta näyttää että pystyn tähän.
Ap
Ei se lapsi ole mikään kokeilukappale!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on siis krooninen mt-ongelma lisäksi johon lääkitys. En ymmärrä mistä hoitaja sai yhtäkkiä päähänsä tehdä lasun... olikohan lukenut joitain ikivanhoja kirjauksia mun päihteidenkäytöstä? Asumme kerrostalokolmiossa jossa on sisustettuna vauvalle oma huone, vaunut, kaikki vaatteet ja hoitotarvikkeet hankittuna jne. En ikinä haluaisi satuttaa meidän vauvaa vaan nimenomaan päin vastoin! Olisi kiva tietää syy tälle että aletaan heti epäilemään mun kykyäni olla äiti eikä edes anneta mahdollisuutta näyttää että pystyn tähän.
Ap
Hais☆a vitt☆ mä toivon sun lapselle ja sulle pahaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaikille varsinkin eka lapsi on se kokeilukappale. Ja kaikki lapsethan on erilaisii.
Ap, kun tulee ns vaikeita tunteita on sallittua mennä jäähylle. Hermostoon voi vaikuttaa monin eri tavoin. Ei pyöritä sillee.
Mies mukaan miitinkeihin. Isä kuiteski vastuussa myös näistä asioista.
Kaikkea hyvää teille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Etkä sinä.mikään maailmankannen tappi.
Kuinkahan pahalta se näyttää sossujen silmissä jos nyt katkaisen hoitosuhteen tähän psykiatriseen hoitajaan? Lääkäri on järkevä ja häneltä minä olen pari kuukautta sitten saanut B-lausunnon jossa sanoo psyykkisen tilani kohentuneen viime vuoden aikana. Päihteitä en ole käyttänyt vuosiin.
Olen nyt täynnä pelkkää huolta kun hoitaja antoi ymmärtää että lapsi suunnilleen viedään suoraan kohdusta sijaisäidin syliin. Äitini ja anoppini ovat läheisiä mutta jo melko vanhoja ja heillä on omat työt, arki ja vaivansa. Sisaruksia mulla ei ole, isä rappioalkoholisti. Ystävät ei oikeen ymmärrä kun ei heillä ole vielä lapsia.
En todellakaan pidä omaa lastani koekappaleena vaan TIEDÄN että osaan ja pystyn hoitamaan häntä. Minua vaan ei uskota. Esikoisemmekin kanssa pärjäsimme yhdessä hyvin. Mieheni ottaa taas isyyslomaa + säästettyjä lomapäiviä että voi olla minun ja vauvan tukena. Minä tunnen oman lapseni ja lapsi minun ääneni, liikkeeni ja sykkeeni. Olemme molemmat tottuneet yhteisiin rutiineihimme (esim. laulut ja lorut). Tiedän millaisia (mm. terveydellisiä) tarpeita omalla lapsellani on. Kuka olisi parempi hoitaja hänelle?
Yllättää vaan että tämä sama hoitaja on ollut minulla jo pari vuotta eikä ole nähnyt aiheelliseksi tehdä lasua esikoisestamme mutta nyt kun psyykkeeni tila on kohentunut ja olen raskaana niin heti paukkaa lasut päälle... Siinä kun olin jo lähtemässä ja avaamassa ovea niin huomautti että vatsani on järkyttävän pieni viikkoihin nähden. Olisin kyllä huolestunut jos ei eilen olisi neuvolalääkäri mitannut että keskikäyrällä mennään.
Ap
Kuulostaa kyllä omituiselta hoitajan sanat ja käytös. Ei se nyt ihan noin mene että vauva viedään suoraan synnäriltä jos asiat ovat niinkuin olet kertonut. Ja vaikka olisitkin jostain syystä kykenemätön hoitamaan lasta, hänellä on myös isä. Jos hoitaja sen lasun kanssa tekee niin juttele sosiaalityöntekijöiden kanssa rohkeasti ajatuksistasi. Mekin olimme ennen lasu-asiakkaita ja toin esiin huoleni huostaanotosta, mulle suurinpiirtein naurettiin :D Ja siis meistäkin tehtiin ennakoiva lasu ihan yhteistuumin, se oli hyvä ratkaisu kun apu tuntui olevan kiven alla kun ei oltu mikään rappioperhe.
Vierailija kirjoitti:
Itse päätöksesi teet. Hoitsulla näyttää olevan mielipiteitä (deprakine aiheuttaa muuten spina bifidan) ja nyt jo on kiikuttamassa lastasi turvaan...
