Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallanko jättää astianpesukoneen päälle?

Vierailija
12.05.2008 |

Laitoin hölmö sen nyt aamulla päälle ja pesuohjelma kestää 90min. Joudun lähtemään lasten kanssa lääkäriin klo 9.15 ja astianpesukoneeseen jäisi vielä n 15 min pesuohjelmaa jäljelle. Pelottaa jättää se yksin päälle... Mutta voinko sammuttaa sen (mitään pause-namiskaa ei koneessa ole) sen ja laittaa sitten n 2h päästä takaisin tullessamme jatkamaan ohjelmaa?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen nähnyt kun naapurin IKKUNOISTA tuli vettä. Soitin palokunnalle, mutta koko talo oli mennyt pilalla jo siihen mennessä. Syy: Hajonnut takaiskuventtiili pyykinpesukoneessa."

Että "heko heko"...

Vierailija
22/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesivahinkojen välttämiseksi en jättäisi pesukonetta päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä palovaroitin soinut, paloi koko parveke sekä seinän rakenteet. omaa tyhmyyttä... ja vakuutus korvasi ihan kaikki.

Vierailija
24/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kotonasi koe.

Ota pesukoneesi takaiskuventtiili irti ja katso paljonko sieltä tulee vettä tunnissa. Kuudessa tunnissa saattaa vesi olla jo suht korkealla ja kahdeksan tunnin kuluttua sitä saattaa tulla jo ikkunoista. Mutta ajattele positiivisesti, kuntasi vesihuolto pelaa ja kukkapenkit tulee kätevästi kasteltua siinä samalla.

Sitä vettä tulee ilman takaiskuventtiiliä aivan tajuttomalla paineella, samalla paineella mitä vesi liikkuu kuntasi vesijohtoverkostossa.

Tuu kertoon huomenna kuinka kävi :) Mee vaikka kirjaston koneelle, koska omasi ei todennäköisesti toimi.

Vierailija
25/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä tota logiikkaa. Eihän pesukonetta saa jättää valvomatta. Jos nukut, et tietenkään silloin valvo pesukonetta. Eli itse en koskaan milloinkaan laita pesukonetta päälle lähtiessäni jonnekin tai mennessäni nukkumaan. Johan sen järkikin sanoo että pesukoneesta kyllä kuulee jos se alkaa käydä huonosti tai jos alkaa nousta savua. Silloin voi tdellakin tehdä asialle jotain toisin kuin jos on kotoa pois.

Vierailija
26/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. jätän koneet päälle, kun en jaksa miettiä, et sit seuraavat kaksi tuntia olen sisällä, kun kone käy.

M

Vierailija
27/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen nähnyt kun naapurin IKKUNOISTA tuli vettä. Soitin palokunnalle, mutta koko talo oli mennyt pilalla jo siihen mennessä. Syy: Hajonnut takaiskuventtiili pyykinpesukoneessa."

Että "heko heko"...

Kyllä puurunkoinen talo on aikas varmasti pilalla, jos lilluu vedessä. Rakenteet on purettava ja tehtävä uudestaan.

Mikä sua naurattaa?

Vierailija
28/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa stressata, asiat tapahtuvat, jos niiden tulee tapahtua.

[i

]

Ei täässä voi joka konetta vahtia. Pitäisikö jäädä lämminvesivaraajaakin vahtimaan? tai ilmanvaihtokonetta? Pakastinta? ne on aina päällä olevia sähkövehkeitä.... tällä logiikalla ne voi syttyä palamaan hetkellä millä hyväänsä... tai vesi varaa laskee sisältää 300 litraa kuumaa vettä. Luulempa että lattiakaivo ei ehdi kaikkea vetää. Ja sit se menee tietysti oikosulkuun kun kuivana porisee ja polttaa sen mikä ei kastunut

[/quote]

Vierailija
29/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sattuisi jotain tapahtumaan poissaollessasi, niin mieti mitä todennäiköisesti ajattelisit "voi kumpa en olisi jättänyt pesukonetta päälle". Tämän voit välttää tekemällä senkin etukäteen. Hyvin pieni vaiva, mutta eipähän tarvitse jälkikäteen jossitella.

Pointtini on siis se, että jos mietit sitä tilannetta etukäteen, että jotain olisi tapahtunut, niin mitä asioita haluaisit muuttaa käytöksessäsi ennen lähtöä. Tuskin siinä vaiheessa ajattelet, että no voi voi näin nyt vaan sattui?

Itse olen aina ollut vähän "hälläväliä-tyyppi", mutta yritän näin ajatella, koska joskus on meinannut käydä huonosti.

Vierailija
30/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pyykinpesukonetta päälle kun lähden pois kotoa.

Meillä uusi astianpesukone valutti vedet lattialle kun olin takapihalla. Onneksi kuulin hälytysäänen. Koneen alla oli allas, niin kuin asiaan kuuluu, mutta silti meni keittiönkaöusteista listat uusiksi. Ehtivät turvota sen verran pahasti ennen kuin saatiin lattiat luututtua.

Vanhemmillani taas syttyi pyykinpesukone tuleen, Onneksi olivat kotona. Vahingot olivat mittavat, muttei niin mittavat kuin jos olisi saanut roihuta rauhassa.

Eikö teillä ole naapureita? Asutteko kaikki jossain haja-asutusalueilla. Minusta olisi todella edesvastuutonta ajatella, että syttyy jos syttyy, jos seinän takana on naapurin koko omaisuus. Siinäpä makselette lopun ikäänne korvausmaksuja. Aika kattava vakuutus pitää olla, että korvaa esim viiden asunnon koko omaisuuden ja kiinteät rakenteet. Eikö teillä ole omaatuntoa ollenkaan?

Vierailija
31/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin kone nimittäin syttyi tuleen, mutta onneksi oli kotona, joten sai sitten heti hallintaan sen tilanteen.

Mikä vaan kone voi ilmeisesti syttyä, harvemmin olen kyllä kuullut jääkaapin tai pakastimen posahtamisesta. Televisio, pesukone ja astianpesukone ne kai "vaarallisimmat" ovat. Harmittaa kyllä vähän kun vahingossa tulin ylivarovaiseksi, siinä pesukoneessakin kun olis niitä ajastusmahdollisuuksia. :D Ei niitä nyt tule käytettyä.

Vierailija
32/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastollisesti nyt vaan sattu olemaan niin että astianpesukone, pyykinpesukone ja televisio sattuvat kärähtämään useimmin ja aiheuttavat eniten paloja, kuin muut kodinkoneet.

En jaksa stressata, asiat tapahtuvat, jos niiden tulee tapahtua.

[i

]

Ei täässä voi joka konetta vahtia. Pitäisikö jäädä lämminvesivaraajaakin vahtimaan? tai ilmanvaihtokonetta? Pakastinta? ne on aina päällä olevia sähkövehkeitä.... tällä logiikalla ne voi syttyä palamaan hetkellä millä hyväänsä... tai vesi varaa laskee sisältää 300 litraa kuumaa vettä. Luulempa että lattiakaivo ei ehdi kaikkea vetää. Ja sit se menee tietysti oikosulkuun kun kuivana porisee ja polttaa sen mikä ei kastunut

Vierailija
33/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittehän muuten, että myös hana täytyisi sulkea näistä koneista joka kerran käytön jälkeen. Pikkaisen huonoa tuuria ja asunnossa on kuutiotolkulla vettä eikä sitä sitten korvata.

Vierailija
34/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesittehän muuten, että myös hana täytyisi sulkea näistä koneista joka kerran käytön jälkeen. Pikkaisen huonoa tuuria ja asunnossa on kuutiotolkulla vettä eikä sitä sitten korvata.

Huonon tuurin sattuessa, sieltä tulee vettä muuten kovalla paineella!

Vierailija
35/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää nyt esim. 100 neliön kämppää, jossa ikkunat on metrin korkeudella lattiasta. Jos ohikulkija näkee veden ikkunoista, niin vettä täytyy olla ihan mielettömästi... Kyllähän sitä vettä rupee tursuamaan kaikki pikkuaukoista. Mä vaan esiis en usko sen tarinan kertojan juttuun.

Vierailija
36/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi silloin seisoin vieressä ja ehdin toimia ennen kuin 180 neliö parkettia lainehti, selvittiin 2 neliön kuivatuksella.

Vierailija
37/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta pääsin koneelle ja huomasin, että aloituksestani oli virinnyt kiitettävä keskustelu.

En jättänyt konetta päälle, vaan sammutin sen lääkärikäynnin ajaksi ja väänsin vesihanan kiinni. Syynä se, että muistin työpaikan pelastuskoulutuksessa olleen videon astianpesukoneen syttymisestä ja siitä, kuinka nopsaan se leviää ympäriinsä. Niin, eikä tosiaan vesivahinkokaan olisi mitenkään toivottu :p

Hyvää päivän jatkoa itse kullekin,

ap

Vierailija
38/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suljen aina pesukoneiden hanat käytön jälkeen. Miksi ihmeessä ne olisi auki silloin kun koneita ei käytetä?!?! Myös tv:n lepovirta on sammutettuna kun teeveetä ei katsella enkä koskaan pidä mitään kahvin- tms keittimiä töpselit seinässä silloin kun niitä ei käytetä.

Musta on todella lapsellista sanoa tapahtuu mikä on tapahtuakseen! Ei vahinkoja tapahdu kun on huolellinen ja mustakin todella edesvastuutonta olla piittaamatta naapureista.

Turha kerjätä myötätuntoa jos vahinko tapahtuu ja omalla toiminnallaan olisi voinut sen estää. Paskaset naurut nauran jos joku polttaa talonsa siksi että on jättänyt pesukoneen päälle valvomatta.

Vierailija
39/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää nyt esim. 100 neliön kämppää, jossa ikkunat on metrin korkeudella lattiasta. Jos ohikulkija näkee veden ikkunoista, niin vettä täytyy olla ihan mielettömästi... Kyllähän sitä vettä rupee tursuamaan kaikki pikkuaukoista. Mä vaan esiis en usko sen tarinan kertojan juttuun.

Tavallisesta vesihanasta kestää 100 kuutioita tulla kauan, mutta uskoisin, että paineella takaiskuventtiilin hajotessa vettä tulee huomattavasti enemmän.

Nyt voi mennä metsään, ei saa nauraa :)

1m3 = 1000 l

100 m3 = 100 000 l

jos tavallisesta vesihanasta täyttää 10 l vesiämpärin, niin kuvitellaan sen kestävän minuutin.

100 000 l / 10 l = 10 000

10 000 min = n. 166 h

166h = 6,9 vrk

jep, nyt pitäisi vielä tietää kuinka isolla paineella sitä vettä tulee. Jos tulee 10 kertaisella paineella, niin sitten se on "vain" vajaa 17 tuntia, tai jos sen ämpärin täyttää hanasta 30 sekunnissa niin sit se olis vain 8,5 tuntia.

Mä en jaksa testata tota ämpärijuttua, mutta aion varmasti kysyä LVI- asentaja serkultani kuinka lujalla paineella sitä vettä voi tulla. Siis sit kun sen serkun seuraavan kerran nään.

Eli ei kai se ihan mahdotonta ole?

Vierailija
40/52 |
12.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep, nyt pitäisi vielä tietää kuinka isolla paineella sitä vettä tulee. Jos tulee 10 kertaisella paineella, niin sitten se on "vain" vajaa 17 tuntia, tai jos sen ämpärin täyttää hanasta 30 sekunnissa niin sit se olis vain 8,5 tuntia.

Mä en jaksa testata tota ämpärijuttua, mutta aion varmasti kysyä LVI- asentaja serkultani kuinka lujalla paineella sitä vettä voi tulla. Siis sit kun sen serkun seuraavan kerran nään.

Eli ei kai se ihan mahdotonta ole?

[/quote]

Onko kenelläkään faktatietoa asiasta tai matematiikan osaajia, jotka tarkastaisivat nuo laskut.

Minua alkoi kiinnostamaan.

tv. tuo onneton laskija joka ei ole varma menikö päätelmät oikein.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän