Vierailija

Onko täällä monikaan saanut vaihdettua Hekalla asuntoa muuten kuin etsimällä itse vaihtokumppanin? Me olemme olleet kohta jo vuoden erittäin kiireellisiä (Stadin asuntojen oman luokituksen mukaan) asunnonvaihtajia, mutta itse emme ole onnistuneet vaihtokumppania löytämään asuntomme tiettyjen puutteiden vuoksi, jotka ovat iso syy omaankin vaihtohalukkuuteemme. Mietin, onko se aivan rahan heittämistä roskikseen, jos hankkii uuden isännöitsijänlausunnon (sehän on tosiaan voimassa vain vuoden ja maksaa 45 e) ja jatkaa ilouutisten odottamista Stadin asunnoilta. Haemme siis laajalta alueelta eli siitäkään ei pitäisi olla kiinni.

Kokemuksia?

Sivut

Kommentit (130)

Vierailija

Itse pääsin vaihtamaan alueen sisällä soittamalla Stadin asunnoille omaan aluetoimistoon. Kehotti tekemään vaihtohakemuksen ja ilmoittamaan hänelle henkilökohtaisesti kun se on tehty. Soitti noin viikon tai parin kuluttua takaisin, että olisi sopiva kämppä, ja hommasin vasta sitten isännöitsijän lausunnon. Tästä on kolme vuotta, silloin ainakin toimi, en tiedä miten ne hommat nykyään menee. Alueen sisällä on kuulemma helpompi vaihtaa kuin alueelta toiselle. Toivottavasti teille löytyy pian kämppä!

Vierailija

Nykyäänhän Hekan alueyhtiöt eivät hoida vaihtoja vaan Stadin asunnot valitsee sekä vaihtajat että uudet asukkaat. Tämä muutos tuli vuoden 2017 alussa. Olenkin ymmärtänyt, että aiemmin vaihtaminen saattoi sujua helpommin juuri oman alueyhtiön sisällä.

T: Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Aihetta sivuten; kun hakemus on voimassa sen 3 kk kerrallaan, niin miten sen uusiminen/voimassapitäminen tehdään? Ja hakijana nettiyhteydetön huonosti liikkuva anoppini (joka ei esim. suostu siihen että joku muu asioita hoitaisi jne).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aihetta sivuten; kun hakemus on voimassa sen 3 kk kerrallaan, niin miten sen uusiminen/voimassapitäminen tehdään? Ja hakijana nettiyhteydetön huonosti liikkuva anoppini (joka ei esim. suostu siihen että joku muu asioita hoitaisi jne).

Kirjaudut vain asiointipalveluun (asiointi.hel.fi), valitset asiointikansiosta asuntohakemuksen ja päivität. Täällä ohjeet jos hakemusta ei ole tehty sähköisen asioinpalvelun kautta: https://www.hel.fi/kv/stadinasunnot-fi/hekan-asunnot/hakuohjeet/oman-hak...

Vaihtoaminäkinkaipailen

Meillä vähän samstilanne ja olen myös ilmotuksen laittanut asunnonvaihtopörssiin, mutta ei hekalta eikä vaihtopörssin kautta näytä löytyvän, ei kannata uusia isännöitsijän lausuntoa ennen kun asunto löytyy.

Itse oon jo harkinnut tänne laittavani asunnonvaihto ilmoituksen alkaa pikkuhiljaa tila loppumaan...

Vierailija

Vastausten niukkuus ehkä kertoo ettei muitakaan ole onnistanut asunnonvaihdon siirryttyä Stadin asunnoille. No, sentään on katto pään päällä.

Vierailija

Vaihtoaminäkinkaipailen kirjoitti:
Meillä vähän samstilanne ja olen myös ilmotuksen laittanut asunnonvaihtopörssiin, mutta ei hekalta eikä vaihtopörssin kautta näytä löytyvän, ei kannata uusia isännöitsijän lausuntoa ennen kun asunto löytyy.

Itse oon jo harkinnut tänne laittavani asunnonvaihto ilmoituksen alkaa pikkuhiljaa tila loppumaan...

Onko teillä myös erittäin kiireellisenä? Mä olin kai hölmö kun kuvittelin että vaihdon saisi suht helposti jos on erittäin kiireellinen. Vapautuuhan tästä sitten taas jollekulle muulle Hekan asunto.

Vierailija

Olen vaihtanut kaksi kertaa, eka vaihto ns. hyvän alueen sisällä (keskustan läheinen alue) huonokuntoisesta huonokuntoiseen pienempään, ja tokan kerran tästä pienestä huonokuntoisesta isompaan huonokuntoiseen rivariin laitakaupunkiin. Jos kämppä ei ole joko a. priimakunnossa b. loistavalla paikalla, on vaihto hankalaa. Itsekin siitä pienestä kämpästä jouduin alueissa rajusti joustamaan jotta saatiin tämä rivari.

Eli riippuu mitä sinulla on. Jos sulla on siisti asunto akselilla kantakaupunki-kalasatama-pikkis/munkka, löytyy vaihtajia jonkun verran, jos ei, pitää omista kriteereistä joustaa. Rivaria ei oikein saa millään, jollei käy kunnon munkki.

Ps. Heka ei nykyään koordinoi lainkaan asuntoja ilman isännöitaijänlausuntoa, paitsi uudiskohteita

Vaihtoaminäkinkaipailen

Joo ollaan myös erittöin kiirrellisenä, meillä on ihana rivari omalla pihalla itä hki, ja ymmärrän että on hankala saada kun en mielelläni halua rivarista luopua ja alueenkin haluan pysyvän samana tai ainakin samassa kaupungin osassa (lasten päiväkodin takia), joten se hankaloittaa meijän vaihtoa, tosi moni on laittanut mulle vaihto pyynnön, mutta heillä joku 6kerros ilman hissiä tai pienempi asunto kun meillä ja tosiaan meillä 3lasta ja kaikki alle kouluikäisiä, pienin on vauva ja sen takia en edes harkitse kerrostaloa jos ei hissiä ja voin luopua rivarista ja vaihtaa kerros taloon mutta siinä pitää sit olla joku iso plussa esim oma sauna ja mieluiten alinkerros (jos hissi menee rikki) ja päätyhuoneisto (en kaipaa mitään öisin bilettäviä naapureita ja asukkaatkaan ei saa häiriintyä lasten leikeistä jotka välillö kovaäänisiä tai koirasta) meillä itellä siis 3h + sisä varasto +piha joka on tosi iso hyöty meille, esim nyt kun oli niitä todella kuumia päiviä vauvaa ei oikeen ulos voinut viedä niin isommat sai sit olla omalla pihalla jos halusivat

Vierailija

Vaihtoaminäkinkaipailen kirjoitti:
Joo ollaan myös erittöin kiirrellisenä, meillä on ihana rivari omalla pihalla itä hki, ja ymmärrän että on hankala saada kun en mielelläni halua rivarista luopua ja alueenkin haluan pysyvän samana tai ainakin samassa kaupungin osassa (lasten päiväkodin takia), joten se hankaloittaa meijän vaihtoa, tosi moni on laittanut mulle vaihto pyynnön, mutta heillä joku 6kerros ilman hissiä tai pienempi asunto kun meillä ja tosiaan meillä 3lasta ja kaikki alle kouluikäisiä, pienin on vauva ja sen takia en edes harkitse kerrostaloa jos ei hissiä ja voin luopua rivarista ja vaihtaa kerros taloon mutta siinä pitää sit olla joku iso plussa esim oma sauna ja mieluiten alinkerros (jos hissi menee rikki) ja päätyhuoneisto (en kaipaa mitään öisin bilettäviä naapureita ja asukkaatkaan ei saa häiriintyä lasten leikeistä jotka välillö kovaäänisiä tai koirasta) meillä itellä siis 3h + sisä varasto +piha joka on tosi iso hyöty meille, esim nyt kun oli niitä todella kuumia päiviä vauvaa ei oikeen ulos voinut viedä niin isommat sai sit olla omalla pihalla jos halusivat

Pienten lasten kanssa varmastikin hankalampaa kun ei ihan mitä tahansa haluaisi ottaa vastaan. Me taas haemme hyvin laajalta aluelta (pieni osa alueista jätetty pois meille liian hankalien liikenneyhteyksien takia) eikä ole mitään rajoituksia hissin tms. suhteen. Vuokrarajankin alle pitäisi mahtua valtaosa hakemamme asuntokoon asunnoista. Vaihtokumppanin löytäminen itse on osoittautunut täysin mahdottomaksi kun on hyvin pieni asunto huonossa rapussa (ongelmia ei pysty mitenkään peittelemään eikä kyllä omatuntonikaan antaisi minun valehdella tilanteen ikävyydestä) kaukana keskustasta eikä hissiä jota monet kuitenkin näkyvät kaipaavan.

T. Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen vaihtanut kaksi kertaa, eka vaihto ns. hyvän alueen sisällä (keskustan läheinen alue) huonokuntoisesta huonokuntoiseen pienempään, ja tokan kerran tästä pienestä huonokuntoisesta isompaan huonokuntoiseen rivariin laitakaupunkiin. Jos kämppä ei ole joko a. priimakunnossa b. loistavalla paikalla, on vaihto hankalaa. Itsekin siitä pienestä kämpästä jouduin alueissa rajusti joustamaan jotta saatiin tämä rivari.

Eli riippuu mitä sinulla on. Jos sulla on siisti asunto akselilla kantakaupunki-kalasatama-pikkis/munkka, löytyy vaihtajia jonkun verran, jos ei, pitää omista kriteereistä joustaa. Rivaria ei oikein saa millään, jollei käy kunnon munkki.

Ps. Heka ei nykyään koordinoi lainkaan asuntoja ilman isännöitaijänlausuntoa, paitsi uudiskohteita

Vaihtajan löytäminen itse ei tosiaan ole onnistunut vaikka kelpuuttaisi mitä tahansa vaihtoasunnoksi. Puutteet liian suuret (ks. viesti 11) joten kiinnostusta ei ole. Isännöitsijälausunto tosiaan on mutta pian on vuosi täynnä ja se vanhenee. Siksi kyselen muiden kokemuksia jotta voisin edes vähän arvioida onko turhaa maksaa 45 euroa uudestaan. Huonolta näyttää kun ei näin isolla palstalla ole vielä löytynyt ketään jolle Stadin asunnot olisi löytänyt vaihtoasunnon (siis sen jälkeen kun valinnat siirtyivät heille).

T. Ap

Vierailija

Ap tossa vaihtopörssissä löytää kumppanin ne, joilla on jotain kiinnostavaa tarjolla, eli jollain tavalla keskimääräistä parempi asunto (rivari tai oma piha tai juuri remontoitu tai lähellä keskustaa sijainti tai vain sadan euron vuokra tms). Jos asunnossa on vikoja (esim. hissittömän talon ylin kerros, huono sijainti, remontoimaton kylppäri tai keittiö, narkkareita rapussa tms) niin miksi kukaan haluaisi siihen asuntoon vaihtaa??? Ettehän tekään halua siinä asua, miksi joku, jolla on jo asunto, haluaisi siihen teidän kämppään muuttaa?

Ja Hekan kautta on vaikea saada vaihtoasuntoa, jos on asunto jo hekalla vaikka kuinka olisi erittäin kiireellinen. Onhan teillä katto pään päällä jo. Jonossa on niitä, joilla ei vielä ole.

Hakekaa Vantaan kaupungin kämppää.

Vierailija

Me asuttiin stadin kämpässä ja sitten tuli isoja elämäntilannemuutoksia, ja haettiin vaihtoasuntoa ja oltiin erittäin kiireellinen -luokassa. Ei koskaan saatu sieltä vaihtokämppää, vaikka ei kyetty enää asumaan siinä nykyisessä. Oli pakko muuttaa pois koko Hekalta.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan täysjärkinen muuta mihinkään Kontulaan, Mellunmäkeen, Kurkimäkeen, Vesalaan tai Kivikkoon.

Ainakin Mellunmäessä ja Vesalassa on myös rauhallisia omistus-ja pientaloalueita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko täällä monikaan saanut vaihdettua Hekalla asuntoa muuten kuin etsimällä itse vaihtokumppanin? Me olemme olleet kohta jo vuoden erittäin kiireellisiä (Stadin asuntojen oman luokituksen mukaan) asunnonvaihtajia, mutta itse emme ole onnistuneet vaihtokumppania löytämään asuntomme tiettyjen puutteiden vuoksi, jotka ovat iso syy omaankin vaihtohalukkuuteemme. Mietin, onko se aivan rahan heittämistä roskikseen, jos hankkii uuden isännöitsijänlausunnon (sehän on tosiaan voimassa vain vuoden ja maksaa 45 e) ja jatkaa ilouutisten odottamista Stadin asunnoilta. Haemme siis laajalta alueelta eli siitäkään ei pitäisi olla kiinni.

Kokemuksia?

Jos asunto on huonolla alueella ei vaihto onnistu ns paremmalle alueelle. Yritimme pari vuotta. Muutin kokonaan pois Hekalta ja pääsin vuokralle alueelle johon halusin. En enää kodkaan muuta Hekalle, kyllästynyt narkkeihin, mt ongelmaisiin jne ja maksan mielummin suurempaa vuokraa hyvällä alueella. Hekan kämppiä on 10 kohdetta Helsingissä mihin suostuisin muuttamaan js niissä eivät asukkaat vaihdu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan täysjärkinen muuta mihinkään Kontulaan, Mellunmäkeen, Kurkimäkeen, Vesalaan tai Kivikkoon.

Jos meinaa kaupungin asunnon saada on vähän pakko valita kaikki alueet.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kokemuksia?

Jos asunto on huonolla alueella ei vaihto onnistu ns paremmalle alueelle. Yritimme pari vuotta. Muutin kokonaan pois Hekalta ja pääsin vuokralle alueelle johon halusin. En enää kodkaan muuta Hekalle, kyllästynyt narkkeihin, mt ongelmaisiin jne ja maksan mielummin suurempaa vuokraa hyvällä alueella. Hekan kämppiä on 10 kohdetta Helsingissä mihin suostuisin muuttamaan js niissä eivät asukkaat vaihdu.

Hekalla on paljon yksittäisiä kämppiä omistustaloissa, joita ei ole listattu minnekään.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat