Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen keski-ikäinen mies, syön kananmunaa päivittäin ja tänään tuli vastaan ensimmäinen pilaantunut kananmuna.

Vierailija
16.08.2018 |

Lyön kananmunat suoraan ruokaan tai pannulle kun ei koskaan ole ollut munat pilalla. Tänään oli ensimmäinen ja sen todellakin huomasi. Eilen ostettu paketti ja päiväys kunnossa. Muut munat silti paketissa oli ok.

Miten usein te törmäätte pilaantuneisiin muniin?

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kait ap olet soittanut Iltasanomiin?

Soitin 112. Käskettiin sulkea ikkunat ja kuunnella radiosta lisäohjeita. - AP

Muista sulkea myös ilmastointi! 😆

Mulle on pari kertaa sattunut kennoon kiinni liimautunut muna, niissä oli siis kuori pikkiriikkisen haljennut ja valkuaista päässyt pakoon. Tässä vois olla sama ilmiö, muna voi pahentua nopsaankin ennen viimeistä päiväystä jos sinne pääsee halkeamasta ilmaa.

Vierailija
22/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pari kertaa. Haju on aivan hirveä, pilaantumista ei voi olla huomaamatta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttava aikanaan väitti että kananmuna pääsee mädäntymään äärimmäisen harvoin, ja että vanhetessaan se lähinnä kuivuu huokoisen pinnan läpi. Pitääköhän tässä ihan uteliaisuutta ottaa yksi tarkkailuun ja avata vaikka joulukuussa?

Vierailija
24/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kolestrolia kellään? Itse en uskalla päivittäin syödä munia koska arvo oli 6,3. Enkä saanut lääkitystä.

Kaikilla on kolesterolia, se on välttämätöntä.

Vierailija
25/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48 ja eka pilaantunut muna tuli vastasn mökillä toissakesänä. Kaupasta ostettu edellisenä päivänä. Päätin paistaa munia ja iskin sen tietty suoraan pannulle kuorestaan. Haju oli sanoinkuvaamaton! Oksensin jo matkalla kun vein lastin suoraan kompostiin. Selkis mitä mätämuna tarkoittaa..mökkiä tuuletettiin ja kauan!

Vierailija
26/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka kerta tänä kesänä, 6 munan kenno kaikki pilalla, päiväys ok. Oli muuten s-ryhmän luomumunia. 

ja keski-ikäinen olen minäkin

Vierailija
27/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut elämässä mätämunia kohdatuksi.

Nykyään näen jo pakkauksesta.

Vierailija
28/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyön kananmunat suoraan ruokaan tai pannulle kun ei koskaan ole ollut munat pilalla. Tänään oli ensimmäinen ja sen todellakin huomasi. Eilen ostettu paketti ja päiväys kunnossa. Muut munat silti paketissa oli ok.

Miten usein te törmäätte pilaantuneisiin muniin?

Itsellä tulee mieleen elämäni (yli 50v) aikana vain pari tapausta ja minä sentään olen käyttänyt usemman kuukaudenkin yli päivämäärän vanhoja munia. Tosin niistä kummastakaan tapauksessa ei munat olleet edes vanhoja, vaan melko tuoreita.

Mutta sitä ei voi todellakaan olla huomaamatta kun sattuu täysin mätä kananmuna kohdalle, nimittäin haju on kertakaikkisen kuvottava ja siinä saa kyllä tuulettaa asuntoa pitkään.

Vierailija
29/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttava aikanaan väitti että kananmuna pääsee mädäntymään äärimmäisen harvoin, ja että vanhetessaan se lähinnä kuivuu huokoisen pinnan läpi. Pitääköhän tässä ihan uteliaisuutta ottaa yksi tarkkailuun ja avata vaikka joulukuussa?

Olen siivonnut muistisairaan äitini jääkaapista kananmunia, jotka olivat lähes vuoden vanhoja. Ne eivät olleet mädäntyneet, vaan keltuainen oli kuivunut kuoren sisällä muovailuvahaa muistuttavaksi massaksi, valkuaisesta ei ollut juuri mitään jäljellä.

Itse olen ostanut joskus Tokmannilta viimeisen käyttöpäivän munia, kun halvalla sain. Niissä rasioissa oli muutama täysin mädäntynyt muna ja osa oli aivan käyttökelpoisia.

Vierailija
30/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin kananmunat säilyivät päivämäärän jälkeen vaikka kuinka kauan hyvinä, mutta nyt tilanne on muuttunut. Nykyisin munat ovat vanhoja jo viimeisenä päivänä. Tälläkö yritetään lisätä munien myyntiä, kun ne myydään jo valmiiksi vanhoina? Munathan säilyvät käyttökelpoisina todella pitkään, jos ne tuodaan kauppaan tuoreena!

Vierailija
31/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munat säilyy tosi kauan viileässä, yli päiväyksen yleensä. Veteen laitettaessa pilaantunut muna nousee pinnalle kellumaan. Hajusta viimeistään tunnistaa kuulemma. 

Vierailija
32/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä kolestrolia kellään? Itse en uskalla päivittäin syödä munia koska arvo oli 6,3. Enkä saanut lääkitystä.

Vai oikein kolestrolia. Sinulla taitaa olla myös infulenssa? Kannattaa mennä rönkteniin, se yleensä auttaa, jos on kovin sairaanloinen.

Vierailija
33/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne tuossa iässä tuppaa jo haisemaankin.

Vierailija
34/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran on ollu joo. Ei tarvinnut arvailla onks tää nyt ok vai ei. Muna on aina hyvä jos se ei oo musta tai muuten outo. Olipa jännä lause, asiayhteydestä irrotettuna jopa rasistinen. T. N45

Vierailija
35/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpa suloinen keskustelu

Vierailija
36/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munat säilyy tosi kauan viileässä, yli päiväyksen yleensä. Veteen laitettaessa pilaantunut muna nousee pinnalle kellumaan. Hajusta viimeistään tunnistaa kuulemma. 

Nyt kyllä heitetään mututuntumalla väärää tietoa. Munat säilyy huoneenlämmössäkin vaikka kuinka pitkään yli päivämäärän. Itse olen syönyt useamman kuukauden päiväyksen jälkeenkin munia ja aivan syötäviä ovat olleet.

Lainaamani kirjoittaja sekoittaa vanhentuneen ja pilaantuneen muna keskenään, vaikka niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Pilaantunut muna voi olla jopa aivan tuoreessakin pakkkauksessa, kun taas todella vanhentunutkin muna voi olla aivan hajuton ja syötävä. Se, että muna nousee veteen laitettaessa pintaan, ei vielä kerro sen pilaantumisesta mitään. Itselläni on usein vanhoja munia, jotka totta kai nousee pintaan, koska sen ilmamäärä on lisääntynyt. Silti ne pääsäntöisesti täysin syötävää tavaraa.

Niille jotka epäilee, voiko muna olla pilaantunut, annan teille huojentavan tiedon. Te tulette huomaamaan sen välittömästi, kun munan pinta on hiukankaan rikottu, nimittäin se haju on kuvottava! Jos siitä oksentamatta selviätte niin hyvä, mutta pitkään saatte kyllä asuntoanne tuulettaa. Elikkä ei sitä munaa tarvi sen kummemmin tarkastella, sen huomaa kyllä välittömästi. Myös koostumus on selkeästi muuttunut. Pahimmillaan sisällä on on vain mustan harmaata mönjää. Pilaantunut muna on kuitenkin äärimmäisen harvinainen, omalle kohdalle on sattunut vain yksi ja se ei todellakaan jäänyt huomaamatta. Kuvottaa vieläkin pelkkä ajatuskin kyseisestä "elämyksestä".

Mutta korostan siis vielä, että älkää missään nimessä heittäkö kelluvia munia pois ainakaan katsomatta, koska ne on pääsääntöisesti täysin syötäviä. Itselläni ei vielä yksikään kelluva muna ole ollut mädäntynyt, vaan täysin syötävä.

Vierailija
37/69 |
16.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala poika syömään kunnon ruokaa aamuisin, niin kasvat. Unohda ne pierunhajuiset munat, josta ei kasva kuin kolesteroliarvot. Puuroa, rahkaa, pekonia, makkaraa, ym!

Vierailija
38/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoden puolella on ongelmat ilmenneet.

Ihmetyttää ettei munantuottajat anna mitään lausuntoa näistä mädäntyneistä munista, että mistä johtuu tämä muutos.

Vierailija
39/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran joskus 90-luvulla. Se haju oli jotain ihan järkyttävää.

Vierailija
40/69 |
31.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoden puolella on ongelmat ilmenneet.

Ihmetyttää ettei munantuottajat anna mitään lausuntoa näistä mädäntyneistä munista, että mistä johtuu tämä muutos.

Minä voin antaa lausunnon. 

Pakkoko on ostaa munia:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan