Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)
Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)
Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.
Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.
Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.
Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.
Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".
Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D
Kommentit (1982)
Vierailija kirjoitti:
Mökin vuokra vaan on helpoin jakaa niiden makkareiden mukaan niin menee reilusti... Turha jankuttaa tuosta kokomökki jutusta...
Onneksi omassa kaveriporukassani ei ole näin ajattelevia idiootteja.
Vierailija kirjoitti:
Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)
Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.
Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.
Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.
Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".
Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D
Ettetkö puhuneet hinnan jaosta ollenkaan etukäteen ennen kuin mökki vuokrattiin? Olisi varmaan kannattanut, jos näkemyksesi eroaa noin paljon.
Anteeks mutta miten pihejä ihmiset on? Me jaetaan kaveripiirissä kulut noin suurinpiirtein, niin että joku maksaa mökin, joku maksaa ruuat, koskaan ei pyydetä bensarahaa. Jos otetaan kaverin lapsi mukaan matkalle tai mihin vaan, maksetaan hänen matka ja kulut ja sitten toisinpäin tietty myös, ei siirrellä rahaa puolin ja toisin, vaan maksetaan jokainen jotain vuorollaan. Eikä lasketa että viimeksi mä maksoin sitä ja tätä ja nyt oot velkaa.
Jos on hyviä ystäviä, voi myös ihan mielellään tarjota ja ihan sama vaikka olen maksanut jostain muutaman satasen enemmän. Ikinä ole ollut mitään ongelmaa raha-asioista tuttavapiirissä, ehkä meillä sit ei ole yhtään pihiä kaveria.
Vierailija kirjoitti:
Vuokratkaa mökki sänkyjen määrän, ei makuuhuoneiden määrän mukaan. Sitten paikan päällä tarjouskilpailu huutokauppatyyliin eri vuodepaikoista.
Kyllähän mökkejä vuokrataan yleisesti vuodepaikkojen määrällä.
Tietysti huoneiden lukumäärällä on merkitystä, mutta vuodepaikkojen määrä on olennainen osa mökin tai hotellihuoneen hintaa. Tämän olen saanut huomata kun matkustetaan perheenä, miehen ja lasten kanssa.
Vähemmillä vuodepaikoilla samantasoinen majoitus maksaa vähemmän.
Varaussivutkin usein ilmoittavat hinnan per vuorokausi per henkilö.
Kannattaa lopettaa reissaaminen sellaisten pariskuntien kanssa jotka laittavat sinkut maksamaan osan omista kuluistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MÖKKIÄ VUOKRATAAN TÄSSÄ TAPAUKSESSA, EI MAKUUHUONEITA!!!
Taas on siirrytty jankuttamaan makkareiden jakamisesta, kun siitä ei olisi alunperinkään pitänyt olla kyse summaa jaettaessa.
Vitsi, että tämä on viihdyttävä ketju. Ihmisten itsekkyys ja omaan napaan tuijottaminen on saanut taas ihan uusia ulottuvuuksia, juuri kun luulin, että pohja on tullut vastaan :)Mökin vuokra vaan on helpoin jakaa niiden makkareiden mukaan niin menee reilusti... Turha jankuttaa tuosta kokomökki jutusta...
No eihän ole. Paljon helpompi jakaa koko summa osallistujien välillä kuin laskea neliöitä ja sänkyjen leveyksiä ja huoneilmoja.
Olisiko oikeasti joku näistä "parisuhteessa olosta pitää saada taloudellista hyötyä" -tyypeistä oikeasti itse valmis erottuaan ja sinkuksi jouduttuaan valmis maksamaan viiden hengen reissusta 1/3 matkan kokonaiskustannuksista?? Enpä usko.
Meillä oli mökkiporukka 2 perhettä, molemmissa kaksi pientä lasta, kaksi paria ja yksi sinkku. Viikko oltiin, kaksi vierekkäistä mökkiä, toisessa kaksi makkaria, toisessa kolme. Molempien mökkien vuokrat laskettiin yhteen ja jaettiin viidellä, eikä kukaan kyllä valittanut siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MÖKKIÄ VUOKRATAAN TÄSSÄ TAPAUKSESSA, EI MAKUUHUONEITA!!!
Taas on siirrytty jankuttamaan makkareiden jakamisesta, kun siitä ei olisi alunperinkään pitänyt olla kyse summaa jaettaessa.
Vitsi, että tämä on viihdyttävä ketju. Ihmisten itsekkyys ja omaan napaan tuijottaminen on saanut taas ihan uusia ulottuvuuksia, juuri kun luulin, että pohja on tullut vastaan :)Mökin vuokra vaan on helpoin jakaa niiden makkareiden mukaan niin menee reilusti... Turha jankuttaa tuosta kokomökki jutusta...
Mökin vuokra on helpoin jakaa sinne asumaan menevien henkilöiden määrän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko oikeasti joku näistä "parisuhteessa olosta pitää saada taloudellista hyötyä" -tyypeistä oikeasti itse valmis erottuaan ja sinkuksi jouduttuaan valmis maksamaan viiden hengen reissusta 1/3 matkan kokonaiskustannuksista?? Enpä usko.
Tässä ei kyllä puhuta matkan kokonaiskustannuksista, vain ainoastaan mökkivuokran osuudesta. Se lasketaan ei tavalla kun esim matkakulut tai ruoka ja juoma tai muut aktiviteetit ja esim sisäänpääsymaksut.
No nii, otetaanpa skenaario, jossa vuokrataan kolmen makuuhuoneen mökki, ja lähtijöitä on 2 pariskuntaa ja 3 sinkkua. Kaikki huoneet ovat kolmen hengen huoneita, sinkut majoittuvat yhteen, ja pariskunnat kumpikin kahteen muuhun. Miten jaetaan maksu? Jaetaanko koko mökin vuokra ensin kolmeen (makuuhuoneiden määrä) ja sitten se sinkkujen huone jälleen kolmeen, jolloin sinkut maksavat huoneestaan vähemmän kuin pariskunnat / henkilö? Vai jaetaanko nuppiluvun mukaan? Vai mikä olisi tässä sopiva jakoperuste?
Mökkejä vuokrataan ja markkinoidaan sen henkilöluvun (nuppiluvun) mukaan. Ei makkareiden määrän mukaan. Mökki on vaikkapa 6 hlö mökki tai 9 hlö mökki tms, ja sitten kun lukee sitä mökin varustetason kuvausta, niin yleensä selviää montako makkaria siinä on, mutta ei välttämättä selviä millaisia sänkyjä missäkin makkarissa on tai miten ne 9 hlön nukkumapaikat on sinne mökkiin sijoitettu.
Vierailija kirjoitti:
No nii, otetaanpa skenaario, jossa vuokrataan kolmen makuuhuoneen mökki, ja lähtijöitä on 2 pariskuntaa ja 3 sinkkua. Kaikki huoneet ovat kolmen hengen huoneita, sinkut majoittuvat yhteen, ja pariskunnat kumpikin kahteen muuhun. Miten jaetaan maksu? Jaetaanko koko mökin vuokra ensin kolmeen (makuuhuoneiden määrä) ja sitten se sinkkujen huone jälleen kolmeen, jolloin sinkut maksavat huoneestaan vähemmän kuin pariskunnat / henkilö? Vai jaetaanko nuppiluvun mukaan? Vai mikä olisi tässä sopiva jakoperuste?
Oletko tosissasi?? Eikö tuo nyt ole jo selvääkin selvempi, tottakai ensin kolmeen ja sitten jokainen huone päättää itse loppujaosta. Jos sinkut haluavat jakaa oman kolmanneksensa kolmeen, he jakavat. Jos joku pariskunnan osapuoli haluaa maksaa koko huoneen hinnan, hän maksaa. Jne.
Aika paskoja frendejä sulla, jos tommosta tekevät. oon itse meinaan tuloton opiskelija ja 100e on tyyliin mun puolen kuun ruokaraha. Ja ei, en oo töissä enkä saa MITÄÄN tukia. Muutenkin hienoa että meet sinkkuna pariskuntapileisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei kyllä puhuta matkan kokonaiskustannuksista, vain ainoastaan mökkivuokran osuudesta. Se lasketaan ei tavalla kun esim matkakulut tai ruoka ja juoma tai muut aktiviteetit ja esim sisäänpääsymaksut.
Mä oon pieniruokainen ja melko pienikokoinen naissinkku. Jos sä vaadit mua maksamaan 1/3 viiden hengen mökkireissun mökin vuokrasta, niin älä ikinä luule, että olisin valmis maksamaan 1/5 sen reissun ruoista saati juomista. En syö 1/5 tuollaisen porukan ruoista, vaan syön niistä noin 1/10. En myöskään käytä yksin 1/3 tuollaisen porukan mökin tiloista.
Vierailija kirjoitti:
Mökkejä vuokrataan ja markkinoidaan sen henkilöluvun (nuppiluvun) mukaan. Ei makkareiden määrän mukaan. Mökki on vaikkapa 6 hlö mökki tai 9 hlö mökki tms, ja sitten kun lukee sitä mökin varustetason kuvausta, niin yleensä selviää montako makkaria siinä on, mutta ei välttämättä selviä millaisia sänkyjä missäkin makkarissa on tai miten ne 9 hlön nukkumapaikat on sinne mökkiin sijoitettu.
Ja lisäksi usein kaksi nukkumapaikkaa voivat olla levitettävällä sohvalla tuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Aika paskoja frendejä sulla, jos tommosta tekevät. oon itse meinaan tuloton opiskelija ja 100e on tyyliin mun puolen kuun ruokaraha. Ja ei, en oo töissä enkä saa MITÄÄN tukia. Muutenkin hienoa että meet sinkkuna pariskuntapileisiin.
Eipä se sitä tarkoita että aapeen frendien kuuluisi maksaa hänen kulujaan vaikka hänellä ei ole rahaa. Toki voivat maksaa jos haluavat, mutta ei sellaista voi olettaa. Aapee voi olla lähtemättä mukaan jos on liian kallista, mutta olisihan se ollut kiva kertoa frendeille jo mökkiä varatessa, muuten heillä on siellä ihan turhaa tyhjillään yksi makkari.
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran ollut sinkkuna vastaavassa tilanteessa ja ilmoitin, että koska maksan saman kuin pariskunnat, niin en todellakaan tyydy siihen pienimpään makuuhuoneeseen, vaan vaadin, että arvotaan huoneet. Ja että minulla on samalla tavalla 2 arpaa/"perhe" kuin muillakin. Sain parhaan huoneen omalla kylppärillä ja ison riidan aikaiseksi.
Ja maksoit tuplasti.
Kyllä. Niin monen henkilön kesken jaetaan loopusumma mitä mökille tulee asustanaan. Sillä onko pariskunta vai ei ei ole mitään merkitystä.
Jos tilanne menee koskaan tuolaiseksi omien ystävieni kanssa, jään pois. Siinäpähän sitten maksavat itse enemmän kun ei minun osuuteni kelvannut reilulla pelillä. Pariskunta kun kuitenkin on nimensä mukaan 2 henkilöä. Ei yksi. Samahan olisi lopputulos vaikka pariskuntia olisi kolme. 6 hengen mukaan jako tapahtuisi kuitenkin vaikka helppo onkin ymmärtää että ”jaetaan kolmella”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kerran ollut sinkkuna vastaavassa tilanteessa ja ilmoitin, että koska maksan saman kuin pariskunnat, niin en todellakaan tyydy siihen pienimpään makuuhuoneeseen, vaan vaadin, että arvotaan huoneet. Ja että minulla on samalla tavalla 2 arpaa/"perhe" kuin muillakin. Sain parhaan huoneen omalla kylppärillä ja ison riidan aikaiseksi.
Ja maksoit tuplasti.
minusta tuo kuulosti ihan reilulta, tottakai on yhtäläinen oikeus myös valita sitä makkaria kun muillakin vaikka on yksin. kun siitä kuitenkin saman verran maksaa kun nekin jotka ovat siellä kaksin.
Mitäs ihmeellistä siinä on? Jos nämä otettaisiin aina huomioon, joku voisi vaatia korvausta ohuemmasta patjasta tai huoneesta, jonne paistaa aurinko ja siellä on kuumempi nukkua tai joka on lähempänä ulkohuussia, josta tulee hajuja ja yölläkin pitää herätä siihen, kun joku käy vessassa. Koskaan ei olla kyllä tällaisista mitään hinnan alennuksia saanut.
Ja onko oman kumppanin vieressä nukkumisessa jotain vikaa, jos siitä pitää saada hinnanalennusta?