Vastaayntyneen huostaanotto
Menin sitten sanomaan psyk. polilla että "olen välillä ollut huolissani vauvan voinnista ja synnytys jännittää, mutta sain lähetteen pelkopolille neuvolalääkäriltä." Sairaanhoitaja alkoi puhua minulle vastasyntyneen huostaanotosta ja että tekevät ennakoivan lastensuojeluilmoituksen sieltä. Nyt mietin että eikö edes aviomiehelläni ole oikeutta meidän yhteiseen lapseen? Hänellä ei ole mt-ongelmia kuten minulla ja on ihan tavallinen, terve, työssä käyvä ihminen eikä käytä edes mitään päihteitä.
Kommentit (47)
Ei lasta oteta huostaan sen takia, koska pelkäät synnytystä ja olet ollut huolissasi vauvan voinnista. Vauva otetaan huostaan ainoastaan silloin, jos kummatkin vanhemmat ovat vaaraksi lapselle, kummatkin ovat vankilassa (tosin en täysin varma onko Suomessa eri juttu) tai että vanhempien mielenterveys on niin huonossa kunnossa, ettei sosiaalitoimisto katso kummankaan teidän olevan henkisesti kykeneviä huolehtimaan lapsesta. Ainiin tai jos olette kodittomia ettekä kykene tarjoamaan lapselle tasapainoista ympäristöä. Tai tottakai jos olet kertonut haluavasti satuttaa vauvaa/tappaa sen.
Höpöhöpö ne mitään tee. Jos sulla on asiakkuus psyk polille arvioivat kyllä tarvitsetteko ennakoivaa lasua tai perhetyön apua mutta ei ne pelkästä sun huolesta tee mitään. Nimim. Kävi läpi itse raskauden vaikka asiakkuus psykiatriselle puolelle viime vuonna.
Huono provo. Minä sanoin monta kertaa että jännitän ja pelkään synnytystä eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. Minä sanoin monta kertaa että jännitän ja pelkään synnytystä eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.
Ap:lla onkin mielenterveysongelma eikä pelkkä synnytyspelko
Mulla on siis krooninen mt-ongelma lisäksi johon lääkitys. En ymmärrä mistä hoitaja sai yhtäkkiä päähänsä tehdä lasun... olikohan lukenut joitain ikivanhoja kirjauksia mun päihteidenkäytöstä? Asumme kerrostalokolmiossa jossa on sisustettuna vauvalle oma huone, vaunut, kaikki vaatteet ja hoitotarvikkeet hankittuna jne. En ikinä haluaisi satuttaa meidän vauvaa vaan nimenomaan päin vastoin! Olisi kiva tietää syy tälle että aletaan heti epäilemään mun kykyäni olla äiti eikä edes anneta mahdollisuutta näyttää että pystyn tähän.
Ap
tottakai isä on ensisijainen huoltaja ennen huostaanottoa. Ja sen jälkeen tutkikaan muu lähipiirit tädit, isovanhemmat...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on siis krooninen mt-ongelma lisäksi johon lääkitys. En ymmärrä mistä hoitaja sai yhtäkkiä päähänsä tehdä lasun... olikohan lukenut joitain ikivanhoja kirjauksia mun päihteidenkäytöstä? Asumme kerrostalokolmiossa jossa on sisustettuna vauvalle oma huone, vaunut, kaikki vaatteet ja hoitotarvikkeet hankittuna jne. En ikinä haluaisi satuttaa meidän vauvaa vaan nimenomaan päin vastoin! Olisi kiva tietää syy tälle että aletaan heti epäilemään mun kykyäni olla äiti eikä edes anneta mahdollisuutta näyttää että pystyn tähän.
Ap
Ja päihteidenkäytöllä tarkoitan överikännejä teini-iässä.
Onhan isä tunnustanut lapsen? Lasta ei anneta isälle, jollei se virallisesti ole isä
Vierailija kirjoitti:
Onhan isä tunnustanut lapsen? Lasta ei anneta isälle, jollei se virallisesti ole isä
Olemme naimisissa niin tunnustusta ei tarvita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
tottakai isä on ensisijainen huoltaja ennen huostaanottoa. Ja sen jälkeen tutkikaan muu lähipiirit tädit, isovanhemmat...
Äiti on kyllä huoltaja, vaikka lapsi huostaanotettaisiin. Isä on huoltaja, jos vanhemmat ovat naimisissa vauvan syntyessä. Muussa tapauksessa isän huoltajuus niin halutessa täytyy erikseen vahvistaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko kyseessä masennus ? Voi olla, että olet riskiryhmässä sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja kyse saattaa olla siitä. Mutta vaikka sinulla puhkeaisikin synnytyksen jälkeinen masennus, niin eivät he voi huostaanottaa lastasi sen perusteella.
Voit muuten ilmoittaa asiattomasta käytöksestä sinne hoitavalle taholle ja ihan suosittelisin, jos hoitajat alkavat pelottelemaan huostaanotolla. Mutta jotenkin minulle tulee sellainen olo, että jätät jotain kertomatta, jotain sellaista mistä syystä hoitaja on puhunut huostaanotosta. Kieltäydyitkö jostain hoidoista, vauvaan liittyvistä asioista?
Huostaanotosta tekevät päätöksen aivan muut kuin joku päästänsä sekaisin oleva hoitsuke. Täysin epäasiallista käytöstä ihmistä kohtaan joka tarvitsee tukea. Ei vaikuta olevan sopiva tuohon hommaan. Mulla menis hoitsuke vaihtoon ja reklamaatiota niiiiin perään.
Älä ala altavastaajaksi. Tiedä oikeutesi.
Älä piipitä vaan karjaise.
Kyllä elämä kantaa ja lapsi on lahja.
Sossut puuttuu sitten kun puuttuu. Kahvia tippumaan ja paakkelssia pöytään. Niinhän kuuluu tehdä kun vieraita tiedossa.
Onnea ja siunausta perheelle!
🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Onko kyseessä masennus ? Voi olla, että olet riskiryhmässä sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja kyse saattaa olla siitä. Mutta vaikka sinulla puhkeaisikin synnytyksen jälkeinen masennus, niin eivät he voi huostaanottaa lastasi sen perusteella.
Voit muuten ilmoittaa asiattomasta käytöksestä sinne hoitavalle taholle ja ihan suosittelisin, jos hoitajat alkavat pelottelemaan huostaanotolla. Mutta jotenkin minulle tulee sellainen olo, että jätät jotain kertomatta, jotain sellaista mistä syystä hoitaja on puhunut huostaanotosta. Kieltäydyitkö jostain hoidoista, vauvaan liittyvistä asioista?
Kyseessä kaksisuuntainen mielialahäiriö ja paniikkihäiriö. En ole kieltäytynyt mistään. Neuvolassa ramppaan tavallista useammin jopa (somaattisia sairauksia kuten radi ja kilpparin vajaatoiminta). Mielialalääkkeitä olen raskauden takia vähentänyt mutta tästä neuvoteltu yhdessä psykiatrisen erikoislääkärin kanssa. Hoitaja haluaisi että söisin sikiölle mahdollisesti vaarallista lääkettä mut mulla siis lääkärin lupa olla ilman sitä.
Ap
Raskaus vaikuttaa mielenterveyteen hyvin arvaamattomasti. MT-ongelmainen äiti on erityisessä riskiryhmässä monella tapaa jaksamisen suhteen synnytyksen jälkeen. Neuvolan tehtävä on toimia äidin ja lapsen parhaaksi, ennaltaehkäisevästi. On ennaltaehkäisyä tiedottaa lastensuojelua ennen syntymää mahdollisesta tuen tarpeesta, eikä odottaa jos jotain sattuu.
Tuki voi olla esim. siivousapua, jos vauva ei nuku ja vaikeuttaa jaksamistasi lääkityksestä huolimatta.
Huostaanotto on vasta äärimmäinen tukikeino, silloin kun lapsen psyykkinen tai fyysinen hyvinvointi on vaarassa.
Kuulostaa, että neuvolantyöntekijäsi on ammattilainen, välittää hyvinvoinnistasi oikeasti ja tekee työnsä huolella.
Jos kaikki menee hyvin sinulla, vauvalla ja perheelläsi synnytyksen jälkeen, mitään tukitoimia ei lastensuojelun puolelta aloiteta.
Itse olen terve kaikinpuolin, mutta jos minulle alettaisiin puhua huostaanotoista ja ennakoivista lastensuojeluilmoituksista stressaisin itseni varmaan keskenmenon partaalle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen terve kaikinpuolin, mutta jos minulle alettaisiin puhua huostaanotoista ja ennakoivista lastensuojeluilmoituksista stressaisin itseni varmaan keskenmenon partaalle.
Todella surullinen olo minullekin tuli. Ajattelin että psyk. polilla saisi huolia pois puhumalla mutta niitä tulikin sylillinen lisää. Yritän nyt vaan olla vaipumatta epätoivoon vaikka tuntuu että kaikki ilo tästä raskaudesta on viety. Pelottaa kiintyä vauvaan jos/kun hänet huostaanotetaan kerran heti synnytyssalissa. Juttelen ja laulelen vauvalle kuitenkin entiseen malliin vaikka kyllä stressihormonit kulkeutuu siitä huolimatta myös sikiölle :(
Ap
Kummallista, että lastensuojelusta on tullut näin pelottava asia. AP:n tapauksessa on minun mielestäni ihan tavallinen TUEN tarpeen arviointi, minkä voi kokea myös positiivisena auttamisena, jos sellainen on myöhemmin tarpeen. Ei vauvoja huostaanotetuista sen vuoksi, että äidillä on mielenterveysongelma. Sitä ennen yritetään hyvin monin keinoin AUTTAA perhettä. Huostaanotto on äärimmäisen raju toimi silloin, kun lapsen koti on oikeasti sellainen, että lapsi ei voi vanhempiensa hoidossa asua.
Mulla on paniikkihäiriö ja olen entinen huumeiden käyttäjä. Olen ollut nuorena Psyk. Osastolla ja ollut kaikenlaisia ongelmia. En tietysti raskausaikana tai n. 5v ennen sitä ollut käyttänyt huumeita jne ja sain elämäni kasaan. Neuvolassa ramppasin yhtäkyytiä ja olin peloissani raskausaikana. Miehen kanssa olimme naimisissa ja elimme tasa-painoista elämää ja olimme molemmat töissä. Noh se miksi pohjustan tätä tarinaa on se, että sairastuin raskauden jälkeiseen masennukseen ja pelkäsin pyytää apua, koska olin juuri lukenut tälläisiä tarinoita netistä ja pelkäsin taustani takia tulevani leimatuksi ja lapseni huostaanottoon. Kertomsi tarina ei pidä paikkaansa. Luultavasti lasunne johtui jostain aivan muusta syystä, kun synnytyspelosta. Toivoisin, ettei tällaisia kertomuksia täällä lietsota, koska sillä voi olla suurikin merkitys jonkun toisen elämään. Loppujen lopuksi uskallauduin psykologille ja sain apua. Lapselleni ei tapahtunut mitään ja nyt olen päässyt yli masennuksesta ja olemme onnellisia.
Sun kohdalla isoin riski on yövalvomisissa. Itselläni on kanssa 2. suuntainen, joten tiedän miren tärkeää tässä sairaudessa on yhtäjaksoinen, säännöllinen ja riittävä uni.
2. suuntaisessa muutos voi olla nopea ja dramaattinen eli esim. valvomisen seurauksena voi psykoosioireet kehittyä nopeastikin.
Minkä ikäinen olet? Miten hyvin tunnet sairautesi?
T. N39
Lastensuojeluilmoitus, varsinkaan ennakoiva sellainen, ei tarkoita missään tilanteessa huostaanottoa. Tarkoittaa ainoastaan, että teihin otetaan yhteyttä lastensuojelusta viimeistään lapsen synnyttyä ja varmistetaan että kaikki sujuu hyvin ja jaksat vauvan kanssa.
Ei huolta, nauti raskaudestasi!