Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen keski-ikäinen mies, syön kananmunaa päivittäin ja tänään tuli vastaan ensimmäinen pilaantunut kananmuna.

Vierailija
16.08.2018 |

Lyön kananmunat suoraan ruokaan tai pannulle kun ei koskaan ole ollut munat pilalla. Tänään oli ensimmäinen ja sen todellakin huomasi. Eilen ostettu paketti ja päiväys kunnossa. Muut munat silti paketissa oli ok.

Miten usein te törmäätte pilaantuneisiin muniin?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt kananmunia kohta 40 vuotta ja muistan että kerran tuli mädäntynyt muna. Sen kyllä huomasi! Harmi että meni koko ruoka pilalle. Harvoin siis munat ovat pilaantuneita.

Vierailija
42/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viikolla tuli ensimmäistä kertaa elämässä vastaan pilaantunut kananmuna! Oli ihan sellainen vihreänsininen limainen, hyi HELV se haju... :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kolestrolia kellään? Itse en uskalla päivittäin syödä munia koska arvo oli 6,3. Enkä saanut lääkitystä.

Jännä että tämä on saanut paljon alapeukutuksia (en ole viestin kirjoittaja). Faktahan edelleen on, että vaikka useimmat voi syödä kananmunia vapaasti ilman "huonon" kolesterolin merkittävää nousua, niin on perinnöllisesti korkealle kolesterolille alttiita ihmisiä, joilla nämä tietyt ruoat vaikuttaa merkittävästi kolesteroliarvoihin. 

Vierailija
44/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 50 vuotta eikä ole vielä tullut vastaan. Ei tarvitse tullakaan.

Vierailija
45/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultamuna vapaan kanan munat.Koko rasia 15 munaa kaikissa kaksoiskeltuainen. Ensimmäisen kerran törmään moiseen ja kaikissa munissa kaksi keltuaista.

Vierailija
46/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoden puolella on ongelmat ilmenneet.

Ihmetyttää ettei munantuottajat anna mitään lausuntoa näistä mädäntyneistä munista, että mistä johtuu tämä muutos.

Tänä kesänä olen törmännyt useaankin. Ihan käsittämätöntä!

En ole sitten kotitaloustuntien särkenyt munia yksitellen lasiin, mutta nyt teen sitä taas.

Vierailija
47/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön noin neljä kananmunaa päivässä, jo noin 15-vuoden ajan. Ensimmäisen kerran osui kohdalle pilaantunut muna kaksi vko sitten. Lidl:in ulkokananmuna. Oli aikamoinen yllätys. Minkä firman muna sinulla oli kyseessä?

Vierailija
48/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran oli kuoressa kuollut tipu, ei haissut mutta oli surullista ja vähän ällöö.

Vierailija
49/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme lopun aikoja kun munatkin alkavat olla mädäntyneitä myytäessä. Miesmuistiin ei ole tällaista tapahtunut. Lisäksi viime vuonna valittiin "Vuoden Homo"-tittelin haltijaksi alaikäinen 15-vuotias poika. Raamatussa sanotaan että lopun ajat tunnistaa siitä että kaikkinainen mädännäisyys ja irstaus lisääntyy.

Vierailija
50/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kolestrolia kellään? Itse en uskalla päivittäin syödä munia koska arvo oli 6,3. Enkä saanut lääkitystä.

Kananmunatuottajilla oli tutkittaessa matalammat kolesterolit kuin muulla kansalla.Joillakin nousee herkemmin.

Vierailija
51/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on kolesterolia, se on välttämätöntä.

Eikä se aiheuta valtimoahtaumia vaan sen hapettuminen,voidaan estää antioksidanteilla.

Vierailija
52/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista, olisikon kerran nähnyt (tai pikemminkin haistanut) mädän kananmunan. Vanhaksi menneitä oli tänä kesänä, huomasi siitä et kun munan rikkoi, keltuainen hajosi suoraan käsille. Ikäänkuin valkuainen olisi hävinnyt munista, olivat ehkä kuivuneet? Tämä oli näiden kovien helteiden aikaan. 

En ole vuosiin enää ostanut munia kaupasta juurikaan, ostan Rekosta tai suoraan tiloilta. Meillä menee munia tosi paljon, nytkin jääkaapissa 40 munaa. Ei nuo kauaa tuossa vanhene, mutta tuo kuukauden säilyvyys on ihan höpöhöpöä. Säilyvät paljon pidempään.

Vierailija
53/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tuli tällä viikolla eka kerran pilaantunut muna vastaan. Onneksi olin vain paistamassa pari aamiaismunaa, etten pilannut kokonaista ruokaa.

Oli ihan musta ja haju oli kaamea.