Äitiyttä ei ole vain yhdenlaista ja kirjoitustyylistäsi päätellen vallan hyvin pärjäät.
Suuntaudu pois negatiivisistä ihmisistä herkkyytesi tähden. Muuten saat olla aina altavastailemassa.
Parhaat kysymykset ja vastaukset löytyy omista sisuskaluista.
Ottajia on maailma täynnä. Ei niist tarvi välittää.
Ja eka vuos vauvan kanssa on tutustumista, pohjan luomista.
Ei siihen väliin sovi tunkea jos ei erikseen pyydetä.
Ja matalan kynnyksen kotiapua löytyy vaikka mistä.
Muista tauottaa ja levätä. Joskus itkee vauva ja joskus äiti. Sallittua, toivottavaa ja normaalia.
Kiitos! Vastauksesi antoi minulle voimaa! Sanoin kyllä hoitajalle että olen ajatellut hakea neuvolan kotiapua jonka esitteen löysin neuvolasta, mutta ei olla vielä tarvittu kun mies on auttanut paljon kotitöissä. Lastenhoitoapuakin saa neuvolan tai eri järjestöjen kautta (esim. MLL jossa olen itsekin ollut aiemmin töissä).
Eniten ärsyttää epätietoisuus siitä että millainen lasu musta on nyt tehty (tavallinen vai kiireellinen), mistä syystä ja otetaanko muhun nyt yhteyttä ennen synnytystä vai pamahtaako sossut vaan synnytyssaliin sitten?
Ap
Ennakoiva lasi tarkoittaa sitä että esim sos tt voi tulla osastolle synnytyksen jälkeen juttelemaan ja kattoittamaan esimerkiksi voimavarojasi. Hän voi sinun luvallasi ottaa yhteyttä kuntasi sosiaalitoimeen ja järjestää sinne kontaktin. Kuten todettu, se voi myös olla lastenhoitoapua jotta saat levätä.
Ehkä olet ymmärtänyt hoitajan väärin tai sitten hän oli pälli eikä ajatellut.
Jopa aika vaikeat tapaukset yritetään ensin ensikotiin ennenkuin tulee lasua. Jos teillä esikoisen kanssa asiat kunnossa tuskin mitään tuollaista tulee.
Lapsi otetaan synnäristä suoraan huostaan yleensä vain jos äiti on esim aivan harhainen ja tukijoukkoja ei ole tai jos on aktiivinen huumeidenkäyttäjä ja aikomustakaan lopettaa ei ole, useita retkahduksia raskausaikana ja asunnoton...
Ja siis sossu tulee osastolle synnytyksen jälkeen jos katsotaan että on tarvetta. Kyselee varmaan voimavaroista ym, kirjoittaa myös puhutuista asioista merkinnän hoitokertomukseesi ja ne voit pyytää itsellesi.
Tai sitten joku kunnan sossusta ottaa yhteyttä jo ennen syntymää. Sairaalassa kuitenkin noin.
Vierailija kirjoitti:
Ennakoiva lasi tarkoittaa sitä että esim sos tt voi tulla osastolle synnytyksen jälkeen juttelemaan ja kattoittamaan esimerkiksi voimavarojasi. Hän voi sinun luvallasi ottaa yhteyttä kuntasi sosiaalitoimeen ja järjestää sinne kontaktin. Kuten todettu, se voi myös olla lastenhoitoapua jotta saat levätä.
Ehkä olet ymmärtänyt hoitajan väärin tai sitten hän oli pälli eikä ajatellut.
Jopa aika vaikeat tapaukset yritetään ensin ensikotiin ennenkuin tulee lasua. Jos teillä esikoisen kanssa asiat kunnossa tuskin mitään tuollaista tulee.
Lapsi otetaan synnäristä suoraan huostaan yleensä vain jos äiti on esim aivan harhainen ja tukijoukkoja ei ole tai jos on aktiivinen huumeidenkäyttäjä ja aikomustakaan lopettaa ei ole, useita retkahduksia raskausaikana ja asunnoton...
Ennen kun tulee lasua = tarkoitin huostaanottoa. Anteeksi virhe. Mutta siis jopa kerran raskausaikana retkahtaneet voivat päästä ensikotiin jos ovat sitoutuneet päihdeongelman hoitoon, samoin hyvin yksin olevat pahasti mt-ongelmaiset tai sellaiset joilla ei yhtään tukiverkkoja ja ovat hyvin nuoria tms isoja ongelmia.
Huoli kasvaa lapsiluvun kasvaessa.
Hoitaja huomannut kohonneen mielialasi ja epäilee hypomaniaa?