Kuka vastaisi yksinäisten opiskelijoiden hätähuutoon?
Kommentit (34)
Muissa maissa ollaan luonnostaan yhteisöllisempiä ja siksi monista mielenterveysongelmista paranee niissä paremmin kuin täällä. Jos vaikka laumaeläin jätetään yksin niin ei sekään selviä masentumatta. Täällä vain on sellainen kylmä ja kova yksinpärjäämisen kulttuuri ja empatia on vierasta, toisin kuin kehitysmaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tytyliinillä ei ole omaa saunaa ja saunavuorot ovat vaikeat tai niitä ei ole, niih voispa hän jopa käydä kaverina mun saunassakin jos tahtoo.
Siis halua auttaa on mutta jostain syystä yksinäiset ja auttajat eivät kohtaa. Missä vika?
m40
Kaikki opiskelijat ei ole 16-vuotiaita.. jotkut niistä on jopa 25-vuotiaita 🙄
Minä tunnen yhden melkein viisikymppisen opiskelijan. Hän varmaan menee mielellään nuoren miehen kanssa saunaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos tytyliinillä ei ole omaa saunaa ja saunavuorot ovat vaikeat tai niitä ei ole, niih voispa hän jopa käydä kaverina mun saunassakin jos tahtoo.
Siis halua auttaa on mutta jostain syystä yksinäiset ja auttajat eivät kohtaa. Missä vika?
m40
Siinä, että sinä et ymmärrä, että et ole auttaja vaan hyväksikäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
m40
Siinä, että sinä et ymmärrä, että et ole auttaja vaan hyväksikäyttäjä.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tässä naapurissa olis joku kiva yksinäinen opiskelijatyttö niin hyvinkin voisin käydä kahvilla päivittäin. :)
m40
Miksi hyväksikäyttäisit opiskelijaa juomalla hänen kahvinsa? Opiskelijat ovat KÖYHIÄ!
Kyllä minä puolestani voin jättää sen kahvin ihan kokonaan väliinkin. Ja opiskelija tyttö voi ihan vapaasti huutaa sitä hätähuutoaan, siinä "iltapäiväkahvien" aikana. :-)
Vierailija kirjoitti:
m40
Olen Anita, 57 v. yhteiskuntatieteiden opiskelija 157/133, milloin saunasi on kuuma?
Vierailija kirjoitti:
Muissa maissa ollaan luonnostaan yhteisöllisempiä ja siksi monista mielenterveysongelmista paranee niissä paremmin kuin täällä. Jos vaikka laumaeläin jätetään yksin niin ei sekään selviä masentumatta. Täällä vain on sellainen kylmä ja kova yksinpärjäämisen kulttuuri ja empatia on vierasta, toisin kuin kehitysmaissa.
Jooo muttta jos mennnään näilllä niin kukaa jaksaaa välitttää mistäään. See onn ketjujohhto ja monopolijohtooo saaa rahatt. Muisssta tuleee kiveenkoviaa kylllmiä duuunareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jooo muttta jos mennnään näilllä niin kukaa jaksaaa välitttää mistäään. See onn ketjujohhto ja monopolijohtooo saaa rahatt. Muisssta tuleee kiveenkoviaa kylllmiä duuunareita.
Nuoooruus vieeelä kompensoii.
Täällä vain syyllistetään ja pilkataan jos olisi pyyteettömästi valmis auttamaan yksinäisyydessä. ;_;
m40
Kyllä opiskelijakin voi helposti olla yksinäinen jos samaan aikaan aloittaneista oman alan tyypeistä ei löydy sopivia ystäviä. Tuttujahan ja bileseuraa nyt löytyy aina, mutta oikeiden, läheisten ja kestävien ystävyyssuhteiden löytäminen yliopistolta on tuuripeliä, etenkin pienissä oppiaineissa.
Asioita ei auta se, että monet opiskelijat ovat myös tiukasti kiinni vanhoissa kaverisuhteissaan, eivätkä välttämättä näe niin paljon käyttöä uusille ystäville. Tällöin suhteet kanssaopiskelijoihin jäävät helposti lähinnä tuttavalliselle tasolle. Muualta muuttaneilla voi olla vaikeaa mikäli he eivät tunne valmiiksi opiskelijakaupungista ketään.
Jokaisen tulee toki itse etsiä omat ystävänsä, mutta mielestäni suomalaiset ovat vähän turhan kylmiä toisia kohtaan. Yksinäisiä saatetaan jopa karttaa, mikä saa yksinäiset helposti vetäytymään entisestään.
Minulla oli paljon ystäviä ja kavereita perusopinnoissa, mutta sitten jatkoin opintojani vähän pitemmälle kuin muut, ryhmässä, jossa muut olivat jo löytäneet omat kaverinsa ja jäinkin yksin. Yritin tutustua ja menin rohkeasti juttelemaan ja yritin ja yritin vaikka mitä, mutta ei siitä tullut mitään muuta kuin paha mieli. Tosi tosi paha mieli ja ikävät muistot niiltä parilta vuodelta. Se oli ihan kauheaa tuntea olevansa ulkopuolinen. En toivoisi sitä kenellekään. Ihan loppuvaiheessa vasta tutustuin muutamaan samanhenkiseen, mutta siinäkin porukassa oli yksi lesta, joka pomotti ja nälvi minua. Että semmoset opiskelumuistot. Sitten jäin vähän yksin. Meni unet ja masennuin. Hyi kauhea millaista se oli. Yliopistoilla pitäisi ehdottomasti olla jokin tutorsysteemi yksinäisiä opiskelijoita varten. Minä olen jo valmistunut ja traumat käsitellyt, mutta olisi hyvä, että asia otettaisiin vakavasti yliopistoissa. Yksinäisyys on nuorelle ihan todellinen terveysriski.
Vierailija kirjoitti:
Täällä vain syyllistetään ja pilkataan jos olisi pyyteettömästi valmis auttamaan yksinäisyydessä. ;_;
m40
Seksuaalinen hyväksikäyttö ei ole auttamista yksinäisyyteen.
Kaikki opiskelijat ei ole 16-vuotiaita.. jotkut niistä on jopa 25-vuotiaita 🙄