Mä syön myös paljon kananmunia, mutta nyt opin, että rikon ensin johonkin toiseen astiaan ennenkuin käytän.

Vierailija
54/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuotta sitten viimeksi sattui kohdalle pilaantunut kananmuna. Syön päivittäin 1-4 kananmunaa ja kollisteroolit on kunnossa.

Vierailija
55/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kananmuna pieruja pääseekö herralla, miten usein?

Vierailija
56/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1976 sattui kohdalle muna jossa oli tipu. Sen jälkeen jännitti monta vuotta avata munia, mutta priimaa ovat aina olleet, hyvä suomi!

Kerran sain supermarketista eltaantuneen grillibroilerin, enkä ole sen jälkeen siellä asioinut, mutta se on eri tarina.

Vierailija
57/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

47 ja vuosi sitten ekan kerran pilaantunut tuli vastaan. Ei ollut musta tms., vaan keitettynä ihan tavallisen näköinen. Vaan haju ja maku (ehdin hieman maistaa) todella outo, tympeä, ällö, mieleenpainuva. Sitten vähän ajan päästä siitä kahvilassa maistoin korvapuustista saman oudon, tympeän maun, eli ilmeisesti muna oli pilannut koko pullataikinan. Ei sitä voinut syödä loppuun. Sen jälkeen olen syynännyt ja haistellut tarkkaan kaikki munat ruuanlaitossa. Jäi vähän ällötys munia kohtaan. 

Vierailija
58/69 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

35-vuotias ja nyt tuli todellakin koettua mitä "mätämuna" todellisuudessa tarkoittaa.

Päälle päin normaali, päiväystäkin pari päivää jäljellä. Rikoin munan kulhoon ja tajunnan räjäyttävä mädän haju, joka sillä sekunnilla lävähti naamalle kun muna rikkoutui. Pääsi yllättämään, säikähdin enkä heti edes tajunnut mitä tapahtui. Haju levisi 50 huoneneliön alueelle ja piti tuuletta kauan, että haju häipyi. Munan oli täysin mustaa mönjää eikä kananmunaksi ois tunnistanut.

Jatkossa teen vesilasitestin kaikkiin muniin päiväyksestä riippumatta. Nyt meni 800g jauheliha pilalle kun muna kulhoon jauhelihan päälle kerkesi valua ja samalla piti kauppaan lähteä ostaan uutta ruokaa.

Tein reklamaation valokuvien kera ja sain korvauksen. Näistä kannattaa ilmoittaa valmistajalle erän numerot yms.

Vierailija
59/69 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äärimmäisen harvoin. Syön tai käytän munia ruoanlaitossa ehkä 4-5 päivänä viikossa ja 40 vuotisen elämäni varrella ehkä 5 kertaa osunut kohdalle. Melkein ällöttävämpi tosin oli kerran kohdalle osunut luomumuna, joka oli hedelmöitynyt, ja huoneenlämmössä kun munia pidin niin oli kehittynytkin aika pitkälle. Nykyisin munat aina jääkaapissa :-o 

Ei se huoneenlämmössä ala kehittyä. Luomumuna- ollut varmasti pesässä kanan alla jonkin aikaa, kun on aloittanut haudonnan. Muna vaatii  yli 37 asteen lämmön, että alkio alkaa kehittymään 

Vierailija
60/69 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35-vuotias ja nyt tuli todellakin koettua mitä "mätämuna" todellisuudessa tarkoittaa.

Päälle päin normaali, päiväystäkin pari päivää jäljellä. Rikoin munan kulhoon ja tajunnan räjäyttävä mädän haju, joka sillä sekunnilla lävähti naamalle kun muna rikkoutui. Pääsi yllättämään, säikähdin enkä heti edes tajunnut mitä tapahtui. Haju levisi 50 huoneneliön alueelle ja piti tuuletta kauan, että haju häipyi. Munan oli täysin mustaa mönjää eikä kananmunaksi ois tunnistanut.

Jatkossa teen vesilasitestin kaikkiin muniin päiväyksestä riippumatta. Nyt meni 800g jauheliha pilalle kun muna kulhoon jauhelihan päälle kerkesi valua ja samalla piti kauppaan lähteä ostaan uutta ruokaa.

Tein reklamaation valokuvien kera ja sain korvauksen. Näistä kannattaa ilmoittaa valmistajalle erän numerot yms.

Munaan tullut särö käsiteltäessä

Ei se uppotesti  kaikkea kerro. Munasta haihtuu kosteutta hiljakseen säilytyksen aikana ja se voi kellua. Mutta ei se silti pilalla ole. Usein särömuna voi olla tuorekin iältään. Säröstä pääsee bakteereja sisälle

Itse rikon munat aina eri astiaan  ennen ruokaan lisäämistä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi