Miten jakaisitte mökkikulut tässä tapauksessa (2 pariskuntaa ja 1 sinkku)
Vuokraamme kahden kaveripariskunnan kanssa lomamökin, jossa on 3 makuuhuonetta (ja olkkari, keittiö, kylpyhuone yms)
Kuvitellaan vuokran olevan vaikka 500e.
Mielestäni vuokra jaetaan tasan henkilöiden mukaan, eli kaikille tulisi 100e.
Pariskunnat haluavat jakaa maksun makuuhuoneittan, eli ~166e/makuuhuone.
Sinkkuna maksaisin 166e, ja pariskuntien puolikkaat 83e/henkilö.
Omasta mielestäni vuokra kuuluu jakaa kaikilla osallistujilla, kyseessä on kuitenkin iso asunto olohuoneella, keittiöllä ja kylpyhuoneella, ei pelkät makuuhuoneet.
Olen myös köyhin meistä, ainoa opiskelija ja vakituisessa työssä olevat kaverini tietävät huonon rahatilanteeni. Silti he ehdottavat, että maksu jaetaan "pariskunnittain".
Oon köyhä mutten pihi, enkä tiennyt kavereiden olevan näin pihejä. Taitaa mennä kaverit vaihtoon, sen verran ottaa nyt päähän! :D
Kommentit (1982)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla että olette samaa mieltä!
En tajua mikä aivopieru mun kavereita vaivaa...
Oletteko jutelleet asiasta? Puhuttiinko kulujen jaosta ennen mökin valintaa? Luulen että he taas voivat yhtälailla pitää sinun ajatustasi aivopieruna. Jos olet niin vähävarainen niin ehkä voisit ehdottaa jonkinlaista kompromissia jossa maksaisit huoneestasi hieman muita vähemmän koska olet opiskelijana? Luulisi kaverien ymmärtävän jos todella haluavat sinut mukaansa jos et mikään pysty maksamaan koko osuuttasi. Paras tietysti jos olisit kertonut heille jo ennen mökin vuokraamista...
Eikö tuo ole nyt itsestään selvää, jakaa mökin kulut jaetaan jokaisen henkilön mukaan.
Niin tehdään myös hotellissa, jos on esim. 5hengen ryhmä ja ottaa perhehuoneen tai sviitin. Kyllä hotelli veloittaa jokaiselta aikuiselta saman hinnan, vaikka parit jakaisi makuuhuoneen. En ole koskaan törmännyt sun aivopieruusi, vaikka ollaan kavereiden kanssa reissattu jo vuosia ja haettu perhehuone tai sviitti.
Mökin vuokra muodostuu aivan muusta, kuin huoneiden määrän mukaan.
Vai nukutaanko teillä yhdessä sängyssä, käytetään samat vessapaperit, vedet, kalusteet, jääkaapit jne.
Vessapaperit ym kuluvat on maksettu pääluvun mukaan, samoin ruuat ja juomat. Vesistä ja jääkaapin käytöstä ei ole yleensä veloitettu erikseen joten niitä ei ole erikseen jaettu. Siivousmaksu on jaettu yleensä vähän eri tavalla, eli esim sinkku 10€, pari 15€ yhteensä tmv, mutta varsinainen vuokra ollaan jaettu suoraan makkarien kesken.
Näin meillä on mennyt ja hyvin on aina toiminut! Ollaan tosin kaikki työssäkäyviä ja suunnilleen saman tulotason ihmisiä kaikki joten sen puolesta kukaan ei ole valittanut kuluista. Jotka on tietty sovittu etukäteen.
Jättäisin tämän Porvoon reissun väliin.
Mua yksinkertaisesti inhottaa tuo "pariskunta on yksikkö" -ajattelu. Eiköhän kumpikin pariskunnan osapuolista ole jonkin yhteisen kaveriporukan jäsen ihan yksilönä eikä vain parina. Yllä oli hyvä esimerkki: miten kulut jaetaan jos huoneisiin sijoituttaisiinkin vaihteen vuoksi ap ja kaveri, kaveri, miehet -jaolla (huonosti muotoiltu, oletan että miehetkin ovat ap:n kavereita, käytin vain samaa termistöä kuin muutkin täällä). Samat yksilöt siinä on, eri tavalla järjestettynä. Kulut tällöin TIETYSTI jaettuna viidelle, eikä niin että se yksi satunnaisesti yksinään joutunut porukan jäsen maksaisi muihin verrattuna enemmän. Vai?
Ainoa perustelu kolmella jakamiseen on siis edelleen se, että toiset ovat pariskuntia, yksi sinkku. Joka on äärimmäisen huono perustelu.
Ketjun alussa mainittu jyvittäminenkin olisi demokraattista ja kohtuullista, joskin ehkä vähän teennäisen tuntuista kun kerran kavereista kyse.
(T. 13v. parisuhteessa, 4v naimisissa, lapsia, osittainen yhteistalous, laaja kaveripiiri jossa ei naisia, miehiä ja pariskuntia erotella sukupuolen tai siviilisäädyn suhteen)
Pariskunta on yksikkö = onko heillä yksi yhteinen työpaikka, josta he saavat yhden yhteisen palkan jaettavaksi?
Mitenkäs sitten te makuupaikan laskijat ratkaisisisitte tämän:
Mökkilomalla oli sinkkuja ja pariskuntia. Viime tingassa mukaan lähti myös ylimääräinen osallistuja. Mukaan mahtuakseen hän lupautui nukkumaan yönsä takkahuoneen sohvalla, ei siis saanut omaa sänkyä eikä omaa yksityistä tilaa, koska takka"huone" on lähinnä syvennys yhteisten tilojen laidalla. Olisiko hänen kuulunut saada osallistua ilmaiseksi, koska ei saanut huonetta eikä sänkyä? Vai olisiko hänen pitänyt maksaa kaksi kertaa niin paljon kuin puolisonsa kanssa paikalle saapuneet, sängyssä yönsä nukkuneet, koska oli sinkku?
Jaoimme kulut tasan per nuppi.
Jos ap menee hotellihuoneeseen se maksaa 80 euroa ja jos menee kaverin kanssa jaettuun huoneeseen se maksaa 40-50 € per pää. Huone puoliksi ja jos aamiainen kuuluu hintaan se voi nostaa dbl huoneen vähän kalliimmaksi kuin sgl huoneen hinta
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo perhekuntahörhö kajahtanut vai trolli?
Okei, siinä tapauksessa perhekuntaperiaate voi toimia, että joka perheessä on suunnilleen yhtä monta lähtijää. Vaikka kaksi pariskuntaa ja molemmilla 2-3 lasta. En alkaisi nillittää siitä, että toisilla on yksi lapsi enemmän kuin meillä ja viulut menevät silti puoliksi. Mutta ihan turha luulo, että maksaisin puolet mökistä, jos vaikka minä + 2 lasta lähtisimme reissuun kaveripariskunnan kanssa, jolla on kuusi lasta. Minä ja muksut mahdumme yhteenkin huoneeseen, kaksi on luksusta. Kaverin perhe taas ottaa aina suurensuuren vuokramökin, jotta mahdollisimman monelle on oma huone. Ei tule pieneen mieleenkään maksella heidän lisätilan tarpeestan ekstraa, itse ovat pesueensa pyöräyttäneet ja vastaavat sen kustannuksista. Saati, jos lähtisin yksin heidän mukaansa. Enkä myöskään olettaisi, ettei maksuosuus meidän perheestä kasvaisi, jos miehenikin lähtisi mukaan.
En tiedä tarkoitatko perhekuntahörhöllä minua kun kommentoin tuonne että jakaisin kulut makuuhuoneiden tarpeen mukaan. En ainakaan itse provoile, muista en tiedä. Meillä ainakin mökkiä varatessa mietitään montako makuuhuonetta halutaan ja siksi jaetaan sen mukaan.
Ehkä arvostamme nukkumisessa yksityisyyttä, myös kaveriporukan sinkut, kun eivät koskaan ole valittaneet siitä että maksavat itse oman makkarinsa yksin. Vaikka muuten aikaa vietetään yhdessä, mukkumisessa on aina haluttu omat huoneet.
Mökki on myös pyritty aina varaamaan sellainen että huoneet olisivat mahdollisimman samankokoiset ja - tyyppiset, jotta kulut on helppo jakaa makkareiden mukaan. Jos joku on joskus ollut huomattavasti pienempi niin siellä majoittuvalle/majoittuville on annettu vähän alennusta, riippumatta siitä onko kyseessä perhe, pari vai sinkku.
Ruuat ja muut tarvittavat kulutustavarat kuten papeei tai kertakäyttöastiat jos niitä tarvitaan, jaamme yleensä nyyttäriperiaatteella ja sovimme etukäteen kuka tuo mitäkin. Ongelmia ei ole koskaan syntynyt tällä jakoperiaatteella, ja mukana on ollut niin perheitä, pareja kuin sinkkujakin vaihtelevin kokoonpanoin.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap menee hotellihuoneeseen se maksaa 80 euroa ja jos menee kaverin kanssa jaettuun huoneeseen se maksaa 40-50 € per pää. Huone puoliksi ja jos aamiainen kuuluu hintaan se voi nostaa dbl huoneen vähän kalliimmaksi kuin sgl huoneen hinta
Nimenomaan! Olen samaa mieltä!
Minusta olisi asiallista, että jos kerran voi maksaa vähemmän kuluista siksi, että jakaa huoneen, jakaa sitten muutkin tilat kulujen suhteessa. Eli tosiaan toinen pariskunnasta on vuorollaan käyttämässä yhteisiä tiloja. Tämä on ainoa oikeudenmukainen järjestely, koska tosipuheessa huoneen jakaminen kumppanin kanssa ei ole varsinainen uhraus, josta pitäisi alea saada.
Ei hotellireissullakaan voi muita sisäänpääsyjä laajentaa kattamaan kaksi-yhden-hinnalla. Silloin maksetaan siitä huoneesta, ei muusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kulut jaetaan huoneittain.
Ihan sama kuin jos jollakulla olisi kaksi lasta mukana, niin ei se yhtäkkiä olisi 7 jaollinen, vaan edelleen kolmella (kuten huoneitakin)
Ärsyttää tollaset ihmiset jotka köyhyyteen vedoten haluaa aina olla pummaamassa niiltä joilla on enemmän
Nythän tässä juuri päinvastoin koittavat nämä joilla on enemmän pumpata ahneuksissaan köyhältä opiskelijalta viimeisetkin pennoset.
Sekin on vähän suhteellinen käsite kenellä on enemmän...munkin jotkut maalaiskaverit pitää mua parempiosaisena koska asun 200K yksiössä ja tienaan 3500e. Mutta Helsingissä olen oikeasti köyhä.
Et ole köyhä. Olet keskituloinen jolla on hyvät tulot. Toki paremmin tienaavia löytyy, mutta olet kaukana köyhästä. Noloa edes väittää tuollaista
Vierailija kirjoitti:
Minusta olisi asiallista, että jos kerran voi maksaa vähemmän kuluista siksi, että jakaa huoneen, jakaa sitten muutkin tilat kulujen suhteessa. Eli tosiaan toinen pariskunnasta on vuorollaan käyttämässä yhteisiä tiloja. Tämä on ainoa oikeudenmukainen järjestely, koska tosipuheessa huoneen jakaminen kumppanin kanssa ei ole varsinainen uhraus, josta pitäisi alea saada.
Ei hotellireissullakaan voi muita sisäänpääsyjä laajentaa kattamaan kaksi-yhden-hinnalla. Silloin maksetaan siitä huoneesta, ei muusta.
Voi hyvä luoja sentään, nyt kuulostaa kyllä aivan ihmeelliseltä skeidalta! Kannattaa jättää suosiolla lähtemättä reissuun tuolla asenteella!
Sitä paitsi monessa hotellissa huoneen maksuun kuuluu mukaan esim kuntosali tai jopa kylpylä, ja kyllä sinne silloin pääsee samaan hintaan molemmat huoneessa majoittuneet, vaikka se sinkkuhuone on maksanut lähes saman verran. Yleensä hintaa tuplahuoneessa sinkkuhuoneeseen nähden nostaa vain aamiainen.
Jos lähtisin sinkkukaverini kanssa lomalle niin, että mukana olisimme minä, lapseni (2) ja sinkkuystäväni, riittäisi aika pieni vuokramökki. Tiloista riippuen miettisin hinnan jakamista makuuhuoneiden määrän mukaan. Minun osuus siis suurempi, jos käyttäisimme lasten kanssa vaikka kaksi makkaria. Vaihtoehto voisi olla maksaa mökki puoliksi, mutta siinä tapauksessa minä maksaisin ainakin matkakulut. Menisimme minun autollani ja bensoillani. Kaveri saisi valita, kumpi vaihtoehto miellyttää.
Jaa. Tulipa viimesyksyn mökkireissu mielleen. Reissussa oli yksi pariskunta (minä ja puolisoni) ja kaksi sinkkua. Sovittiin että maksetaan mökki pääluvun mukaan. Kummallakin sinkulla oli just silloin vähän taloudellisesti tiukkaa, joten maksettiin mökki puolison kanssa ja sovittiin että sinkut maksavat kun jaksavat. Ei ole kumpikaan vielä maksanut.
No entäs jos viisi sinkkua vuokraa kolmen makuuhuoneen mökin? Jaetaanko silloinkin makuuhuoneittain vai henkilömäärän mukaan? Ketkä sinkut jakaa saman sängyn ja makuuhuoneet, kuka joutuu yksin omaan huoneeseen?
Ihan oikeasti, järjetöntä jakaa tuota makuuhuoneittain. Mökkiä käyttää kuitenkin kaikki tasapuolisesti.
Ja aika pihejä kavereita täytyy olla jos pariskunnalle 200e yhteensä mökistä on kynnyskysymys 166e sijaan. Siinähän jää jopa 34e/pariskunta enemmän maksettavaa ja 17e/henkilö jos pariskunta haluaa vielä tuon jakaa.
Se mikä mua tökkii tuossa huonekohtaisessa maksamisessa on, että miksi ihmisestä muka pariutuessa tulee puolikas. Että pariskunta on se yksi kokonaisuus ja sinkku on yksi kokonaisuus, jos siis ollaan jossain oman kodin ulkopuolella. Kodista kukin maksaa tietysti sen mukaan, mikä on kunkin perheyksikkö, eli kaksiossa voi asua sinkku, pariskunta tai vaikka nelihenkinen perhe, ja maksaa tästä saman summan vuokraa. Mutta oman kodin ulkopuolella ei maksu enää menekään perhekunnan mukaisesti (p.l. tapahtumien jne. perheliput), vaan sitten pitää laskea päälukua. Jos mukana on vain aikuisia, jokainen aikuinen on yksi yksikkö. Se, miten lapset huomioidaan laskuissa on sitten kunkin porukan sovittava keskenään (esim. hotelleissa, johon tässä monta kertaa on verrattu usein lasten lisävuode on joko halvempi kuin aikuisen tai jopa ilmainen).
Ja siis vielä se, hotellissa maksat huoneesta faciliteetteineen (on siinä sitten lisähuone, kylppäri tai sauna), mökissä maksat mökistä. Ei kukaan voi mennä mökille, varata 3 makuuhuoneesta vain yhtä ja vaatia maksavansa vain kolmasosan vuokrasta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Tulipa viimesyksyn mökkireissu mielleen. Reissussa oli yksi pariskunta (minä ja puolisoni) ja kaksi sinkkua. Sovittiin että maksetaan mökki pääluvun mukaan. Kummallakin sinkulla oli just silloin vähän taloudellisesti tiukkaa, joten maksettiin mökki puolison kanssa ja sovittiin että sinkut maksavat kun jaksavat. Ei ole kumpikaan vielä maksanut.
Sinisilmäisyys mahtoi karista. Kävikö kalliiksikin?
Vierailija kirjoitti:
Se mikä mua tökkii tuossa huonekohtaisessa maksamisessa on, että miksi ihmisestä muka pariutuessa tulee puolikas. Että pariskunta on se yksi kokonaisuus ja sinkku on yksi kokonaisuus, jos siis ollaan jossain oman kodin ulkopuolella. Kodista kukin maksaa tietysti sen mukaan, mikä on kunkin perheyksikkö, eli kaksiossa voi asua sinkku, pariskunta tai vaikka nelihenkinen perhe, ja maksaa tästä saman summan vuokraa. Mutta oman kodin ulkopuolella ei maksu enää menekään perhekunnan mukaisesti (p.l. tapahtumien jne. perheliput), vaan sitten pitää laskea päälukua. Jos mukana on vain aikuisia, jokainen aikuinen on yksi yksikkö. Se, miten lapset huomioidaan laskuissa on sitten kunkin porukan sovittava keskenään (esim. hotelleissa, johon tässä monta kertaa on verrattu usein lasten lisävuode on joko halvempi kuin aikuisen tai jopa ilmainen).
Ja siis vielä se, hotellissa maksat huoneesta faciliteetteineen (on siinä sitten lisähuone, kylppäri tai sauna), mökissä maksat mökistä. Ei kukaan voi mennä mökille, varata 3 makuuhuoneesta vain yhtä ja vaatia maksavansa vain kolmasosan vuokrasta.
Ja yksi juttu vielä... entä jos ainoa sopiva mökki onkin 4 makuuhuoneen mökki? Tällöin yksi makuuhuone jäisi käyttämättä. Kukas sen maksaa jos maksetaan makuuhuoneista?
On kyllä älytöntä että jotkut pariskunnat ajattelevat olevansa "yksikkö" joka voi pummia puoleen hintaan mökit ym. sinkkuihin nähden.
Miten muut kulut jaetaan, maksaako sinkku bensoistakin 1/3 osan vai 1/5 osan? Entä ruuasta...?
Millä ajattelulla se MAKUUHUONEIDEN määrä ratkaisee laskun jakamisen, en ymmärrä.
Ei ollut kyse ruokakuluista, vaan puskista tulevasta epäreiluudesta, jota aplla ei ollut mitään mahdollisuutta ennakoida. 1 mökki, yksi kulu. Joka joko jaetaan kaikille reilusti tai sitten sitten vetäistään hatusta kulujen liittyvän huoneiden määrään.
Millaiset ihmiset edes kestävät omatunnolla sen, että yksi maksaa porukkareissusta enemmän, oli töissä tai opiskelija. Selityksiä tähän riittää, totuus on että parit ovat itsekkäitä ja pihejä jos tuo tuntuu reilulta.