Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)

Vierailija
15.08.2018 |

Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)

Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.

Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.

Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.

Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.

Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".

Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D

Kommentit (1982)

Vierailija
1961/1982 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmissa ongelmansa. Onhan se nyt totta että sinkku käyttää enemmän tilaa / palveluita per henkilö kuin pariskunnan henkilöt. Esim. juuri huone ja todennäköisesti myös sauna yms. Miksi siis pariskunnan pitäisi maksaa yhtä iso osuus per henkilö.. Toisaalta taas en kannata huoneittain jakoakaan juuri siksi, koska ei siellä makseta pelkistä huoneista.

Toisaalta aivan eri keskustelu olisi omalta kohdaltani vielä yleisemmin nämä kulut. Meillä kumppanin sisarus käy useita kertoja vuodessa meillä syömässä ja nämä järjestetään aina meillä kun "isompi tila". Kerran ollaan hänen luokse päästy syömään ja silloin oli ranskalaisia ja nugetteja kun ei viitsinyt nyt silloin mitään kallista ostaa ja kun meillä nyt on pariskuntana kuulemma niin paljon enemmän rahaa..

Mitä minä juuri luin?

Niin, voihan poikkeuksia olla. Ainakin omalla kohdallani esim. saunan käyttö menee yleensä pienemmissä yksiköissä (pariskunnat keskenään..).  Osa asioista tehdään yksin mutta kyllä pariskunta varaa useammin yhden mökin "palvelun" yhdessä käyttöönsä, minkä sinkku varaa myöhemmin ihan yksin.  Ts. sinkku käyttää joitain palveluita oikeasti yhtä paljon kuin pariskunta yhdessä mutta ei tietenkään läheskään kaikkea ja esim. ruoat menee tietenkin henkilömäärän mukaan. 

Vierailija
1962/1982 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse suostuisin jakamaan kaiken suhteessa 1/3, jos kaikki toimintakin olisi suhteessa 1/3.

- jokaisesta makuuhuoneesta tuodaan "ylimääräiset" sängyt, tyynyt ja peitot pois. Kulut kun jaetaan kolmeen osaan, täytyy joka huoneesta löytyä sama kalustus. Pariskunnat voivat nukkua päällekkäin. Ollaan tasapuolisia.

- keittiökalustukseen jätetään tarvikkeita samalla kaavalla eli 3 lautasta, 3:t aterimet ja 3 juomalasia. Näitä käytetään myöskin tasapuolisuuden nimissä sama aika per "perhekunta". Käytössä olevien tuolien lukumääräksi päätetään sama kuin "perhekuntien" määrä on eli kolmella mennään. Pariskunnat voivat istua sylikkäin, samalla yhteisestä lautasesta syöden.

-Saunaan mennään samalla kaavalla. Lauteille istahtaa vain kolme persettä. Kolmea pyyhettä enempää ei myöskään sallita.

Ihan keskenäsi saisit mökin todennäköisesti jakaa, jos ja kun haluat sanella muille ehdot miten tulee toimia. Ei kukaan lähde mökille sun kanssasi noilla ehdoilla.

Heiiii, jos kulut jaetaan ruokakunnittain niin toki myöskin palvelut jaetaan samalla mallilla. Et kai ehdota että pariskunnat saisivat saman palvelun kuin sinkkukin, mutta halvemmalla? Eihän se olisi tasapuolista. Toki jos kulut jaetaan kaikkien osallistujien kesken tasan, kuuluu kaikille tasaosuuden maksajille yhtä paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1963/1982 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmissa ongelmansa. Onhan se nyt totta että sinkku käyttää enemmän tilaa / palveluita per henkilö kuin pariskunnan henkilöt. Esim. juuri huone ja todennäköisesti myös sauna yms. Miksi siis pariskunnan pitäisi maksaa yhtä iso osuus per henkilö.. Toisaalta taas en kannata huoneittain jakoakaan juuri siksi, koska ei siellä makseta pelkistä huoneista.

Toisaalta aivan eri keskustelu olisi omalta kohdaltani vielä yleisemmin nämä kulut. Meillä kumppanin sisarus käy useita kertoja vuodessa meillä syömässä ja nämä järjestetään aina meillä kun "isompi tila". Kerran ollaan hänen luokse päästy syömään ja silloin oli ranskalaisia ja nugetteja kun ei viitsinyt nyt silloin mitään kallista ostaa ja kun meillä nyt on pariskuntana kuulemma niin paljon enemmän rahaa..

Mitä minä juuri luin?

Niin, voihan poikkeuksia olla. Ainakin omalla kohdallani esim. saunan käyttö menee yleensä pienemmissä yksiköissä (pariskunnat keskenään..).  Osa asioista tehdään yksin mutta kyllä pariskunta varaa useammin yhden mökin "palvelun" yhdessä käyttöönsä, minkä sinkku varaa myöhemmin ihan yksin.  Ts. sinkku käyttää joitain palveluita oikeasti yhtä paljon kuin pariskunta yhdessä mutta ei tietenkään läheskään kaikkea ja esim. ruoat menee tietenkin henkilömäärän mukaan. 

Siis kerropa nyt yksikin mökin "palvelu", jota yksi ihminen käyttää vähemmän kuin kaksi?

Luulen, että pariskunnista molemmat istuu sohvalla, katsoo telkkaria, käyttää vessaa ja keittiokalusteita ihan sen kahden ihmisen edestä ja sinkku vain yhden!

Vierailija
1964/1982 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse suostuisin jakamaan kaiken suhteessa 1/3, jos kaikki toimintakin olisi suhteessa 1/3.

- jokaisesta makuuhuoneesta tuodaan "ylimääräiset" sängyt, tyynyt ja peitot pois. Kulut kun jaetaan kolmeen osaan, täytyy joka huoneesta löytyä sama kalustus. Pariskunnat voivat nukkua päällekkäin. Ollaan tasapuolisia.

- keittiökalustukseen jätetään tarvikkeita samalla kaavalla eli 3 lautasta, 3:t aterimet ja 3 juomalasia. Näitä käytetään myöskin tasapuolisuuden nimissä sama aika per "perhekunta". Käytössä olevien tuolien lukumääräksi päätetään sama kuin "perhekuntien" määrä on eli kolmella mennään. Pariskunnat voivat istua sylikkäin, samalla yhteisestä lautasesta syöden.

-Saunaan mennään samalla kaavalla. Lauteille istahtaa vain kolme persettä. Kolmea pyyhettä enempää ei myöskään sallita.

Ihan keskenäsi saisit mökin todennäköisesti jakaa, jos ja kun haluat sanella muille ehdot miten tulee toimia. Ei kukaan lähde mökille sun kanssasi noilla ehdoilla.

Heiiii, jos kulut jaetaan ruokakunnittain niin toki myöskin palvelut jaetaan samalla mallilla. Et kai ehdota että pariskunnat saisivat saman palvelun kuin sinkkukin, mutta halvemmalla? Eihän se olisi tasapuolista. Toki jos kulut jaetaan kaikkien osallistujien kesken tasan, kuuluu kaikille tasaosuuden maksajille yhtä paljon.

Ei ole yhtään mitään jaettavaa jos kukaan (tai pariskunta joka ei ehtoihidi suostu) ei mökille kanssasi noilla ehdoilla tule.

Vierailija
1965/1982 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä juuri luin?

En kyllä ikinä ole ollut missään mökkireissussa, missä pariskunnat olisivat halunneet mennä keskenään saunaan. Aina on ollut joko miesten/naisten saunavuoro tai sitten sekasauna.. Miksi ihmeessä joku lähtisi mökkireissulle, jossa saunassakin kökötetään sen oman kumppanin kanssa? 

Vierailija
1966/1982 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä minä juuri luin?

Mitä palveluita sinkku käyttää saman verran kuin pariskunta yhdessä? Huone, juu, siitä on nyt jankattu 130 sivua. Muita? Saunomisen voi muuten hoitaa miesten ja naisten vuoroissa, taitaa olla kaverireissuilla paljon yleisempää niin, varsinkin jos joku muuten joutuisi saunomaan yksin.

Vierailija
1967/1982 |
21.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten jos moniavioinen ?  vaikka 2 naista ja yks mies suhteessa ja asuvat keskenään ?  eikö samalla kaavalla hekin ole kuitenkin yksikkö . Eli edelleen maksavat puolet ja sinkku toisen puolen ?

Vierailija
1968/1982 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän perhe vuokraa mökin kotipaikkakunnalta, mukaan kutsuu itsensä usein lähisukulainen. Lähisukulaisella ei olisi varaa matkustaa, mökkeillä ja sukuloida yksin niin usein kuin meidän matkassa. Meidän lähtemiseen, sukulaisen menot eivät vaikuta. Mielellään pidempiä aikoja olisimmekin mökillä ihan vain omalla porukalla.

Sukulainen maksaa majoituksesta vaihtelevasti, yleensä muutaman kympin. Jos mökki jaettaisiin pääluvun, ruokakuntien tai huoneiden mukaan, säästäisi hän silti suhteessa siihen, jos tekisi koko matkan yksin.

Perheen kasvaessa, matkustamisen kulut eivät kasva samassa suhteessa. Yhteen autoon mahtuu vieläkin koko perhe. Monessa hotellissa, alaikäiset lapset majoittuvat veloituksetta, jos käyttään huoneessa olevia sänkyjä, mökeistä tulee lisää vain liinavaatemaksu jne.

Perheenä tai pariskuntana matkustaminen on suhteessa halvempaa kuin sinkkuna. Joku silti pokkana väittää, että sinkuilla maksatetaan pariskunnan tai perheen kuluja, jos jako menee huoneiden, eikä pääluvun mukaan?

Vierailija
1969/1982 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIPÄ IHME!

Vierailija
1970/1982 |
22.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D tuntuisi "hölmöltä" maksaa yhtä paljon kuin jokainen osallistuja? Tätä yksinkertaisuuden määrää! :D :D

No kun en ole mitenkään rahapulassakaan niin kyllä ihan mielelläni maksan tuollaisissa vähintään oman osuuteni. En koe että viiteen jako olisi kuvailemassasi tilanteessa oma osuuteni, joten siksi tuntuisi kuin olisin siellä osittain toisten siivellä. Minulla ei ole tarvetta sellaiseen. Ehkä jos olisi niin voisin siihen suostua.

Tämä nyt on ihan normaalia, noita penninvenyttäjiä kutsutaan lokeiksi. En ikää kehtaisi alkaa säätämään tällaisen kanssa, jos mä olen kolmas porukassa niin maksan kolmanneksen. Ei se parisuhteessa olevien vika ole minun sinkkuuteni.

Miten niin kolmas?! Viides, hyvä ihminen, viides. 

Ei, kun mä olen kolmas. Siinä on kaksi pariskuntaa, ja mä kolmas. Onko vaikea ymmärtää?

Sä olet viides. Onko vaikea ymmärtää? Viidestä ihmisestä ei tule kolmea vaikka päällään seisosit.

Vierailija
1971/1982 |
01.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen parEJen?!?!!! Onneksi en ole puolikas ihminen. Myötähäpeän teitä ressukoita.

Vierailija
1972/1982 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Koska et osaa laskea.

Vierailija
1973/1982 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun meidän perhe vuokraa mökin kotipaikkakunnalta, mukaan kutsuu itsensä usein lähisukulainen. Lähisukulaisella ei olisi varaa matkustaa, mökkeillä ja sukuloida yksin niin usein kuin meidän matkassa. Meidän lähtemiseen, sukulaisen menot eivät vaikuta. Mielellään pidempiä aikoja olisimmekin mökillä ihan vain omalla porukalla.

Sukulainen maksaa majoituksesta vaihtelevasti, yleensä muutaman kympin. Jos mökki jaettaisiin pääluvun, ruokakuntien tai huoneiden mukaan, säästäisi hän silti suhteessa siihen, jos tekisi koko matkan yksin.

Perheen kasvaessa, matkustamisen kulut eivät kasva samassa suhteessa. Yhteen autoon mahtuu vieläkin koko perhe. Monessa hotellissa, alaikäiset lapset majoittuvat veloituksetta, jos käyttään huoneessa olevia sänkyjä, mökeistä tulee lisää vain liinavaatemaksu jne.

Perheenä tai pariskuntana matkustaminen on suhteessa halvempaa kuin sinkkuna. Joku silti pokkana väittää, että sinkuilla maksatetaan pariskunnan tai perheen kuluja, jos jako menee huoneiden, eikä pääluvun mukaan?

Tätä lainaten, en ole ihan varma mitä sinä tarkoitat?

Tuolla aiemmin viestissä kerroit muun muassa, että alaikäisistä lapsista ei kaikkialla pyydetä veloitusta. Ne maksut joita ei erikseen pyydetä menee tietenkin kaikkien yhteisistä maksuista.

Sitten toisekseen kerrot, että teillä on sukulainen joka yleensä maksaa huomattavan pienen määrän mökin osuudesta. (Tosin selvennyksenä vielä, että hän säästäisi siihen nähden _jos_ tekisi matkan yksin, eli miten on nyt kun matkassa on monta aikuista ja vielä lapsiakin? Sanomattakin selvää, että säästäisi siihen nähden jos tekisi matkan yksin, koska kaikki on yksinostajalle halvempaa kuin parille tai useammalle.)

Säästääkö yksinasuja kun tulee teidän kanssanne, vai säästättekö te kun otatte mukaan yksinäisen?

Vierailija
1974/1982 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämän reissun kanssa lopulta kävi?

Vierailija
1975/1982 |
25.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi reissuun. Sulla tulee varmaan tosi kivaa.

Olen joskus ollut kolmantena tai viidentenä pyöränä. En ole enää.

Sua ei haluta mukaan, otetaan säälistä ja tuumataan että saat maksaa siitä hyvästä.

Vierailija
1976/1982 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D tuntuisi "hölmöltä" maksaa yhtä paljon kuin jokainen osallistuja? Tätä yksinkertaisuuden määrää! :D :D

No kun en ole mitenkään rahapulassakaan niin kyllä ihan mielelläni maksan tuollaisissa vähintään oman osuuteni. En koe että viiteen jako olisi kuvailemassasi tilanteessa oma osuuteni, joten siksi tuntuisi kuin olisin siellä osittain toisten siivellä. Minulla ei ole tarvetta sellaiseen. Ehkä jos olisi niin voisin siihen suostua.

Tämä nyt on ihan normaalia, noita penninvenyttäjiä kutsutaan lokeiksi. En ikää kehtaisi alkaa säätämään tällaisen kanssa, jos mä olen kolmas porukassa niin maksan kolmanneksen. Ei se parisuhteessa olevien vika ole minun sinkkuuteni.

Miten niin kolmas?! Viides, hyvä ihminen, viides. 

Ei, kun mä olen kolmas. Siinä on kaksi pariskuntaa, ja mä kolmas. Onko vaikea ymmärtää?

Mites sitten, kun paljuun sopii kerralla neljä? Oletko silloin kolmas vai viides?

Vierailija
1977/1982 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti per henkilö. Ehdota että nukut olohuoneessa etkä näinollen maksa mitään ;)

No tässäpä ratkaisu, aivan ihana idea!

1978/1982 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä reiluinta tuossa tilanteessa on se, että 500 euron mökkivuokrasta jokainen osallistuja maksaa saman verran. Eli jos lähtijöitä on viisi, se on satanen per nuppi. Vaikka olisikin kaksi pariskuntaa ja yksi sinkku.  Ruokakulut pitäis kans jakaa suht tasan paitsi jos on selvästi joku tosi isoruokainen tai päinvastoin pieniruokainen. Järkevintä olis varmaan sopia, joko että yks maksaa ruokalaskun ja muut maksaa tasaosuudet hänelle. Tai sitten jokainen ostaa about x määrän tuomisia. Jokainen voi maksaa omat (alkoholi)juomansa. Soisin poikkeuksen, jos joku osapuoli on huomattavasti köyhempi, niin muut voisi vähän sponssata. Sentilleen ei tarvi kaikkia kuluja hyvässä porukassa laskea, mutta vuokran suhteen helppo nakki. Jos menee vaikeaksi, niin ei sellaisen porukan kanssa kannata lähteä.

1979/1982 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että kustannusten jaksamisesta kannattaa todellakin sopia etukäteen, esim. whatsapp ryhmässä niin jää todisteet. Myös polttoainekustannukset, jos jonkun autolla mennään. Jos julkisilla niin jokainen ostakoon oman matkalippunsa.

Jestas ne erään kirjoittajan kaveripariskunnat (2 kpl) jotka halusivat jakaa polttoainekustannukset kolmeen osaan, kun matkustajia oli viisi joista siis 2 + 2 pariskuntaa ja tää 1 vieläpä sen auton omistaja. Huhhuh.

Vierailija
1980/1982 |
29.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitäisi päästä pariskunnan mökkireissulle mukaan? Jos kinuavat sulta kolmasosaa kustannuksista, ne ei oikeesti ees halua sinua sinne. Jos olisit oikein tervetullut mukaan, he suostuisivat ilman muuta 1/5 maksuun. Et vaan hoksaa sitä.

Mene sinkkuristeilylle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi